PORADA.sk
PORADA.sk

Zobraziť plne funkčnú verziu príspevku : Príklad z matiky



damati
20.02.08, 19:13
Čaute, synov príklad z matiky je výriešený podľa učiteľky zle, pomôžte ak viete.
Zadanie a synove riešenie:
12 robotníkov by vykopalo kanál za 8 dní. 9 robotníkov bolo preradených na inú prácu. Za aký čas by kanál vykopali ostatní?
12 robotníkov .................. 8 dní
9 robotníkov .................. x dní
x:8 = 12:9
9.x = 8.12
9x = 96
x = 10 6
9
x= 10 2
3

Toto riešenie je zlé, je to príklad pre siedmy ročník ZŠ. Nesmú to ale riešiť prechodom cez jednotku. Viem, že to nepatrí do kategórie Domácnosť, ale neviem kam s tým.

damati
20.02.08, 19:15
Potrebovala by som to súrne, ak viete ozvite sa!

nina26
20.02.08, 19:17
9 robotníkov bolo preradených, takže treba rátať 3 robotníkov za aký čas vykopú kanál

damati
20.02.08, 19:20
V počte preradených robotníkov som sa pomýlila, preradení na inú prácu boli 3.

palčo
20.02.08, 19:34
Keďže 12 robotníkov by kopalo kanál 3 dni, traja boli preradení, ostalo na výkop 9 robotníkov. x:8=9:12 /.8
x=(9:12).8
x=96/9
x=10 2/3
Inak to neviem. Už len volať synovym kamarátom.

jozka56
20.02.08, 19:37
Ahoj Damati,
12 rob 8dni
1 rob 12x8=96 dní
5 rob 96:5= 19,2 dňa
9rob 96:9=10,666dňa
ostali 3 robotnici 96:3=32 /dní/

jaja99
20.02.08, 19:39
Neviem, čo je to prechod cez jednotku, ale ide o príklad na nepriamu úmeru.
Zápis máš podľa mňa správne, len tomu koncu nerozumiem. Nejako tam polámalo riadky.
Podľa mňa to má byť:
12 robotníkov ................. 8 dní
9 robotníkov ................. x dní

12/9 = x/8
12*8/9=x
96/9 = x
32/3 = x
x = 10 dní + 2/3 dňa trvalo vykopať kanál deviatim robotníkom.

damati
20.02.08, 19:40
Ste super, vďaka matematici!

jozka56
20.02.08, 19:45
Ďakujem, ale už 16 rokov neučím.:)

jozka56
20.02.08, 19:54
Damati, je Tvoj syn na ZŠ? Vtedy používať neznámu je dosť ťažké.

jozka56
20.02.08, 20:11
Súkromná rada damati, príklady na spoločnú prácu sa vyskytujú aj na príj. pohovoroch SŠ, ak máš čas, tak so synom to predebatuj
princíp tohto výpočtu, oporný bod : za koľko dní vykoná danú prácu 1robotník a za koľko 2,3,4...Ak pochopí, je v obraze.

katjab
20.02.08, 20:20
Ja by som počítala:
12 robotníkov = 8 dní
9 robotníkov= ? dní

12 robotníkov = 8dní x 24 hodín = 192 hodín
1 robotník = 192/12 robotníkov = 16 hodín denne
3 robotníci = 16*3= 48 hodín

192+48=240 hodín
240/24= 10 dní

Podľa môjho názoru takto.

jozka56
20.02.08, 20:21
jaja99, prechod cez jednotku v danom príklade znamená, za koľko hodín danú prácu vykoná jeden robotník.

judita1971
20.02.08, 20:31
výsledok mám rovnaký, mám syna siedmaka na ZŠ, riešil to rovnako. Riešia to trojčlenkou, pričom je to nepriama úmera.

rozdiel je len v zápise:

12 .......8 dní
9..........x dní
______________ šípka od 9 hore, od 8 šípka dole

9 : 12 = 8 : x
9 . x = 12 . 8
9x = 96
x = 96: 9
x = 10,6666

inak pomôcť neviem. Mám dať zajtra vypočítať príklad môjmu šéfovi - riaditeľovi ZŠ matematikárovi ?:D

jozka56
20.02.08, 20:44
katjab, pozor chyba 12*8=96!!!!!akych 192

jozka56
20.02.08, 20:48
judita1971, správne:o

damati
20.02.08, 21:01
No dúfam, že to nebude treba, ale vďaka.

jozka56
20.02.08, 21:05
damati, čo nebude treba?

katjab
20.02.08, 21:06
katjab, pozor chyba 12*8=96!!!!!akych 192

8 dni x 24 hodin = 192 hodin

damati
20.02.08, 21:09
Syn bežne používa neznámu a je na ZŠ

damati
20.02.08, 21:10
Prepáč, to nepatrilo tebe.

jozka56
20.02.08, 21:18
katjab, ak si dni prepočítaš na hodiny, vždy ti konečny vysledok da 10.666 dňa. Skus to preratat, nezaokruhluj.-

jozka56
20.02.08, 21:36
damati, este stale neviem, kolko robotnikov tu pracu malo vykonat? Hej, pouzivaju neznamu, ale niektore hore uvedene vypocty boli tazke/hlavne pre 7-ka/. Podla mojich skusenosti, tu pracu mali vykonat 3 robotnici. Neznamu pouzivaju uz od 1.rocnika, ale nie tak zlozito. Verim.Vnucka je 4-cka, vypracuvavam s nou pracovne listy, no beda velika. Nepriama umera je v poriadku.

katjab
20.02.08, 21:40
katjab, ak si dni prepočítaš na hodiny, vždy ti konečny vysledok da 10.666 dňa. Skus to preratat, nezaokruhluj.-

Máš pravdu, niečo tam mám zle, ale už som unavená, zajtra to skúsim vyriešiť s prepočtom na hodiny.

jozka56
20.02.08, 21:44
katja, pohoda graduje.:---:---:---

judita1971
20.02.08, 21:51
aj vy si s tým ešte lámete hlavu, ja už pozerám 1. časť matematiky, príklady, ale ak je zadanie také ako si napísala. tak je to aj tak jednoducho nepriama úmera. :Dcitujem z knihy matematiky : Koľkokrát vzrastie /klesne/ počet robotníkov vykonávajúcich tú istú prácu, toľkokrát klesne /vzrastie/ počet dní práce. Hovoríme, že počet robotníkov je nepriamo úmerný pracovnému času.:D. Bože, kedy som sa to učila ja ?

jozka56
20.02.08, 23:00
judita1971 vieš, ze ja si to pamatam zo ZDS, na vyske ma to nikto neucil. To je sila/este ze som sa pozrela, mala som tam silan/.:o

Evanka
20.02.08, 23:18
Čaute, synov príklad z matiky je výriešený podľa učiteľky zle, pomôžte ak viete.
Zadanie a synove riešenie:
12 robotníkov by vykopalo kanál za 8 dní. 9 robotníkov bolo preradených na inú prácu. Za aký čas by kanál vykopali ostatní?
12 robotníkov .................. 8 dní
9 robotníkov .................. x dní
x:8 = 12:9
9.x = 8.12
9x = 96
x = 10 6
9
x= 10 2
3

Toto riešenie je zlé, je to príklad pre siedmy ročník ZŠ. Nesmú to ale riešiť prechodom cez jednotku. Viem, že to nepatrí do kategórie Domácnosť, ale neviem kam s tým.
Traja robotníci budú kopať kanál 32 dní.

jozka56
20.02.08, 23:27
jasne

damati
21.02.08, 04:13
Veru máš pravdu, je to nepriama úmera.

judita1971
21.02.08, 10:13
damati, len nám potom povedz, ako to vlastne je,

bolo ich dvanásť - deviati odišli a traja zostali, lebo tak je to v tvojom 1. príspevku pri založení témy. a potom neskôr si to opravila, že boli preradení traja a deviati zostali. Kto si nevšimol opravu v neskoršom príspevku tak ti bude dávať výsledok, podľa prvého príspevku, takže sa neľakaj:D

jozka56
21.02.08, 13:19
Tak sme si na "stare" kolena zopakovali trojclenku:---

damati
21.02.08, 16:54
damati, len nám potom povedz, ako to vlastne je,

bolo ich dvanásť - deviati odišli a traja zostali, lebo tak je to v tvojom 1. príspevku pri založení témy. a potom neskôr si to opravila, že boli preradení traja a deviati zostali. Kto si nevšimol opravu v neskoršom príspevku tak ti bude dávať výsledok, podľa prvého príspevku, takže sa neľakaj:D
Správne to bolo po oprave, ale nič sa nedeje, v pohode.

Evanka
22.02.08, 11:39
Veru máš pravdu, je to nepriama úmera.
To môžu vypočítať aj deti, ktoré nepoznajú trojčlenku. Stačí trocha logiky http://www.porada.sk/images/icons/icon7.gif.
Keď dvanásti kopú kanál 8 dní, tak chudák jeden by to kopal 12krát dlhšie. Teda 96 dní.
Keď ich bude viac, tak to zasa budú kopať toľkokrát kratšie.
Teda dvaja 96:2. traja 96:3, .... šiesti 96:6, deviati 96:9 atď

Gabi03
22.02.08, 11:40
Teda dvaja 96:3. traja 96:3, ....

:D :D Teda dvaja to vykopú za čas 96:3 alebo traja? :D:D

Evanka
22.02.08, 11:44
:D :D Teda dvaja to vykopú za čas 96:3 alebo traja? :D:D
To bol preklep, opravím, vďaka http://www.porada.sk/images/icons/icon10.gif

Braňo
22.02.08, 12:03
To môžu vypočítať aj deti, ktoré nepoznajú trojčlenku. Stačí trocha logiky http://www.porada.sk/images/icons/icon7.gif.
Keď dvanásti kopú kanál 8 dní, tak chudák jeden by to kopal 8krát dlhšie. Teda 96 dní.
Keď ich bude viac, tak to zasa budú kopať toľkokrát kratšie.
Teda dvaja 96:2. traja 96:3, .... šiesti 96:6, deviati 96:9 atď

jeden by to kopal dvanásťkrát dlhšie ako dvanásti , čiže 8*12=96 .....
ale výpočet je OK.

damati
22.02.08, 15:13
jeden by to kopal dvanásťkrát dlhšie ako dvanásti , čiže 8*12=96 .....
ale výpočet je OK.
Už nekopte, už stačilo!

Evanka
22.02.08, 15:57
Už nekopte, už stačilo!
Dúfam, že už je kanál vykopaný. Ale horšie, že už sme nemali dávnoí stretko, Braňo, čo ty na to?

bunovaa
21.03.08, 13:29
vidím, že sa tu irši všeličo, dúfam, že sa tu niekto nepotrebuje dostať z base! :-)

bunovaa
21.03.08, 13:30
oprava: rieši

dana2203
21.03.08, 16:11
A koľko by trvalo vykopať kanal z tej basy? Nevedeli by ste to vypočítať?

tonkat
28.11.10, 11:25
Vidím, že téma zapadla "prachom", a my sa tu trápime doma na riešení jedného príkladu, tak vás chcem poprosiť, či by sa niekto nepodujal na vyriešenie:
Deľte a uveďte, kedy majú zlomky zmysel:

Budeme radi ak to bude s postupom, lebo výsledok máme, len sa nevieme k nemu dopracovať. Ďakujem pekne za pomoc.

lienocka001
28.11.10, 11:32
tonkat nezobrazuje sa to skus to aj do textu kludne aj formou (x2-9)/(x-2)2/index/toto je priklad zapisu

poriesime...

tonkat
28.11.10, 11:46
Dala som to ako prílohu, je to už vidno?
Ďakujem vám!!!

marjankaj
28.11.10, 12:24
Dala som to ako prílohu, je to už vidno?
Ďakujem vám!!!

takto stačí?

Zlomky majú zmysel, ak a<>0, b<>0, x<>0, y<>0

jozka56
28.11.10, 13:02
ešte treba krátiť zlomok 3xy/3b tromi a zlomky sčítať

lienocka001
28.11.10, 13:08
tak prikladam iny sposob riesenia...

ale vysledok ten isty

pe.pe
28.11.10, 13:24
malo by sa to riesit ako zlozeny zlomok, takze skor tato druha verzia, len to treba supnut do jedneho zlomku (vysledok).

Jana Motyčková
28.11.10, 13:29
Len k tej poslednej vete v riešení - zlomky majú zmysel, keď menovateľ je nenulový, t.j. keď a a b je nenulové, x a y nulové môžu byť.

lienocka001
28.11.10, 13:37
ano v povodnom zadani nie su x a y v sucine v menovateli ale pocas riesenia ano.. takze treba dat ze aj x, y sa nesmu rovnat nule nakolko ide tam o delenie dvoch zlomkov a ten druhy nemoze byt rovny nule ani v citateli nakolko nulou sa neda delit...

Jana Motyčková
28.11.10, 13:44
Že sú počas riešenia v menovateli, to pre planosť nevadí, keďže sa vykrátia. Dôležitý pre platnosť je len výsledný tvar - taký, kde sa vykrátiť nedajú.
(Ale možno sa to na ZŠ alebo SŠ učia inak)

lienocka001
28.11.10, 13:55
hej ale v zadani je to tak ze sa tym zlomkom ide delit cize je to kvazi zlozeny zlomok / inak zapisany ako zvykneme / a tam sa berie ze sa nemoze ako celok rovnat nule.. ten zlomok ktorym sa deli... a preto sa ani jeho citatel a ani menovatel nemoze rovnat nule...

keby to bolo zapisane ako klasicky byva zlozeny zlomok tak povieme ze menovatel horneho zlomku sa nesmie rovnat nule a sucasne sa menovatel dolneho zlomku / cize cely zlomok/ nemoze rovnat nule cize ani jeho citatel a ani menovatel...

je to tak trocha chytak.. lebo normalne sa uvazuje len o menovateli..

marjankaj
28.11.10, 13:55
Že sú počas riešenia v menovateli, to pre planosť nevadí, keďže sa vykrátia. Dôležitý pre platnosť je len výsledný tvar - taký, kde sa vykrátiť nedajú.
(Ale možno sa to na ZŠ alebo SŠ učia inak)

Samozrejme riešenie platí iba za podmienky x<>0 a zároveň aj y<>0.
Ak by bolo jedno rovné nule, tak úvodný vzorec by sa nedal vypočítať. Krátiť zlomky ixom alebo ypsilonom má zmysel iba ak sú rôzne od nuly.

Ak by bolo napríklad x=0, tak tá rovnosť by neplatila, lebo úvodný výraz by bol nedefinovaný. Dosaďte si do zadania a aj do výsledku konkrétne čísla, z ktorých bude x=0.:eek:

tonkat
28.11.10, 15:28
Jej, ďakujem pekne, vy tu počítate a ja si robím poriadky v kuchyni - mali sme taký neskorší obed. Tak najbližšie k výsledku je tento od marjankaj - ale vo výsledkoch je v menovateli 2ab2, tak neviem, či je vo výsledkoch chyba, alebo my zle počítame. Je to príklad pre 1. ročník gymnázii. Zajtra píšu písomku, tak počítame o dušu. Neviem ako tam dostali tú dvojku do menovateľa.
Ale môže to byť aj chyba vo výsledkoch, že?
ďakujem ešte raz, že ste sa zapojili.

KEJKA
28.11.10, 16:11
môže byť chyba vo výsledkoch, vychádza to tak aj mne.

marleau
28.11.10, 16:30
Nooo,56 príspevkov...Nebolo by jednoduchšie povolať späť tých preradených robotníkov?:):):):D:D:D:):):):D:D:D

gardenia
28.11.10, 16:41
Podľa mňa uvádzate zlý výpočet, má byť:

12 robot. ..............8 dní
9 robot...............x dní
-----------------------
9 : 12 = x : 8
9x8 = 12x
72 = 12x
x = 6 dní

Ivana Š
28.11.10, 16:43
Podľa mňa uvádzate zlý výpočet, má byť:

12 robot. ..............8 dní
9 robot...............x dní
-----------------------
9 : 12 = x : 8
9x8 = 12x
72 = 12x
x = 6 dní

čím menej robotníkov, tým skôr urobená práca? :confused:

gardenia
28.11.10, 16:46
Ivana Š., pardon, asi som sa až teraz zobudila, ale aj tak je to už pasé.

marleau
28.11.10, 16:48
12 robotníkov x 8 dní = 96 "robotníkodní"
96 : 9 = 10,66 dňa (samozrejme matematicky,na tých stavbách to funguje ináč:))

gardenia
28.11.10, 16:49
Ale predsa je to dobre, keď 12 robotníkov kope 8 dní, tak tých 9 /3 boli preradení/, kope 6 dní, nie?

Ivana Š
28.11.10, 17:01
Ale predsa je to dobre, keď 12 robotníkov kope 8 dní, tak tých 9 /3 boli preradení/, kope 6 dní, nie?

aj tí 9 kopú 8 dní, ale nevykopú všetko, čo treba, tak pokračujú v kopaní - ďalších 2,66 dní

KEJKA
28.11.10, 17:12
no, medzičasom sa zmenilo zadanie, riešime úplne iný príklad.
Navrhujem uzavrieť tému.

peter3377
28.11.10, 17:40
to ste kde videli kopat 12 robosov? vedsinou kope jeden mozno dvaja a ostatny ked nie su v krcme tak sa opieraju o lopatu a prizeraju, potom to trva aj dva tyzdne, a prax je taka ze aj ked ich kope menej viac spravia lebo sa nemozu spoliehat na tych ostatnych a musia makat

marjankaj
28.11.10, 17:54
Ale predsa je to dobre, keď 12 robotníkov kope 8 dní, tak tých 9 /3 boli preradení/, kope 6 dní, nie?

To je 9*8/12?:eek: Teda 6 dní.:rolleyes:

Tak nech tam dajú 3 a budú to mať vykopané za 2 dni. 3*8/12:eek:

Alebo jeden to vykope za 8/12 teda 2/3 dňa:eek::eek::eek:

Tak to by sa nám kopalo.

A keby tam nekopal nikto, tak by to bolo hneď. 0*8/12=0 dní.:eek::eek::eek:

Že na toto niekto skôr neprišiel. Nikto by nemusel kopať a bolo by vykopané.:---:---:---

pepsikova
01.12.10, 11:41
...aj ja chcem pridať sem moju úlohu z matikyyyyy....lebo nejako mi tie príklady nič nehovoria....ani mi netykajú...

pepsikova
04.12.10, 12:56
Riešime:
...na okennej doske je 10 druhov kvetov. 2 z nich sú v jednom válovci, ostatné v samostatných črepníkoch.Koľkými spôsobmi ich môžeme uložiť?
(logicky, aj matem. zápisom)

Luky89
05.12.10, 17:23
len tak z brucha 9 faktorial krát dva ak berieme že valov môžme otačať ?

pepsikova
05.12.10, 20:58
len tak z brucha 9 faktorial krát dva ak berieme že valov môžme otačať ?..

no teda, faktoriál mi nehovorí nič,ale keby si bol kamoš, napíšeš riešenie...(a ja by som ti poslala ešte zo desať takýchto príkladov..môžem?

bubkoch
05.12.10, 21:12
..

no teda, faktoriál mi nehovorí nič,ale keby si bol kamoš, napíšeš riešenie...(a ja by som ti poslala ešte zo desať takýchto príkladov..môžem?

nevies citat ? riesenie je "devät faktorial krat dva", skratene "9!*2" :D
a mozes

pepsikova
05.12.10, 21:15
nevies citat ? riesenie je "devät faktorial krat dva", skratene "9!*2" :D
a mozes..

..vravím, že neviem!...a príklady pošlem..

pepsikova
05.12.10, 21:22
1/ Na oslave bolo 5 gratulantov. Koľkými spôsobmi ich možno usadiť, ak : a)oslávenec má vyhradené miesto...b) oslávenec nemá vyhradené miesto....zdôvodnite!
2/ Na stanici zoraďujú vagóny:cisternové sú modrý, žltý, hnedý., násypové sú čierny a zelený.,drevené sú biely, modrý, červený hnedý.Koľkými spôsobmi ich možno usporiadať, ak násypové musia byť spolu? Zdôvodnite.


(a to je len začiatok mojej úlohy, sú ešte aj ťažšie!!)

marjankaj
05.12.10, 21:31
..

..vravím, že neviem!...a príklady pošlem..

2*9!=2*9*8*7*6*5*4*3*2*1=725760;)

bubkoch
05.12.10, 21:39
1/ Na oslave bolo 5 gratulantov. Koľkými spôsobmi ich možno usadiť, ak : a)oslávenec má vyhradené miesto...b) oslávenec nemá vyhradené miesto....zdôvodnite!
2/ Na stanici zoraďujú vagóny:cisternové sú modrý, žltý, hnedý., násypové sú čierny a zelený.,drevené sú biely, modrý, červený hnedý.Koľkými spôsobmi ich možno usporiadať, ak násypové musia byť spolu? Zdôvodnite.


(a to je len začiatok mojej úlohy, sú ešte aj ťažšie!!)

ak sa nemylim tak
1a) 5!
1b) 6!
2) 2*8!

pepsikova
05.12.10, 21:40
2*9!=2*9*8*7*6*5*4*3*2*1=725760;)

..a nebude to dáka blbosť?..však tolkýmito spôsobmi by som prevracala kvetináče asi do mojej smrti (ešte 45 rokov!))))
(to je k tomuto príkladu...na okennej doske je 10 druhov kvetov. 2 z nich sú v jednom válovci, ostatné v samostatných črepníkoch.Koľkými spôsobmi ich môžeme uložiť?
(logicky, aj matem. zápisom):

pepsikova
05.12.10, 21:44
oki, tak ďalej:

1/ Kolko rôznych 3ciferných čísiel môžeme utvoriť z čísiel 0, 1, 2, 3, 4 ,5 ,.
2/Kolko rôznych čísiel menších ako 6000 môžeme utvoriť z cifier 0,2,4,5,6

marjankaj
05.12.10, 21:47
ak sa nemylim tak
1a) 5!
1b) 6!
2) 2*8!

V podstate súhlasím.
presnejšie je v prípade 2) 2!*8!

bubkoch
05.12.10, 21:49
oki, tak ďalej:

1/ Kolko rôznych 3ciferných čísiel môžeme utvoriť z čísiel 0, 1, 2, 3, 4 ,5 ,.
2/Kolko rôznych čísiel menších ako 6000 môžeme utvoriť z cifier 0,2,4,5,6

1) 5*6*6
2) 5 + 20 + 4*5*5 + 3*5*5*5

kde su tie ťažsie ? :D

pepsikova
05.12.10, 21:50
ak sa nemylim tak
1a) 5! (zdôvodniť, prečo!
1b) 6!
2) 2*8! (zdôvodniť, prečo!...

pepsikova
05.12.10, 21:56
1/ Na súťaži sa svojimi modelmi predstavilo 15 krajčírok a 5 krajčírov. Ocenení mohli byť len prví šiesti.Kolko rôznych výsledkov môže byť na prvých troch miestach?..

2/Na polici je 8 kníh, jeden z nich je 3-dielny román /3knihy/ktorý musí byť stále uložený spolu v poradí1-2-3 diel.Kolko možností je na uloženie?..

3/Kolkými spôsobmi môžeme vybrať 5 súťažiacich spomedzi 26 žiakov?..

marjankaj
05.12.10, 21:59
(zdôvodniť, prečo!...

1a)
1 gratulant 1! 1
2 gratulanti 2! (1,2) (2,1)
3 gratulanti 3! (1,2,3) (1,3,2)(2,1,3)(2,1,3)(3,1,2)(3,2,1)
4 gratulanti 4! atď
5 gratulanti 5!

Ak tam bude aj oslávenec meniť miesto tak 6!

bubkoch
05.12.10, 22:02
1/ Na súťaži sa svojimi modelmi predstavilo 15 krajčírok a 5 krajčírov. Ocenení mohli byť len prví šiesti.Kolko rôznych výsledkov môže byť na prvých troch miestach?..

2/Na polici je 8 kníh, jeden z nich je 3-dielny román /3knihy/ktorý musí byť stále uložený spolu v poradí1-2-3 diel.Kolko možností je na uloženie?..

3/Kolkými spôsobmi môžeme vybrať 5 súťažiacich spomedzi 26 žiakov?..

1. (20 nad 6) krat (6 nad 3) hm, toto asi tiez nie je dobre
2. 6!
3. 26 nad 5 26*25*24*23*22

pepsikova
05.12.10, 22:10
1. (20 nad 6) krat (6 nad 3)
2. 6!
3. 26 nad 5

..čo to znamená "nad"

pepsikova
05.12.10, 22:12
1/ Kolkými spôsobmi môžeme navrhnúť samosprávu z 3 členov, ak má trieda 26 žiakov?..

2/Kolko priamok môžeme narysovať v rovine s vyznačenými 10 bodmi,ak žiadna priamka neprechádza cez 3 alebo viac bodov?..

pepsikova
05.12.10, 22:16
1. (20 nad 6) krat (6 nad 3) hm, toto asi tiez nie je dobre...a ktoré ešte nie je dobre?..som vedela, že je to ťažké, neveril si!..
2. 6!
3. 26 nad 5 26*25*24*23*22.......a toto je 7893600 spôsobov????

bubkoch
05.12.10, 22:21
.......a toto je 7893600 spôsobov????

to vobec nie je tazke, len si treba uvedomit rozdiel medzi kombinaciami a variaciami, s opakovanim alebo bez opakovania ...

pepsikova
05.12.10, 22:23
to vobec nie je tazke, len si treba uvedomit rozdiel medzi kombinaciami a variaciami, s opakovanim alebo bez opakovania .....

..ani jedno ni druhé mi nič nehovorí...z matiky nematurujem našťastie, len úloha musí byť vyriešená...nič z tohoto sme sa neučili, nebolo kedy...a som ti strašne vďačná, budem ťa milovať až za hrob!..ešte máš tam v príspevku 85..

marjankaj
05.12.10, 22:50
1. (20 nad 6) krat (6 nad 3) hm, toto asi tiez nie je dobre
2. 6!
3. 26 nad 5 26*25*24*23*22

1. Malo by to byť (20nad 3)*(3 nad 1)

3. (26 nad 5)= (26*25*24*23*22)/(5*4*3*2*1) ak by záležalo na poradí tak to treba prenásobiť *5! , teda ako uviedol bubkoch

marjankaj
05.12.10, 22:58
1/ Kolkými spôsobmi môžeme navrhnúť samosprávu z 3 členov, ak má trieda 26 žiakov?..

2/Kolko priamok môžeme narysovať v rovine s vyznačenými 10 bodmi,ak žiadna priamka neprechádza cez 3 alebo viac bodov?..

1.
Tak to nie je celkom jasné do úvahy prichádza tajná voľba, verejné hlasovanie, prípadne hlasovanie na dva krát:eek:
Ale počet možností je (26 nad 3)= (26*25*24)/(3*2*1)
Alebo ak záleží na poradí vyberania tak 26*25*24

2.
cez každý bod pôjde 9 priamok je desať bodov a na každej priamke sú dva body. Teda 10*9/2=45 priamok

PS.
Tá posledná poznámka(príspevok 88) nebola mne?;) Neviem, či by som to doma rozchodil:---

marjankaj
06.12.10, 00:11
1/ Kolko rôznych 3ciferných čísiel môžeme utvoriť z čísiel 0, 1, 2, 3, 4 ,5 ,.
2/Kolko rôznych čísiel menších ako 6000 môžeme utvoriť z cifier 0,2,4,5,6


1) 5*6*6
2) 5 + 20 + 4*5*5 + 3*5*5*5

kde su tie ťažsie ? :D
1.
No záleží na tom, čo je myslené pod trojciferným číslom. Sú aj 000, 002, 023 trojciferné? Ak nie, tak platí, čo napísal bubkoch. Ak áno, napríklad kód do bankomatu, tak potom

1.
6*6*6=216

2.
5+5*5+5*5*5+4*5*5*5=655

pepsikova
06.12.10, 06:57
1.
Tak to nie je celkom jasné do úvahy prichádza tajná voľba, verejné hlasovanie, prípadne hlasovanie na dva krát:eek:
Ale počet možností je (26 nad 3)= (26*25*24)/(3*2*1)
Alebo ak záleží na poradí vyberania tak 26*25*24

2.
cez každý bod pôjde 9 priamok je desať bodov a na každej priamke sú dva body. Teda 10*9/2=45 priamok

PS.
Tá posledná poznámka(príspevok 88) nebola mne?;) Neviem, či by som to doma rozchodil:---

...mojko šak sa doma nemusíš chváliť!...ale- môžeš z to že si šikovný?...Ďakujem za pomoc...môžem aj ostatné príklady napísať?..

Luky89
06.12.10, 06:58
..a nebude to dáka blbosť?..však tolkýmito spôsobmi by som prevracala kvetináče asi do mojej smrti (ešte 45 rokov!))))
(to je k tomuto príkladu...na okennej doske je 10 druhov kvetov. 2 z nich sú v jednom válovci, ostatné v samostatných črepníkoch.Koľkými spôsobmi ich môžeme uložiť?
(logicky, aj matem. zápisom):
No ak si dobre pamätám tak využívaš permutáciu.

ti máš 10 kvetináčov z čoho su dve spojené do jedného čiže ako keby si mala 9 kvetináčov. Záleží na poradí lebo inak vyzerá parapeta keď máš usporiadanie biely-červený ako červený-biely.

Takže na prvé miesto máš ny výber z 9 kvetináčov na druhe máš už len na výber z 8 kvetináčov ( lebo si už jeden použlia) a tak ďalej .... žaž kým ti neostane jeden kvetináč a nezabudni že ten válov môžeš ešte aj otočiť čiže ti to zdvojnasobý počet možností

faktoriál je spôsob zápisu aby sme sa neupísali na smrť ak máš číslo n tak jehofaktorial n!=n*(n-1)*(n-2)*...*1 čiže po ľudsky 6!=6*5*4*3*2*1

A posielaj aj ostatné príklady určite keď bude čas nájdeš tu aj ich riešenie.
Aspoň bude zábava

pepsikova
06.12.10, 07:32
Napíšte binomický rozbor a upravte:
(číslo za zátvorkou znamená " na štvrtú...na piatu...na šiestu atĎ

a/(a-b)4
b) (a-b)5
c) (a-b)6
d) (a+b)6
e) a+b)5

pepsikova
06.12.10, 10:23
..nikto?..

pepsikova
06.12.10, 14:17
..vôbec?...

viktorviktor
06.12.10, 15:25
Pepsikova nesranduj, podľa binomickej vety, môžeme n-tú mocninu dvoch sčítancov rozložiť na výraz súčtov n+1 sčítancov,
pôvodne to bolo 9 robotníkov čo makali za 12, :-)

pepsikova
06.12.10, 15:48
Pepsikova nesranduj, podľa binomickej vety, môžeme n-tú mocninu dvoch sčítancov rozložiť na výraz súčtov n+1 sčítancov,
pôvodne to bolo 9 robotníkov čo makali za 12, :-)..as


...asi si si nevšimol tie príklady vyššie, v príspevku 94..už neriešime robotníkov...

pepsikova
06.12.10, 15:49
Napíšte binomický rozbor a upravte:
(číslo za zátvorkou znamená " na štvrtú...na piatu...na šiestu atĎ

a/(a-b)4=
b) (a-b)5=
c) (a-b)6=
d) (a+b)6=
e) a+b)5=

Luky89
06.12.10, 16:27
no zvyšok hádam zvládneš

pepsikova
06.12.10, 16:59
...nezvládnem...ale pokúsim sa...

pepsikova
06.12.10, 17:10
Dané sú kombinácie čísla.Ku každému napíšte ďalšie tak,aby malo tú istú hodnotu:
zátvorka je veľká a v nej sú čísla pod sebou..tu ich dám za lomítko(14 je pod 25.,20je pod 48....

(25/14)=
(48/20)=
(63/33)=
(42/25=
(31/16=
(x-7/6=
(x+7/5)=
x-10/8)=
(x+2/x-3)=
(x-1/x-3)=
(x+5/x-1)=
(x-3/x+1)=

(toto mi nehovorí vôbec nič, takže prosím veľmi pekne- úplne polopatisticky, ďakujem..

marjankaj
06.12.10, 20:52
Napíšte binomický rozbor a upravte:
(číslo za zátvorkou znamená " na štvrtú...na piatu...na šiestu atĎ

a/(a-b)4=
b) (a-b)5=
c) (a-b)6=
d) (a+b)6=
e) a+b)5=

Možno ti pomôžu linky

http://www.matweb.cz/kategorie-kombinatorika

http://sk.wikipedia.org/wiki/Binomick%C3%A1_veta

http://sk.wikipedia.org/wiki/Kateg%C3%B3ria:Kombinatorika

http://sk.wikipedia.org/wiki/Kombin%C3%A1cia_(kombinatorika)#Defin.C3.ADcia

Alebo si daj do googla vyhľadať kombinatorika vysvetlenie

pepsikova
07.12.10, 09:25
..mojko, díky, ale toto všetko ja mám prelúskané...len názorný vypočítaný mi viac pomôže, ako keď čumím do wiki...matika nejde naučiť sama...a v mojom veku...ako díky...

viktorviktor
07.12.10, 14:44
matika je záludná v tom že treba vedieť všetko od začiatku, potom je to jedna báseň, je to podobné ako keď sú v krížovke slová ktorých význam nepoznám. čo tak využiť Pascalov trojuholník, tie zlomky to máš ako jedna polovica sa rovná 2 štvrtinám celku alebo 4 osminám, alebo načo sú spolužiaci a ťaháky :-)

pepsikova
07.12.10, 21:31
...a čo?..teší ma že nie som sama, čo to nevie...lebo nik nevypočítal ani jeden príklad na ukážku z prísp. 102...

marjankaj
07.12.10, 21:48
Dané sú kombinácie čísla.Ku každému napíšte ďalšie tak,aby malo tú istú hodnotu:
zátvorka je veľká a v nej sú čísla pod sebou..tu ich dám za lomítko(14 je pod 25.,20je pod 48....

(25/14)= 25!/(25-14)!*14! = (25*24*23*22*21*20*19*18*17*16*15*14*13*12)/(14*13*12*11*10*9*8*7*6*5*4*3*2*1)
V čitateli je taký istý počet ako v menovateli, V menovateli sa znižujú o 1 a takisto v čitateli. Stačí?;)

(48/20)=
(63/33)=
(42/25=
(31/16=
(x-7)/6= (x-7)*(x-6)*(x-5)*(x-4)*(x-3)*(x-2)/(6*5*4*3*2*1)
(x+7/5)=
x-10/8)=
(x+2/x-3)=
(x-1/x-3)=
(x+5/x-1)= (x+5)!/((x+5-x+1)!*(x-1)!)=(x+5)!/(6!*(x-1)!)
(x-3/x+1)=

(toto mi nehovorí vôbec nič, takže prosím veľmi pekne- úplne polopatisticky, ďakujem..

Snáď na ukážku stačí.
:)

marjankaj
07.12.10, 22:28
pepsikova Dnes, 10:25 AM
..mojko, díky, ale toto všetko ja mám prelúskané...len názorný vypočítaný mi viac pomôže, ako keď čumím do wiki...matika nejde naučiť sama...a v mojom veku...ako díky...

Tak ty si viac teoretička? Treba skúsiť aj prax;)
Dúfam že v inej oblasti to nezanedbávaš:---:---:---

pepsikova
08.12.10, 04:53
Tak ti si viac teoretička? Treba skúsiť aj prax;)
Dúfam že v inej oblasti to nezanedbávaš:---:---:---..
...ale len neboj!..(a keď kuknem na tie neznáme pojmy a všelijaké výrazy,nevidím zmysel v takomto počítaní ...a počítam dosť!..

..Ďakujem ti za pomoc..pomohlo..

marjankaj
08.12.10, 07:32
..
...ale len neboj!..(a keď kuknem na tie neznáme pojmy a všelijaké výrazy,nevidím zmysel v takomto počítaní ...a počítam dosť!..

..Ďakujem ti za pomoc..pomohlo..
Treba počítať so všetkým:---

marjankaj
08.12.10, 18:21
Mojuš;)
A to si potrebovala riešiť pre seba alebo pre celú triedu?:---:---:---
V tom prípade je to nejako málo.:---:rolleyes:
Ak máš ešte niečo v zásobe tak povedz. Nech si nainštalujem OPEN OFFICE, aby to malo aj štábnu kultúru.;)

pepsikova
08.12.10, 18:44
Mojuš;)
A to si potrebovala riešiť pre seba alebo pre celú triedu?:---:---:---
V tom prípade je to nejako málo.:---:rolleyes:
Ak máš ešte niečo v zásobe tak povedz. Nech si nainštalujem OPEN OFFICE, aby to malo aj štábnu kultúru.;)..

...ale mojko!..no ja podľa týchto vypočítaných pomaly počítkám tie moje ostatné...a mám ešte dosť...tieto sú moje...štábna kultúra:D:D:Djáááj, čo to je?..
..a to ten openofic je taký šikovniak, že tam hodíš príklad a on to vyrachnuje?..friško napíš, pošlem aj ostatné...:D:D:D...alebo mi vyrachnuj hentie a potichučky pošli eseskou:---:---

Mišelka
07.01.11, 13:32
ahojte..ootrebujem vyriesit priklad z matiky, nwm sa pohnut dalej: Na vrchole hory stojí hrad, ktorý ma vezu vysoku v-30m. Krizovatku ciest v udoli vidime z vrcholu veze a od jej päty v hlbkových uhloch alfa-32,83 stupnov. a beta- 30,16 stupnov. Ako vy soko je vrchol hory nad krizovatkou? prosim pomozte.dakujem

marjankaj
07.01.11, 13:48
ahojte..ootrebujem vyriesit priklad z matiky, nwm sa pohnut dalej: Na vrchole hory stojí hrad, ktorý ma vezu vysoku v-30m. Krizovatku ciest v udoli vidime z vrcholu veze a od jej päty v hlbkových uhloch alfa-32,83 stupnov. a beta- 30,16 stupnov. Ako vy soko je vrchol hory nad krizovatkou? prosim pomozte.dakujem


H= (30*tan(32,83°30,16°)/(tan(32,83°)-tan(30,16°))=271,881m

a_je_to
07.01.11, 15:42
ahojte..ootrebujem vyriesit priklad z matiky, nwm sa pohnut dalej: Na vrchole hory stojí hrad, ktorý ma vezu vysoku v-30m. Krizovatku ciest v udoli vidime z vrcholu veze a od jej päty v hlbkových uhloch alfa-32,83 stupnov. a beta- 30,16 stupnov. Ako vy soko je vrchol hory nad krizovatkou? prosim pomozte.dakujem

Sorry ... ale mne to vyšlo trochu inak.
Ak boli z veže a spod nej namerané uhly, tak tie isté uhly platia aj z križovatky na vežu a jej pätu. Najprv si pomenujeme protiľahlú a priľahlú. Výšku kopca si označíme x, vzdialenosť medzi zvislicou veže a križovatkou označíme ako y. Zostavíme sústavu dvoch rovníc o dvoch neznámych s funkciou tangens :
prvá : tg alfa = 30+x/: y druhá tg beta = x/ y
z druhej vyjadríme y = x / tg beta ... teda y = x / 0,58108 x a dosadíme do prvej :
0,64519 = 30 + x/(x / 0,58108) ... upravíme 0,64519 . x : 0,58108 = 30 + x
a z toho 1,110329 x – x = 30 ... napokon x = 30/0,110329 ... teda x = 271,91 metrov
Vrchol hory je 271,91 metrov nad križovatkou .

nedopo
07.01.11, 15:42
h=30*tg30,16/(tg32,83-tg30,16)=271,88 m

nedopo
07.01.11, 15:58
69577

johny33333
07.01.11, 16:07
Aj mne to vyslo 271,88m.
Postup: Najprv si oznacime vzdialenosti. Vysku kopca si oznacime x, vzdialenost medzi patou kopca a krizovatkou oznacime ako y. Plati, ze uhly, pod ktorymi vidime krizovatku z veze, su velkostou totozne s uhlami pod ktorymi vidime vezu z krizovatky. Vacsi pozorovaci uhol(pod ktorym vidime vrchol veze z krizovatky) oznacime ALFA, mensi pozorovaci uhol(pod ktorym vidime patu veze z krizovatky, tj. vrchol kopca) si oznacime BETA.
Teraz matematicky vyjadrime vysky, pomocou goniometrickej funkcie tangens.
y*tg(BETA)=x
y*tg(ALFA)=x+30
z prveho riadku sustavy rovnic vyjadrime y=x/tg(BETA) a dosadime za y do druhho riadku rovnice. Dostaneme:
x*(tg(ALFA)/tg(BETA))=x+30
x z pravej strany prenesieme na lavu stranu odcitanim x od oboch stran rovnice
x*(tg(ALFA)/tg(BETA))-x=30
x vyjmeme pred zatvorku
x*((tg(ALFA)/tg(BETA))-1)=30
obe strany rovnice predelime ((tg(ALFA)/tg(BETA))-1) aby sme osamostatnili x
x=30/((tg(ALFA)/tg(BETA))-1)
dosadime uhly a dostavame
x=30/((0,63707/0,58108)-1)=271,88m ma kopec.

Doporucujem napisat si to na papier ako zlomky, bude to este prehladnejsie a jednoduchsie :)

Mona123m
07.01.11, 16:34
Podľa mňa má hlavne riešiť, za koľko to vykopú zvyšní traja. Zaoberať sa tým, za koľko by to vykopali deviati je teda zbytočné.

magno
11.01.11, 15:58
Potrebujem pomoc ako bude vyzerat zlomok 2/5 premeneny na normalne cislo????Ide o priklad : Vlado mal za ulohu porylovat 1/2 zahrady.Poryloval uz 2/5 zahrady.Na kolko percent ma splnenu ulohu? Surne

magno
11.01.11, 16:26
Ludia.......skuste na to pozriet.Vysledok dcere viem vyratat,ale ona potrebuje aj oficialny postup-nie ratanie sedliackym rozumom :o

ivka70
11.01.11, 16:37
Potrebujem pomoc ako bude vyzerat zlomok 2/5 premeneny na normalne cislo????Ide o priklad : Vlado mal za ulohu porylovat 1/2 zahrady.Poryloval uz 2/5 zahrady.Na kolko percent ma splnenu ulohu? Surne

2,0 : 5 = 0,4

mal porylovat 0,5, poryloval 0,4
0,4/0,5 *100 = 80 %

....................

a inak ide to aj zlozenym zlomkom...
(2/5)/(1/2) = vonkajsie 2*2/ vnutorne 5*1 = 4/5 = 0,8

magno
11.01.11, 16:47
dakujem :)

tibrik
11.01.11, 21:50
:-)

tanickaaa
14.06.12, 18:06
Dobrý večer, ahojte :)
Je to dost surne :)
potrebovala by som vypocitat jeden priklad už na dnes, prosim vas ak viete pomožte mi :)
priamka p: x=3-2t, y=2+2t, z=5+3t pricom t je prirodzene cislo a mam nájst rovinu alfy a bety pricom alfa prienik beta = p
dakujem vopred