Jindro
05.07.07,20:42
Ahoj poraďáci. Chcel by som sa Vás opýtať, či by niekto bol ochotný poskytnúť bližie základné informácie o SAP, čo to je? V Googli sú len stránky, ktoré obsahujú len všeobecné frázy, z ktorých si vôbec neviem predstaviť v čom je taký úžasný ako ho prezentujú.
Prešiel som si aj agendu „Účtovné softvéry“ na Porade, no v podstate som na tom teraz rovnako ako pred tým, len s tým rozdielom, že som sa dozvedel, že sa jedná o informačný systém, ktorý obsahuje účtovníctvo.
A prečo tá otázka? Lebo mi jeden kamarát povedal o mieste kde hľadajú účtovníčku(ka) a „údajne“ dôvod, prečo sa so mnou ešte nekontaktovali je, že asi v mojom veku (56 r.) nebudem vedieť používať ich „systém“. Tak mi to aspoň povedal môj kamarát.
Preto teraz zisťujem čo sa vlastne za SAP skrýva. V čom je rozdiel oproti "klasickým" účtovným programom? Alebo sa musí účtovník vyznať aj v iných oblastiach činnosti firmy ako obchodná, marketing, cenotvorba, ai. Musí na to absolvovať nejaký zvláštny kurz, aby pochopil podstatu SAPu?
Poraďte poraďáci. Ďakujem
Gabi03
06.07.07,04:47
No SAP je naozaj informačný systém. Nie účtovný software. Jeho prednosťou sú skôr obchodné - marketingové veci ako účtovníctvo. (Modul pre výrobu nemáme.) Účtovníctvo sa tu chápe skôr ako doplnok k tomu informačnému. Takže je o niečo ťažšie v ňom pracovať, ako v klasických účtovných programoch. Tu sa z hľadiska účtovníctva vykonávajú len tie základné operácie. Napr. popri fakturácie sa rovno zaúčtuje faktúra. Ale keď ideš účtovať o nejakom nezvyčajnom prípade, musíš si ty zadať celú predkontáciu.
Možno ten hlavný rozdiel je ten, že tu účtovník naozaj musí poznať všetky účtovné operácie, hlavne čo sa kam dáva a prečo. Podľa týchto "definícií" sa jednotlivo nastavuje účtovný modul, ale ten už zrejme je.
Bez školenia sa to určite nezaobíde, nakoľko užívateľské prostredie obsahuje "skryté triky", na ktoré sám od seba neprídeš. Resp. aj malý problém môže byť v nastaveniach, ktoré ty ovládať nemusíš.
Dúfam, že som trochu pomohla.

PS: A ktorý systém nie je ich tvorcami vychvalovaný?! :)
PPS: Pre niekoho možno zaujímavá informácia: Pôvodný SAP bol vyvíjaný v Nemecku.
endrju
06.07.07,05:03
Výstižnejšiu charakteristiku SAPu som zatiaľ nečítal. Gabi, máš odo mňa +100 virtuálnych bodov :)
Jindro
08.07.07,17:59
Ďakujem Ti za vyčerpávajúcu odpoveď, ale stále mi nie jasné v čom je rozdiel. Predsa aj pri klasickom účtovnom softvéri musím pri fakturácii alebo pri prijatej FA urobiť zaúčtovanie. A ktoré sú to tie „základné operácie“?
A mätie ma aj to „naozaj musí poznať všetky účtovné operácie“. Ako keby pri práci s klasickým programom účtovník nemusel tieto operácie poznať ? Ako by si potom mohol nastaviť program tak aby mal správne výsledky, keby tieto operácie neovládal?
Určite rozdiely existujú, ale je to naozaj taký rozdiel, že sa to nedá zvládnuť len s pomocou manuálu? Keď som robil so Softipom, Datalokom, Pohodou, a mal som aj demoverzie iných programov, vo všetkých sú samozrejme rozdiely, ale dajú sa zvládnuť, prípúšťam to zaškolenie.
A píšeš že je to skôr ako doplnok, to ako treba chápať? ,že nemá takú „vypovedaciu hodnotu“ pre firmu ako ostatné činnosti?
Jozef Mihál
08.07.07,18:15
Slovenské účtovné SW majú pre účtovníka tú výhodu, že sa ich autori vzájomne predbiehajú v tom, ako poskytnúť účtovníkovi čo najvyšší komfort a automatiky od výmyslu sveta, neuveriteľne rýchlo reagujú na zmeny legislatívy, zavádzanie nových tlačív, štatistík atď.

Zahraničné SW vrátane istého nemenovaného sú v tomto akoby orientované presne naopak.
Gabi03
09.07.07,05:40
Ďakujem Ti za vyčerpávajúcu odpoveď, ale stále mi nie jasné v čom je rozdiel. Predsa aj pri klasickom účtovnom softvéri musím pri fakturácii alebo pri prijatej FA urobiť zaúčtovanie. A ktoré sú to tie „základné operácie“?
A mätie ma aj to „naozaj musí poznať všetky účtovné operácie“. Ako keby pri práci s klasickým programom účtovník nemusel tieto operácie poznať ? Ako by si potom mohol nastaviť program tak aby mal správne výsledky, keby tieto operácie neovládal?
Určite rozdiely existujú, ale je to naozaj taký rozdiel, že sa to nedá zvládnuť len s pomocou manuálu? Keď som robil so Softipom, Datalokom, Pohodou, a mal som aj demoverzie iných programov, vo všetkých sú samozrejme rozdiely, ale dajú sa zvládnuť, prípúšťam to zaškolenie.
A píšeš že je to skôr ako doplnok, to ako treba chápať? ,že nemá takú „vypovedaciu hodnotu“ pre firmu ako ostatné činnosti?

Súhlasím s p. Mihálom.
Tiež som si nevedla predstaviť program SAP, kým som s ním nezačala robiť.
Účtovné softvéri už snáď každé majú preddefinované predkontácie. (Nepoznám všetky, ale od Krosu často spomínaný aspoň má.) Ty si len upravuješ maximálne tak analytiku. Takpovediac aj laik vie zapísať došlú faktúru (keď vie čítať), ktorá sa automaticky zaúčtuje. Ale v SAPE musíš zadať konkrétny účet. Tam nemáš preddefinované žiadne predkontácie. (Teda aspoň ja o taktejto funkcii neviem. :rolleyes: ) Napr. teraz som zistila, že rozdiel pri prepočtoch v cudzej mene medzi DF a príjemkou mi účtovalo na totálne zlý účet, nakoľko som ani ja, ani naši implementátori (ktorí sú inak fajn ;) ) nevedeli, čo znamená určitý výraz, kde sa mal tento účet zadefinovať. Tým chcem povedať, že veľmi záleží na počiatočných nastaveniach.
Alebo ďalší prípad, ktorý ma z času na čas vytáča. V SAPe existuje požiadavka na zálohu - faktúra, inak je to zálohová faktúra. Potom tam existuje zálohová faktúra, čo už ale tu je daňový doklad, ktorým sa účtuje o prijatej platbe, ergo jeho DPH-čke. No a tovar či službu treba vyúčtovať už ďalšou faktúrou. Tieto kroky tu treba dodržať a nie je možné ich nijako obísť. A takto zvlášť sa aj účtuje.
Alebo veľmi treba dávať pozor, v ktorom účtovnom mesiaci si, lebo inak je zle. No a zlé v dobrom, či dobré zlé je v tom, že sa tam nedá mazať. Nič! Ani faktúru, ani účtovanie, ani nič proste. :)
Alebo tu sa hlavná kniha volá obratová predvaha a obratová predvaha je hlavná kniha.
Suma sumárum, dá sa v ňom robiť, len treba vedieť ako. Ale ako som spomínala, účtovníctvo je tu len ako doplnok a programátori sa mu tak nevenovali ako ostatným častiam. Vypovedaciu schopnosť má, len nie je taký "dokonalý" ako iné účtovné softvéri.
A že by si nebol schopný sa naučiť z manuálov?! :eek: To ani za svet netvrdím, veď neviem o tebe nič. Ale tie manuály, aspoň čo som ja videla, sú dosť chabé. Na tie funkcie prídeš aj sám. Ale ako som písala v prvom príspevku, sú tam skryté triky, na ktoré sám neprídeš :rolleyes: .
A ešte ma teraz napadol jeden menší problém, ktorý neviem ako vyriešim. Mám zahraničnú DF na tovar, ktorý je účtovaný v júni, aj DF aj príjemka. Ale DPH na vstupe by mala byť tiež v júni, avška na výstupe - samozdanenie by mal byť až v júli. A teď babo raď. :D
Ak chceš ešte niečo konkrétne vedieť, pýtaj sa konkrétne. ;)
Gabi03
09.07.07,05:44
Aby som nezabudla...
Je to môj subjektívny názor ako užívateľ, ktorý je do istej miery sklamaný ale už zmierený s jeho .... všetkým. :---
aduliak
09.07.07,07:19
Ahojte,aj my pracujeme v systeme SAP (a toto je uz moja druha firma, v ktorej so SAPom robim:)). Mojou oblastou je sice financny controlling,ale k uctovnictvu ma velmi blizko. Implementujeme do SAPu aj vyrobu a nakup a mozem ti povedat, ze vsetko v tychto ostatnych moduloch musi byt nastavene tak,aby vsetko fungovalo tak ako ma, inak nefunguje ani uctovnictvo a controlling. vsetky moduly su previazane. Je pravda, ze niektore zauctovania su nastavene ako automaticke (napr.uctovanie odberatelskych faktur, cenove rozdiely,....)vsetko ostatne uctujes manualne.Tak sa kludne pytaj konkretne,ak nieco chces vediet...:)Manualy su velmi zjednodusene a mne osobne by na zvladnutie celeho SAPu nestacili....
Oľa
09.07.07,07:46
Ahojte poraďáci, chela by som sa spýtať, či má niekto skúsenosti aj so spracovaním platov so SAP-om. Ak áno, môžem poprosiť o názor a prípadné krátke zhonotenie, skúsenosti.
Ďakujem, prajem pekný deň
Jozef Mihál
09.07.07,08:26
Oľa, moje sprostredkované skúsenosti sú také, že firmy používajúce SAP mali na spracovanie miezd vždy radšej nejaký rozumný slovenský SW. Možno sa to medzitým zmenilo...
Gabi03
09.07.07,08:32
Tiež mám iný SW na mzdy a personalistiku. Odtiaľ si vytlačím predkontácie a ručne zaúčtujem. ;)
Jozef Mihál
09.07.07,08:34
Takže v prípade Gabi03 sa nezmenilo nič. Mzdy je lepšie mať "slovenské".

Mimochodom, môže byť dobrá zábava, rozúčtovávať do SAPu mzdy na jednotlivé zakázky, výkony, strediská...teda ak si firma potrpí na presné sledovanie nákladov...
babenko1
09.07.07,09:00
Takže v prípade Gabi03 sa nezmenilo nič. Mzdy je lepšie mať "slovenské".

Mimochodom, môže byť dobrá zábava, rozúčtovávať do SAPu mzdy na jednotlivé zakázky, výkony, strediská...teda ak si firma potrpí na presné sledovanie nákladov...
ale je zas pravda, že ak máš na každého zamestnanca nastavené, kam to má ísť.. sa to aj podarí... i ked s chybami :-)
Jozef I
09.07.07,09:09
Ja tiež pracujem v SAP-e a konkrétne v ňom účtujem. No keď som ho zbadal prvý raz, veru váhal som či mám ujsť alebo nadávať alebo čo vlastne, lebo to je software úplne uživateľsky nepríjemný a neohrabaný. Sila tohto programu spočíva v jeho stabilite a v podstate neobmedzených možnostiach v rámci nastavení rôznych národných špecifík, a fungovanie po sieti alebo internete. Preto ho hlavne používajú zahraničné nadnárodné spoločnosti. Umožnuje súčasné používanie jednej datábazy obrovskému množstvu ľudí bez toho aby sa niečo nabúralo alebo zmazalo, prípadne že by to používatelia zistili spomalením práce. Toto je asi jeho najväčšia sila. Naučiť sa to dá a človek si aj zvykne na spôsob účtovania. Myslím si že ak je ochota tak ťa to predošlý účtovník zaučí. Na niektoré veci sa dá prísť intuitívne a skúšaním.
Základ spočíva v tom že na každú (skoro každú) činosť ktorú chceš vykonať musíš poznať "transakciu" ktorou sa to alebo ono vykoná. Dá sa k nej dostať aj cez stromové menu ale neodporúčam lebo v niektorých prípadoch budeš klikať aj 5 min pokiaľ sa dostaneš tam kam chceš. Názov transakcie sú slová kombinované s písmen a čísel. Pre mňa nič nehovoriacich. To čo sa tu spomínalo ohladne nastavení je pravda. Ale zabehnutá firma to už bude mať ošetrené a nebude ťa to zaťažovať. Je ale pravda že nejaké zjednodušenie alebo nové nastavenia musia robiť väčšinou špecialisti. Veľa vecí sa zadáva pri účtovaní 100x za sebou a to isté.. neexistuje (teda aspoň ja o nej neviem) funkcia aby ti napr. variabilný symbol fa. po prvom zadaní vložil aj do iných polí.. všetko vyplniť aj 3-4 krát za sebou pokial sa fa. neuloží. Po uložení dokladu je tam tento už na veky a nedá sa zmazať. Akýkoľvek omyl je uložený a dá sa zrušiť iba novým dokladom opačne zadaným. Tzv. storno.
Tolko moja skúsenosť, ale čo firma to iný komfort práce a iné možnosti. ;) :D


P.s. Doplním ešte že sme výrobná firma a evidujeme v sape celú výrobu, objednávky, fa, účtovníctvo. Mzdy máme na externom programe. :)
Gabi03
09.07.07,09:16
Jozef, mi sa stále trápime s prepojením na internet. Nejde nám externá pošta. Medzi sebou si vieme posielať, ale niekomu z adresára Outlooku nie. :(
Jozef I
09.07.07,09:20
Jozef, mi sa stále trápime s prepojením na internet. Nejde nám externá pošta. Medzi sebou si vieme posielať, ale niekomu z adresára Outlooku nie. :(
Ja ti nepomôžem zo žiadnym nastavením SAP-u, lebo v nom iba účtujem a nič v nom nenastavujem a ani nemôžem, lebo to spravuje naša matka v zahraničí. Ja si nemôžem založiť ani analytický účet sám. :D
Oľa
09.07.07,11:04
Ďakujem za informácie, veľmi ste me nepotešili, my máme dá sa povedať dobrý program, ale máme v dohľadnej dobe asi prejsť na SAP. Ako metodik sa mám podľa Vašich vyjadrení asi na čo tešiť - podľa hesla z dobrého do horšieho.
Ďakujem
Gabi03
09.07.07,11:32
Ďakujem za informácie, veľmi ste me nepotešili, my máme dá sa povedať dobrý program, ale máme v dohľadnej dobe asi prejsť na SAP. Ako metodik sa mám podľa Vašich vyjadrení asi na čo tešiť - podľa hesla z dobrého do horšieho.
Ďakujem

Ak nie si moc tolerantný človek, tu sa určite naučíš ním byť. ;) A ak si, tak si to aspoň preveríš, či naozaj si. :D
Jindro
09.07.07,19:50
Ospravedlňujem sa všetkým ktorí ste sa zapojili do diskusie, dnes som nemal čas reagovať, ale určite sa k tomu vrátim.
szrk
09.07.07,21:26
Ahojte poradaci,robim v SAPe mzdy a personalistiku.Sme velka firma a nie je to jednoduche, najme ked udaje k spracovaniu tahame z dochadzkoveho systemu po ukonceni mesiaca a vsetky chyby pri preklopeni dochadzky prenosom do HR musime vycistit. Ale SAP ako taky pri spracovavani miezd vo velkej firme ma celkom pouzitelne zostavy, ale vzdy ako v kazdom systeme aj tu je potrebne vediet v nom dobre robit a zadavat spravne vsetky pozadovane udaje za zamestnancov a potom nemate problem (ani so statistikou...) Samozrejme ma vela aj slabsich stranok, ktore mi vadia, napr. opravne hlasenie do poistovni - sice spracuje spatne, za niekolko mesiacov prepocita, ale odpocet a vykaz vykona kumulativne napr. za 5 mesiacov a potom Vam nic nezostava, len urobit rucne 5 opravnych (prip. doplnkovych) hlaseni s prilohami, alebo nie vsetky zostavy sa daju preniest do xls a potom to prepisujete do tlaciva (napr. stvrtrocny prehlad o zrazenych a odvedenych preddavkoch o dani z prijmu), lebo DU neakceptuje txt vystup... Je vsak moj chlebik, da sa to zvladnut, tak drzim palce vsetkym. ktori maju zo SAPu strach. Mam sikovne kolegynky, ktore maju aj viac ako tych 52 rokov...:)
szrk
09.07.07,21:28
... aj viac, ako 56
Oľa
10.07.07,06:20
Ak nie si moc tolerantný človek, tu sa určite naučíš ním byť. ;) A ak si, tak si to aspoň preveríš, či naozaj si. :D
Tomuto názoru som veľmi neporozumela. Neviem, čo má s tým spoločné tolerancia, ak dobrý program nahradíme horším. To považujem skôr za krok späť
Gabi03
10.07.07,07:36
Tomuto názoru som veľmi neporozumela. Neviem, čo má s tým spoločné tolerancia, ak dobrý program nahradíme horším. To považujem skôr za krok späť

Kto tu hovoril o horšom programe?! :eek: :D

Tou toleranciou chcem len toľko povedať, že určité funkcie treba prijať, hoci je človek naučený na iný postup nejakej operácie. V SAPe sa to jednoducho nedá inak robiť, hoci je to škrabanie ucha cez hlavu. Čiže treba byť tolerantný. ;)
Jindro
10.07.07,18:44
Skôr ako začnem reagovať na príspevky ďakujem všetkým, ktorí sa k danej téme vyjadrili. Takže v podstate som sa dozvedel, že účtovanie v SAPe je viac „manuálne“ ako „automatické“.
Ku Gabi03: Pokiaľ ide o konštatovanie „že veľmi záleží na počiatočných nastaveniach“ s tým plne súhlasím. Len neviem prečo na tom záleží len v SAPe? Predsa u každého programu, keď chcem aby mi dával správne a použiteľné informácie, záleží na jeho správnom nastavení. A podľa toho aké výsledky chce manažment získať z účtovníctva musím urobiť počiatočné nastavenie.
Dosť dobre nerozumiem čo si chcela povedať tým že „aj liak vie zapísať došlú faktúru, ktorá sa automaticky zaúčtuje“. Tým laikom si dúfam myslela niekoho, kto má aspoň „šajn“ o čom účtovníctvo je. A propó tú predkontáciu tam musí niekto najprv zadať a tiež musí priradiť k danej faktúre tú správnu predkontáciu. A tvrdenie že „účtovné softvéri majú preddefinované predkontácie a Ty si len upravuješ maximálne analytiku“ je podľa mňa dosť nekvalifikované, pretože žiaden program neobsahuje všetky predkontácie, ktoré sa týkajú činnosti firmy alebo spoločnosti, ktorá tenktorý program používa. A ani neviem o tom, že by mali preddefinované napr. vyradenie IM predajom, darovaním, zaradenie IM, učtovanie laesingu, stravných lístkov ai.. Toto všetko musím zaúčtovať cez interný doklad podľa postupov účtovania. Jediný rozdiel ja asi v tom, že ja môžem použiť predkontáciu (ktorú som si ale musel zadefinovať) a v SAPe sa musia účty MD a D zadať ručne, osobitne do nejakých políčok.
Za nesprávne zaúčtovanie rozdielov pri prepočtoch v cudzej mene, by sa Ti mali Vaši implementátori ospravedlniť, pretože oni musia vedieť všetko a nie že ani oni nevedeli ....
Keď môžem zareagovať na tú DPH za DF (to je prijatá FA od zahr.dodávateľa?) tj. obstaranie tovaru, zaúčtovaný v júni. Píšeš, že „samozdanenie na výstupe by malo byť až júli. A teď babo raď“. Ja si myslím, že samozdanenie je to preto, že v rovnakom zdaňovacom období priraďuješ DPH súčasne na vstup aj výstup v rovnakej hodnote. Samozdanenie sa nedelí do rôznych zdaňovacích období. V ďaľšom zdaňovacom období priraďuješ DPH podľa toho čo sa s nakúpeným tovarom udeje či sa predá v tuzemsku, či sa znovu niekomu dodá do zahraničia, atď..
Pokiaľ ide o ostatné príspevky zas neskôr.
Gabi03
11.07.07,04:59
Skôr ako začnem reagovať na príspevky ďakujem všetkým, ktorí sa k danej téme vyjadrili. Takže v podstate som sa dozvedel, že účtovanie v SAPe je viac „manuálne“ ako „automatické“.
Ku Gabi03: Pokiaľ ide o konštatovanie „že veľmi záleží na počiatočných nastaveniach“ s tým plne súhlasím. Len neviem prečo na tom záleží len v SAPe? Predsa u každého programu, keď chcem aby mi dával správne a použiteľné informácie, záleží na jeho správnom nastavení. A podľa toho aké výsledky chce manažment získať z účtovníctva musím urobiť počiatočné nastavenie.
Dosť dobre nerozumiem čo si chcela povedať tým že „aj liak vie zapísať došlú faktúru, ktorá sa automaticky zaúčtuje“. Tým laikom si dúfam myslela niekoho, kto má aspoň „šajn“ o čom účtovníctvo je. A propó tú predkontáciu tam musí niekto najprv zadať a tiež musí priradiť k danej faktúre tú správnu predkontáciu. A tvrdenie že „účtovné softvéri majú preddefinované predkontácie a Ty si len upravuješ maximálne analytiku“ je podľa mňa dosť nekvalifikované, pretože žiaden program neobsahuje všetky predkontácie, ktoré sa týkajú činnosti firmy alebo spoločnosti, ktorá tenktorý program používa. A ani neviem o tom, že by mali preddefinované napr. vyradenie IM predajom, darovaním, zaradenie IM, učtovanie laesingu, stravných lístkov ai.. Toto všetko musím zaúčtovať cez interný doklad podľa postupov účtovania. Jediný rozdiel ja asi v tom, že ja môžem použiť predkontáciu (ktorú som si ale musel zadefinovať) a v SAPe sa musia účty MD a D zadať ručne, osobitne do nejakých políčok.
Za nesprávne zaúčtovanie rozdielov pri prepočtoch v cudzej mene, by sa Ti mali Vaši implementátori ospravedlniť, pretože oni musia vedieť všetko a nie že ani oni nevedeli ....
Keď môžem zareagovať na tú DPH za DF (to je prijatá FA od zahr.dodávateľa?) tj. obstaranie tovaru, zaúčtovaný v júni. Píšeš, že „samozdanenie na výstupe by malo byť až júli. A teď babo raď“. Ja si myslím, že samozdanenie je to preto, že v rovnakom zdaňovacom období priraďuješ DPH súčasne na vstup aj výstup v rovnakej hodnote. Samozdanenie sa nedelí do rôznych zdaňovacích období. V ďaľšom zdaňovacom období priraďuješ DPH podľa toho čo sa s nakúpeným tovarom udeje či sa predá v tuzemsku, či sa znovu niekomu dodá do zahraničia, atď..
Pokiaľ ide o ostatné príspevky zas neskôr.

Jindro, ja som len hovorila svoje subjektívne skúsenosti. Je mi ľúto, že sa ti nepáčia, ale ja s tým nič nenarobím.
Ohľadne SAPu. Tí, čo robili v SAPe a aj v iných programoch iste vedia porovnať výhody a nevýhody programov. A zrejme ma aj viac pochopili. Viď príspevok od endruja. Neviem sa lepšie vyjadriť, aby som ti to vysvetlila. Možno niekto iný. Alebo si to vyskúšaš a zistíš, že už vieš, o čom som hovorila.
O tom laikovy som zas len hovorila zo svojich skúseností. Videla som také baby, ktoré majú úplne iné zameranie školy, ale tú DF, ktorá je v určitom SW preddefinovaná (nebudem konkretizovať, ale určite väčšina tuší, že takých SW môže byť aj viac) pekne krásne nahodili. Nehovorila som o kompletnom účtovníctve.
No a k tej DPH-čke sa už vôbec nebudem vyjadrovať. Buď si zle pochopil, čo som napísala, alebo som to naozaj zle napísala, alebo sa vôbec nerozumieš do nadobudnutia tovaru.

Chcela som ti pomôcť, ale takto si ma iba znechutil prispievať do tejto témy. A týmto príspevkom aj končím.
Veľa šťastia, nech sa ti tá práca podarí. ;)
Jozef I
11.07.07,05:13
Keď môžem zareagovať na tú DPH za DF (to je prijatá FA od zahr.dodávateľa?) tj. obstaranie tovaru, zaúčtovaný v júni. Píšeš, že „samozdanenie na výstupe by malo byť až júli. A teď babo raď“. Ja si myslím, že samozdanenie je to preto, že v rovnakom zdaňovacom období priraďuješ DPH súčasne na vstup aj výstup v rovnakej hodnote. Samozdanenie sa nedelí do rôznych zdaňovacích období. V ďaľšom zdaňovacom období priraďuješ DPH podľa toho čo sa s nakúpeným tovarom udeje či sa predá v tuzemsku, či sa znovu niekomu dodá do zahraničia, atď..
Pokiaľ ide o ostatné príspevky zas neskôr.

Ohľadne Sap-u som svoje povedal ale s vetou ktorú som počiarkal teda v žiadnom prípade nesúhlasím a dávam za pravdu Gabi03. Samozdanie znamená že musím sám vypočítať daň a uplatniť na výstupe a mám právo aj na odpočet. Problém je, že odpočet takto odvedenej dane nemusí byť v tom istom období. A toto v SAP-e nemáme ani my. Musím to riešiť oklukou a komplikovane hlavne si to pamätať, miesto toho, aby to SAP sledoval sám. Myslím, že o to išlo v príspevku od GAbi03.
Gabi03
03.09.07,12:40
Tak, narazila som na problém prepočtu cudzej meny pri DPH. Ak prosím niekto vie mi pomôcť, budem rada.
Pracujem v SAP BO, kde síce sleduje deň zdaniteľného plnenia pre nadobudnutie tovaru z EÚ aj iný, ako účtovný dátum (dátum dokladu), ale pri dobropisoch nie je schopný zaevidovať iný kurz, než aký je zadaný.
Prosím, ak niekto má potobné prípady, ako ich riešite? Budem musieť robiť ručne DP? :eek: :(
Vďaka za odpoveď.
Fabrička
03.09.07,14:57
Caute poraďaci,chcem iba poradiť pisateľke ako sa vysporiadať v SAPe so samozdanením DPH cez obdobia.Pracujem v SAPe už 5 rokov a za tú dobu sa mi všeličo vyskytlo a to, že pri samozdanení sa nám nestretnú povinnosti odvodu s odpočtom je takmer mesačne pravidelné. Urobíme to tak, že zaúčtujeme faktúru v období, kedy došla do spoločnosti, povinnosť odvodu DPH zaúčtujeme s dátumom vystavenia faktúry od dodávateľa EÚ s povinnosťou odvodu DPH na výstupe, samozrejem podľa kódu DPH nám urobí aj vstup, ale pri zostavovaní daňového priznania si z hlásenia vylúčime čiastku, lepšie doklad, ktorý potrebujeme posunúť o mesiac a taktiež si to prevedieme i účtovne na analytikách DPH a odpočet si uplatníme v nasledujúcom období, kedy si doklad do hlásenia pridáme. Vždy sa nám musí hlásenie rovnať s účtovnou evidenciou.Z tohto to možno bude dosť náročné na pochopenie, pretože aj moje účtovníčky to nevedeli dosť dlho pochopiť a vždy pri zaúčaní novej spracovateľky daňového priznania som im to musela aj dva mesiaci znovu a znovu vysvetľovať, no ale nakoniec to každá pochopila a vedia to prakticky veľmi dobre spracovať. SAP je vynikajúci softwér, dá sa v ňom urobiť nesmierne množstvo prehľadov a analýz, vytriediť, upraviť, prispôsobiť len je tu potrebná veľmi presná práca, pretože tak to už bolo predomno písané nedajú sa žiadne doklady vymazať iba vystornovať a zostávajú v evidencii aj pôvodný aj storno, ale keď sa naučíte v ňom pracovať je super. Musím ale podotknúť, že aj keď s ním pracujem už viac rokov, stále objavujem niečo nové a pomáham si zľahčovať prácu.
Gabi03
03.09.07,15:07
ale pri zostavovaní daňového priznania si z hlásenia vylúčime čiastku, lepšie doklad, ktorý potrebujeme posunúť o mesiac a taktiež si to prevedieme i účtovne na analytikách DPH a odpočet si uplatníme v nasledujúcom období, kedy si doklad do hlásenia pridáme.

Díky za odpoveď.
Nechápem ale tomu "presunutiu" dokladu. Dá sa to spraviť v SW (ak áno, ako?), alebo si to len niekde zaznačím a ručne preúčtujem?

Okrem toho ako evidovať došlé dobropisi zo zahraničia? Podľa zákona ich evidujeme do obdobia, kedy sme ich obdržali, ale kurzom pôvodnej faktúry. Mňa toto dostalo, ten kurz, pretože to už neviem spraviť. Dátum obdržania, ale s kurzom dátumu úplne iného. Mňa napadá len prepísať kurzový lístok, spraviť doklad a znovu prepísať kurzový lístok na pôvodný. Je toto schodná cesta?

PS: Som rada, že sú tu ľudia, ktorí vedia s tým robiť. :D
Gabi03
04.09.07,05:41
... posúvam
Jozef I
04.09.07,10:13
Díky za odpoveď.
Nechápem ale tomu "presunutiu" dokladu. Dá sa to spraviť v SW (ak áno, ako?), alebo si to len niekde zaznačím a ručne preúčtujem?

Okrem toho ako evidovať došlé dobropisi zo zahraničia? Podľa zákona ich evidujeme do obdobia, kedy sme ich obdržali, ale kurzom pôvodnej faktúry. Mňa toto dostalo, ten kurz, pretože to už neviem spraviť. Dátum obdržania, ale s kurzom dátumu úplne iného. Mňa napadá len prepísať kurzový lístok, spraviť doklad a znovu prepísať kurzový lístok na pôvodný. Je toto schodná cesta?

PS: Som rada, že sú tu ľudia, ktorí vedia s tým robiť. :D

Kurzový lístok nemusíš prepisovať. Prepíšeš len kurz priamo pri zadávaní dokladu, alebo použiješ dátum podla fa. Nám SAP umožnuje zadávať dva datumy a to dátum učtovania a podla toho ti doklad dá do obdobia a dátum dokladu a podla neho ti môže tahat kurz z kurzového lístka. Ak ti aj natiahne zlý kurz (alebo ti nevyhovuje) tak ho proste prepíšeš.

Ešte doplním ak som správne pochopil to presunutie dokladu. Ked sa sprví tzv. uzávietka dph, tak vylezie nejaký sumár. Predpokladám že ručne vyhodíš alebo vypustíš fa. ktoré tam nechceš a pri dalšej dph o mesiac ich doplnis do novej uzavierky. Nám sa to nejako automaticky robiť nedá iba ručne. Ak musím opraviť dph (dodatočné) tak to väčšinou urobím tak že doúčtujem alebo opravím doklad ktorý tam patrí. Zapíšem si číslo tohto dokladu a prebehnem uzávierku dph iba s týmto dokladom kedy sa mi automaticky preúčtuje tam kam patrí. Ručne opravým výkaz a propočítam/odpočítam sumu ktorú som opravil. Ale SAP sa dá nastaviť rôzne a má možnosť použitia rôznych podporných (doprogramovaných) modulov, prípadne nastavení, ktoré môžu a sú iné v každej firme. Takže podla mna ani jeden SAP nie je úplne identický s iným.
Gabi03
04.09.07,10:25
Kurzový lístok nemusíš prepisovať. Prepíšeš len kurz priamo pri zadávaní dokladu, alebo použiješ dátum podla fa. Nám SAP umožnuje zadávať dva datumy a to dátum učtovania a podla toho ti doklad dá do obdobia a dátum dokladu a podla neho ti môže tahat kurz z kurzového lístka. Ak ti aj natiahne zlý kurz (alebo ti nevyhovuje) tak ho proste prepíšeš.

Nebude to také ľahké drahá.... :)

No ale k téme.
Používam dátum účtovania - pre účtovníctvo, je tam aj dátum dokladu, ktorý sa zhoduje s dátumom účtovania, hoci neviem, na čo má vplyv a používam dátum zdaniteľného plnenia - pre DPH.
Pr.: ak dám dátum účtovania 28.8., berie mi kurz z tohto dátumu, ale ak je na dátume ZDP 29.8., stále berie kurz 28.8.
To o tom prepise kurzu na doklade nechápem. .... Po pár sekundách:.... Ono sa to dá prepísať aj na doklade!!! :D No ale to sa zas týka účtovníctva a nie DPH. :(
Takže zhrnutie: mám dva dátumy (pre účtovníctvo a pre DPH) s rôznymi kurzami. Čo s tým?

Ale ešte nastáva trochu komplikovanejší prípad s dobropisom. Keď napr. vystavený 22.8., prijatý 25.8., tu sa účtovníctvo a DPH rovná 25.8., kurz pre účtovníctvo je z 25.8., ale kurz pre DPH (podľa §26 ods. 1 zákona o DPH) sa použíje iný, napr. 12.8.. A toto je teda pre mňa vysoká škola. :eek:
Čo s týmto???! :eek: :D
Gabi03
04.09.07,10:28
Ešte doplním ak som správne pochopil to presunutie dokladu. Ked sa sprví tzv. uzávietka dph, tak vylezie nejaký sumár. Predpokladám že ručne vyhodíš alebo vypustíš fa. ktoré tam nechceš a pri dalšej dph o mesiac ich doplnis do novej uzavierky. Nám sa to nejako automaticky robiť nedá iba ručne. Ak musím opraviť dph (dodatočné) tak to väčšinou urobím tak že doúčtujem alebo opravím doklad ktorý tam patrí. Zapíšem si číslo tohto dokladu a prebehnem uzávierku dph iba s týmto dokladom kedy sa mi automaticky preúčtuje tam kam patrí. Ručne opravým výkaz a propočítam/odpočítam sumu ktorú som opravil. Ale SAP sa dá nastaviť rôzne a má možnosť použitia rôznych podporných (doprogramovaných) modulov, prípadne nastavení, ktoré môžu a sú iné v každej firme. Takže podla mna ani jeden SAP nie je úplne identický s iným.

Som blondína, tak majte so mnou trpezlivosť. :o
Ako sa robí to ručné vyhodenie faktúry? Ak to spravím, nebude mi sedieť účtovníctvo.
Okrem toho hovoríš o uzávierke DPH. Ak robíš nejak automatizovane, tak zrejme máme iné "sapy". Ja v podstate nemám uzávierku, len nejakú zostavu pre DPH.
Jozef I
04.09.07,10:39
Som blondína, tak majte so mnou trpezlivosť. :o
Ako sa robí to ručné vyhodenie faktúry? Ak to spravím, nebude mi sedieť účtovníctvo.
Okrem toho hovoríš o uzávierke DPH. Ak robíš nejak automatizovane, tak zrejme máme iné "sapy". Ja v podstate nemám uzávierku, len nejakú zostavu pre DPH.

A to je presne to čo vravím. Ťažko sa radí presný postup lebo nemáme ten SAP rovnaký. :o Ja môžem použiť pri účtovaní dokladu iba: dátum dokladu a dátum účtovania. Viem 100% že kurz ťahá podla dátumu fa. t.j. dátumu dokladu. Ak máte dátum ZDP tak to máte super. :) Všetky doklady sa nám prepočítavajú iba jedným kurzom. Vôbec to nemáme doriešené podla zákona o dph, takže v tomto ti asi neporadím. :mee: To že vidíš iba jeden kurz môže byť že ti zobrazuje iba ten pre daň z príjmu. A to že zadáš aj dátum zd. plnenia môže spôsobiť že do zostavy pre dph ti prepočítava doklady iným kurzom. Skúsila si porovnať? Ano ja používam tiež v podstate zostavu na dph ale určujem ktoré doklady a za aké obobie tam vstupujú a ktoré nie. Ak je zostava v poriadku tak mi automaticky vygeneruje "mapu" ktorá sa zaúčtuje (preúčtovanie medzi analytickými účtami).
Gabi03
04.09.07,10:45
A to je presne to čo vravím. Ťažko sa radí presný postup lebo nemáme ten SAP rovnaký. :o Ja môžem použiť pri účtovaní dokladu iba: dátum dokladu a dátum účtovania. Viem 100% že kurz ťahá podla dátumu fa. t.j. dátumu dokladu. Ak máte dátum ZDP tak to máte super. :) Všetky doklady sa nám prepočítavajú iba jedným kurzom. Vôbec to nemáme doriešené podla zákona o dph, takže v tomto ti asi neporadím. :mee: To že vidíš iba jeden kurz môže byť že ti zobrazuje iba ten pre daň z príjmu. A to že zadáš aj dátum zd. plnenia môže spôsobiť že do zostavy pre dph ti prepočítava doklady iným kurzom. Skúsila si porovnať? Ano ja používam tiež v podstate zostavu na dph ale určujem ktoré doklady a za aké obobie tam vstupujú a ktoré nie. Ak je zostava v poriadku tak mi automaticky vygeneruje "mapu" ktorá sa zaúčtuje (preúčtovanie medzi analytickými účtami).

No mi máme ten "malý" SAP - Business One.

Práve dátumom ZDP určujem, do ktorého obdobia by to malo ísť. Ale...
A ide práve o to, že vo faktúre, môžem použiť iba jeden kurz, ktorý sa ťahá z dátumu účtovania.

Takže ak sa líši kurz pre účtovníctvo a DPH, som nahratá.
A potrebujem vedieť, ako to riešite vy. Lebo zdá sa, tiež máte ten istý problém...
Mám si to evidovať ručne, v Exceli? Ja už iné riešenie nevidím.
Ale to potom sa mi nebude rovnať daňové priznanie DPH a analytiky pre DPH v účtovníctve.
Na porazenie. :mee:
majka75
05.10.07,08:59
Neviete mi niekto poradiť, ako robíte v SAPe dokladovú inventúru účtov?