Zavrieť

Porady

Opravy prenajatetych priestorov

Ahojte,

vlastnik nehnutelnosti SZČO suhlasil s opravami priestorov, ktore vykona najomca vo vyške 200 000,- Sk. Musi si prenajimatel tuto sumu zdaniť ako nepeňažný príjem podľa § 17 ods. 23 ZDP. Ako postupovať, ak sa dohodli na ročnom nájme 100 000,- Sk, ktoré nájomca neuhradí, ale započíta. Tzn. 2 roky nebu platiť nájom.

Ako to poriešiť v JU?

Ďakujem.
Usporiadat
danielko danielko

danielko je offline (nepripojený) danielko

Toto aktuálne potrebujem riešiť aj ja. SZČO prenajíma s.r.o.
Sro nakúpila materiál, odpočítala si DPH a podľa § 17,ods. 23 by to mal byť nepen. príjem SZČO. Ako to poriešiť z pohľadu dane z príjmov ( a aj s pohľadu DPH?)

pomôže nám, prosím, niekto?
Naposledy upravil danielko : 18.01.06 at 09:21
0 0
Gugel Gugel

Gugel je offline (nepripojený) Gugel

Žeby nikto neriešil podobný problém, prosím ešte raz o radu????
0 0
va1ke va1ke

va1ke je offline (nepripojený) va1ke

ahojte ja mám v našej firme podobný príjem. nájomnca súhlasil s opravami a aj s technickým zhodnotením. Daňová poradkyňa mi poradila toto: opravy účtujeme na 511 ako uznateľný náklad. nájomca s tým nemá nič on o tom neúčtuje. dal nám súhlas a tak to je naša vec či si to opravíme alebo nie. technické zhodnotenie sme si zaradili do majetku a odpisujem. daňová poradkyňa mi povedala, že keď skončíme nájom ešte pred dobou skončenia odpisu tak zostatkovú hodnotu technického zhodnotenia si nájomca musí zdaniť ako nepeňažný príjem.
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
va1ke
ahojte ja mám v našej firme podobný príjem. nájomnca súhlasil s opravami a aj s technickým zhodnotením. Daňová poradkyňa mi poradila toto: opravy účtujeme na 511 ako uznateľný náklad. nájomca s tým nemá nič on o tom neúčtuje. dal nám súhlas a tak to je naša vec či si to opravíme alebo nie. technické zhodnotenie sme si zaradili do majetku a odpisujem. daňová poradkyňa mi povedala, že keď skončíme nájom ešte pred dobou skončenia odpisu tak zostatkovú hodnotu technického zhodnotenia si nájomca musí zdaniť ako nepeňažný príjem.
Myslím, že sa všetci zhodneme, že musíme postupovať podľa citovaného § ZDP (uvedený v téme/otázke, len neviem spôsob, ako to uplatniť.
Daňová poradkyňa správne poradila, čo s t.z. po skončení nájmu. Dplním, že ak tú zostatkovú cenu prenajímateľ uhradí, tak nič nezdaňuje, lebo si to vlastne kúpil.
čo sa týka tej 511 - tam j chyba v pojmoch. Nájomca o tom účtuje, lebo tie opravy realizuje. Neúčtuje Prenajímateľ, ktorý na tie opravy dal súhlas. Lenže ten súhlas nie je samoúčelný. Tým súhlasom vyjadruje, že berie na seba povinnosť zdaniť nepeňažný príjem vo výške tých nákladov. Ešte som sa v praxi nestretla s týmto prípadom, žeby skutočne niekto takúto opravu zdaňoval. Ale zákon úplatí a hovorí jasne!.

Čo sa týka započítania - tak tam nie je problém. Ak nájoimca vynaloží prostriedky na opravu a z toho dôvodu nezaplatí nájomné, tak je to to isté, akoby zaplatil nájomné a získané peniaze vynaložil prenajímateľ na opravy. Čiže prenajímateľ zdaní len obvyklé nájomné, ktoé síce nedostal, ale sa zhodnotilo v budove.

Ak niekto takto vzorne postupujete, ozvite sa.
0 0
danielko danielko

danielko je offline (nepripojený) danielko

Ozývam sa, ja som si to už za rok 2005 vyriešila, keď mi nikto nevedel odpovedať.
A takto vzorne, ako píšeš - zdanila som to u prenajímateľa, len som si nebola istá s DPH uplatnenou u nájomcu pri nákupe materiálu na opravu, preto som to vyriešila vzájomnou fakturáciou opráv a nájomného, a následným zápočtom faktúr. ( obaja sú platcovia DPH).
Iné riešenie m nenapadlo, a ani som nič nenašla.
Dúfam, že to bude o.k.
0 0
ALBO ALBO

ALBO je offline (nepripojený) ALBO

danielko
Ozývam sa, ja som si to už za rok 2005 vyriešila, keď mi nikto nevedel odpovedať.
A takto vzorne, ako píšeš - zdanila som to u prenajímateľa, len som si nebola istá s DPH uplatnenou u nájomcu pri nákupe materiálu na opravu, preto som to vyriešila vzájomnou fakturáciou opráv a nájomného, a následným zápočtom faktúr. ( obaja sú platcovia DPH).
Iné riešenie m nenapadlo, a ani som nič nenašla.
Dúfam, že to bude o.k.
z pohľadu DPH ide o dve dodania. Na jednej strane je prenájom priestorov, ktorý treba fakturovať a uviesť v DP v plnej výške aj s prípadnou DPH (ak neni oslobodené), a na druhej strane dodanie službý= oprava zo strany nájomcu, ktorý fakturuje prenajímateľovi. zápočet sa prejaví len na úhrade.
0 0
danielko danielko

danielko je offline (nepripojený) danielko

Áno, mám to ako dve dodania, presne ako píšeš.
0 0
emily emily

emily je offline (nepripojený) emily

danielko
Ozývam sa, ja som si to už za rok 2005 vyriešila, keď mi nikto nevedel odpovedať.
A takto vzorne, ako píšeš - zdanila som to u prenajímateľa, len som si nebola istá s DPH uplatnenou u nájomcu pri nákupe materiálu na opravu, preto som to vyriešila vzájomnou fakturáciou opráv a nájomného, a následným zápočtom faktúr. ( obaja sú platcovia DPH).
Iné riešenie m nenapadlo, a ani som nič nenašla.
Dúfam, že to bude o.k.
aj ja som to tak robila. fa na nájom, fa na opravy a zápočet.
0 0
Gugel Gugel

Gugel je offline (nepripojený) Gugel

Trochu ste mi objasnili situáciu. Pre PU je mi to jasné. Ale viete mi poradiť aj v JU?
Nájomca do vykonaných opráv investoval od mája 2005 do konca roka 200 tis.Sk a v roku 2006 do marca, kedy bude prevádzka spustená ďalšich 50 tis.Sk. Má na to súhlas prenajímateľa, ale zároveň má zmluvu podľa, ktorej má od mája uhrádzať nájomné vo výške 10 000,- Sk, tzn. pre rok 2005 vo vyske 80 000,- Sk. Uvazovali sme to zapocitavať, ale neviem ako v JU. Bude správne ak prenajímatel vyfakturuje v roku 2005 nájomné 80 000,- Sk a súhlas s opravami dá na 200 000,- Sk. Bude to potom musieť dodaniť.
Poraďte ako to spratať zo sveta, ako to upraviť v zmluve, pretože ako vyššie píšete tá je pri kontrole smerodatná.
ďakujem za všetky názory.
0 0
Julča Julča

Julča je offline (nepripojený) Julča

Ja tiež účtuje v Jú. Máme prenajaté priestory /1 kanceláriu/ a do prerábania sme investovali cca 120 000Sk, to je asi dosť, ale nemáme súhlas od prenajímateľa a všetko sme si dali do výdavkov v roku 2005. Budú s tým problémy, dá sa to nejak dodatočne ošetriť?
0 0
Simonab Simonab

Simonab je offline (nepripojený) Simonab

Ja mám podobný problém. A pochopila som to tak, že prenajímateľ zdaňuje vtedy, keď sú opravy nad rámec povinností nájomcu dohodnutých v nájomnej zmluve. Samozrejme musí byť v súlade s §664 - 669 občianskeho zákonníka. Teda ak ja vymením vchodové dvere, opravím podlahu...., prenajímateľ s tým súhlasí, môžem od neho požadovať náhradu ak sa na to prenajímateľ v zmluve zaviazal. Ak je v zmluve, že opravy budem vykonávať na vlastné náklady, môžem požadovať až po skončení nájmu protihodnotu toho o čo sa zvýšila hodnota veci? A myslím, že vtedy by to až mal byť príjem prenajímateľa. Opravte ma ak sa mýlim, lebo v poslednej dobe sa mi to stáva dosť často.
Naposledy upravil Simonab : 27.01.06 at 13:26
0 0
Simonab Simonab

Simonab je offline (nepripojený) Simonab

Nikto nám neporadí, ako to vlastne je?
0 0
Simonab Simonab

Simonab je offline (nepripojený) Simonab

Nikto, stále nikto. Je to blbosť? Má to byť inak?
0 0
Simonab Simonab

Simonab je offline (nepripojený) Simonab

Pomóóc!!! Asi začínam chápať tých zúfalcov čo posielajú SS. Veď napíšte svoj názor, už budem dobrá. Keď som niečo pokašľala, ja sa polepším. A nebudem odvrávať, budem počúvať ( teda čítať ). Prosíím!
0 0
Marianna01 Marianna01

Marianna01 je offline (nepripojený) Marianna01

"Teda ak ja vymením vchodové dvere, opravím podlahu...., prenajímateľ s tým súhlasí, môžem od neho požadovať náhradu ak sa na to prenajímateľ v zmluve zaviazal. Ak je v zmluve, že opravy budem vykonávať na vlastné náklady, môžem požadovať až po skončení nájmu protihodnotu toho o čo sa zvýšila hodnota veci?"


Sama si si odpovedala - mám klientov, ktorí prenajímajú kanc. priestory. V zmluve s niektorými majú dodatok o refundácii FP v prípade úprav - po odsúhlasení obidvomi stranami. Ale ak to v zmluve nemajú a napriek tomu urobia nejaké úpravy, prenajímatelia nie sú povinní preplácať náklady na úpravy. Dokonca môžu požadovať od nájomcov, aby priestory dali do pôvodného stavu. Čo sa im môže vyplatiť hlavne pri veľkých úpravách, na ktorých sa nedohodli a s ktorými nesúhlasia.
0 0
Simonab Simonab

Simonab je offline (nepripojený) Simonab

Marianka si zlatá. Ďakujem. A tú refundáciu treba urobiť? Aj keď majú v zmluve, že opravy bude vykonávať na vlastné náklady? Vieš ide o to, či to prenajímateľ musí zdaniť ako nepeňažný príjem.
0 0
JankaO JankaO

JankaO je offline (nepripojený) JankaO

Simonab
Marianka si zlatá. Ďakujem. A tú refundáciu treba urobiť? Aj keď majú v zmluve, že opravy bude vykonávať na vlastné náklady? Vieš ide o to, či to prenajímateľ musí zdaniť ako nepeňažný príjem.
Opravou sa nehnuteľnosť nezhodnocuje, len sa udržuje v stave spôsobilom na prevádzku. Zhodnocuje sa len rekonštrukciou. Ak by si chcela rekonštruovať prenajatý priestor, musela by si v dohode o nájme mať ustanovené, že prenajímateľ súhlasí s rekonštrukciou. Musí byť dohodnutá výška investícií a spôsob kto a ako bude investíciu odpisovať. Prenajímateľ môže odpisovanie rekonštrukcie preniesť aj na nájomcu. V tom prípade treba určiť, čo so zostatkovou cenou, keď nájom skončí skôr ako bude investícia odpísaná. Investícia sa odpisuje maximálne z dohodnutej sumy. Ak dohodnutá suma investície bude prekročená, potom to prenajímateľ zdaní ako nepeňažný príjem.
0 0
Simonab Simonab

Simonab je offline (nepripojený) Simonab

Ďakujem Janka, potešila si ma. ( dúfam, že nevadí tykanie aj keď si v skutočnosti vykáme ).
Prajem pekný večer. A ešte raz ďakujem.
0 0
apo apo

apo je offline (nepripojený) apo

V predchádzajúcich príspevkoch je veľa pravdy a zároveň dosť nepresností.
Skúsim rekapitulovať a nebudem citovať paragrafy ale to čo uvediem je overené praxou.

1. Prenajímateľ je povinný dať nájomcovi priestory v stave spôsobilom na používanie.

Ak prenajímateľ nesplnil túto povinnosť musí nasledovať dohoda oboch strán.
1a. Tichá dohoda, že urob nájomca čo chceš a mne daj nájomné a hlavne pokoj.
Ak na toto nájomca pristúpi nie mu pomoci a musí tŕpnuť pri daňovej kontrole, že mu to prejde ako oprava priestorov. Aby to ako oprava mohlo prejsť je potrebné tieto úpravy urobiť počas chodu prevádzky a nie pred ohlásením prevádzky.

1b. Solídny prístup prenajímateľa.
urobí sa zmluva na základe ktorej sa vynaložené výdavky na opravu budú považovať za zaplatený nájom vopred. Na forme nezáleží. Iste veľmi dobre vyzerá zápočet faktúr za opravu s faktúrou za nájom.

Ak hodnota opráv spôsobí úhradu nájomného do ďalších rokov aj v JÚ nájomca časovo rozlišuje nájomné do výšky nájmu podľa zmluvy, ovšem môže byť zmluva postavená tak, že nájom v prvom roku bude vyšší a v ďalších rokoch nižší, čím sa obíde časové rozlíšenie.
TÁTO INFORMÁCIA CHÝBALA V PREDCHÁDYAJÚCICH PRÍSPEVKOCH.

V prípade technického zhodnotenia bol v predchádzajúcich príspevkoch uvedený správny postup. Technické zhodnotenie odpisijeme a neodpísanú časť by nám mal prenajímateľ uhradiť, inak ho môžeme žalovať za neoprávnený majetkový prospech.

apo
0 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
apo to zrekapituloval dobre. Ide o to aby nájomca si dal do nákladov len to, čo má prenajímateľ v príjmoch. Preto sú ideálne vzájomné faktúry a zápočty, lebo je zrejmé čo kto robil a aký príjem si priznáva. Ak nájomca robí niečo bez súhlasu, tak m smolu a znáša daňové riziko sám.

Takže tie príspevky čo opakovane volali o "pomoc" v podstate mali odpoved v mojom predchádzajúcom príspevku a v citovaných §§.
Nadchádza čas totálneho vyčerpania síl.. takže na opakované otázky sa trochu vyhýbam odpovedať, resp. chodím na Poradu len letkom pozrieť, čo je nové.... To len na okraj.
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať