Zavrieť

Porady

Návrh nového zákona o pomoci v hmotnej núdzi

avalik avalik

avalik je offline (nepripojený) avalik

Do NR SR je predložený návrh nového zákona o pomoci v hmotnej núdzi s navrhovanou účinnosťou od 1.1.2014

http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?...&MasterID=4582

Zaujalo ma:

§ 10
Dávka

(1) Dávka je určená na zabezpečenie základných životných podmienok.

(2) Dávka je

  1. 61,60 eura mesačne, ak ide o jednotlivca,
  2. 117,20 eura mesačne, ak ide o jednotlivca s dieťaťom alebo najviac so štyrmi deťmi,
  3. 107,10 eura mesačne, ak ide o dvojicu bez detí,
  4. 160,40 eura mesačne, ak ide o dvojicu s dieťaťom alebo najviac so štyrmi deťmi,
  5. 171,20 eura mesačne, ak ide o jednotlivca s viac ako štyrmi deťmi,
  6. 216,10 eura mesačne, ak ide o dvojicu s viac ako štyrmi deťmi.


(3) Dávka podľa odseku 2 sa znižuje o sumu 61,60 eura za každého plnoletého člena domácnosti, ktorý nie je v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti,12) a nezúčastní sa na základe písomnej dohody medzi úradom a obcou, rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, ktorej zriaďovateľom je obec, alebo právnickou osobou so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorá organizuje alebo sprostredkúva dobrovoľnícku činnosť pre inú osobu s jej súhlasom v jej prospech alebo vo verejný prospech (ďalej len „organizátor dobrovoľníckej činnosti“) v rozsahu najmenej 32 hodín mesačne na vykonávaní

  1. menších obecných služieb pre obec alebo rozpočtovú organizáciu alebo príspevkovú organizáciu, ktorej zriaďovateľom je obec,
  2. dobrovoľníckej činnosti,[1]) alebo
  3. prác na predchádzanie mimoriadnej situácie,29) počas vyhlásenej mimoriadnej situácie a pri odstraňovaní následkov mimoriadnej situácie.


(4) Písomná dohoda podľa odseku 3 obsahuje

  1. identifikačné údaje účastníkov dohody,
  2. miesto a druh vykonávania menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo prác podľa odseku 3 písm. c),
  3. začiatok a dĺžku vykonávania menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo prác podľa odseku 3 písm. c) s určením hodiny začatia a hodiny skončenia denného časového vymedzenia vykonávania menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo prác podľa odseku 3 písm. c),
  4. záväzok organizátora menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo prác podľa odseku 3 písm. c) zabezpečiť dohodnuté podmienky počas celého obdobia trvania dohody,
  5. ďalšie dohodnuté náležitosti.


(5) Ak sa člen domácnosti podľa odseku 3 nemôže zúčastniť menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo prác podľa odseku 3 písm. c) z dôvodu, že bol ošetrujúcim lekárom uznaný za dočasne práceneschopného na viac ako 15 po sebe nasledujúcich dní v kalendárnom mesiaci, rozsah hodín podľa odseku 3 sa zníži o 1 hodinu za každý deň trvania dočasnej pracovnej neschopnosti.

(6) Skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky podľa odseku 3 sa prvýkrát skúma za kalendárny mesiac, nasledujúci po uplynutí dvoch kalendárnych mesiacov, v ktorom vznikol nárok na pomoc v hmotnej núdzi.

(7) Odsek 3 sa nevzťahuje na člena domácnosti,

  1. ktorý je uvedený v § 7 ods. 2 písm. a) až c) a e) až h),
  2. ktorému vznikol nárok na aktivačný príspevok, príspevok na vykonávanie absolventskej praxe[2]) alebo na príspevok na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej služby,17)
  3. ktorým je rodič, ktorý sa osobne, celodenne a riadne stará o dieťa do troch rokov veku,
  4. ktorým je osamelý rodič, ktorý sa osobne, celodenne a riadne stará o dieťa do šiestich rokov veku,
  5. ktorý vykonáva menšie obecné služby, dobrovoľnícku činnosť alebo práce podľa odseku 3 písm. c) na základe dohody, od ktorej úrad odstúpi podľa odseku 10, alebo
  6. ktorému vykonávanie menších obecných služieb, dobrovoľníckej činnosti alebo prác podľa odseku 3 písm. c) nebolo ponúknuté.


(8) Úrad môže na základe písomnej dohody s obcou, rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, ktorej zriaďovateľom je obec, alebo s organizátorom dobrovoľníckej činnosti zabezpečiť, koordinovať a kontrolovať účasť osôb na činnostiach podľa odseku 3.

(9) Písomná dohoda podľa odseku 8 obsahuje náležitosti podľa odseku 4 a záväzok úradu zabezpečiť účasť osôb na menších obecných službách, dobrovoľníckej činnosti alebo prácach podľa odseku 3 písm. c).

(10) Ak dohodu podľa odseku 3 alebo odseku 8 poruší obec, rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia, ktorej zriaďovateľom je obec, alebo organizátor dobrovoľníckej činnosti, úrad od dohody odstúpi; novú dohodu môže úrad uzatvoriť najskôr po uplynutí troch mesiacov od odstúpenia od predchádzajúcej dohody.


[1]) Zákon č. 406/2011 Z. z.

[2]) § 51 zákona č. 5/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.



§ 7
(2) Možnosť zabezpečiť si príjem alebo zvýšiť si príjem vlastnou prácou sa neskúma, ak ide o fyzickú osobu, ktorá
a) dosiahla vek potrebný na nárok na starobný dôchodok,
b) je invalidná z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70 %,
c) je nezaopatrené dieťa,
...
e) sa osobne, každodenne a riadne stará o fyzickú osobu, ktorá je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanou na opatrovanie, )
f) sa zúčastňuje na resocializačných programoch v resocializačnom stredisku pobytovou formou, v rámci ktorých si nemôže zabezpečiť príjem vlastnou prácou,
g) si zvyšuje kvalifikáciu formou denného štúdia a nie je nezaopatrené dieťa,
h) má nepriaznivý zdravotný stav, za ktorý sa na účely tohto zákona považuje choroba, úraz alebo karanténne opatrenie, pre ktoré je fyzická osoba uznaná ošetrujúcim lekárom za dočasne práceneschopného na viac ako 30 po sebe nasledujúcich dní.



Z dôvodovej správy:


K § 10
Navrhuje sa výška dávky v hmotnej núdzi (ďalej len „dávka“) na zabezpečenie základných životných podmienok na 6 úrovniach v závislosti od veľkosti a zloženia domácnosti.

S cieľom zníženia dlhodobého pasívneho zotrvávania v systéme pomoci v hmotnej núdzi sa navrhuje, aby za každého plnoletého člena domácnosti sa výška dávky znížila, ktorý sa mesačne v rozsahu minimálne 32 hodín nezúčastní výkonu menších obecných služieb, dobrovoľníckych činností, alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie, počas vyhlásenia mimoriadnej situácie a na odstraňovaní jej následkov. Mimoriadna situácia sa vyhlasuje napr. v čase živelnej pohromy, havárie, katastrofy.

Splnenie tejto podmienky sa navrhuje nepožadovať od osôb, ktoré z objektívnych dôvodov takúto činnosť vykonávať nemôžu (§ 7), tiež na
- rodiča, ktorý sa celodenne a riadne stará o dieťa do troch rokov veku,
- tehotnú ženu, -
- na osamelého rodiča, ktorý sa celodenne a riadne stará o dieťa do 6 rokov veku a
- od osôb, ktoré už zákonom vymedzené aktivity vykonávajú a splnia podmienky nároku na aktivačný príspevok podľa § 12.

Navrhuje sa však, aby ak sa občanovi neponúkne výkon menších obecných služieb alebo dobrovoľníckych činností, k zníženiu dávky nedôjde.

Vzhľadom na dĺžku konania pri podaní žiadosti o pomoc v hmotnej núdzi sa navrhuje, aby podmienka účasti na vyššie uvedených aktivitách skúmala až po uplynutí dvoch mesiacov od mesiaca, za ktorý sa nárok na pomoc v hmotnej núdzi domácnosti priznal a pomoc sa začala poskytovať.

Vzhľadom na súčasnú situáciu v mnohých obciach, predovšetkým v obciach s vysokým podielom osôb v hmotnej núdzi na celkovom počte obyvateľov a vysokú mieru nezamestnanosti sa navrhuje, aby po dohode s obcou alebo organizátorom dobrovoľníckej činnosti sa mohol úrad rozhodnúť pre poskytnutie súčinnosti takejto obci pri riešení hmotnej núdze jej obyvateľov a to organizovaním a koordinovaním účasti osôb v hmotnej núdzi na vykonávaní menších obecných služieb alebo dobrovoľníckej činnosti. Navrhuje sa aj obsah dohody, ktorej súčasťou okrem identifikačných údajov účastníkov dohody, časového a obsahového vymedzenia činnosti, záväzkov účastníkov dohody môžu byť aj ďalšie náležitosti ako napr. poskytnutie pracovných a ochranných pomôcok účastníkom.


A ešte doplním zo zákona o dobrovoľníctve
http://www.zakonypreludi.sk/zz/2011-406

§ 3

Dobrovoľnícka činnosť

(1) Dobrovoľník vykonáva dobrovoľnícku činnosť najmä
a) pre osoby so zdravotným postihnutím, cudzincov a osoby bez štátnej príslušnosti, osoby počas výkonu trestu odňatia slobody alebo ochrannej výchovy a po prepustení z výkonu trestu odňatia slobody, z výkonu väzby a z výkonu ochrannej výchovy, drogovo a inak závislé osoby, nezaopatrené deti, osoby odkázané na starostlivosť iných osôb, seniorov, osoby trpiace domácim násilím a nezamestnané osoby alebo pri poskytovaní verejnoprospešných činností a ďalších činností v oblasti sociálnych vecí a zdravotníctva,
b) v neformálnom vzdelávaní v práci s mládežou a v špecializovaných činnostiach v oblasti práce s mládežou,
c) pri odstraňovaní následkov prírodných katastrof, ekologických katastrof, pri humanitárnej pomoci, záchrane života a zdravia, v civilnej ochrane, ochrane pred požiarmi a pri uskutočňovaní rozvojových programov v rámci projektov domácich, zahraničných a medzinárodných organizácií,
d) pri tvorbe, ochrane, udržiavaní alebo zlepšovaní životného prostredia, pri starostlivosti o ochranu a zachovanie kultúrneho dedičstva a pri organizovaní kultúrnych, športových, telovýchovných, charitatívnych, vzdelávacích a osvetových podujatí,
e) pri odstraňovaní foriem sociálneho a ekonomického znevýhodnenia a znevýhodnenia vyplývajúceho z dôvodu veku a zdravotného postihnutia, ktorého cieľom je zabezpečiť rovnosť príležitostí v praxi podľa osobitného zákona,2)
f) pri začleňovaní osôb žijúcich v sociálne vylúčenom spoločenstve do spoločnosti, najmä pri odstraňovaní všetkých foriem ich znevýhodnenia,
g) pri administratívnych prácach pre verejnú správu.
(2) Dobrovoľníckou činnosťou podľa tohto zákona nie je
a) činnosť vykonávaná medzi manželmi alebo medzi blízkymi osobami,3)
b) činnosť vykonávaná v rámci podnikania alebo inej zárobkovej činnosti,
c) činnosť vykonávaná v pracovnoprávnom vzťahu, v štátnozamestnaneckom pomere, služobnom pomere alebo činnosť vykonávaná v rámci študijných povinností,
d) vzájomná občianska alebo susedská výpomoc,
e) činnosť vykonávaná osobami, ktoré nedovŕšili 15 rokov.
(3) Dobrovoľník, ktorý nedovŕšil vek 18 rokov, môže dobrovoľnícku činnosť vykonávať len so súhlasom svojho zákonného zástupcu a len pod dohľadom zodpovednej plnoletej fyzickej osoby.
(4) Dobrovoľnícku činnosť na území Slovenskej republiky môže vykonávať aj dobrovoľník, ktorý nie je štátnym občanom Slovenskej republiky, ak spĺňa podmienky na pobyt v Slovenskej republike ustanovené osobitným predpisom.4)
Naposledy upravil avalik : 16.09.13 at 07:57
Usporiadat
userxx userxx

userxx je offline (nepripojený) userxx

userxx
myslim ze ked to ustavny sud zamietol v cechach tak to neprejde ani u nas...
fico SMER-Socialna Diskriminacia
a uz je to tu... SMER Socialna Diskriminacia odkedy zvazuje o odrabani uz aj jednej teplej polievky stratil uz vyse 5% hlasov a uz by nezostavil vladu v novych volbach...
0 0
potul.harmonikar potul.harmonikar
Ďakujeme Vám Pán Mihál a spol. že bránite spravodlivosť a veríme že sa Vám nakoniec podarí zmietnuť zo stola tento protiústavny návrh zákona takisto ako v Česku!

http://udalosti.noviny.sk/politika/2...dpracovat.html

http://www.teraz.sk/ekonomika/nr-sr-...97-clanok.html

http://www.zbierka.sk/sk/aktuality/n...vn.a-1246.html

http://www.topky.sk/cl/100535/136609...e--tvrdi-Mihal
0 0

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať