1)
Identifikujte internetového obchodníka. Každý seriózny internetový obchodník si je vedomý, že nakupovanie na internete je v prvom rade o dôvere zákazníka, a preto sa snaží poskytnúť o sebe maximum informácií. Overte čo najviac z nich, skontrolujte ich vo Obchodnom alebo Živnostenskom registri, zavolajte na zákaznícky servis – požiadajte o odpovede, ktoré Vás zaujímajú a skontrolujte, či sú v súlade so všeobecnými obchodnými podmienkami internetového obchodu.
Ak internetový obchodník neplní zákonom definované podmienky, najmä ak nemá okrem e-mailovej adresy uvedený žiadny iný kontakt (telefónnu linku a konkrétnu geografickú adresu), alebo ak máte akékoľvek pochybnosti, neriskujte a nenakupujte!
Podľa § 4 ods. 1 zákona č.22/2004 Z.z. o elektronickom obchode o elektronickom obchode a o zmene a doplnení zákona č. 128/2002 Z.z. o štátnej kontrole vnútorného trhu vo veciach ochrany spotrebiteľa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 284/2002 Z.z. v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o elektronickom obchode“) je internetový obchodník povinný poskytnúť potenciálnym zákazníkom minimálne tieto údaje, ktoré musia byť ľahko a trvale prístupné:
- názov, obchodné meno a sídlo poskytovateľa služieb (právnická osoba), resp. meno, priezvisko, miesto podnikania a adresu bydliska poskytovateľa služieb (fyzická osoba)
- daňové identifikačné číslo, ak je platiteľom DPH
- adresu elektronickej pošty a telefónne číslo
- označenie registra, ktorý ho zapísal a číslo zápisu
- názov a adresa orgánu dozoru alebo dohľadu, ktorému činnosť poskytovateľa služieb podlieha
Okrem toho je podľa § 10 ods. 1 zákona č. 108/2000 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri podomovom a zásielkovom predaji (ďalej len „zákon o zásielkovom predaji“), internetový obchodník povinný pred uzavretím zmluvy na diaľku súčasne s ponukou tovaru alebo služby spotrebiteľovi okrem vyššie uvedených údajov oznámiť:
- trvalý pobyt a živnostenské oprávnenie (fyzická osoba), resp. obchodné meno a sídlo (právnická osoba)
- opis tovaru alebo služby
- cenu tovaru alebo poskytnutej služby
- dodacie podmienky a náklady na dodanie tovaru
- platobné podmienky
- poučenie o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy
- cenu za použitie prostriedkov komunikácie na diaľku, ak sa cena určuje inou ako základnou sadzbou
- lehotu, počas ktorej je predávajúci viazaný svojou ponukou, vrátane ceny
- minimálnu lehotu, na ktorú možno zmluvu uzavrieť, ak ide o zmluvu o predaji tovaru alebo o poskytnutí služby, ktoré sa dodávajú alebo vykonávajú nepretržite alebo opakovane
Väčšina serióznych internetových obchodov pridáva k týmto údajom aj svoje IČO, meno a priezvisko osoby zodpovednej za prevádzku obchodu, prevádzkové hodiny a číslo bankového účtu.
3)
Vopred si overte ponúkané možnosti dopravy tovaru, ceny za dopravu, možné spôsoby zaplatenia tovaru, informácie o dodacej lehote a lehote na doručenie tovaru.
Väčšina obchodníkov Vám doručí objednaný tovar do niekoľkých dní, ale podľa zákona o podomovom predaji a zásielkovom predaji, ak sa predávajúci a spotrebiteľ nedohodnú inak, predávajúci je povinný objednávku spotrebiteľa splniť najneskôr do 30 dní od doručenia objednávky. Ak nakupujete u obchodníka po prvýkrát, alebo ak nie ste si istý, neplaťte za tovar vopred – nechajte si ho zaslať na dobierku, alebo ak je to možné vyzdvihnite si ho osobne a zaplaťte v hotovosti. Návšteva prevádzky internetového obchodu Vám poskytne zvyčajne dostatok informácií, aby ste zvážili prípadné budúce nákupy u tohto obchodníka.
4)
Ak predávajúci nemôže dodať objednaný tovar, je o tom povinný bezodkladne informovať zákazníka a do 15 dní mu vrátiť zaplatený preddavok alebo cenu zaplatenú za tovar.
Zákazník má možnosť sa s internetovým obchodom dohodnúť na náhradnom plnení. V takom prípade je predávajúci povinný dodať zákazníkovi tovar v rovnakej cene a kvalite. Ak sa na náhradnom plnení nedohodnú, predávajúci je povinný nahradiť všetky preukázateľné náklady, ktoré zákazník vynaložil na objednanie tovaru.
Zdroj :
http://www.bezpecnynakup.sk/decalogue.aspx