Zavrieť

Porady

Odpis budovy nezapisanej na liste vlastnictva

Ahojte,

chcela by som sa Vás opýtať, či je možné v roku 2005 odpisovať budovu, ktorá bola postavená a skolaudovaná bola v mesiaci 11/2005. Na liste vlastníctva ju ešte nemáme zapísanú, ale budova sa ekonomicky užíva už počas celého roku 2005. Bežné náklady /elektrika, plyn/ sme účtovali ako režijné náklady, nakoľko sa budova dokončila v 03/2005. Neviem či je možné uplatniť daňový odpis už za rok 2005. Od 01.01.2006 by sa mohla odpisovať aj bez zápisu na list vlastníctva, ale nie som si istá ako to je pre rok 2005. Je potrebné vyznačené vlastnícke právo na liste vlastníctva, alebo ju stačí v roku 2005 zaradiť a začať odpisovať. Nechceli by sme prísť o prvý rok odpisovania, ale kedže je to dosť veľká suma nechceme riskovať.

Ďakujem.
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    Tweety je offline (nepripojený) Tweety

    Tweety
    klaudia
    Ahojte,

    chcela by som sa Vás opýtať, či je možné v roku 2005 odpisovať budovu, ktorá bola postavená a skolaudovaná bola v mesiaci 11/2005. Na liste vlastníctva ju ešte nemáme zapísanú, ale budova sa ekonomicky užíva už počas celého roku 2005. Bežné náklady /elektrika, plyn/ sme účtovali ako režijné náklady, nakoľko sa budova dokončila v 03/2005. Neviem či je možné uplatniť daňový odpis už za rok 2005. Od 01.01.2006 by sa mohla odpisovať aj bez zápisu na list vlastníctva, ale nie som si istá ako to je pre rok 2005. Je potrebné vyznačené vlastnícke právo na liste vlastníctva, alebo ju stačí v roku 2005 zaradiť a začať odpisovať. Nechceli by sme prísť o prvý rok odpisovania, ale kedže je to dosť veľká suma nechceme riskovať.

    Ďakujem.
    § 22
    Odpisy hmotného majetku a nehmotného majetku


    (1) Odpisovaním sa na účely tohto zákona rozumie postupné zahrnovanie odpisov z hmotného majetku a nehmotného majetku do daňových výdavkov, ktorý je účtovaný1) alebo evidovaný podľa § 6 ods. 11 a je používaný na zabezpečenie zdaniteľných príjmov. Postup pri odpisovaní hmotného majetku je určený v § 26 až 28 a nehmotného majetku v odseku 8, ak nejde o hmotný majetok a nehmotný majetok vylúčený z odpisovania podľa § 23.

    klaudia je offline (nepripojený) klaudia

    klaudia
    Ďakujem za odpoveď, ale podľa par. 24 hmotný a nehmotný majetok odpisuje daňovník, ktorý ma k tomuto majetku vlastnícke právo. Ja mám tu ale pochybnosť, či vlastnícke právo k budove sa nepreukazuje až zapísaním budovy na list vlastníctva, čo v našom prípade ešte nie je. Preto neviem či odpis už môžme uplatniť za rok 2005, alebo budovu zaradíme v roku 2006 a začneme ju prvý krát odpisovať v roku 2006.

    Ďakujem

    Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

    Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac Zita5
    klaudia
    Ďakujem za odpoveď, ale podľa par. 24 hmotný a nehmotný majetok odpisuje daňovník, ktorý ma k tomuto majetku vlastnícke právo. Ja mám tu ale pochybnosť, či vlastnícke právo k budove sa nepreukazuje až zapísaním budovy na list vlastníctva, čo v našom prípade ešte nie je. Preto neviem či odpis už môžme uplatniť za rok 2005, alebo budovu zaradíme v roku 2006 a začneme ju prvý krát odpisovať v roku 2006.

    Ďakujem
    Kolaudovali ste v 11/2005 , zápis do katastra na základe toho bol určite daný v roku 2005 . Podľa mňa , zápis vlastníctva musel prebehnúť do 30 dní , čiže do konca roka ste museli mať zápisané vlastníctvo . To len okrajovo .

    V novembri bola zaradená do riadneho užívania , čiže odpis by som uplatnila .

    Tweety je offline (nepripojený) Tweety

    Tweety
    klaudia
    Ďakujem za odpoveď, ale podľa par. 24 hmotný a nehmotný majetok odpisuje daňovník, ktorý ma k tomuto majetku vlastnícke právo. Ja mám tu ale pochybnosť, či vlastnícke právo k budove sa nepreukazuje až zapísaním budovy na list vlastníctva, čo v našom prípade ešte nie je. Preto neviem či odpis už môžme uplatniť za rok 2005, alebo budovu zaradíme v roku 2006 a začneme ju prvý krát odpisovať v roku 2006.

    Ďakujem
    ak ho aj začneš odpisovať v roku 2006, bude to tvoj prvý rok odpisovania, o nič neprídeš.
    Budova je odovzdaná do užívania,už nie je podmienka mať to zapísané na liste vlastníctva, prakticky uplatníš odpis už za rok 2005.
    Naposledy upravil Tweety : 04.03.06 at 09:56

    klaudia je offline (nepripojený) klaudia

    klaudia
    List vlastníctva ešte stále nemáme a na katastri nehnuteľností to ešte stále nie je zapísané.

    Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

    Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac Zita5
    http://www.porada.sk/showthread.php?...otn%FD+majetok

    pozri link a zameraj sa na odpoveď andreja rv

    klaudia je offline (nepripojený) klaudia

    klaudia
    Pozrela som si odpoveď. Ale neviem či nevadí, že sa tam cituju postupy účtovanie pre JU, a my vedieme podvojné účtovníctvo.

    Ďakujem za odpoveď.

    marcik je offline (nepripojený) marcik

    stale v práci marcik
    Prosím mám nasledovný problém, robím jednoduché účtko jednej firme. Tá ma predajňu v dome,ktorý bol v roku 2005 kúpený na fyz.osobu podnikateľa a bola aj zaevidovaná na liste vl. na rod.číslo nie IČO. Hoci je tam zaevidovaná ako predajňa,nie rod.dom /kôli daní z podnik.priestorov a prev.nákladom/. Ale ekonomka ju zaradila do odpisovania v r.2005, ja idem pokračovať v ekonomike tento rok. Firma začala nadstavovať kanc.priestory a má stav.povolenie už na IČO. Ja som vytvorila zvláštny účet kde účtujem tieto náklady aby som ich formou odpisov po kolaudácii zaradila do účtovníctva ako odpisy za nadstavbu. Ale čo s odpisom za r.2005 ?? Podľa mňa ona nemala odpisovať majetok čo nebol na IČO?a ani nájomná zmluva nebola. Čo s tým? Poraďí niekto prosím!! Ďakujem.

    andrej_rv je offline (nepripojený) andrej_rv

    andrej_rv
    marcik
    Prosím mám nasledovný problém, robím jednoduché účtko jednej firme. Tá ma predajňu v dome,ktorý bol v roku 2005 kúpený na fyz.osobu podnikateľa a bola aj zaevidovaná na liste vl. na rod.číslo nie IČO. Hoci je tam zaevidovaná ako predajňa,nie rod.dom /kôli daní z podnik.priestorov a prev.nákladom/. Ale ekonomka ju zaradila do odpisovania v r.2005, ja idem pokračovať v ekonomike tento rok. Firma začala nadstavovať kanc.priestory a má stav.povolenie už na IČO. Ja som vytvorila zvláštny účet kde účtujem tieto náklady aby som ich formou odpisov po kolaudácii zaradila do účtovníctva ako odpisy za nadstavbu. Ale čo s odpisom za r.2005 ?? Podľa mňa ona nemala odpisovať majetok čo nebol na IČO?a ani nájomná zmluva nebola. Čo s tým? Poraďí niekto prosím!! Ďakujem.
    V prípade FO nie je dôležité, či bola budova kúpená na IČO alebo nie. Pokiaľ sa využíva s dosahovaním alebo zabezpečením zdaniteľných príjmov, pre účely daňového odpisovania stačí, ak ju FO preradí kedykoľvek v roku 2005 z osobného do obchodného majetku (zaeviduje na karte dlhodobého hmotného majetku). Vykonané nadstavby po kolaudácii a uvedení do užívania budú odpisovať ako technické zhodnotenie už existujúcej budovy (nie ako samostatný iný majetok).

    marcik je offline (nepripojený) marcik

    stale v práci marcik
    Ano budova sa uplne celá používa ako predajňa. Ale pri vklade FO do obchodného majetku použije akú sumu?/z akej bude odpisovať?/ Môže použiť aj tú akú zaplatil naozaj ako FO na kúpno-predajnej zmluve??

    andrej_rv je offline (nepripojený) andrej_rv

    andrej_rv
    marcik
    Ano budova sa uplne celá používa ako predajňa. Ale pri vklade FO do obchodného majetku použije akú sumu?/z akej bude odpisovať?/ Môže použiť aj tú akú zaplatil naozaj ako FO na kúpno-predajnej zmluve??
    Musí. Pri preradení sa použije vstupná cena podľa § 25 ods. 1 písm. d) ZDP - teda cena, za ktorú sa majetok skutočne obstaral. Ak by k preradeniu došlo až po niekoľkých rokoch od obstarania, za dobu pred preradením sa odpisy len vypočítajú (neuplatnia) a po preradení sa pokračuje v odpisovaní z pôvodnej obstarávacej ceny.
    Táto problematika bude určite podrobne preberaná aj v náplni seminára k JÚ v BB, kam sa chystáš prihlásiť .

    marcik je offline (nepripojený) marcik

    stale v práci marcik
    Budova bola zakúpena v r.2005 a aj odpisovaná. Ďakujem!Za odpoveď lebo celkom sa mi to nezdalo, keď bola kupovaná na r.č. a nie IČO, urobím doklad k jej preradeniu. a áno chystám sa na školenie!

    Orsz je offline (nepripojený) Orsz

    Orsz
    V súvislosti s týmto problémom sa chcem spýtať, ak má FO budovu, v ktorej má výrobňu, ale nemá budovu na IČO - teda nie je firemným majetkom, môže si do nákladov uplatniť nákldy na energie, a tiež DPH? Prepísal teraz vodu a elektriku na firmu. Jedná sa o budovu, ktorá je určená celá na firemné účely, nie sú v nej osobné priestory - má tam zriadenú prevádzku. FO nechce túto budovu vložiť do majetku. Treba nejakú nájomnú zmluvu? niekde som počula, že sám sebe si nemôže prenajímať, máte s tým niekto skúsenosť?
    Ďakujem.

    andrej_rv je offline (nepripojený) andrej_rv

    andrej_rv
    Orsz
    V súvislosti s týmto problémom sa chcem spýtať, ak má FO budovu, v ktorej má výrobňu, ale nemá budovu na IČO - teda nie je firemným majetkom, môže si do nákladov uplatniť nákldy na energie, a tiež DPH? Prepísal teraz vodu a elektriku na firmu. Jedná sa o budovu, ktorá je určená celá na firemné účely, nie sú v nej osobné priestory - má tam zriadenú prevádzku. FO nechce túto budovu vložiť do majetku. Treba nejakú nájomnú zmluvu? niekde som počula, že sám sebe si nemôže prenajímať, máte s tým niekto skúsenosť?
    Ďakujem.
    Podľa môjho názoru v kontexte § 2 písm. i) ZDP sú náklady na elektrinu a vodu preukázateľne súvisiace s výrobou daňovo uznaným výdavkom bez ohľadu na skutočnosť, že budova nie je zaradená v podnikaní. (Predpokladám, že na dodávateľských faktúrach je adresa odberného miesta a odber pre prevádzku sa meria na samostatných elektromeroch a vodomeroch). Ako nedaňové by som považoval len výdavky vzťahujúce sa na samotnú budovu (napr. oprava a údržba budovy).
    Nájomnú zmluvu so sebou naozaj nemôže uzavrieť - pre uzavretie akejkoľvek zmluvy sú potrebné vždy minimálne 2 zmluvné strany.

    Orsz je offline (nepripojený) Orsz

    Orsz
    Presne takto som si to myslela aj ja. Samozrejme, že na faktúrach je presné miesto odberu, samostatný vodomer a elektromer - uvedené odberné miesto je aj v živnostenskom liste ako prevádzka na výrobu. Doteraz sme nedávali do nákladov žiadne opravy, údržby, dokonca má poistenie budovy, ktoré tiež dávam ako osobnú spotebu.
    Ďakujem za rýchlu odpoveď.

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.