rozum Chcem vedieť keď vám úsporná žiarovka vyhorí do dvoch rokov dokážete ju reklamovať tak že dostanete na výmenu novú?
Sériozny predajca by s tým nemal mať nejaký zásadný problém. Reklamácia do 1 roka od kúpy sa predpokladá ako vada, ktorú musí v rámci reklamačného konania uznať alebo neuznať (dokázať alebo vyvrátiť) ako oprávnenú alebo neoprávnenú reklamáciu samotný predávajúci. V rámci zostávajúcej ročnej záručnej lehoty na spotrebný tovar je pohodlnejšie predávajúcemu reklamáciu neuznať a následne kupujúci musí preukázať odborným posudkom, že vadu nespôsobil a vzťahuje sa na ňu záruka. Predávajúci tak ale riskuje, že ak sa jednalo o oprávnenú reklamáciu vady (napr. výrobná vada, nekvalitný materiál) bude hradiť všetko aj ten odborný posudok - buď dobrovoľne alebo následne na základe súdneho rozhodnutia. Predávajúci zároveň nesmie porušovať príslušné predpisy upravujúce zodpovednosť za vady a reklamačné konanie, inak sa navyše vystavuje riziku pokuty zo strany SOI na podnet nespokojného zákazníka
§ 18 ods. 7 zák. č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa:
(7) Ak spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatnil po 12 mesiacoch od kúpy a predávajúci ju zamietol, osoba, ktorá reklamáciu vybavila, je povinná v doklade o vybavení reklamácie uviesť, komu môže spotrebiteľ zaslať výrobok na odborné posúdenie. Ak je výrobok zaslaný na odborné posúdenie určenej osobe, náklady odborného posúdenia, ako aj všetky ostatné s tým súvisiace účelne vynaložené náklady znáša predávajúci bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia. Ak spotrebiteľ odborným posúdením preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu, môže reklamáciu uplatniť znova; počas vykonávania odborného posúdenia záručná doba neplynie. Predávajúci je povinný spotrebiteľovi uhradiť do 14 dní odo dňa znova uplatnenia reklamácie všetky náklady vynaložené na odborné posúdenie, ako aj všetky s tým súvisiace účelne vynaložené náklady. Znova uplatnenú reklamáciu nemožno zamietnuť.