AKEH Veľa ste mi nepomohli. Podľa novelizovanej Vyhlášky 121/2002 § 29a má TPO vypracovať "Dokumentáciu o požiarnobezpečnostnej charakteristike užívanej stavby" ak stavba nemá spracované riešenie protipožiarnej bezpečnosti v projektovej dokumentácií.Vo Výhlaške 121/2002 je síce priložená príloha 1a podľa, ktorej sa to má spracovať, ale som chcela nahliadnúť na už spracovaný vzor.
No, ak cakas od hasicov VZOR :-), tak sa nedockas, urcite do toho nevidis. Ja robim aktivneho specialistu PO 14 rokov. Mozem ti napisat, ze napr. uz 5 rokov! maju vo vlastnom zapise ze maju zapracovat detaily zatepleni do technickej normy a mozes hadat ci je to tam zapracovane ;-). Taketo legislativne veci sa riesia u hasicov roky a pomoc sa neposkytuje – naco aj. Naopak, dolezite veci si vydavaju dokonca vnutornymi nariadeniami a oni skusaju ludi a hodnotia ich vedomosti a schopnosti. Nikdy ziadne vzory neboli, maximalne bude niekedy mozno metodika, ale ta na takuto trivialnu vec kde vidis a vies, nie je predsa nutna. Napr. platila vyhlaska 288/2000 a neboli vydane k nej vykonavacie technicke normy........ myslis ze to niekoho zaujimalo? Muselo sa postupovat tak, akoby tie normy vydane uz boli. Statny poziarny dozor nezaujimalo ze to nejde... „ak este nie su, tak nie su”, ale projekt bolo treba ajtak dopracovat....ak si nevedel co s tym, tak sa nasiel druhy projektant a ten to zvladol. Hasici nemaju toleranciu - toboz na svoje nedokonalosti.
Nakoniec AKY VZOR CAKAS?..... ano vyhlaska 121/2002 vzn.n.p priloha1, jasne DEFINUJE co ma obsahovat charakteristika stavby. To, ze to nakoniec dali vypracovavat AJ TECHNIKOM PO, je len legislativna presmycka, lebo ak si pozries navrh zmeny zakona a vyhlasky, tak tam to muselo byt tak, aby to preslo legislativnou radou vlady ze zmena kvazi NEpredstavuje ZVYSENY NAKLAD na statny rozpocet
. Kedze sa tato povinnost tyka aj uradov, skol atd. Cize argumentom bolo, ze naklady najma na statny rozpocet ale aj pravnicke osoby a podnikatelov nebudu vyssie lebo "technika PO musi mat kazda stavba", specialistu PO uz nie... Tak preto je to aj v pravomoci technika PO, lebo nebola „nalada” na zvysovanie nakladov a zatazenia rozpoctu v tomto case.
V skutocnosti je to samozrejme stavane na „specialistov poziarnej ochrany“, lebo ti taketo a ovela komplikovanejsie veci riesia kazdy den a su kontrolovani v kvalite prace tymi istymi ludmi co chodia na inspekcie. Ked pocujem technika PO, co mna ako specialistu uporne presvedca ze "dvojicky nemohli sami spadnut, lebo benzin nehori tak silne, aby roztavil ocel a ze si ich zhodili sami, ze on to videl v dokumente...", tak :-). Hoci kazdy specialista vie, ze co je poziarne zatazenie, poziarne riziko, poziarna odolnost konstrukcii, ake su kriteria medznych stavov, kolko minut, a co je ocel atd.....
Mozem to potvrdit ze vypracovat PO charakteristiku uzivanej stavby pre mna ako specialistu PO nie je ziaden problem uz teraz. Takze ak mate stavbu s kolaudaciou pred rokom 1977 ja s vypracovanim tejto dokumentacie pre nu problem nemam. V sucasnosti este nie je stavebny ruch, takze cas sa najde, ale na jar uz bude ina praca.
Naopak, nemyslite si, ze Hasici vam nieco odpustia, ak to je v zakone napisane, tak to budu kontrolovat a pokutovat. S hasicmi to nie je ako s inspekciou prace, ti su skor “poradny organ”, pokial sa nestane uraz, ale hasici kontroluju a pokutuju nedostatky v prevencii a povinnostiach, maju predpisany pocet kontrol a pocet pripomienok aj k stavbam, takze sa obcas najde aj pripomienka “za nic”, nieco ako ked policajti postavia radar za oznacenie obce... niez to, este ked nieco najdu.
Ak je v zakone 314/2001 vznp povinnost vypracovat poziarnotechnicku charakteristiku uzivanej stavby do konca maja 2010, tak od 1.juna budu kontroly s pokutami. Ak to uz dali do zakona a vyhlasky, tak to tvorili roky predtym a tak to vykon statneho poziarneho dozoru mat potrebuje. Ja to chapem, ak inspektor od hasicov pride do stavby, potrebuje vediet AKY je to objekt, aby sa cely proces urychlil, ak mu to nepredlozite okamzite, tak zapis, odide a pride vam rovno pokuta a nova kontrola. Preco by sa mal spravat inak? Ja na jeho mieste by som urobil to iste, na to je tam to prechodne obdobie.
Po novom sa poziarna inspekcia nemusi ani ohlasovat vopred, cize dovod na vypracovanie tejto dokumentacie (a vobec celej dokumentacie PO) je o to vacsi – nebude cas na “dopracovanie”, ked vam zazvonia pri dverach. Ako to byvalo predtym, ze pokym sa neohlasili tak sa nic nerobilo, uz maju pravo si vytipovat subjekt a urobit tam komplexnu kontrolu, do nebytovych priestorov mate povinnost ich vpustit, ak nie, blokova pokuta 99 eur, ktoru moze dat priamo inspektor bez pritomnosti policie a povinnost predlozit dokumenty mate ajtak.
V povodnom navrhu bolo prechodne obdobie navrhovane na 12 mesiacov od nadobudnutia ucinnosti, v platnej uprave zakona je to uz presne na koniec maja, takze ich to suri a potrebuju to do vtedy mat, dalsi dovod ze to nie je len akysi “administrativny ukon”. Pravnicke osoby a podnikatelia stazuju protipoziarne kontroly a vyhybaju sa povinnostiam, podla charakteristiky PO bude jasne, co stavba ma a nema mat spracovane z hladiska PO jasne a okamzite.
Ak nemate vypracovane, alebo dostupne riesenie poziarnej bezpecnosti v projektovej dokumentacii, tak musite zabezpecit riesenie charakteristiky stavby. Lebo nejaka charakteristika PO objektu v stavbe po 31.5.2010 musi existovat. Samozrejme ak stavba uz bola riesena projektovo a nasledne sa spracovava charakteristika, tak to bude komplikovanejsie, lebo stavba uz urcite bude rozdelena na viacero poziarnych usekov. Uprimne, kvalita projektov PO z roku 1977 – 1995 je “socialisticka”, takze ajtak nema dostatocnu vypovednu hodnotu, ak sa vobec podari najst a kompletna, navyse ak ste v stavbe robili nacierno zmeny (co sa s istotou urobili, alebo to uz postavili inak), tak by som to radsej ani nevytahoval na svetlo ;-).
Takze kto chce, tomu poziarnu charakteristiku uzivanej stavby vypracujem, s peciatkou specialistu poziarnej ochrany. Najma ak je to v okoli Piestan, Trencina, Starej Turej, Trnavy, Nitry tak aj za vyhodnu cenu na fakturu s moznostou odpisania do vydavkov.