Čo nám napríklad ovplyvňuje spôsob účtovania na prelome účtovných období?
1) spracovanie evidencie DF a VF v operatívnej evidencii prepojenej s účtovníctvom, kontrola účtovného saldokonta na túto evidenciu a prijatá zásada ÚJ, že na účte 321 a 311 bude účtovať iba záväzky a pohľadávky, ktoré eviduje v predmetnej operatívnej evidencii.
2) možnosť súbežného nahrávania faktúr v číselnej rade roka 2005 a 2006. Niektoré softvéry neumožňujú súbežné číslovanie, ale vyžadujú si uzatvorenie číselného radu, t.j. po prijatí prvej faktúry s číslom roka 2006 už nie je možné vstúpiť do číselnej rady roka 2005 a teda ani nahrávať do evidencie minulého roka. Vzhľadom k prijatej zásade teda nemôže byť na účte 321 a 311 do starého roku ani účtované. Narušilo by to prepojenie operatívnej evidencie a účtovníctva.
3) v niektorých firmách nie je možné čakať s otvorením kníh operatívnej evidencie a je potrebné účtovať a vystavovať faktúry on-line, takže musí byť vo firme stanovená napríklad zásada, dokedy budú operatívne evidencie preuzávierkované a dokedy budeme vstupovať do číselnej rady minulého účtovného obdobia a kedy otvoríme nové číselné rady.
4) v ÚJ môže byť prijatá napr. zásada, že faktúry, ktoré obdrží do 31. 1. 2006 a týkajú sa roka 2005 v plnom rozsahu budú účtované do číselnej rady faktúr 2005 (môže, nemusí). Opäť to závisí od konkrétnych podmienok. V prípade vystavených faktúr je to niekedy ešte zložitejšie, lebo môžu byť súbežne fakturované plnenia za rok 2006, ako aj dobeh plnení za rok 2005. Preto je potrebné situáciu konkretizovať do vlastných interných postupov a zásad.
5) inak môže postupovať ÚJ, ktorá okrem evidencie DF a VF na účtoch 321 a 311 účtuje aj predpisom v internom okruhu, teda mimo operatívnej evidencie faktúr. Aj to je možné. Je možné otvoriť samostatnú AE na sledovanie 321 a 311 pre účely uzatvorenia účtovných kníh. Všetko závisí od podmienok.
Preto nie je možné podľa môjho názoru paušalizovať prístupy účtovných jednotiek k účtovaniu záväzkov a pohľadávok ku koncu účtovného obdobia. Je však potrebné vystihnúť potreby a možnosti firmy a zariadiť sa podľa toho. Zároveň si postupy ošetriť smernicou, ktorá tieto potreby zohľadní. V praxi sa totiž môže vyskytnúť ešte viac prípadov, ktoré môže, a niekedy aj musí účtovná jednotka pri účtovaní zohľadniť.