Zavrieť

Porady

Otázky a odpovede DRSR - daň z príjmu

daňový poradca, audítor
Navrhujem zosumarizovať získané dotazy z jednotlivých odborných problematík podľa jednotlivých sekcií tak, aby sme ich mali zoskupené v jednej téme. Odporúčam každému zadávateľovi, ktorý bude ochodtný sa pridať svojím príspevkom uviesť otázku, odpoveď ako aj datovanie problému, aby bolo zrejmé časové určenie aplikácie zákona vzhľadom na početné zmeny. Oslovím Richarda, aby umiestnenie témy bolo neprehliadnuteľne umiestnené v úvode sekcie tak, ako napríklad vypracované otázky. Verím, že zavedenie témy bude prospešné a sprehľadní zorientovať sa nám v početných nejasnostiach, ktoré niekto z nás už možno riešil a vyriešil. Skúsme príspevky uvádzať bez zvýraznení. Ponechajme neutrálne nevyznačený text. Pre každého je spravidla v texte dôležité niečo iné.

Prajem nám všetkým veľa podnetných otázok a odpovedí.

Úvodom odpoveď zo dňa 10. novembra 2009 z DRSR na dotaz k uplatneniu § 17 ods. 31 zákona o dani z príjmov v znení účinnom od 1. marca 2009 (zákon 60/2009 Z.z.).

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Na základe doplneného znenia § 17 odsekom 31 do zákona o dani z príjmov, ak daňovník v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach nesprávne vykázal vyšší výnos (príjem), alebo zahrnul do výsledku hospodárenia nižšie náklady (výdavky), ako mu vyplývajú z osobitného predpisu a tým vykázal vyšší základ dane a odviedol aj vyššiu daň (napr. aj z dôvodu neúčtovania daňovej rezervy na zostavenie účtovnej závierky a daňového priznania), potom zaúčtovanie príslušného daňového nákladu bude ovplyvňovať výsledok hospodárenia toho zdaňovacieho obdobia, v ktorom bol náklad zaúčtovaný. Takýto postup bude považovaný za postup v súlade s týmto ustanovením, t.j. zákonom o dani z príjjmov a nepoužije sa úprava podaním dodatočného daňového priznania tak, ako to vyplýva z § 17 ods. 15 zákona o dani z príjmov.

Odbor služieb pre verejnosť
DR SR Banská Bystrica

Váš dopyt:

S účinnosťou od 1. marca 2009 bolo do zákona doplnené ustanovenie § 17 ods. 31 ZoDP nasledovne:

Ak daňovník v príslušnom zdaňovacom období zahrnul do výsledku hospodárenia vyššie výnosy (príjmy), ako mu vyplýva z osobitného predpisu1) alebo v príslušnom zdaňovacom období zahrnul do výsledku hospodárenia nižšie náklady (výdavky), ako mu vyplýva z osobitného predpisu1) a z tohto dôvodu vykázal vyšší základ dane a odviedol vyššiu daň, úprava výsledku hospodárenia alebo nerozdeleného zisku minulých rokov alebo neuhradenej straty minulých rokov v nasledujúcich účtovných obdobiach už nebude mať vplyv na výšku základu dane a daňovej povinnosti; ak sa daňovník rozhodne pre takýto postup v príslušnom zdaňovacom období, neuplatní sa úprava základu dane podľa odseku 15.".

Je možné tomuto ustanoveniu rozumieť tak, že v prípade, že účtovná jednotka nezahrnie do daňových výdavkov napríklad prijaté služby za rok 2008 z dôvodu, že faktúru obdrží oneskorene a ku dňu zostavenia účtovnej závierky mala nedostatok informácií o dodávke, opomenula ju a netvorila na ňu ani účtovný odhad (rezervu), môže zahrnúť výdavky súvisiace s touto faktúrou do daňových výdavkov roka 2009 (účtovné obdobie = kalendárny rok)? Jedná sa napríklad o služby za spracovanie účtovnej závierky za rok 2008 fakturované v júni 2009. Nemusí podať dodatočné daňové priznanie za rok 2008 ale spomínané výdavky zahrnie do základu dane v roku 2009?

Ďakujem.
Usporiadat
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
DR SR
Usmernenie
vo veci preukázania nároku na priznanie daňového bonusu na vyživované dieťa študujúce na vysokej škole v Českej republike – rovnocenné vysokoškolské štúdium
10 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
DR SR

Informácia
k úprave výšky zamestnaneckej prémie
za zdaňovacie obdobie roku 2011



http://www.drsr.sk/drsr/slovak/danov...koly_11_12.pdf
12 0
zk24 zk24

zk24 je offline (nepripojený) zk24

Dobrý deň,

na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:

Ak platiteľ dane z pridanej hodnoty používa motorové vozidlo na podnikanie a dokáže vierohodne preukázať, že výdavky na PHM spotrebované týmto vozidlom považuje za náklady, ktoré priamo a bezprostredne súvisia s jeho celkovou hospodárskou činnosťou po splnení všetkých ostatných podmienok stanovených v § 49 až 51 má právo na odpočítanie dane.

V prípade ak sa súkromné motorové vozidlo používa na podnikanie je potrebné mať na zreteli zmenu v uplatnení práva na odpočítanie dane. S účinnosťou od 1.1.2010 sa ustanovenie § 49 ods. 5 doplnilo o tieto slová: "ak platiteľ uplatňuje výdavky (náklady) na spotrebované pohonné látky vo forme paušálnych výdavkov podľa § 19 ods. 2 písm. l) tretí bod zákona č. 595/2003 Z. z. a nemôže preukázať rozsah použitia pohonných látok na účely svojho podnikania a na iný účel ako na podnikanie, môže odpočítať daň z kúpy pohonných látok do výšky paušálnych výdavkov podľa § 19 ods. 2 písm. l) tretí bod zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení zákona č. 60/2009 Z. z.

Zákon o dani z príjmov sa v zmysle § 19 ods. 2 písm. l) bod 3, umožňuje daňovníkovi uplatniť daňové výdavky (náklady) na spotrebované pohonné látky vo forme paušálnych výdavkov do výšky 80% z celkového preukázateľného nákupu pohonných látok za príslušné zdaňovacie obdobie primeraného počtu najazdených kilometrov podľa stavu tachometra na začiatku a na konci príslušného zdaňovacieho obdobia pre každé motorové vozidlo samostatne. Ak platiteľ dane uplatňuje výdavky (náklady) na spotrebované pohonné látky vo forme paušálnych výdavkov podľa cit. ustanovenia zákona o dani z príjmov, nepreukazuje rozsah použitia pohonných látok na účely svojho podnikania a na iný účel ako na podnikanie, napr. evidenciou jázd.
Na základe uvedeného ak platiteľ dane, uplatňuje výdavky (náklady) na spotrebované pohonné látky v zmysle cit. ustanovenia zákona o dani z príjmov vo forme paušálnych výdavkov do výšky 80 % z celkového preukázateľného nákupu pohonných látok za príslušné zdaňovacie obdobie a pre účely zákona o DPH nemôže preukázať rozsah použitia pohonných látok na účely svojho podnikania a na iný účel ako podnikanie, potom si môže uplatniť odpočítanie dane z nakúpených pohonných látok len do výšky paušálnych výdavkov podľa cit. ustanovenia zákona o dani z príjmov, t.j. daň si môže odpočítať len do výšky 80 % z celkového preukázateľného nákupu pohonných látok po splnení podmienok stanovených v § 49 ? 51 zákona o DPH. Ostatné ustanovenia § 49 zákona o DPH t

Váš dopyt:

Dobry den,

Uctovna jednotka (UJ) vlastní motorove vozidlo, zapisane v obchodnom majetku spolocnosti, plne vyuzivane na firemne ucely. Vzhladom k vysokemu administrativnemu zatazeniu s evidenciou Knihy jázd sa UJ rozhodla vyuzivat moznost uplatnovania pausalnych vydavkov vo vyske 80 % spotrebovanych PHL podľa §19 ods.2, písmeno l) bod 3, Zákona o dani z príjmov.

UJ je platcom DPH.

Otázka:
V akej výške ma UJ nárok na odpočet DPH z nakúpených pohonných látok? Má UJ nárok na plný odpočet DPH vo výške 100% z nakúpených PHL alebo musí nárok na odpočet DPH upravit do výšky 80%?

Dakujem.
8 0
zk24 zk24

zk24 je offline (nepripojený) zk24

Prikladam prispevok tak ako mi bol doruceny na mail - teda aj s useknutym koncom, bez podpisu. Bohuzial.
0 0
lempochnerova lempochnerova

lempochnerova je offline (nepripojený) lempochnerova

Dobry den,

mam otazku ohladom danoveho priznania fyzickych osob v pripade konkurzu. Pokial viem, toto danove priznanie je potrebne podat do 3 mesiacov od vyhlasenia konkurzu. Ak bol konkurz vyhlaseny dna 4.8. tak zdanovacie obdobie bude od 1.1.2011 do 3.8.2011? na ake tlacivo sa toto priznanie dava, kedze na stranke drsr je k dispozicii iba tlacivo za rok 2010?

Dakujem za odpoved.
0 0
rodina1 rodina1

rodina1 je offline (nepripojený) rodina1

Som jedna z vás
Zo stránky DRSR

Upozornenie pre podnikateľov o povinnosti používať elektronickú registračnú pokladnicu


http://www.drsr.sk/drsr/slovak/posky...a/erp_2012.pdf
7 0
Johanka Johanka

Johanka je offline (nepripojený) Johanka

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Ak podnikateľ, ktorému NEVZNIKÁ povinnosť používať pokladnicu, nakoľko poskytuje IBA služby, na ktoré sa nevzťahuje povinnosť používať pokladnicu (služby nie sú uvedené v prílohe č. 1 zákona č. 289/2008 Z. z.) sa na báze dobrovoľnosti rozhodne používať pokladnicu, uvedená pokladnica nemusí spĺňať technické požiadavky a parametre podľa cit. zákona, čo znamená, že jej nemusí byť daňovým úradom pridelený ani daňový kód pokladnice.


Ing. Renata Ludiková
Odbor služieb pre verejnosť
DR SR Banská Bystrica

Váš dopyt:

Dobrý deň,
podnikateľ poskytuje službu, pri ktorej nemá povinnosť evidovať tržby cez ERP. Vzhľadom na druh vykonávanej činnosti a zjednodušenie administratívy chce na evidovanie tržieb používať ERP. Musí si v takomto prípade kúpiť ERP, ktorá zodpovedá zákonu 289/2008 o používaní ERP a musí si ERP zaevidovať na daňovom úrade aj keď nemá povinnosť ERP používať ?
15 0
jana007 jana007

jana007 je offline (nepripojený) jana007

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Podľa zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice v znení neskorších predpisov sa povinnosť evidencie tržieb v elektronickej registračnej pokladnici vzťahuje na predaj tovaru a poskytovanie služieb uvedených v prílohe č. 1 tohto zákona. To znamená, že ak daňovník poskytuje služby neuvedené v prílohe zákona, potom mu nevznikne povinnosť evidovať tržby z poskytnutia týchto služieb v elektronickej registračnej pokladnici, aj keby tržby dosahoval v hotovosti. Veterinárna činnosť nepatrí medzi služby, na ktoré sa vzťahuje povinnosť používania ERP.
Veterinári však okrem veterinárnej činnosti vykonávajú aj obchodnú činnosť (napr. predaj krmiva a kozmetiky pre zvieratá), ktorá pod veterinárnu činnosť nepatrí, ale mala by byť realizovaná na základe živnostenského oprávnenia. Tržby z takéhoto predaja tovaru už podliehajú evidencii v ERP.
Iný režim platí pri predaji liekov. Predaj liekov je možné zaradiť pod činnosť veterinára a z toho dôvodu sa neposudzuje predaj liekov ako predaj tovaru a na tieto tržby z predaja liekov sa nevzťahuje povinnosť ich evidencie v ERP.

Jana Gregorová
sekcia metodiky daní
odbor služieb pre verejnosť
DR SR Banská Bystrica

Váš dopyt:

Veterinárny lekár v súčastnosti používa na evidenciu tržieb program určený pre veterinárnych lekárov, ktorý mu umožňuje vystavovať Príjmové pokladničné doklady - daňové doklady, na základe ktorých berie úhrady za poskytnuté služby v hotovosti od zákazníkov. Zmení sa niečo pre neho od 1.1.2012, keď začne platiť nový zákon o používaní registračných pokladníc. Môže i naďalej vystavovať príjmové pokladničné doklady za poskytnuté služby?
10 0
truch truch

truch je offline (nepripojený) truch

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Účtovanie obstarávania dlhodobého hmotného majetku (DHM) na účte 042 upravuje § 35 Opatrenia MF SR č. 23054/2002-92 v zn.n.p. (postupy účtovania). Náklady súvisiace s obstaraním vynaložené do času uvedenia majetku do užívania zahrnuté v ods. 1 citovaného ustanovenia nie sú vyčerpávajúce, ich rozsah môže byť širší, pričom musí byť dodržaná podmienka súvislosti s konkrétnym majetkom. Na účte 042 sa neúčtujú a nie sú súčasťou obstarávacej ceny DHM náklady vymenované v § 35 ods. 2 písm. a) až písm. h).
Ak účtovná jednotka nakúpila hasiace prístroje do výrobnej haly a náklady boli vynaložené do času uvedenia haly do používania patria tieto náklady do obstarávania majetku so zaúčtovaním na ťarchu účtu 042. Účtovná jednotka je povinná splniť všetky povinnosti podľa osobitných predpisov potrebných pre užívanie majetku, v tomto prípade ochranu pred požiarmi v zmysle platného právneho predpisu.
Výdavky vynaložené na úpravu okolia nehnuteľnosti, ktorá je zaradená v majetku spoločnosti - výsadba kvetín, kríkov, okrasných stromov, nákup zeminy a pod., predstavujú náklady vynaložené na biologickú rekultiváciu a sú nákladom na hospodársku činnosť toho účtovného obdobia, v ktorom boli vynaložené. Podľa § 35 ods. 2 písm. d) postupov účtovania, náklady na biologickú rekultiváciu sa neúčtujú a nie sú súčasťou obstarávacej ceny dlhodobého hmotného majetku (bez ohľadu na to, či boli tieto práce vykonané pred uvedením, alebo po uvedení investície do užívania).
Náklady na obstaranie kuchyne môžu byť účtované na účte 042, ak sa jedná o súčasť projektu (rozpočtovania) výrobnej haly, t.j. sa jedná o majetok ako celok. Ak sa obstaráva kuchyňa samostatne účtovná jednotka bude postupovať podľa zásad pre členenie dlhodobého majetku a jeho účtovanie v súlade s § 13 ods. 4 písm. b) postupov účtovania, resp. § 13 ods. 6 a § 13 ods. 7.

Ing. Alžbeta Kucková
OdPSPD

Váš dopyt:

Dobrý deň,
Pri zaradzovaní jednotlivých položiek na účet 042 sa riadime podľa § 35 ods. 1 Opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, v znení neskorších predpisov .
Prosím Vás o Vaše stanovisko k zaradeniu jednotlivých položiek na účet 042 .
1/ nákup hasiacich prístrojov
- nakúpili sme hasiace prístroje, ktoré budú v súčasnosti uskladnené a využívané v objekte, v ktorom sídli naša spoločnosť. Po skolaudovaní výrobnej haly budú tieto hasiace prístroje presťahované. Patria náklady spojené s kúpou hasiacich prístrojov na účet 042?
2/ nákup trávnej zmesy, okrasných kríkov a kvetov
- semená trávy už máme zakúpené, jej výsev sa bude robiť až na jar 2012, vonkajšia úprava priestorov v okolí výrobnej haly prebehne až po kolaudácii objektu. Patria tieto náklady do obstarania?
3/ nákup dielcov a dosiek na zariadenie kuchyne
- naša spoločnosť zamestnala na dohodu pracovníka, ktorý vo svojej dielni zhotovuje nábytok na mieru , na zariadenie priestorov kuchyne, priebežne nosí bloky z nákupu jednotlivých komponentov, za prácu dostane zaplatené po zhotovení a namontovaní kuchynskej linky, stola a stoličiek.
Patria aj tieto náklady na účet 042?.
Výrobná hala by mala byť skolaudovaná a odovzdaná do používania dňa 6.10.2011.
12 0
zk24 zk24

zk24 je offline (nepripojený) zk24

Zameranie: Možnosť rozdeliť NČZD v prípade dvoch pracovných pomerov u jedného zamestnávateľa (bez nutnosti zrážať preddavky z jedného z PP)


Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
- vo Vami uvedenom prípade je úhrnom príjmov tohto zamestnanca príjem za výkon funkcie konateľa a odmena na dohodu t.j. suma 100+150=250 eur. Ak z uvedeného úhrnu zrazíte povinné poistné a príspevky, ktoré je povinný platiť zamestnanec (t.j. aj konateľ) a odpočítate nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka v sume 296,60 eura, zdaniteľný príjem, ktorý je v tomto prípade nula. Tzn., že preddavok na daň sa rovná nule.
Ing. Bibiána Kamenská
Sekcia metodiky daní Daňového riaditeľstva SR Banská Bystrica, odbor služieb pre verejnosť

Váš dopyt:

Dobrý deň,

fyzická osoba má s obchodnou spoločnosťou uzatvorené dve zmluvy - zmluva o výkon funkcie konateľa (§ 5 ods.1, písm.d)) a Dohoda o pracovnej činnosti (§ 5 ods.1, písm.a)).
Podľa § 4 ods. 1 sa základ dane zistí ako súčet čiastkových základov dane podľa § 5-§ 8.

Zamestnanec má nárok na uplatňovanie nezdaniteľnej časti základu dane na danovníka podľa § 11 ods. 2 písm. a) - odovzdal zamestnávateľovi podpísané "vyhlásenie pre zdaňovanie príjmov".

Podľa § 35 zdaniteľnou mzdou je úhrn zdaniteľných príjmov zo závislej činnosti zúčtovaných a vyplatených zamestnancovi za kalendárny mesiac alebo zdaňovacie obdobie, znížený o poistné a nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka.

Otázka: V prípade, že zamestnanec má z funkcie o výkone funkcie konateľa príjem vo výške 100 eur a z DoPČ príjem 150 eur, je zamestnávateľ povinný zrázať zamestnancovi preddavky na daň zo závislej činnosti ak úhrn jeho zdaniteľných príjmov neprekračuje NČZD 296,60 eur?

Na účely platenia preddakov podľa § 35 je v uvedenom príklade zdaniteľnou mzdou suma vo výške 0,00 eur (100 + 150 - poistné - 296,60 = 0,00).

Za Vašu reakciu Vám vopred ďakujem,
11 0
jeso jeso

jeso je offline (nepripojený) jeso

11.11.2011

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Podľa § 1 ods. 2 zákona č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona SNR č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov v z.n.p. (ďalej len zákon o ERP) sa cit. zákon vzťahuje na fyzickú osobu alebo právnickú osobu, ktorá na základe oprávnenia na podnikanie predáva tovar alebo poskytuje službu; tento zákon sa vzťahuje aj na podnikateľa s trvalým pobytom alebo sídlom mimo územia SR, ak predáva tovar alebo poskytuje službu na území SR.
Aby pri predaji tovaru alebo poskytovaní služby vznikla povinnosť používať pokladnicu musia byť súčasne splnené tieto podmienky:
- podnikateľská činnosť osoby, ktorá predáva tovar alebo poskytuje službu (podnikateľskou činnosťou sa rozumie podnikanie podľa § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka v z.n.p.),
- predaj tovaru alebo poskytovanie služieb, ktoré sú taxatívne ustanovené v prílohe č. 1 zákona o ERP,
- prijímanie tržby, pričom tržbou je platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania služby na predajnom mieste v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby; tržbou je aj platba prijatá ako preddavok.
Podľa § 2 písm. j) zákona o ERP službou je služba uvedená v prílohe č. 1. Ak však podnikateľ poskytuje službu, ktorá nie je uvedená v prílohe č. 1 zákona o ERP (napr. upratovacie služby, čistiace služby vykonávané u zákazníka), nevzťahuje sa na neho povinnosť evidovať tržby prijaté v hotovosti prostredníctvom elektronickej registračnej pokladnice a naďalej môže vystavovať ako doklad o úhrade príjmové pokladničné doklady.
Sekcia metodiky DR SR
Odbor služieb pre verejnosť

Váš dopyt:

Dobrý deň,

Samostatne zárobkovo činná osoba má v predmete
podnikania " Čistiace a upratovacie služby " -uvedené služby
vykonáva v priestoroch u zákazníka .

Za poskytnuté služby podnikateľ vystavuje faktúry a úhrady
faktúr prijíma v hotovosti.

Je povinný podnikateľ používať od 1.1.2012 ERP ? evidovať
hotovostnú úhradu tržby za služby v ERP , alebo aj naďalej
môže tržby za čistiace a upratovacie služby prijímať v hotovosti
a ako doklad o úhrade faktúry vystavovať PPD.

Ďakujem
12 0
zk24 zk24

zk24 je offline (nepripojený) zk24

Téma: Zmluva o dielo s cudzincom:

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Na účely tohto stanoviska predpokladáme, že daňovník je na daňové účely považovaný za rezidenta Rakúska nielen podľa vnútroštátnych daňových predpisov tohto štátu, ale aj po prípadnom uplatnení medzinárodnej zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia medzi Slovenskou republikou a Rakúskom, ktorá bola uverejnená v Zbierke zákonov pod č. 48/1979.
Podľa článku 7 ods. 1 zmluvy a § 16 ods. 1 písm. c) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov je možné príjmy za poskytnutie služieb nezávislého charakteru plynúcich rezidentovi Rakúska zdaniť na území Slovenskej republiky len v prípade, ak tento daňovník vykonáva svoju činnosť na tomto území prostredníctvom stálej prevádzkarne, ktorá je na tomto území umiestnená.
Podmienky vzniku stálej prevádzkarne sú vymedzené v ustanovení § 16 ods. 2 zákona o dani z príjmov a článku 5 zmluvy.
Všeobecnými predpokladmi pre vznik stálej prevádzkarne nerezidenta na území Slovenskej republiky podľa zákona o dani z príjmov je existencia a dispozícia miesta na výkon činnosti, jeho trvalosť tak z hľadiska geografického ako aj časového a výkon činností tohto daňovníka prostredníctvom predmetného miesta.
Ak nejde v predloženom prípade o zdaniteľný príjem, platiteľ príjmu vypláca rezidentovi Rakúska príjmy v plnej výške bez povinnosti zraziť daň, resp. preddavok na daň.
Rezident Rakúska si vysporiada svoju daňovú povinnosť z celosvetových príjmov v štáte rezidencie (Rakúsko).
Daňové orgány poskytujú daňovým subjektom len odborné informácie všeobecného charakteru s odkazom na príslušné ustanovenia daňových zákonov Slovenskej republiky a medzinárodných zmlúv, ktoré sú využiteľné pre široký okruh daňových subjektov.
Ing. Lucia Dropčová, Odbor poskytovania služieb, Daňové riaditeľstvo SR

Váš dopyt:

Dobrý den,

slovenská s.r.o. dodávajúca služby prevažne do zahraničia (Rakúsko) plánuje uzavriet jednorázovú zmluvu o dielo s občanom Rakúskej republiky podľa Občianskeho zákonníka.

Občan Rakúska sa na Slovensku nezdržuje, nemá tu pobytu, dielo zhotoví v Rakúsku.

Moja otázka:
Má občan Rakúska nejaké povinnosti voči slovenskému daňovému úradu? Je povinný podať daňové priznanie na slovensku? Vzťahujú sa v tomto prípade na neho slovenské zákony (rezidenstvo, odpočítateľná položka, oslobodenie príjmov podľa § 9 ods. 1, písm g),.....) . Alebo svoj príjem dosiahnutý na základe tejto zmluvy o dielo so slovenskou spoločnosťou bude zdaňovať v Rakúsku podľa rakúskych zákonov?

Ďakujem veľmi pekne za Vašu reakciu.

S pozdravom.
9 0
jeso jeso

jeso je offline (nepripojený) jeso

14.11.2011

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Na účely tohto stanoviska predpokladáme, že osoba vykonávajúca činnosť na území SR je považovaná za rezidenta Českej republiky aj po prípadnom uplatnení zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia s Českou republikou, ktorá bola uverejnená v Zbierke zákonov pod č. 238/2003.
Pri posudzovaní zdaniteľnosti príjmov z činnosti vykonávanej rezidentom Českej republiky na území SR sa postupuje podľa článku 7 zmluvy a § 16 ods. 1 písm. a) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov.
Podľa článku 7 ods. 1 zmluvy a § 16 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov je možné príjmy rezidenta Českej republiky vykonávajúceho činnosť na území SR zdaniť na tomto území len v prípade, ak tento daňovník vykonáva svoju činnosť na území prostredníctvom stálej prevádzkarne, ktorá je na tomto území umiestnená.
Podmienky vzniku stálej prevádzkarne sú vymedzené v ustanovení § 16 ods. 2 zákona o dani z príjmov a článku 5 zmluvy.
Všeobecnými predpokladmi pre vznik stálej prevádzkarne českého rezidenta na území SR podľa zákona o dani z príjmov a podľa zmluvy je teda existencia a dispozícia miesta na výkon činnosti, jeho trvalosť tak z hľadiska geografického ako aj časového a výkon činností tohto daňovníka prostredníctvom predmetného miesta.
V súlade s článkom 5 ods. 3 písm. a) zmluvy a ustanovením § 16 ods. 2 zákona o dani z príjmov je možné za stálu prevádzkareň považovať aj stavenisko, miesto vykonávania stavebných, montážnych a inštalačných projektov rovnako ako aj vykonávania stavebného dozoru, ak výkon činnosti na nich presiahne dobu 12 mesiacov.
Po uplynutí príslušného zdaňovacieho obdobia je rezident Českej republiky povinný daňovo si vysporiadať dosiahnuté zdaniteľné príjmy zo zdrojov na území SR prostredníctvom podaného daňového priznania v súlade s § 32, resp. 41 zákona o dani z príjmov.
Podľa zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov je daňovník povinný oznámiť správcovi dane do tridsiatich dní zriadenie stálej prevádzkarne a jej umiestnenie na území SR. Daňové orgány poskytujú daňovým subjektom len odborné informácie všeobecného charakteru s odkazom na príslušné ustanovenia daňových zákonov a medzinárodných zmlúv, ktoré sú využiteľné pre široký okruh daňových subjektov.

Odbor poskytovania služieb, Daňové riaditeľstvo SR

Váš dopyt:

Dobrý deň,

Český podnikateľský subjekt / registrovaný za platiteľa DPH na Slovensku s prideleným
slovenským IČ DPH / zabezpečuje pre slovenský podnikateľský subjekt / platiteľ DPH / na
území SR zváračské a zámočnícke práce na rekonštrukcii plynovodu .

Český dodávateľ prác vystavil faktúru za dodanie služieb so slovenskou DPH, nakoľko
miesto dodania prác je tuzemsko. Slovenský odberateľ si DPH z dodávky prác po splnení
podmienok stanovených v zákone uplatnil.

Je slovenský subjekt v uvedenom prípade ? vyplácania zdaniteľných príjmov do zahraničia
za zváračské práce na území SR povinný zraziť daň z príjmov podľa § 43 , resp. zabezpečiť
daň podľa § 44 zákona o dani z príjmov z peňažného plnenia a daň odviesť príslušnému
správcovi dane.

Ďakujem za odpoveď.
7 0
Yvonne Yvonne

Yvonne je offline (nepripojený) Yvonne

14. 11. 2011
Váš dopyt:

Dobrý deň,
naša spoločnosť vystavuje nábytok: kuchynské linky, posuvné dvere. Nevyrábame ich. Zákazník si uvedený nábytok u nás objedná, mi ho dáme vyrobiť u iného dodávateľa. Keď je nábytok vyrobený, naša firma vezme od dodávateľa jednotlivé kusy nábytku a odvezie ich k zákazníkovi, kde ich zmontuje do jedného celku. Občas sa stane, že zákazník požaduje dodať kuchynskú linku aj s elektrickými spotrebičmi. Tie naša firma zakúpi a dodá ich spolu so zabudovaním do linky zákazníkovi. Zákazníkom vždy vystavujeme faktúru, ktorú uhradia buď v hotovosti, prevodom z účtu alebo cez platobný terminál. Niekedy prijmeme preddavok v hotovosti a vystavíme príjmový pokladničný doklad.
1. Máme našu činnosť považovať za dodanie služby (montáž nábytku) alebo dodanie tovaru (jednotlivé dielce nábytku).
2. Je dodanie el. spotrebičov dodanie tovaru alebo služby (skompletizovanie kuchynskej linky a jej montáž).
3. Bude mať naša spoločnosť od 1. 1. 2012 povinnosť používať ERP?


Odpoveď na dopytDobrý deň,
k problematike uplatňovania zákona č. č. 289/2008 Z. z o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona SNR č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov, zaujíma Daňové riaditeľstvo SR nasledovné stanovisko:
Podľa zákona č. 289/2008 Z. z. používanie elektronickej registračnej pokladnice (ďalej „pokladnica“) sa vzťahuje na fyzickú osobu alebo právnickú osobu, ktorá na základe oprávnenia na podnikanie (§ 2 ods. 2 Obchodného zákonníka) predáva tovar alebo poskytuje vymedzené služby, pričom za predaj tovaru alebo za poskytnutie vymedzených služieb prijíma na predajnom mieste tržby (platby) v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť.
Povinnosť používania pokladnice sa nevzťahuje na všetky služby ale len na tie, ktoré sú taxatívne vymedzené v prílohe č. 1 k zákonu č. 289/2008 Z. z..
Tovarom sa podľa § 2 písm. i) zákona č. 289/2008 Z. z. považuje akýkoľvek výrobok, polotovar, materiál alebo surovina predávaný podnikateľom.
Vzhľadom na to, že tržba je podľa cit. zákona definovaná ako platba prijatá z predaja tovaru alebo z poskytovania služieb na predajnom mieste v hotovosti alebo inými platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami (platobná karta) alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby za tržbu sa podľa cit. zákona považuje už aj úhrada pohľadávky (úhrada faktúry)pokiaľ je prijatá v hotovosti. Tržbou je aj platba prijatá ako preddavok. Ak bude úhrada pohľadávky prijatá na účet v banke podnikateľa, uvedená úhrada sa nepovažuje za tržbu podľa § 2 písm. h) cit. zákona. Takto prijatú úhradu z predaja tovaru alebo poskytovania vymedzenej služby podnikateľ nie je povinný evidovať v pokladnici.
Ministerstvo financií SR k problematike používania pokladnice a to v prípade posudzovania, kedy sa v rámci podnikateľskej činnosti jedná o poskytovania služieb a kedy o predaj tovaru vydalo stanovisko :
Pri posudzovaní použitia pokladnice je potrebné zistiť o akú podnikateľskú činnosť ide, či ide o vykonávanie špecializovaných stav. prác vrátene dodávky materiálu alebo ide o obchodnú činnosť, v rámci ktorej môže byť ponúknutá služba (montáž).
S prihliadnutím na uvedené MF SR navrhuje pri špecializovaných stavebných prác uplatňovať nasledovný postup:
-ak by podnikateľ poskytoval len službu bez dodávky akéhokoľvek materiálu, tak v uvedenom prípade podnikateľovi nevzniká povinnosť používať pokladnicu.
-ak podnikateľ poskytuje službu aj s dodávkou materiálu (materiál môže kúpiť alebo aj sám vyrobiť), v uvedenom prípade ide o službu s dodávkou materiálu pri ktorej nie je povinnosť používať pokladnicu.
-ak podnikateľ vyrobí výrobok alebo zaobstará výrobok, ktorý dodá bez montáže, ide o predaj tovaru, kedy ak sa tržby prijímajú v hotovosti podnikateľ je povinný používať pokladnicu na evidenciu týchto tržieb.
-ak podnikateľ, napr. stolár okrem montáže kuchynskej linky, nábytku, skrine či už ním vyrobených alebo aj kúpených, bude osadzovať aj elektrospotrebiče, ktoré on zaobstaral, tieto spotrebiče je potrebné posudzovať ako predaj tovaru, pretože tieto nesúvisia s jeho činnosťou, v uvedenom prípade je podnikateľ povinný prijaté tržby evidovať v pokladnici
-ak by osadzoval elektrospotrebiče, ktoré si zákazník kúpil od iného dodávateľa , išlo by len o službu, pri ktorej nevzniká povinnosť používať pokladnicu.
-ak podnikateľ, ktorého prevažnou činnosťou je predaj tovaru (napr. predajňa nábytkom, parketami, dlažbou a podobne), ktorý zároveň zákazníkovi ponúkne aj dovoz a montáž, resp. osadenie nábytku – toto posudzovať ako predaj tovaru, kedy je potrebné použiť pokladnicu
-ak podnikateľ, napr. stolár vyrobí skriňu, ktorú zmontuje (vyrobí) v dielni a ako celok dovezie zákazníkovi – ide o dodávku tovaru, resp. dovoz tovaru a nie montáž, kedy tiež vzniká povinnosť používať pokladnicu.


Ing. Renata Ludiková
Odbor služieb pre verejnosť
DR SR Banská Bystrica





12 0
Zdenka175 Zdenka175

Zdenka175 je offline (nepripojený) Zdenka175

Môj dopyt na DR a dostala som dve odpovede
Váš dopyt:

Dobrý deň, chcela by som Vás požiadať o vysvetlenie.
Či si môže SZČO do daňového priznania za rok 2011 pri vedení paušálu 40 % pripočítať k výdavkom započítaný preplatok z ročného zúčtovania poistného z roku 2010,?
V RZP za rok 2010 vznikol preplatok a poisťovňa z preplatku odviedla daň z príjmu. Preplatok poisťovňa nevrátila, ale následne započítala na úhradu preddavku poistného na rok 2011.
Ďakujem pekne


Odpoved č1.
Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Ak sa daňovník fyzická osoba vykonávajúca podnikateľskú činnosť (ktorá nie je platiteľom DPH alebo je platiteľom tejto dane len časť zdaňovacieho obdobia) pri splnení zákonom vymedzených podmienok rozhodne podľa § 6 ods.10 zákona č.595/2003 Z. z. o dani z príjmov (ďalej len "ZDP") uplatniť výdavky vo výške 40% z úhrnu príjmov uvedených v odsekoch 1 a 2 ( z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti), v sumách výdavkov sú zahrnuté všetky daňové výdavky daňovníka okrem zaplateného poistného a príspevkov, ktoré je daňovník povinný platiť, ak toto poistné a príspevky neboli zahrnuté do základu dane v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach; toto poistné a príspevky si môže daňovník uplatniť vo výdavkoch v preukázanej výške. Daňovník počas uplatňovania výdavkov týmto spôsobom je povinný viesť evidenciu o príjmoch v časovom slede, o zásobách a o pohľadávkach.

Ak vyššie uvedenému daňovníkovi na základe vykonania ročného zúčtovania zdravotného poistenia za rok 2010 vyšiel preplatok, z ktorého zdravotná poisťovňa vykonala zrážku dane, takýto daňovník vznik pohľadávky z titulu preplatku zdravotného poistenia zaúčtuje v knihe pohľadávok. Pri započítaní zdravotnou poisťovňou sa zaúčtuje zánik pohľadávky a "zápočet" sa posúdi z pohľadu ZDP.
Poistné na verejné zdravotné poistenie hradené daňovníkom s príjmami podľa § 6 ZDP a rovnako aj takéto poistné, ktoré je povinný platiť zamestnávateľ za zamestnanca, sa v súlade s § 19 ods. 3 písm. i) ZDP považuje za daňový výdavok.
Ak daňovník uplatňuje skutočné výdavky, v takomto prípade zvýši v peňažnom denníku výdavky celkom o sumu započítaného poistného alebo ak uplatňuje výdavky percentom z príjmov, suma preplatku z ročného zúčtovania zdravotného poistenia započítaná na úhradu preddavku poistného sa uplatní navyše okrem výdavkov percentom z príjmov.

Sekcia metodiky daní DR SR, odbor služieb pre verejnosť





Odpoved č.2Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Ak sa daňovník fyzická osoba vykonávajúca podnikateľskú činnosť (ktorá nie je platiteľom DPH alebo je platiteľom tejto dane len časť zdaňovacieho obdobia) pri splnení zákonom vymedzených podmienok rozhodne podľa § 6 ods.10 zákona č.595/2003 Z. z. o dani z príjmov (ďalej len ?ZDP?) uplatniť výdavky vo výške 40% z úhrnu príjmov uvedených v odsekoch 1 a 2 ( z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti), v sumách výdavkov sú zahrnuté všetky daňové výdavky daňovníka okrem zaplateného poistného a príspevkov, ktoré je daňovník povinný platiť, ak toto poistné a príspevky neboli zahrnuté do základu dane v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach; toto poistné a príspevky si môže daňovník uplatniť vo výdavkoch v preukázanej výške. Daňovník počas uplatňovania výdavkov týmto spôsobom je povinný viesť evidenciu o príjmoch v časovom slede, o zásobách a o pohľadávkach.

Ak vyššie uvedenému daňovníkovi na základe vykonania ročného zúčtovania zdravotného poistenia za rok 2010 vyšiel preplatok, z ktorého zdravotná poisťovňa vykonala zrážku dane, takýto daňovník vznik pohľadávky z titulu preplatku zdravotného poistenia zaúčtuje v knihe pohľadávok. Pri započítaní zdravotnou poisťovňou sa zaúčtuje zánik pohľadávky a ?zápočet? sa posúdi z pohľadu ZDP.
Poistné na verejné zdravotné poistenie hradené daňovníkom s príjmami podľa § 6 ZDP a rovnako aj takéto poistné, ktoré je povinný platiť zamestnávateľ za zamestnanca, sa v súlade s § 19 ods. 3 písm. i) ZDP považuje za daňový výdavok. Ak daňovník uplatňuje skutočné výdavky, v takomto prípade zvýši v peňažnom denníku výdavky celkom o sumu započítaného poistného alebo ak uplatňuje výdavky percentom z príjmov, suma preplatku z ročného zúčtovania zdravotného poistenia započítaná na úhradu preddavku poistného sa uplatní navyše okrem výdavkov percentom z príjmov.

Podľa § 43 ods.3 písm. j) ZDP, ak ide o poistné zo zaplateného poistného na verejné zdravotné poistenie, o ktoré si daňovník znížil v predchádzajúcich zdaňovacích obdobiach príjem podľa § 5 alebo § 6, vrátené zdravotnou poisťovňou tomuto daňovníkovi z ročného zúčtovania poistného, sa daň vyberá zrážkou. Od 1.1.2011 podľa § 43 ods.6 a 7 ZDP sa daňová povinnosť z týchto príjmov zrazením dane považuje za definitívne splnenú a tieto príjmy nie sú v nadväznosti na § 4 ods.7 ZDP súčasťou základu dane.

Sekcia metodiky daní DR SR, odbor služieb pre verejnosť
5 0
jeso jeso

jeso je offline (nepripojený) jeso

Otázka :
Spoločnosť s.r.o účtujúca v PU neuhradila svojmu dodávateľovi faktúru za dodávku tovaru - dodávateľ dal spoločnosť na exekúciu ,aby vymohol peňažné plnenie.

Povinný PO musí zaplatiť náklady spojené s exekúciou - trovy konania, trovy exekúcie, exekučnú odmenu.
Upovedomenie o začatí exekúcie od exekútora prišlo v 12/ 2011 a do konca roka povinný istinu ani trovy neuhradil .
Podľa § 19 ods. 2 písm. a medzi daňové výdavky patria aj výdavky , ktoré je daňovník povinný uhradiť podľa osobitných predpisov.
Tento typ daňového nákladu nespadá pod § 17 ods.21 a ani pod § 19 ods.4, preto nie je jeho uznateľnosť podmienená zaplatením .

Chcem sa preto spýtať, či spoločnosť s.r.o. môže o trovách exekúcie , trovách konania a exekučnej odmene účtovať v roku vzniku - 2011 -teda v roku v ktorom prišlo upovedomenie o začatí exekúcie už na základe upovedomenia o exekučnom konaní a tým pádom všetky uvedené náklady ovplyvnia základ dane roku 2011 ?
Ako daňový doklad uznania trov exekúcie do daňových nákladov roku 2011 bude slúžiť upovedomenie o začatí exekúcie ?

Vopred Vám ďakujem za Vašu odpoveď.


Odpoved :

Dobrý deň,

z hľadiska zákona o dani z príjmov ste vec vyhodnotili presne.
Účtovanie a doklad k účtovaniu sú už vecou účtovných predpisov. Ja som to upovedomenie o začatí exekúcie nevidel, takže sa mi k tomu ťažko vyjadruje.

Odporúčam držať sa § 2 postupov účtovania v podvojnom účtovníctve - kedy je deň uskutočnenia účtovného prípadu.
Znamená to, že by ste mali mať taký doklad, z ktorého je zrejmé, že vzniká nielen účtovný náklad (daňovo uznaný), ale aj záväzok. Na doklade by teda mal byť presne vyčíslená hodnota záväzku a aj jeho splatnosť. Ak teda podľa dokladu deň uskutočnenia účtovného prípadu (vznik záväzku) nastal v roku 2011, tak sa v roku 2011 naúčtuje aj náklad a na daňovú uznateľnosť nie je nutné ho zaplatiť v roku 2011.

S pozdravom


Odbor metodiky priamych daní
Oddelenie metodiky dane z príjmov PO a účtovníctva
Finančné riaditeľstvo SR
9 0
SilMar Group SilMar Group

SilMar Group je offline (nepripojený) SilMar Group

mail zo dňa 04.06.2012:
Dobrý deň,
Kompetenčné centrum FO SR Vám na Váš dopyt podáva nasledovnú informáciu.

Podľa ustanovenia § 17 ods. 29 zákona o dani z príjmov č. 595/2003 Z. z. v znení n. p. ak daňovník v príslušnom zdaňovacom období zahrnul do výsledku hospodárenia vyššie výnosy alebo nižšie náklady ako mu vyplýva z osobitného predpisu a z tohto dôvodu vykázal vyšší základ dane a odviedol vyššiu daň, môže si vybrať, či zahrnie do základu dane tieto vyššie výnosy alebo nižšie náklady v príslušnom zdaňovacom období, s ktorým vecne a časovo súvisia a z toho dôvodu podá dodatočné daňové priznanie, alebo či súčasťou základu dane v príslušnom zdaňovacom období bude aj oprava vykonaná v účtovníctve, v ktorom bola chyba zistená. Takáto vykonaná oprava už nebude mať vplyv na zdaňovacie obdobie, s ktorým vecne a časovo súvisí. Predmetné ustanovenie § 17 ods. 29 sa netýka len základu dane, ale aj daňovej straty, pri splnení tých istých podmienok, t. j. že strata bola zaúčtovaná v inej výške ako mala byť.

Ing. Ida Gálusová
Kompetenčné centrum finančných operácií
Odbor služieb pre verejnosť
Kuzmányho ul. 18
975 04 Banská Bystrica
12 0
truch truch

truch je offline (nepripojený) truch

dávam odpoveď z DRSR aj sem
Dobrý deň,


Kompetenčné centrum finančných operácií Banská Bystrica Vám na základe Vašej žiadosti oznamuje nasledovné:
Uvedenú problematiku upravuje znenie § 19 ods. 2 písm. l) bod 1/ z.č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v platnom znení za bodkočiarkou. Tu zákon uvádza, že ak ide o nákladné automobily, pri ktorých sa spotreba PHL v osvedčení o evidencii alebo v technickom preukaze NEZHODUJE so skutočnou spotrebou PHL alebo sa tam neuvádza, náklady na spotrebované PHL sú daňovými výdakami podľa preukázanej spotreby vrátane spotreby preukázanej vlastným vnútorným aktom riadenia, ktorý preukázateľným spôsobom určuje a odôvodňuje spôsob výpočtu spotreby PHL.
To znamená, že pre účely uznania týchto nákladov do daňových výdavkov sa preukazným dokladom rozumie tzv. prelitrovanie (vykonané organizáciou na to oprávnenou), resp. interná smernica vypracovaná daňovníkom (pričom sa akceptuje spôsob výpočtu uvedený v Oznámení MF SR č. 8029/200-72 zverejneným vo Fianančnom spravodajcovi č. 12/2000, ktorý sa odvoláva na už zrušenú STN č. 300515 zo dňa 2.2.1987).

S pozdravom Ing. Valková
KCFO B. Bystrica
oddelenie podpory a služieb pre verejnosť

Váš dopyt:

Dobrý deň,
naša spoločnosť vlastní nákladné vozidlo kategórie N1, Renault Trafic, ktoré používa na prepravu vlastných výrobkov. Spotreba pohonných hmôt uvedená v TP vozidla nezodpovedá skutočnej spotrebe vozidla. Vozidlo naložené tovarom má podstatne vyššiu spotrebu. Je možné stanoviť reálnu spotrebu v internej smernici spoločnosti? Je takto stanovená spotreba daňovo uznaným nákladom?
6 0
sofinqa sofinqa

sofinqa je offline (nepripojený) sofinqa

Zdravim, potrebovala by som poradit. S manzelom mame zalozenu firmu - oblast reklamy. Sidlime s USA.V SR by sme chceli rozsirit nase podnikanie.Kde budu zdanene nase prijmy zo SR? Nemame tu ani kancelariu, ani nic take, iba obchodnych zastupcov.
0 0
Načítať ďalšie