johanka1981 Ahojte poradaci,
dňa 22.03.2007 bola vystavená odb. faktúra. Bola vsak vystavená omylom, k zákazníkovi sa ani nedostala, takže si ju neuplatnil ani vrámci DPH. No my sme DPH odviedli. Kedže ju zákazník nedostal, nemôžem vystaviť dobropis.
Dôvodom na vystavenie dobropisu nemôže byť skutočnosť, či ste zákazníkovi faktúru predložili, alebo nie. Dobropis môže byť aj interný a môže sa týkať napríklad iba opráv, ktoré nie sú nevyhnutne spojené s faktúrou navonok (môže sa napríklad jednať o dodanenie v prípade použitia dodávok na osobnú spotrebu a podobne).
Nakoľko pojem dobropis nie je pojem definovaný v zákone, pre účely tohto príspevku si ním označme faktúru k oprave základu dane podľa § 25. Ak opravujeme základ dane podľa § 25, vystavíme teda dobropis, pričom
rozdiel medzi pôvodným a opraveným základom dane a daňou sa uvedie v daňovom priznaní za zdaňovacie obdobie, v ktorom sa doklad o oprave základu dane vyhotoví - v prípade tuzemskej dodávky. Je však dôležité si uvedomiť, že sa musí jednať o prípady keď dôjde:
- k úplnému alebo čiastočnému zrušeniu dodávky,
- k zníženiu ceny tovaru alebo služby po vzniku daňovej povinnosti,
- k zvýšeniu ceny tovaru alebo služby.
Na vystavenie dobropisu sa vzťahuje aj ustanovenie § 75 ods. 7 v zmysle ktorého musí byť na dobropise uvedené číslo pôvodnej faktúry, teda dodávky, u ktorej dodatočne dochádza ku zmene (zrušenie dodávky, zníženie alebo zvýšenie ceny).
johanka1981 Este doplním, že dodanie tovaru nebolo vôbec uskutočnené.
A preto ... nedochádza k oprave základu dane podľa § 25 a mali by ste podať dodatočné daňové priznanie. Doklad, ktorý vystavíte nie je dobropisom v zmysle spomínaného ustanovenia a preto ak ho budete vystavovať, dátum dodania by mal byť rovnaký ako pri pôvodnej dodávke. Na tento prípad sa jednoznačne viaže podanie dodatočného daňového priznania. Nejedná sa o opravu už uskutočnenej dodávky, ale o chybu. A chybu je potrebné opraviť.