Ďakujem za príspevky /najmä ten o možnom gen pardone ma potešil/ a pokusim sa objasniť nejasnosti pokial je to v mojich vyjadrovaciích schopnostiach.
V r. 2005 som mal príjem /viac ako 12 x MM / ako szčo-prevadzka ambulancie. Tato szčo bola zrušená k 31.12.2005.
Problemova je iná od predchadzajúcej nezávislá- licencia A- na výkon samost. zdravot praxe- ktorá ma odlišnú náplň ako prevadzka ambulancie- napr. návštevná činnosť v domove dochodcov. Držitelom tejto licencie som sa stal od 11/2005.
Počas dvoch mesiacov ( 11-12/2005 ) som bol teda "dvojitá szčo"- prevadzka ambulancie + licencia A. Čo som samozrejme až do dnešných dní ani netušil, myslel som si, že mám len nejaké neškodné neaktívne oprávnenie na budúci možný výkon szčo, ktoré sa na szčo zmení začatím výkonu činnosti tejto licencie, vybavením si IČO, nahlásením na poisť atď.... Žiadna činnosť na tuto licenciu nebola nikdy vykonávaná a ani príjem z nej nebol nikdy žiadny.
Čo sa týka výpisov daňového priznania tie si poisťovňa dodatočne dožiadala, takže ich má, i za rok 2006- vtedy už príjem szčo 0. Rozumiem už tomu, že na zaklade nuloveho príjmu szčo za rok 2006 mi zaniká povinosť odvodov k 01.07.2007.
Sociálna poisťovňa o mojej licencii A nevedela. Začala prevetravať s.r.o. ambulancie lekarov, pretože mala podozrenie na tieto naše "prehrešky". Na socilanej poisťovni mi povedali, že mali s lekarskymi licenciami problem výkladu a viac ako pol roka sa dohadovali s lekárskou komorou ako to vlastne je. Nechcem sa vyhovarať, ale nedosatočná informovanosť zo strany našej lekarskej komory tam podla mna bola.
Sociálna komora si teraz 10/2007 vyžiadala odo mňa doloženie licencie A, alebo čestné prehlásenie, že nie som jej držitelom.
Ja ešte v naivnej zaslepenosti som im licenciu A doniesol dobre nie na ružovom podnose.... /škoda, že tu nie je smajlík somára, mám strašnú chuť ho sem doplniť... možno mi s tým pomôže administrátor.../
Rozumiem tomu, že je to aj moja velká chyba, neznalosť zákona neospravedlnuje. Ale nespravil som to špekulativne a zdá sa mi nespravodlivé, že zrazu niekto po dvoch rokoch príde na podla mňa malú nedbanlivosť a pohoda Vianoc je v háji.
Na druhej strane, ked sa na to pozriem optimistickou časťou osobnosti tak možem byť šťastný, že na to prišli tak skoro a nie za desať rokov.... Ale to bolo iba na malé odlahčenie.
V tejto súvislosti som si spomenul na kolegu- lekára s takmer identickým problémom. Hrabal sa v zákone o soc. poistení /asi 461/2003 Zz/ a odvolal sa proti neuznaniu odhlašky- soc. poisťovňa ma o odhlaške rozhodnúť do 60 dní a v mimoridane zložitých prípadoch sa lehota predlžuje o daĽších 60 dní. U mňa táto lehota bola prekročená o 16 mesiacov.
Tu je čiastočný citát z kolegovho odvolania proti neuznaniu odhlašky-
V prípade, ak v podaní odhlášky organizačná jednotka Sociálnej poisťovne zistila nedostatky, má zákonom stanovenú povinnosť (§ 184 ods. 4 zákona) pomôcť mi nedostatky odstrániť, prípadne vyzvať ma, aby som v určenej lehote nedostatky odstránil. Súčasne má ustanovenú povinnosť upozorniť ma na dôsledky neodstránenia nedostatkov na ďalší priebeh konania. Navyše na rozhodovanie podľa § 178 ods. 1 pís. a) zákona sa vzťahuje § 210 zákona, podľa ktorého ak ide o rozhodovanie o vzniku, prerušení a zániku sociálneho poistenia v sporných prípadoch, mala Sociálna poisťovňa, pobočka Zvolen rozhodnúť najneskôr do 60 dní od začatia konania, v mimoriadne zložitých prípadoch bolo možné túto lehotu predĺžiť najviac o 60 dní, čo by však musela oznámiť všetkým účastníkom konania.
V deň, keď Sociálna poisťovňa, pobočka Zvolen predmetné mnou napadnuté rozhodnutie vydala, teda 8.10.2007, uplynulo od podania odhlášky nie 60, a ani nie iba 120, ale presne 373 dní. A keďže po 60 dňoch od podania odhlášky nebolo doručené nijaké oznámenie, že som „mimoriadne zložitý prípad“, nemôže tu byť braná do úvahy ani 120, ale iba 60 dňová lehota. Ak odpočítame od 373 tých najviac 60 dní, potom Sociálna poisťovňa, pobočka Zvolen vo veci rozhodla s omeškaním 313 dní. Toto je prvý závažný dôvod, pre ktorý považujem napadnuté rozhodnutie za nezákonné v plnom rozsahu a teda aj za nevykonateľné v podmienkach právneho a demokratického štátu rešpektujúceho zásadu právnej istoty občana.
Do 1.12.2006 (vrátane) bolo možné vydať rozhodnutie podľa litery zákona o tom, že povinné poistenia na základe podania odhlášky nezanikli, po tomto termíne vydané rozhodnutia už vo vzťahu k odhláške nemajú oporu v zákone. Keďže do 1.12.2006 nebolo mi nič písomne preukázateľne oznámené, bral som mnou podanú odhlášku doručenú Sociálnej poisťovni, pobočka Zvolen zo strany tejto organizačnej jednotky Sociálnej poisťovne za akceptovanú.
Od doručenia odhlášky do Sociálnej poisťovne, pobočka Zvolen (teda od 2.10.2006) nebolo mi oficiálne písomne ani nijako inak preukázateľne oznámené, že moja odhláška je považovaná za spornú, ani nebolo oznámené, že by bola odmietnutá. Od tej doby nebolo so mnou ani telefonicky ani inak vo veci konané, nebola mi poskytnutá nijaká pomoc ani nijaká iná súčinnosť, ani som nebol vyzvaný na odstránenie žiadneho ďalšieho nedostatku, ani o nič iné som nebol v tejto veci zo strany Sociálnej poisťovne, pobočka Zvolen preukázateľne žiadaný, ani k ničomu v tejto veci vyzvaný, ani mi nebola viac podaná žiadna iná informácia.
Nečinnosť Sociálnej poisťovne, pobočka Zvolen a vydanie rozhodnutia po uplynutí lehoty na to ustanovenej je podľa môjho názoru nesprávnym úradným úkonom, ktorý ma ako občana vystavuje právnej neistote.
Vyzerá to celkom zaujímavo, čo myslíte? Kolega dokonca na zaklade tohto podal podnet verej. ochrancovi práv. Bohužiaľ doťahovanie so soc. poisťovňou ešte nemá skončené tak neviem či je uspešný. Ak by to vyšlo, bol by to fajn precedens.