Zavrieť

Porady

A čo na to účtovníci?

srska srska

srska je offline (nepripojený) srska

vyberám z pripomienok v mpk (pridané na poslednú chvíľu 17.06.2013) - slovenskej komory daňových poradcov k novele zákona č. 78/1992 - o daňových poradcoch a skdp:


... Za § 2 navrhujeme vložiť nové znenie § 3 takto:

㤠3
Daňové poradenstvo
(1) Daňovým poradenstvom je podnikanie2) , ktorého predmetom je poskytovanie poradenských služieb vo veciach daní, odvodov a poplatkov (ďalej len „daň“), ako aj v iných veciach, ktoré s daňami súvisia.
(2) Daňové poradenstvo podľa odseku 1 zahŕňa najmä:
a) poradenstvo pri vypracovaní a vypracovanie priznaní, hlásení, výkazov a prehľadov k daniam,2a)
b) poradenstvo pri zisťovaní základu dane a dane a pri plánovaní daní,2a)
c) poskytovanie stanovísk a vysvetlení pre klientov k aplikácii právnych predpisov v oblasti daní,
d) vedenie povinných evidencií vo veciach daní pre klienta,
e) podávanie priznaní, hlásení, výkazov a prehľadov k daniam v mene klienta,

f) poradenstvo pri vypracovaní a vypracovanie žiadostí o záväzné stanovisko podľa osobitného predpisu,2b)
g) zastupovanie klienta v konaní3) pred orgánmi verejnej moci.“.

Poznámky pod čiarou č. 2, 2a), 2b) a 3) znejú:
„2) § 2 ods. 1 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov.
2a) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 451/2008 z 23. apríla 2008, ktorým sa zavádza nová štatistická klasifikácia produktov podľa činnosti (CPA) a ktorým sa zrušuje Nariadenie Rady (EHS) č. 3693/93.
2b) § 53a až 53c zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č...../2013 Z. z.
3) Napríklad zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.

Odôvodnenie:
V novom znení § 3 v odseku 1 sa navrhuje všeobecná definícia daňového poradenstva. Daňovým poradenstvom je podnikanie, t.j. činnosť vykonávaná sústavne, samostatne, vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť, za účelom dosahovania zisku. Predmetom tejto činnosti je poskytovanie poradenských služieb vo veciach daní, odvodov a poplatkov a iných povinných platieb, ako aj v iných veciach, ktoré
s daňami súvisia. Definovanie daňového poradenstva ako podnikania teda vylučuje z tejto definície svojpomocné riešenie daňových problémov pre vlastnú potrebu, zostavovanie daňových priznaní pre seba alebo bezodplatne pre blízke osoby, zostavovanie priznaní a riešenie daňových záležitostí zamestnancom pre zamestnávateľa a podobne.
Odsek 2 obsahuje neúplný výpočet niektorých činností, ktoré sa považujú za daňové poradenstvo, ak sú splnené všeobecné definičné znaky daňového poradenstva podľa odseku 1.
Výpočet týchto činností v rámci daňového poradenstva vychádza najmä z vymedzenia činností Nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 451/2008 z 23. apríla 2008, ktorým sa zavádza nová štatistická klasifikácia produktov podľa činnosti (CPA) a ktorým sa zrušuje Nariadenie Rady (EHS) č. 3693/93, ako aj z ustanovení zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňového poriadku) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Navrhujeme nové znenie § 29 :

„§29

(1) Ak daňové poradenstvo vykonáva za odplatu fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá nemá osvedčenie na výkon tejto činnosti, považuje sa to za správny delikt a daňový úrad 8) jej uloží pokutu
a) od 100 eur do 10 000 eur, ak ide o fyzickú osobu,
b) od 1 000 eur do 50 000 eur, ak ide o právnickú osobu.
(2) Na účely preverenia skutočností podľa odseku 1 je daňový úrad oprávnený vykonať miestne zisťovanie.8a)
(3) Na konanie o uložení pokuty sa použijú ustanovenia osobitného predpisu.3) Nezaplatená pokuta po lehote splatnosti sa vymáha rovnako ako daňový nedoplatok.8b)
(4) Pokuta je príjmom štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.“.

Poznámky pod čiarou k odkazom 8a) a 8b) znejú:
„8a) § 37 a nasl. zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
8b) § 2 písm. f) zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.

Odôvodnenie:
Upresňujú sa oprávnenia daňového úradu v oblasti ukladania sankcií za porušenie zákona pri zistení neoprávneného podnikania v oblasti daňového poradenstva bez príslušného oprávnenia (osvedčenia na výkon činnosti daňového poradcu).
Ak daňové poradenstvo vykonáva za odplatu fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá nemá osvedčenie na výkon tejto činnosti, daňový úrad jej uloží pokutu vo výške ustanovenej v odseku 1.
Daňový úrad môže zistiť skutočnosť, že fyzická osoba alebo právnická osoba vykonáva daňové poradenstvo bez oprávnenia, na základe podnetu tretej osoby, iného orgánu verejnej moci, alebo aj vlastnou činnosťou. Aby bolo možné preveriť skutočnosti relevantné pre uloženie pokuty, explicitne sa ustanovuje právomoc daňového úradu vykonať za týmto účelom miestne zisťovanie, ktorého procesná úprava je obsiahnutá v Daňovom poriadku. Pokuta sa udeľuje v konaní, ktoré sa spravuje ustanoveniami tej istej procesnej normy – Daňového poriadku. V prípade nezaplatenia alebo čiastočného nezaplatenia sumy uloženej pokuty sa táto bude vymáhať rovnako ako daňový nedoplatok. Príjmy z pokút budú tak ako doteraz príjmom štátneho rozpočtu. ....
Usporiadat
Skalka Skalka

Skalka je offline (nepripojený) Skalka

Zita5
Skalka treba opraviť vyššie dátum rok 2014 ešte len bude ,zrejme to mal byť rok 2004.
Sorry, ten čas letí ako blázon - ten rok má byť správne 1994, prešli sme už do nového tísícročia
0 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Súhlasím inak s Tebou , aj ja som ešte v roku 1993 musela preukázať doklad o vzdelaní pri predmete činnosti Vedenie účtovníctva.Tiež neviem kedy to zmenili.Nesledovala som to , lebo som nemala prečo .Ale dosť by ma to zaujímalo,v ktorom roku to bolo zmenené.Len sa mi nechce vŕtať v zákone .
1 0
avalik avalik

avalik je offline (nepripojený) avalik

Zita5
Súhlasím inak s Tebou , aj ja som ešte v roku 1993 musela preukázať doklad o vzdelaní pri predmete činnosti Vedenie účtovníctva.Tiež neviem kedy to zmenili.Nesledovala som to , lebo som nemala prečo .Ale dosť by ma to zaujímalo,v ktorom roku to bolo zmenené.Len sa mi nechce vŕtať v zákone .
Zitka, viazaná živnosť vedenie účtovníctva bola vypustená od 1.9.2001 zákonom č. 279/2001.

Z dôvodovej správy:
"9. Živnosti Automatizované spracovanie dát, Poskytovanie softwaru-predaj hotových programom na základe dohody s autorom, Vedenie účtovníctva a Činnosť organizačných a ekonomických poradcov patria k živnostiam, u ktorých je požadovaná odborná spôsobilosť ustanovená výlučne živnostenským zákonom. Požadovaná spôsobilosť pritom nemá vecnú súvislosť s predmetom činnosti, naviac je problematické aj určenie rozsahu predmetu podnikania, preto sa navrhuje ich preradenie medzi voľné živnosti."
1 0
marjankaj marjankaj

marjankaj je offline (nepripojený) marjankaj

I am a man
avalik
Zitka, viazaná živnosť vedenie účtovníctva bola vypustená od 1.9.2001 zákonom č. 279/2001.

Z dôvodovej správy:
"9. Živnosti Automatizované spracovanie dát, Poskytovanie softwaru-predaj hotových programom na základe dohody s autorom, Vedenie účtovníctva a Činnosť organizačných a ekonomických poradcov patria k živnostiam, u ktorých je požadovaná odborná spôsobilosť ustanovená výlučne živnostenským zákonom. Požadovaná spôsobilosť pritom nemá vecnú súvislosť s predmetom činnosti, naviac je problematické aj určenie rozsahu predmetu podnikania, preto sa navrhuje ich preradenie medzi voľné živnosti."
Takže preto "ekonomický poradca" od 1.1.2014 nebude môcť poskytovať "daňové poradenstvo"
0 0
apo apo

apo je offline (nepripojený) apo

Som spokojný s tým, že som rozvíril názory na túto tému. Všetko je to o tom, že nič nie je jednoduché.
Ku niektorým pripomienkam:

Ozaj neviem odpovedať ako by sa zrealizovalo zaúčtovanie dane z príjmu v podvojnom účtovníctve, kď ne to nebude dostatok času.

Čo je ekonóm a čo je účtovník.
Pokiaľ robím účtovníctvo 10 eseročkám tvrdiť o sebe že som ekonóm je podľa mňa nesprávne. Ekonóm rieši denné problémy, účtovník sa zaoberá tým čo sa v ÚJ udialo pod pozorným dohľadom ekonóma. Je fakt, že aj lepím papieriky, ale inak sa to nedá. Systém mojej práce je ten, že každá ÚJ ktorú ktorú robím má človeka aj dvoch, ktorí riešia denné problémy a donesú doklady už pripravené, tam kde je toho viac aj oxeroxované, nalepené a spočítané. Na každej faktúre je napísané k čomu slúži. Lebo faktúra za ten istý štrk môže byť zaúčtovaná ako investícia, ako materiál na opravu dvora, ale aj ako materiál vstupujúci do zákazky, respektíve ako tovar. No a toto členenie robí ekonóm hoci chodí v montérkach, ale má prehľad o všetkom čo sa deje. Bez týchto informácií by som ako účtovník varil z vody. A ak by som nechcel variť z vody nemohol by som robiť viac firiem, za jednu firmu by som musel brať viac peňazí a podnikatelia by to nedali. Všetko je vec kompromisov.

Daňový poradca.
Samozrejme, že nebudem očakávať, že daňový poradca za mňa urobí pomaly daňovú kontrolu. Ale na čísla vystupujúce z účtovníctva sa pozrie z iného uhlu pohľadu a bude sa pýtať. Priznám sa, že mal som chyby, ktoré by daňový poradca odhalil.


Daňový poradca rieši iba formálnu stránku DP.
Braňo to určite nie. Formálnu stránku DP riešia elektronické formuláre. Ako príklad uvediem odpočet straty od základu dane. Teraz to máme so stratami pomerne jednoduché, ale pár rokov dozadu od éry pani Šmegnerovej to bol guláš a to je práca pre daňového poradcu, my účtovníci sme sa s tým vytrápili, ale nemuseli sme. Kto riešil totálku kamióna obstaranú na finančný lízing vie, že to nie je tak jednoduché. Posúdiť, či sa jedná situáciu či sa predčasne ukončený lízing bude celý dodaňovať alebo nie účtovník, ktorý nebol z komory auditorov alebo daňových poradcov vyškolený to nezvládne bez asistencie daňového poradcu. To čo sa dočítame v odbornej tlači alebo aj v usmernení z DRSR nestačí.

No a takto by som mohol reagovať na reakcie na moje príspevky ďalej. Určite, nie to to čiernobiele. Ak tá situácia ozaj nastane všetci sa tomu prispôsobíme, nič iné nám nezostane. Ale viďme v tom aj nejaké pozitíva.

apo
0 0
marjankaj marjankaj

marjankaj je offline (nepripojený) marjankaj

I am a man
apo
Daňový poradca.
Samozrejme, že nebudem očakávať, že daňový poradca za mňa urobí pomaly daňovú kontrolu. Ale na čísla vystupujúce z účtovníctva sa pozrie z iného uhlu pohľadu a bude sa pýtať. Priznám sa, že mal som chyby, ktoré by daňový poradca odhalil.


Daňový poradca rieši iba formálnu stránku DP.
Braňo to určite nie. Formálnu stránku DP riešia elektronické formuláre. Ako príklad uvediem odpočet straty od základu dane. Teraz to máme so stratami pomerne jednoduché, ale pár rokov dozadu od éry pani Šmegnerovej to bol guláš a to je práca pre daňového poradcu, my účtovníci sme sa s tým vytrápili, ale nemuseli sme. Kto riešil totálku kamióna obstaranú na finančný lízing vie, že to nie je tak jednoduché. Posúdiť, či sa jedná situáciu či sa predčasne ukončený lízing bude celý dodaňovať alebo nie účtovník, ktorý nebol z komory auditorov alebo daňových poradcov vyškolený to nezvládne bez asistencie daňového poradcu. To čo sa dočítame v odbornej tlači alebo aj v usmernení z DRSR nestačí.

No a takto by som mohol reagovať na reakcie na moje príspevky ďalej. Určite, nie to to čiernobiele. Ak tá situácia ozaj nastane všetci sa tomu prispôsobíme, nič iné nám nezostane. Ale viďme v tom aj nejaké pozitíva.
apo
Ty si myslíš, že daňový poradca sa riadi niečím iným ako platnými zákonmi, ktoré sú v dnešnej dobe bežne dostupné?
A čítať predsa vie každý, čo má ukončené základné vzdelanie.
2 0
a_je_to a_je_to

a_je_to je offline (nepripojený) a_je_to

Vážení znepokojení kolegovia a kolegyne, vystresovaní účtovníci živnostníci, neangažovaní v SKDP.
Nedalo mi, tak som odsunul všetko, aby som urobil aspoň hrubé zisťovanie, že čo je vo veci, kto s kým, komu koľko, koho kedy a pod. Aby sme sa trochu upokojili a mohli venovať tomu, čo nás trápi viac. Začal som trochu gúgliť a čítať, dedukovať. Preskúmal som stránku nrsr ... zatiaľ nič. Na Portáli právnych predpisov – časť Materiály v leg. procese som našiel celý materiál.. Vypracovalo ho MF SR 27.5.2013 z vlastnej iniciatívy, podpísaný Kažimír. Dôvod možno vyvodiť z obsahu návrhu. Z neho som zistil, že ide o aktualizáciu na novelizované súvisiace predpisy,aj pripravovanú reorganizáciu štátnej správy. Ale hlavne uznanie zahraničných právnych a ekonomických škôl pre výkon poradcu, aj možnosť pôsobenia zahraničných poradcov u nás. A ešte nejaké pravidlá na zápis a vylúčenie, ktoré sa nás netýkajú. To je zhruba všetko. Teda ... okrem zosúladenia s dobou nič agresívne. V predkladacej správe k vládnemu návrhu sa hovorí o tých istých dôvodoch. A okrem toho, že ... novela nemá vplyv na podnikateľské prostredie, ani na zamestnanosť, ani sociálne vplyvy. A je v súlade s ostatnými predpismi SR. Takže ... zatiaľ sa pre nás živnostníkov účtovníkov úplne nič nedeje.
Medzirezortné pripomienkové konanie sa uskutočnilo 28.5.2013. Zúčastnilo sa ho aj SKDP, ktorá podala v rámci pripomienok písomný návrh zmeny §-ov 2, 3, 29 ... ktoré na začiatku tejto témy v podobe pdf prilepil Srska. Aj s komentárom, ktorý nás sám od seba vydesil viac, než bolo treba. Od SKDP by som teda naozaj čakal niečo pojmovo presnejšie a kvalifikovanejšie. Ale aj v tejto podobe z toho nič nehrozí, lebo my sa zase ako skupina vieme primerane obhájiť.
Vo vládnom návrhu, ktorý ide do NRSR sa paragrafy navrhované SKDP nenachádzajú. Neviem, či preto, že boli MF odmietnuté, alebo vstupujú do procesu až neskôr. Toto som v materiáloch nenašiel. Domnievam sa však, že práve kvôli konfliktu so živnostenským zákonom a deklarovanými istotami pre podnikateľské prostredie a zamestnanosť táto vyhradzujúca podoba na betón nemá nádej prejsť. Vládny návrh je v týchto dňoch zrejme na ceste do NRSR.
Keď si pozriete pdf - vznesené pripomienky z úvodu, je tam niekoľko pozoruhodných vecí, ktoré nám dávajú istotu, že sa nič vážne nedeje. Ide o tieto časti :
OAP SVL – nad rámec návrhu – upozorňuje na precedens súdneho dvora EU proti zväzu portugalských účtovníkov, ktorí si vyhradili nejaké práva, ktoré diskriminovali konkurenciu v hospodárskej súťaži, čo je v zmluve o fungovaní EU zakázané.
SKDP – k čl. 1, bod 2 žiada upresniť pojem, ale zdôrazňuje, že ... nie sú dotknuté oprávnenia na výkon činnosti v súlade so zákonom, napr. o advokácii, ani so živnostenským. To ešte raz zdôrazňuje v odôvodnení, že kde sa sa poradenstvo prekrýva s činnosťou iných profesií, nie je ich výkon novelou dotknnutý.
SKDP – k čl. 3, nový bod – návrh nového § 3 je ustanovenie, ktoré nás právom vynervovalo ... ale neprešlo a podľa mňa v tejto podobe anin neprejde. Aj toto, aj ostatné ustanovenia, po zvážení celého kontextu nie sú dravým útokom SKDP na živnosť účtovníka, ktorý robí svojmu klientovi daňové priznania. Ale odôvodnený strach z agresívnych zahraničných firiem, ktoré by neboli člernmi SKDP a vyfúkli by daňové poradenstvo našim poradcom v tých najlukratívnejších zákazkách zahraničných podnikateľov na Slovensku. K tomu sa viaže zrejme aj návrh tých beštiálnych sankcií a ich sadzieb. Toto možno názorovo iba podporiť. Veď práve na toto sú tu ! Nie na lepenie bločkov z igelitiek za nás !
Keď som sa pred cca 20 rokmi ocitol z postu vedúceho podnikovej učtárne na ulici, mal som aj povolenie na daňového poradcu /práve kvôli tomu …/. Vtedy sa to dalo. V tom čase vznikla komora a tieto povolenia zanikli. V tých časoch som robil daňové priznania pre pilčíkov a chovateľov, ktorí predávali svoje býky do mäsokombinátov. Časom som sa začal uchádzať o členstvo v komore. Absolvoval som plný kurz pre prípravu na skúšky, vtedy stál len dva moje mesačné platy, ale stál zato. Nielen, že mi dal nové vedomosti, ale aj upevnil moje sebavedomie, že som patril do tej lepšej polovice uchádzačov. Na konci kurzu mi oznámili, že nespĺňam požiadavku vzdelania, lebo moja vysoká škola nemá v názve ekonomická. Hoci som mal tri dvojsemestrálky z ekonomiky aj účtovníctva a 5 ročnú prax vedúceho učtárne. Nepomohlo. Pri defenzívnej debate s vtedajšou hlavnou celebritou SKDP došlo aj na tému, či vôbec môžem živnostníkom robiť daňové priznania, keď im vediem celoročné účtovníctvo ? Celebrita povedala … že prečo nie ? Že okrem názvu tlačiva tam nevidí nič extra daňové. Veď je to iba sumarizácia účtovných údajov a nejaké zaradenie a vylúčenie položiek. Potom prenásobenie sadzbou a hotovo. Navyše je to v PÚ posledný účtovný doklad roka. Iba že nemôžem svojich klientov zastupovať pred súdom kvôli dani a otvoriť si kanceláriu na daňové poradenstvo. Odvtedy som sa toho držal a darilo sa. Teraz som sa ocitol na krátku chvíľu tam, kde pred 20 rokmi. Asi som sa naučil cestovať v čase, ako tibetský mních. Našťastie už som na zemi a v reálnom čase.
Nebojte sa ! Robte svoje daňové priznania ďalej. S presvedčením, že nejde o nič iné, než zostavenie DPPO, ako posledného účtovného dokladu roka. Po ktorom ešte musím urobiť rýchlo účtovnú závierku a stíhať odovzdanie na poslednú chvíľu. Alebo rutinné zostavenie DPFO, ktoré si živnostník z môjho účtovníctva sám nevie zostaviť. Toto všetko je náplň účtovníka, nie žiadneho daňového poradcu. Náplňou poradcu nie je makať na dokladoch. Ale radiť tam, kde účtovníkovi nedostačuje bežná rutina a potrebuje odbornú pomoc. Aj to len vtedy, ak si ju účtovník objedná v trhovom prostredí. Nie nariadením zákona o povinnom vyhradení časti jednej nedeliteľnej práce. Ale … neotvárajte si kancelárie s daňovým poradenstvom. A ak nemusíte, nefakturujte nič, čo by mohlo byť čistým daňovým poradenstvom. Aj keď na to máte. Ale … keď príde susedka odvedľa, že jej neprijali žiadosť o ročné zúčtovanie a potrebuje podať daňové priznanie, kľudne jej ho z dodaných podkladov urobte. Aj za primeranú odmenu, ktorá bude určite nižšia, ako od daňového poradcu a v súlade s odbornou, rutinnou, administratívnou prácou. Lebo … otravovať s tým daňového poradcu je také, ako … požiadať renomovaného akademického maliara, aby vám cez víkend prišiel vymaľovať kúpeľnu.
9 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

apo
Som spokojný s tým, že som rozvíril názory na túto tému. Všetko je to o tom, že nič nie je jednoduché.
Ku niektorým pripomienkam:

Ozaj neviem odpovedať ako by sa zrealizovalo zaúčtovanie dane z príjmu v podvojnom účtovníctve, kď ne to nebude dostatok času.

Čo je ekonóm a čo je účtovník.
Pokiaľ robím účtovníctvo 10 eseročkám tvrdiť o sebe že som ekonóm je podľa mňa nesprávne. Ekonóm rieši denné problémy, účtovník sa zaoberá tým čo sa v ÚJ udialo pod pozorným dohľadom ekonóma. Je fakt, že aj lepím papieriky, ale inak sa to nedá. Systém mojej práce je ten, že každá ÚJ ktorú ktorú robím má človeka aj dvoch, ktorí riešia denné problémy a donesú doklady už pripravené, tam kde je toho viac aj oxeroxované, nalepené a spočítané. Na každej faktúre je napísané k čomu slúži. Lebo faktúra za ten istý štrk môže byť zaúčtovaná ako investícia, ako materiál na opravu dvora, ale aj ako materiál vstupujúci do zákazky, respektíve ako tovar. No a toto členenie robí ekonóm hoci chodí v montérkach, ale má prehľad o všetkom čo sa deje. Bez týchto informácií by som ako účtovník varil z vody. A ak by som nechcel variť z vody nemohol by som robiť viac firiem, za jednu firmu by som musel brať viac peňazí a podnikatelia by to nedali. Všetko je vec kompromisov.



Daňový poradca.
Samozrejme, že nebudem očakávať, že daňový poradca za mňa urobí pomaly daňovú kontrolu. Ale na čísla vystupujúce z účtovníctva sa pozrie z iného uhlu pohľadu a bude sa pýtať. Priznám sa, že mal som chyby, ktoré by daňový poradca odhalil.


Daňový poradca rieši iba formálnu stránku DP.
Braňo to určite nie. Formálnu stránku DP riešia elektronické formuláre. Ako príklad uvediem odpočet straty od základu dane. Teraz to máme so stratami pomerne jednoduché, ale pár rokov dozadu od éry pani Šmegnerovej to bol guláš a to je práca pre daňového poradcu, my účtovníci sme sa s tým vytrápili, ale nemuseli sme. Kto riešil totálku kamióna obstaranú na finančný lízing vie, že to nie je tak jednoduché. Posúdiť, či sa jedná situáciu či sa predčasne ukončený lízing bude celý dodaňovať alebo nie účtovník, ktorý nebol z komory auditorov alebo daňových poradcov vyškolený to nezvládne bez asistencie daňového poradcu. To čo sa dočítame v odbornej tlači alebo aj v usmernení z DRSR nestačí.

No a takto by som mohol reagovať na reakcie na moje príspevky ďalej. Určite, nie to to čiernobiele. Ak tá situácia ozaj nastane všetci sa tomu prispôsobíme, nič iné nám nezostane. Ale viďme v tom aj nejaké pozitíva.

apo
Posledná moja poznámočka, lebo priznám sa vôbec nemôžem pochopiť čo to tu píšeš.
Ak by som dostávala podklady pripravené tak ako píšeš, tak by som sa považovala za administratívneho pracovníka, ktorý si pred seba položí knihu so súvzťažnosťami a všetko ostatné dokončí odborne zdatnejší daňový poradca. Povedz mi prosím Ťa koľko malých , stredných alebo jednoosobových s.r.o. môže mať účtovníka, ekonóma, daňového poradcu? a prečo ten daňový poradca by naraz vedel, či ide o investíciu alebo tovar? Všetko sa dá zistiť zo zmlúv, faktúr, podkladov, ktoré pripraví konateľ a samozrejme sú tu i otázky, resp. v niektorých prípadoch jednoduchý lístok pripnutý ku faktúre s poznámkou, že štrk bol požitý na opravu dvora a jav viem, čo s tým mám robiť. A to, či niekto je schopný spracovať komplexne 3 alebo 10 sr.o. závisí od odbornej a ľudskej zdatnosti toho človeka, jeho štýlu práce a v konečnom dôsledku za neho hovoria výsledky práce a či mu ju konateľ pridelí ďalej alebo nie. .

Daňový poradca sa nepozrie z iného uhľa pohľadu, iba ak by sa jednalo o nejednotnosť výkladu zákona. A ekonóm sa pri výkone svojej práce nebude pýtať, len daňový poradca?? Mimochodom koľko daňových poradcov nezištne pomáha na tejto stránke. ??


Pokiaľ by som sa nevedela vysporiadať bez daňového poradcu s daňovou stratou na DP, tak ani nebudem túto prácu robiť. My sme nikdy nevolali po jednoduchej práci. Tá v tejto oblasti nie je pre n ikoho jednoduchá kvôli džungli zákonov, ktoré sa u nás schvaľujú, neustále menia a nejednoznačne vykladajú. A ja sa všetko snažím a čítam zo zákonov, usmernení , v odbornej tlači, komunikujem a pod. To do akého svetla nás staviaš, že sme tu nesvojprávni a nevieme si vyložiť zákony a každý kto účtuje má mať nad sebou daňového poradcu??

V novele zákona, ak by sa schválila, vidím jediné pozitívum vo finančnom profite daňových poradcov /bez zodpovednosti, lebo zodpovedný stále je a bude konateľ a pod./, ktorý by im umožnil zákon oproti ostatným. Táto stránka je jedinečným dôkazom toho, či komplexne spracovanie ekonomiky firmy robia účtovníci alebo ekonómovia. Neviem o jedinom probléme, s ktorým by sme si tu neporadili.
3 0
srska srska

srska je offline (nepripojený) srska

a_je_to
...Takže ... zatiaľ sa pre nás živnostníkov účtovníkov úplne nič nedeje.
Medzirezortné pripomienkové konanie sa uskutočnilo 28.5.2013. Zúčastnilo sa ho aj SKDP, ktorá podala v rámci pripomienok písomný návrh zmeny §-ov 2, 3, 29 ... ktoré na začiatku tejto témy v podobe pdf prilepil Srska. Aj s komentárom, ktorý nás sám od seba vydesil viac, než bolo treba. Od SKDP by som teda naozaj čakal niečo pojmovo presnejšie a kvalifikovanejšie. Ale aj v tejto podobe z toho nič nehrozí, lebo my sa zase ako skupina vieme primerane obhájiť.
Vo vládnom návrhu, ktorý ide do NRSR (1) sa paragrafy navrhované SKDP nenachádzajú. Neviem, či preto, že boli MF odmietnuté, alebo vstupujú do procesu až neskôr. Toto som v materiáloch nenašiel. Domnievam sa však, že práve kvôli konfliktu so živnostenským zákonom a deklarovanými istotami pre podnikateľské prostredie a zamestnanosť táto vyhradzujúca podoba na betón nemá nádej prejsť. Vládny návrh je v týchto dňoch zrejme na ceste do NRSR. (2)
Keď si pozriete pdf - vznesené pripomienky z úvodu, je tam niekoľko pozoruhodných vecí, ktoré nám dávajú istotu, že sa nič vážne nedeje. Ide o tieto časti :
OAP SVL – nad rámec návrhu – upozorňuje na precedens súdneho dvora EU proti zväzu portugalských účtovníkov, ktorí si vyhradili nejaké práva, ktoré diskriminovali konkurenciu v hospodárskej súťaži, čo je v zmluve o fungovaní EU zakázané.
SKDP – k čl. 1, bod 2 žiada upresniť pojem, ale zdôrazňuje, že ... nie sú dotknuté oprávnenia na výkon činnosti v súlade so zákonom, napr. o advokácii, ani so živnostenským. To ešte raz zdôrazňuje v odôvodnení, že kde sa sa poradenstvo prekrýva s činnosťou iných profesií, nie je ich výkon novelou dotknnutý.
SKDP – k čl. 3, nový bod – návrh nového § 3 je ustanovenie, ktoré nás právom vynervovalo ... ale neprešlo (3) a podľa mňa v tejto podobe anin neprejde. Aj toto, aj ostatné ustanovenia, po zvážení celého kontextu nie sú dravým útokom SKDP na živnosť účtovníka, ktorý robí svojmu klientovi daňové priznania. ....
(1) - až po rozporovom konaní o pripomienkach - tak ako napísala "avalik" a vyhodnotení pripomienkového konania
(2) - ešte nie
(3) - ktovie či neprejde

až keď bude vyplnená 4. strana pdf-u budeme môcť hovoriť ako dopadlo mpk
2 0
klbko49 klbko49

klbko49 je offline (nepripojený) klbko49

pre všetkých tých, čo akosi nevedia túto právnu úpravu "rozdýchať " len toľko, že konečne sa prijíma rozumná zákonná úprava a dúfam, že znamená ešte len začiatok ďalších zmien v klondajku, ktorý sa dnes nazýva účtovníctvom.

Žabinka - naozaj je niečo choré, ale choré je predovšetkým to, že dnes môže robiť účtovníctvo ktokoľvek, kto sa vie podpísať a kúpi si nejaký lacný sw. Hocikto, komu sa už ďalej nechce vzdelávať a robí kdesi v banke alebo v administratíve si popri zamestnaní privyrába "účtovníctvom" a hrdo si myslí že je účtovník. Často takúto činnosť robia dôchodcovia, len tak bez zmluvy a (a bez záruky), nekvalifikovane a samozrejme bez riadnej fakturácie a zdanenia. Potom sa kvalifikovaný účtovník, ktorí si platí drahé školenia, komory, pravidelne sa vzdeláva, hradí si kanceláriu, počítačové vybavenie, platí dane a odvody nedokáže uživiť lebo takýto šuflikanti ho podtrhávaním cien pripravujú o prácu.

Že mám pravdu o tom svedčia aj otázky podaktorých diskutujúcich tu na Porade, otázky často tak triviálne, že by jeden zaplakal ako je možné, aby sa účtovník na toto pýtal.
Apropo, daňový poradca je predovšetkým človek, ktorý dlho študoval, zodpovedne sa pripravoval na skúšky (ktoré vôbec nie sú lacné a už vôbec sa nedajú len tak kúpiť za nejakých 1000€ ako nám to ti nejaký diskutujúci napísal.

Dúfam, že sa štát znova vráti k právnej úprave, ktorá zaraďovala účtovníctvo medzi viazané živnosti. Prejaví sa to nie len na skvalitnení účtovnej evidencie firiem a vo výbere daní ale aj v tom, že sa profesii účtovníka a daňového poradcu dostane tej vážnosti, ktorá jej všade inde vo vyspelých krajinách prislúcha. V USA, Nemecku, Rakusku atd, je pozícia daňového poradcu v rovnakom postavení ako pozícia právnika. Vyžaduje si totiž rovnako dôsledné štúdium, celoživotné vzdelávanie a zodpovedný prístup k práci.

Tak že vážení kritici zákona, prestaňte nadávať na štát, vyplakávať nad tým, že po vás niekto zrazu chce odbornosť a ak si chcete naďalej zachovat svoju profesiu, prispôsobte sa a vzdelávajte sa. Potom sa bude aj na tomto portáli diskutovat kvalifikovane a odborne, namiesto prázdneho klebetenia.
2 1
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

klbko49
pre všetkých tých, čo akosi nevedia túto právnu úpravu "rozdýchať " len toľko, že konečne sa prijíma rozumná zákonná úprava a dúfam, že znamená ešte len začiatok ďalších zmien v klondajku, ktorý sa dnes nazýva účtovníctvom.

Žabinka - naozaj je niečo choré, ale choré je predovšetkým to, že dnes môže robiť účtovníctvo ktokoľvek, kto sa vie podpísať a kúpi si nejaký lacný sw. Hocikto, komu sa už ďalej nechce vzdelávať a robí kdesi v banke alebo v administratíve si popri zamestnaní privyrába "účtovníctvom" a hrdo si myslí že je účtovník. Často takúto činnosť robia dôchodcovia, len tak bez zmluvy a (a bez záruky), nekvalifikovane a samozrejme bez riadnej fakturácie a zdanenia. Potom sa kvalifikovaný účtovník, ktorí si platí drahé školenia, komory, pravidelne sa vzdeláva, hradí si kanceláriu, počítačové vybavenie, platí dane a odvody nedokáže uživiť lebo takýto šuflikanti ho podtrhávaním cien pripravujú o prácu.

Že mám pravdu o tom svedčia aj otázky podaktorých diskutujúcich tu na Porade, otázky často tak triviálne, že by jeden zaplakal ako je možné, aby sa účtovník na toto pýtal.
Apropo, daňový poradca je predovšetkým človek, ktorý dlho študoval, zodpovedne sa pripravoval na skúšky (ktoré vôbec nie sú lacné a už vôbec sa nedajú len tak kúpiť za nejakých 1000€ ako nám to ti nejaký diskutujúci napísal.

Dúfam, že sa štát znova vráti k právnej úprave, ktorá zaraďovala účtovníctvo medzi koncesované živnosti. Prejaví sa to nie len na skvalitnení účtovnej evidencie firiem a vo výbere daní ale aj v tom, že sa profesii účtovníka a daňového poradcu dostane tej vážnosti, ktorá jej všade inde vo vyspelých krajinách prislúcha. V USA, Nemecku, Rakusku atd, je pozícia daňového poradcu v rovnakom postavení ako pozícia právnika. Vyžaduje si totiž rovnako dôsledné štúdium, celoživotné vzdelávanie a zodpovedný prístup k práci.

Tak že vážení kritici zákona, prestaňte nadávať na štát, vyplakávať nad tým, že po vás niekto zrazu chce odbornosť a ak si chcete naďalej zachovat svoju profesiu, prispôsobte sa a vzdelávajte sa. Potom sa bude aj na tomto portáli diskutovat kvalifikovane a odborne, namiesto prázdneho klebetenia.
Neviem, či mi ušla pointa, len akosi som nepostrehla ako táto novela pozdvihne účtovníctvo a účtovnícky stav? a ako si prišiel na to, že my nemáme odbornosť a plačeme, že nám ju chce niekto vziať. Závidím Ti, ináč ako si za jeden deň zhodnotil kvalifikovanosť odpovedí na stránke.Ak by si si ju pozorne preštudoval zistil by si, že práve my voláme minimálne po viazanej živnosti a prekáža nám, že papier na výkon účtovníctva dostane každý kto ide okolo živnostenského úradu.
8 0
klbko49 klbko49

klbko49 je offline (nepripojený) klbko49

ako? jednoducho, je to začiatok procesu, ktorý v ďalších zákonných úpravách dúfam pozdvihne aj účtovnícky stav medzi viazané živnosti. Nateraz si podnikatelia stále pletú účtovníctvo s administratívou. Aj verejné povedomie o práci účtovníka je silno skreslené.
0 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

klbko49
ako? jednoducho, je to začiatok procesu, ktorý v ďalších zákonných úpravách dúfam pozdvihne aj účtovnícky stav medzi viazané živnosti. Nateraz si podnikatelia stále pletú účtovníctvo s administratívou. Aj verejné povedomie o práci účtovníka je silno skreslené.
Novela sa týka daňových poradcov a spracovania daňovej oblasti a nemá nič spoločné s účtovníctvom a účtovníkmi, len , že im zakáže robiť čo ovládajú - aj tým certifikovaným legálnym, s vysokoškolským vzdelaním a dostatočnou praxou. Ak by to bol taký ideálny proces ako píšeš, tak by začali tou viazanou živnosťou, resp. celým komplexom k tomu smerujúcim, čo situácia v spoločnosti nenaznačuje ani za máčny máčik..... a podnikatelia budú mať ešte horší pocit prázdnejších peňaženiek.....
4 0
apo apo

apo je offline (nepripojený) apo

Áno prišlo aj na účtovnícky stav.

Ale som si istý, že keď príde na to, že aj účtovníci budú musieť niečo splniť, aby mohli túto činnosť vykonávať stretne sa to s odporom, lebo dnes účtovníctvo robia aj tí ktorí iba idú popri živnostenskom úrade, ale aj takí ktorí na živnostenskom úrade nikdy neboli, robia to defacto načierno a nás účtovníkov to poškodzuje.

Preto aj daňoví poradcovia sa bránia, lebo na vypísanie daňového priznania dnes potrebujete mať v živnosti administratívne práce a to je dehonestujúce.

apo
0 1
Žabinka Žabinka

Žabinka je offline (nepripojený) Žabinka

Ja patrím tiež medzi tých, čo si živnosť na vedenie účtovníctva zakladali, keď patrila medzi viazané. Keďže som bola zdravotná sestra po rekvalifikačnom kurze, nespľňala som požiadavku podľa živnost. zákona. Stačilo mať zodpovedného zástupcu s Ing. (hocijakým Ing.), a bolo to v poriadku. Takže aby to bola viazaná živnosť ( za podobných podmienok) to asi nie je riešenie. Mňa odjakživa bavila matematika, čítať viem, dokonca aj rozumiem tomu čo čítam, tak prečo by som nemohla s dosiahnutým vzdelaním, praxou, vedomosťami, ukončiť celý proces vypracovaním a podaním daňového priznania?
2 0
Stefan2005 Stefan2005

Stefan2005 je offline (nepripojený) Stefan2005

!
klbko49
...Dúfam, že sa štát znova vráti k právnej úprave, ktorá zaraďovala účtovníctvo medzi koncesované živnosti. Prejaví sa to nie len na skvalitnení účtovnej evidencie firiem a vo výbere daní ale aj v tom, že sa profesii účtovníka a daňového poradcu dostane tej vážnosti, ktorá jej všade inde vo vyspelých krajinách prislúcha...
... fíha, to je mi novinka - že za mizerný výber daní v tomto štáte vlastne môžu účtovníci! A možno aj zato, ako veľká časť krvopotne nimi zdokumentovanej a vybratej dane mizne rafinovane v čiernych dierach vytvorených ctihodnou a už váženou časťou našej populácie...

P.S. ... jedna malá poznámočka na margo celého príspevku: moja dlhoročná skúsenosť svedčí o tom, že čím kvalitenejší a kvalifikovaný ekonomický managment má daná firma, tým viacej má optimalizovaný (t.j. minimalizovaný) základ dane...
11 0
evina evina

evina je offline (nepripojený) evina

apo
Áno prišlo aj na účtovnícky stav.

Ale som si istý, že keď príde na to, že aj účtovníci budú musieť niečo splniť, aby mohli túto činnosť vykonávať stretne sa to s odporom, lebo dnes účtovníctvo robia aj tí ktorí iba idú popri živnostenskom úrade, ale aj takí ktorí na živnostenskom úrade nikdy neboli, robia to defacto načierno a nás účtovníkov to poškodzuje.

Preto aj daňoví poradcovia sa bránia, lebo na vypísanie daňového priznania dnes potrebujete mať v živnosti administratívne práce a to je dehonestujúce.

apo
Nie je to nič dehonestujúce, len vypísanie daňového priznania je administratívna činnosť.

Daňoví poradcovia nech chránia seba svojou odbornosťou, tak ako ju musíme chrániť Tí, ktorí napríklad ako ja máme živnosť na účtovnícvto za podmienky, že som musela doložiť vysokoškolské vzdelanie a tri roky praxe v obore, reso. stredoškolské a 5 rokov v obore a neželám si nič iné, aby to aj dnes bolo tak. Túto svoju "ochranu účtovníctva" ovšem nebudem žiadať lobovaním, aby napríklad daňoví poradcovia nemohli vykonávať účtovníctvo.
3 0
Žabinka Žabinka

Žabinka je offline (nepripojený) Žabinka

a ešte pre zaujímavosť.. keď moja firma začala nakupovať vozidlá podľa paragrafu 66 ZoDPH, obrátila som sa na daňového poradcu, aby mi poradil s problematikou, pretože teóriu som síce mala naštudovanú, ale nechcela som urobiť chybu. Premúdrelo a dôležito tváriaci sa daňový poradca mi nielen že nepomohol, ale sa predo mnou dokonca zatajoval..
5 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
klbko49 hmmmm prečo mám pocit, že niekto z nás má určité zábrany písať príspevok pod svojim pôvodným nickom ? Máte úžasný prehľad o klebetení na Porade a taktiež aj o triviálnych otázkach ....za pár hodín prehľad ako hrom.
2 0
Dav Dav

Dav je offline (nepripojený) Dav

klbko49
pre všetkých tých, čo akosi nevedia túto právnu úpravu "rozdýchať " len toľko, že konečne sa prijíma rozumná zákonná úprava a dúfam, že znamená ešte len začiatok ďalších zmien v klondajku, ktorý sa dnes nazýva účtovníctvom.
.
.
Tak že vážení kritici zákona, prestaňte nadávať na štát, vyplakávať nad tým, že po vás niekto zrazu chce odbornosť a ak si chcete naďalej zachovat svoju profesiu, prispôsobte sa a vzdelávajte sa. Potom sa bude aj na tomto portáli diskutovat kvalifikovane a odborne, namiesto prázdneho klebetenia.
Skrátila som Tvoj príspevok, aby ten môj nebol s citáciou pridlhý.
Nevyplakávame nad tým, že niekto (zákonodarca) by chcel vrátiť, resp. dať profesii účtovníka spoločenskú prestíž. Pre nás, čo už máme za sebou pár rokov účtovania, ročných závierok, preštudované stohy zákonov a absolvované nejedno školenie je to doslova profesionálna satisfakcia. Ale v tejto novele nejde o toto. Zvýhodňuje sa činnosť daňových poradcov. Nič proti nim nemám, ale na základe dlhoročnej praxe si neviem predstaviť, ako by práve novelou navrhované úpravy mohli prispieť k lepšiemu výberu daní. Určite nie v tejto podobe. Účtovník otvára účtovný rozvrh, účtovník posúdi druh nákladu, účtovník posúdi daňovú uznateľnosť nákladu. Ak dodá daňovému poradcovi hlavnú knihu na spracovanie daňového priznania, tak je buď daňový poradca veštec, alebo bude musieť prezrieť jednotlivé položky, aby účtovníka skontroloval. Aby parlament nehľadal teplú vodu, ten, kto doteraz kontroloval správnosť účtovania, sa volá audítor, a ten skutočne skontroluje celé účtovníctvo. Zákon presne vymedzuje právnickým osobám povinnosť auditu, a práve rozsahom podmienok povinného auditu sa počet firiem podliehajúcich auditu znížil. Prečo nie je v zákone pripomienka, presnejšie, prečo sa nepripravuje novela zákona o povinnosti auditu so znížením hranice imania, obratu a počtu zamestnancov? Prečo sa pripravuje novela so zvýhodnením daňových poradcov? V takom znení, že to sami nemôžu fyzicky zvládnuť.
Tým, že sa živnosť vedenie účtovníctva prestalo viazať na kvalifikáciu a prax, sa účtovníctvu venujú aj ľudia, ktorí sa tu pýtajú tak, ako máme možnosť čítať. Ale aspoň sa pýtajú a majú snahu si tú svoju vedomosť - nevedomosť doplniť. Koľkí sú takí, že sa ani neopýtajú. Spolu s podnikateľským folklórom rozhodne neprispievajú k vážnosti profesie účtovníka. Či už robíme ako zamestnanci, alebo na živnosť, musíme ovládať obchodný zákonník, občiansky zákonník, živnostenský zákon, zákonník práce, zákon o účtovníctve, o DPH, o sociálnom zabezpečení, o zdravotnom zabezpečení, o dani z príjmov, daňový poriadok zákon o cestovných náhradách, zákon o bezpečnosti pri práci, zákon o sociálnom fonde a ďalšie, ktoré sa našej práce týkajú. Ak toto parlament novelou zákona ocení ako profesiu hodnú profesionálnej a spoločenskej prestíže, budeme mu len tlieskať. A budeme len radi, ak tí, ktorí by si za odvahu pustiť sa do vedenia účtovníctva po týždňovom kurze zaslúžili Bobríka odvahy, sa z našich radov vytratia.
9 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať