Zavrieť

Porady

6 komentárov     zbaliť
Ing. Ľubomír Janoška Pozor, je tam odkaz na už neplatný zákon 428/2002 - § 4 ods. 1 písm. c/ = definícia sprístupňovania. V zákone 122/2013 takéto ustanovenie neexistuje. Na túto stránku ste sa preklikali alebo ste ju našli s vyhľadávačom? Mne sa ju nepodarilo vyklikať, mám obavu, že zrušili cestu k nej, lebo je neaktuálna, neplatná.
melindas64 Uvedenú stránku som náhodou našla,ani neviem čo som zadala do gúgli. Ale stránka funguje! "sprístupňovanie" som našla aj vo 122ke v definicii: "príjemca" !

http://www.dataprotection.gov.sk/bux...ych_udajov.pdf
Ing. Ľubomír Janoška Moja pripomienka nebola len k obsahu odkazovanej stránky. Mieril som k tomu, že výklad k zákonu 428/2002 nie je de iure výkladom k zákonu 122/2013. Hlavne ak by sa mohlo ukázať, že obsahuje chybu - v tomto prípade by chybou mohlo byť, že niekto si pomýlil čerpanie fondu s jeho tvorbou. A neplatiči sa prejavujú na výpadku tvorby, nie na čerpaní fondu. Predpokladám, že keď autor zákona 182/93 výslovne hovorí o čerpaní fondu a nie napríklad o jeho "používaní", tak neexistuje spôsob, ako vyložiť, že tým vlastne myslel aj tvorbu
Kvaka Zákon hovorí síce o čerpaní fondu, ale aj o správe domu, tam patrí aj vymáhanie nedoplatkov správcom aj s úrokmi z omeškania. Má právo toto vedieť každý vlastník, aj nahliadnuť, či správca koná tak, ako je povinný.
melindas64 http://ekonomika.sme.sk/c/7088473/ti...t-dvakrat.html
Chobot melinda - a ten článok má aký súvis s touto témou???????
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    sito je offline (nepripojený) sito

    sito
    Povedal by som, že sú tri druhy neplatičov v bytových domoch.

    Prví:

    Chronický neplatiči. S takými by sa mali spoluvlastníci vysporiadať čim skôr, aj dražbou bytu, kým jeho hodnota ešte stačí pokryť sumu ktorú dlží domu, jeho spoluvlastníkom.

    Druhí:

    Neplatiči, ktorí sa k tomu dostali ako slepé kura k zrnu. Takým by mal dom, spoluvlastníci pomôcť a dovoliť sa im s tým dlhom vyrovnať, nežiadať od ných úroky z omeškania a podobné poplatky za podlžnosť na platbách za užívanie bytu. Prípadne poradiť ako znížiť podiel na spoločných nákladov, ktoré sa rozpočítavajú podľa meracích zariadení v bytoch. Vody, tam je to jednoduchšie, vodomery nepustia. Najaktuálnejšie je to pri teple za ktoré sú v dome najvyššie náklady, aby mal možnosť znížiť svoj priemerný podiel aspoň o 40 %, ako uvádzajú aj odborníci, odchýlka od priemeru +/- 40 %, teda rozpočítania nákladov podľa m2.

    Ale, ak vlastníci dohodnú pomer 60 : 40 %, donútia ho nekúriť vôbec, a potom ešte vykrikujú, že eskimák, je. Tiež pomoc, či pomoč?

    Tretí:

    Systematicky, vyscaní neplatiči, ktorí majú na zaplatenie mesačnej úhrady za užívanie bytu, ale nezaplatia každý mesiac, raz za tri, šesť, dvanásť mesiacov. No ale správca musí zaplatiť dodávateľom všetky náklady za vodu, aj tú ktorú odobral ten vyscanec, ale mesačnú zálohu si na ňu neuhradil, takže správca z peňazí ostatných spoločných, musí úhradu uhradiť. Na tých by bolo najúčinnejšie to o nich zverejniť, Ale to sa vraj nesmie, že jeho osobná vec je to, že by, že len jeho osoby sa to týka?

    Melindas

    Ten posledný odsek nerieši síce problematiku " zberu údajov vodomerov" ale všetkých údajov týkajúcich sa správy domu, teda aj vodomerov, že?

    Záverom možno konštatovať, že právo nahliadnuť do dokladov týkajúcich sa správy domu alebo čerpania fondu prevádzky, údržby a opráv majú vlastníci bytov a nebytových priestorov a správca je povinný im to umožniť. To platí pre všetky uvedené doklady, bez ohľadu na to či obsahujú alebo neobsahujú osobné údaje.

    p. Ing.

    Je síce pravda, že zákon 428/2002 je už neplatný, nahradil ho zákon 122/2013, ktorý je ale viac ústretový spoluvlastníkom bytových domov ako jednotlivým osobám, ktoré v dome bývajú, pretože nie sú to len údaje, ktoré sa týkajú len jeho osoby, ale všetkých spoluvlastníkov domu.

    No zákon 182/1993 sa nezmenil a stále platí toto:

    Vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome má právo a povinnosť zúčastňovať sa na správe domu a hlasovaním rozhodovať ako spoluvlastník o spoločných častiach domu a spoločných zariadeniach domu, spoločných nebytových priestoroch, príslušenstve a pozemku na schôdzi vlastníkov. Oznámenie o schôdzi vlastníkov musí byť v písomnej forme doručené každému vlastníkovi bytu alebo nebytového priestoru v dome minimálne päť dní pred dňom konania schôdze. Výsledok hlasovania oznamuje ten, kto schôdzu vlastníkov alebo zhromaždenie zvolal, a to do piatich pracovných dní od konania schôdze vlastníkov alebo zhromaždenia spôsobom v dome obvyklým.

    Vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome má právo nahliadať do dokladov týkajúcich sa správy domu alebo čerpania fondu prevádzky, údržby a opráv.

    Pri správe domu je správca povinný umožniť vlastníkovi bytu alebo nebytového priestoru v dome na požiadanie nahliadnuť do dokladov týkajúcich sa správy domu alebo čerpania fondu prevádzky, údržby a opráv.

    A len tak mimochodom p. Ing., ktorá skupina neplatičov vám je sympatická, tá tretia, by som ja povedal, že?
    8 komentáre - rozbaľ     zbaliť
    sito ... aaa, p. Ing. sa už aklimatizoval ...
    sito p. Ing. Zákon o vlastníctve bytov a nebytových priestorov a zákon o ochrane osobných údajov sú dva rozdielne zákony, ktoré sa určite v niektorých častiach prekrývajú, no zákon o ochrane osobných nemôže zakrývať skutočnosti vyplývajúce zo zákona o vlastníctve bytov pre spoluvlastníkov domu.

    „že niekto si pomýlil čerpanie fondu s jeho tvorbou. A neplatiči sa prejavujú na výpadku tvorby, nie na čerpaní fondu“.

    Správca musí viesť každému domu samostatný účet v banke a tiež samostatné účtov-níctvo. Na tento účet uhrádzajú vlastníci bytov správcom predpísanú mesačnú úhradu za užívanie bytu v troch hlavných položkách.

    • Poplatok za správu domu, spoločného majetku vlastníkov bytov.
    • Preddavok do fondu prevádzky, údržby a opráv.
    • Úhrady za plnenia, záloha na služby rozpísaná na jednotlivé služby.

    K prvej: Zadarmo nikto domu nebude robiť správu. Poplatok si správca každý mesiac prevádza na svoj účet.

    K druhej: V zákone je určený kľúč tvorby fondu. Každý byt podľa podlahovej plochy bytu, prípadne k nej 25 % plochy balkóna, lodžie, terasy ak je len z konkrétneho bytu na ne prístup. Fond by sa mal tvoriť v takej výške, aby stačil na pokrytie všetkých predpokladaných investícii z fondu a bola na ňom ešte rezerva na nepredvídané udalosti. V zákone je uvedené na čo sa peniaze z fondu používajú.

    Príklad: Výťahy, každá faktúra sa dá spätne rozpočítať podľa kľúča tvorby. S toho je možnosť vidieť, že aj byty, ktoré výťah nepoužívajú, neplatia zaň náklady za elektrinu na ich opravu, údržbu, revízie prispievajú rovnakým dielom na m2 ako aj byty, ktoré ho používajú. Lebo je to spoločné zariadenie domu.

    Druhý: Opravuje sa strecha, náklady sa hradia z fondu. Strecha je priamo nad 6 bytmi a nepriamo nad ďalšími bytmi, poviem 24 bytmi. Ak boli náklady 15 000 € a všetky byty sú rovnako veľké, tak každý byt prispeje na opravu 500 €. Preto, že je to spoločná časť domu.

    Tretí: Pri obnove domu sa opravujú aj balkóny. Zo zákona sa náklady hradia z fondu. Tiež ich oprava stála 15 000 €. Teda každý byt prispel 500 €. Ale, dom bol naprojekto-vaný tak, že len 15 bytov má na balkón prístup zo svojho bytu. Ďalších 15 nemá prístup na svoj balkón. Napriek tomu musia prispievať na niečo, čo nemôžu využívať na dome ako spoločnú časť, no financovať ich musia 500 €. Právom sa im to zdá nefér, či ako podvod?

    V prípade, že byt má nového vlastníka, či už kúpou bytu, alebo darovaním, nie dedením. Je možné zo stavu fondu podľa kľúča tvorby vypočítať na starého vlastníka alikvotnú časť. Zo zákona nemá nárok na vrátenie tej časti. Fond sa neplatí zálohovo, teda sa zostatok nevyúčtováva na jednotlivé byty.

    K tretej: Zálohy bytov za jednotlivé služby sú na ročnom vyúčtovaní správcom vyúčto-vané oproti skutočným podielom jednotlivých bytov, ktoré majú uhradiť zo spoločných nákladov domu. Takže vlastník vidí, že na ktoré služby mu správca vypočítal nedosta-točné zálohy a na ktoré vyššie ako boli náklady bytu, tiež konečný preplatok, prípadne nedoplatok. Okrem nákladov, ktoré uhrádza priamo dodávateľovi, elektrina, plyn.
    Niektoré služby, náklady na ne sa rozpočítavajú podľa počtu bytov v dome. Niektoré podľa m2 v bytoch k ich súčtu v dome. Niektoré podľa súčtu osôb, prípadne osobome-siacov bývajúcich v byte a dome počas roka. Najdôležitejšie voda, teplo, teplá voda sa rozpočítavajú podľa spoločných meracích zariadení, ktoré sú vlastníci bytov povinní umožniť namontovať v ich byte a umožniť odpísať údaj o ich nameranom stave. Tieto údaje sa spracujú podľa dohodnutého spôsobu ich rozpočítania na jednotlivé byty.

    Chyba sa môže vždy stať, aj u prevádzkovateľa.

    Príklad: Vlastník zistí na ročnom vyúčtovaní, že správca sa preklepol, miesto 5 klepol na 8 a nulu za tým, teda spotrebu vody mal 80 a nie 50 m3. Že si podá reklamáciu? Oprávnené. Ale rozdiel budú musieť uhradiť ostatní spoluvlastníci, že?

    Ak sa preklepne opačne, teda miesto 80 bude mať len 50 m3 spotrebovanej vody. Podá reklamáciu? Bude mať charakter a nenechá to tak, nech ostatní zaplatia menej, on sám ten rozdiel.


    K zákonu 122/2013: Zákon to nie je len nadpis.

    122
    ZÁKON
    z 30. apríla 2013
    o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
    Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:

    § 2 odsek (1) Tento zákon sa vzťahuje na každého, kto spracúva osobné údaje, určuje účel a prostriedky spracúvania alebo poskytuje osobné údaje na spracúvanie.

    Vymedzenie základných pojmov

    § 4, odsek (1) Osobnými údajmi sú údaje týkajúce sa určenej alebo určiteľnej fyzickej osoby, pričom takou osobou je osoba, ktorú možno určiť priamo alebo nepriamo, najmä na základe všeobecne použiteľného identifikátora alebo na základe jednej či viacerých charakteristík alebo znakov, ktoré tvoria jej fyzickú, fyziologickú, psychickú, mentálnu, ekonomickú, kultúrnu alebo sociálnu identitu.

    (2) Na účely tohto zákona sa rozumie

    a) dotknutou osobou každá fyzická osoba, ktorej sa osobné údaje týkajú,

    f) treťou stranou každý, kto nie je dotknutou osobou, prevádzkovateľom poskytujúcim osobné údaje, jeho zástupcom, sprostredkovateľom alebo oprávnenou osobou,


    Právny základ spracúvania osobných údajov

    § 9, odsek (1) Prevádzkovateľ môže spracúvať osobné údaje len na základe priamo vykonateľného právne záväzného aktu Európskej únie, medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná, ustanovení tohto zákona alebo osobitného zákona, alebo na základe súhlasu dotknutej osoby.

    Takže, správca je prevádzkovateľ spracúva osobné údaje na základe osobitného zákona 182/1993 a zmluvy o výkone správy, ktorú musí písomne odsúhlasiť nadpolovičná väčšina spoluvlastníkov domu a je platná pre všetkých vlastníkov bytov v dome.

    § 6, odsek (1)

    odsek (2) Prevádzkovateľ je povinný,

    písmeno f) spracúvať len správne, úplné a podľa potreby aktualizované osobné údaje vo vzťahu k účelu spracúvania; nesprávne a neúplné osobné údaje je prevádzkovateľ povinný blokovať a bez zbytočného odkladu opraviť alebo doplniť,

    písmeno i) spracúvať osobné údaje v súlade s dobrými mravmi a konať spôsobom, ktorý neodporuje zákonu.


    Spracúvanie osobných údajov bez súhlasu dotknutej osoby

    § 10, odsek (2) Prevádzkovateľ ďalej spracúva osobné údaje bez súhlasu dotknutej osoby, ak účel spracúvania osobných údajov, okruh dotknutých osôb a zoznam osobných údajov ustanovuje osobitný zákon. Prevádzkovateľ spracúva osobné údaje len v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanovuje osobitný zákon. Spracúvané osobné údaje možno z informačného systému poskytnúť, sprístupniť alebo zverejniť len vtedy, ak osobitný zákon ustanovuje účel poskytovania, sprístupňovania alebo zverejňovania, zoznam osobných údajov, ktoré možno poskytnúť, sprístupniť alebo zverejniť, ako aj tretie strany, ktorým sa osobné údaje poskytujú, prípadne okruh príjemcov, ktorým sa osobné údaje sprístupňujú, ak tento zákon neustanovuje inak.

    Okruh dotknutých osôb, všetci spoluvlastníci domu, spoločného zariadenia, vodomerov v bytoch, spotrebovanej vody a nákladov za vodu spotrebovanú v dome, ktorá pretiekla cez fakturačný vodomer.

    (3) Prevádzkovateľ spracúva osobné údaje bez súhlasu dotknutej osoby aj vtedy, ak

    b) spracúvanie osobných údajov je nevyhnutné na plnenie zmluvy, v ktorej vystupuje dotknutá osoba ako jedna zo zmluvných strán, alebo v predzmluvných vzťahoch s dotknutou osobou alebo pri rokovaní o zmene zmluvy, ktoré sa uskutočňujú na žiadosť dotknutej osoby,

    V zmluve o výkone správy domu, každý vlastník vystupuje ako jedna so zmluvných strán, že? A zmluva platí pre všetkých, ak je schválená v súlade so zákonom.

    Súhlas dotknutej osoby

    § 11, odsek (1) Ak sa na spracúvanie osobných údajov neuplatňuje § 10, prevádzkovateľ je oprávnený spracúvať osobné údaje len so súhlasom dotknutej osoby.


    Pravdivosť, správnosť a aktuálnosť osobných údajov

    § 16, odsek (1) Do informačného systému možno poskytnúť len pravdivé osobné údaje. Za nepravdivosť osobných údajov zodpovedá ten, kto ich do informačného systému poskytol.

    (2) Správnosť a aktuálnosť osobných údajov zabezpečuje prevádzkovateľ.

    (3) Osobný údaj sa považuje za správny, kým sa nepreukáže opak.


    Oznamovanie zmien tretím stranám

    § 18, odsek (1) Ak prevádzkovateľa upozorní dotknutá osoba alebo ak si dotknutá osoba uplatní u prevádzkovateľa svoje právo, alebo ak prevádzkovateľ sám zistí, že poskytol tretej strane nesprávne, neúplné alebo neaktuálne osobné údaje, alebo že ich poskytol bez právneho základu, je povinný bez zbytočného odkladu písomne oznámiť to každému, komu ich poskytol. Prevádzkovateľ v oznámení uvedie, aké opatrenia na nápravu vykonal, najmä či osobné údaje blokoval, doplnil, opravil, aktualizoval alebo zlikvidoval, a aké opatrenia žiada prijať od tretej strany.

    (2) Tretia strana je povinná na základe oznámenia podľa odseku 1 vykonať požadované opatrenia, najmä zablokovať osobné údaje v informačnom systéme a bez zbytočného odkladu ich doplniť, opraviť, aktualizovať alebo zlikvidovať.

    (3) Od oznámenia podľa odseku 1 možno upustiť len vtedy, ak oznámenie je objektívne nemožné alebo je možné len s vyvinutím neprimeraného úsilia.

    (4) Prevádzkovateľ, ktorý upustí od oznámenia podľa odseku 1 z dôvodu podľa odseku 3, je povinný na vyzvanie úradu preukázať, že upustenie od oznámenia je dôvodné.

    Povinnosť mlčanlivosti

    § 22, odsek (1) Prevádzkovateľ je povinný zachovávať mlčanlivosť o osobných údajoch, ktoré spracúva. Povinnosť mlčanlivosti trvá aj po ukončení spracúvania osobných údajov.

    (2) Oprávnená osoba je povinná zachovávať mlčanlivosť o osobných údajoch, s ktorými príde do styku; tie nesmie využiť ani pre osobnú potrebu a bez súhlasu prevádzkovateľa ich nesmie zverejniť a nikomu poskytnúť ani sprístupniť.

    (3) Povinnosť mlčanlivosti podľa odseku 2 platí aj pre iné fyzické osoby, ktoré prídu do styku s osobnými údajmi u prevádzkovateľa alebo sprostredkovateľa.

    (4) Povinnosť mlčanlivosti podľa odseku 2 trvá aj po zániku funkcie oprávnenej osoby alebo po skončení jej pracovného pomeru, štátnozamestnaneckého pomeru, služobného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu. Povinnosť mlčanlivosti podľa prvej vety sa vzťahuje aj na fyzické osoby podľa odseku 3.

    (5) Povinnosť mlčanlivosti podľa odsekov 1 až 4 neplatí, ak je to nevyhnutné na plnenie úloh súdu a orgánov činných v trestnom konaní podľa osobitného zákona; tým nie sú dotknuté ustanovenia o mlčanlivosti podľa osobitných predpisov.

    (6) Odseky 1 až 4 sa nepoužijú vo vzťahu k úradu pri plnení jeho úloh podľa tohto zákona.

    Oprávnená osoba, ktorá získava, odpisuje stavy vodomerov má povinnosť podľa odseku (2). Na spoluvlastníka domu, ktorému správca, prevádzkovateľ poskytol osobné údaje na skontrolovanie sa vzťahuje mlčanlivosť tiež podľa neho.

    Ak by Zákon 122/ 2013 odstrániť právo vlastníka bytu na kontrolu svojho spoluvlastníckeho podielu v bytovom dome? No, bol by to demokratický zákon?

    Ešte raz odpoveď Úradu na ochranu osobných údajov:

    Záverom možno konštatovať, že právo nahliadnuť do dokladov týkajúcich sa správy domu alebo čerpania fondu prevádzky, údržby a opráv majú vlastníci bytov a nebytových priestorov a správca je povinný im to umožniť. To platí pre všetky uvedené doklady, bez ohľadu na to či obsahujú alebo neobsahujú osobné údaje.

    A inak, to neužitočné ma potešilo, veeeľmi.
    melindas64 len taká "maličká pripomienka".... už cca 20 r. pracujem na odd. , kde dvoma rukami búchajú niektorí po stole, že prečo má sused o 10 m3 menej , ako on! To bol len príklad...Samozrejme neplatiči o ničom nevedia! ani o tom, že byt majú! "To nie je ich podpis", a počet osôb ZLE zahlásila manželka ...Všetko som už prežila. Ale to, že pôjdem na školenie tohto zákona, a tá pani, ktorá podpisuje metodické listy nám UJDE (!), bez pozdravenia! ....tak teda to bol šok ! Dostala totižto konkrétne otázky od správcov(!), od tých, ktorí/é pracujú s ľudmi . Ušla ! ...že čoskoro vydajú nové metodické listy!
    Sama musela dôjsť nato, že tento zákon nie je pre PANELáKY, kde je všetko , ale fakt všetko spoločné ! Možno budem vulgárna, ale aj účet aj ten posledný prd vo výťahu !
    "Tunajšie" video školenie je super ! každému doporučujem ! Síce sa nezaoberá tiež s problematikou "panelák" , ale zákon 122 veľmi zrozumiteľne vysvetľuje!
    sito melindas, ono časom sa treba viac pohrabať v príspevkoch, aby sa našlo to už dávnejšie napísané, a či je niečo pripísané.

    Verím, že za tých 20 rokov by mohlo byť veľa, veľmi veľa spomienok, aj humorných, no aj takých pri ktorých ti do smiechu nebolo.

    Ale úsmev mám, keď čítam, že tu pani ste zo školenia vyštvali a to len konkrétnymi otázkami zo správy spoločných, bytových domov.

    Toto odcitujem:

    Sama musela dôjsť nato, že tento zákon nie je pre PANELáKY, kde je všetko , ale fakt všetko spoločné ! Možno budem vulgárna, ale aj účet aj ten posledný prd vo výťahu !

    A vieš, že ti nedám za pravdu, že nie je pre PANELÁKY, JE! A o tom prde, to máš za 100 %. Myslím, že si jedna z mála, ktorá tu správu domu vidí tak ako to v skutočnosti je. Všetko je spoločné, okrem tých intímnosti a hlučnosti.

    Podstatný pre paneláky je v tom zákone § 10, odsek 2

    Prevádzkovateľ ďalej spracúva osobné údaje bez súhlasu dotknutej osoby, ak účel spracúvania osobných údajov, okruh dotknutých osôb a zoznam osobných údajov ustanovuje osobitný zákon.

    Správca je z ustanovenia tohto zákona prevádzkovateľ., ktorý je povinný zo Zákona 182/1993 zabezpečiť v bytoch meranie tepla a vody v bytoch na spoločných zariadeniach, náklady uhradí nie zo svojho fondu, ale z fondu opráv vlastníkov cez ktoré zabezpečuje služby dodávku tepla, teplej vody a vody, náklady za ktoré je na konci roku povinný rozpočítať na jednotlivé byty.

    Prevádzkovateľ spracúva osobné údaje len v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanovuje osobitný zákon.

    A čo ustanovuje osobitný zákon?

    Pri rozúčtovaní úhrad za plnenia sa zohľadňuje miera využívania spoločných častí domu a spoločných zariadení domu vlastníkmi bytov alebo nebytových priestorov v dome.

    Teda všeobecne, preto je treba konkrétne podmienky rozpočítania dohodnúť v zmluve o výkone správy.

    Spracúvané osobné údaje možno z informačného systému poskytnúť, sprístupniť alebo zverejniť len vtedy, ak osobitný zákon ustanovuje účel poskytovania, sprístupňovania alebo zverejňovania, zoznam osobných údajov, ktoré možno poskytnúť, sprístupniť alebo zverejniť,

    Čo požaduje osobitný zákon?

    Pri správe domu je správca povinný umožniť vlastníkovi bytu alebo nebytového priestoru v dome na požiadanie nahliadnuť do dokladov týkajúcich sa správy domu alebo čerpania fondu prevádzky, údržby a opráv,

    Je zákonom vylúčený nejaký údaj o správe domu, ktorý správca nesmie poskytnúť vlastníkovi bytu, spoluvlastníkovi domu?

    ako aj tretie strany, ktorým sa osobné údaje poskytujú, prípadne okruh príjemcov, ktorým sa osobné údaje sprístupňujú, ak tento zákon neustanovuje inak.

    Ak sú ostatní spoluvlastníci ako tretia strana, tak na základe osobitného zákona majú toto právo, každý samostatne.

    Vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome má právo nahliadať do dokladov týkajúcich sa správy domu alebo čerpania fondu prevádzky, údržby a opráv.

    Slovo nahliadnuť je dosť všeobecné, konkrétne podmienky poskytnutia, sprístupnenia je treba dodatkom doplniť k zmluve o výkone správy.

    Tiež vlastníkov upozorniť, že ak údaje od správcu obdržali platí pre nich § 22, odsek

    Povinnosť mlčanlivosti podľa odseku 2 platí aj pre iné fyzické osoby, ktoré prídu do styku s osobnými údajmi u prevádzkovateľa alebo sprostredkovateľa.

    Každému vlastníkovi, ktorému správca údaje poskytne je zákonom zaviazaný k mlčanlivosti.

    Keď som tu niekde napísal, že si to majú vlastníci upresniť v zmluve o výkone správy p. Ing. Janoška, či kokoška to nazval porušením Zákona 122/2013. Ak by tam ten § 10, odsek 2 nebol, tak áno. Ani tento, ani osobitný zákon to nevyžaduje, aby to bolo v zmluve o výkone správy, ale ak si to vlastníci schvália v súlade s osobitným zákonom, aký má dôvod správca im nevyhovieť a na základe čoho?

    Inak tým dôchodcom netreba osem strán, len ich informovať, že získané údaje nemôžu zverejňovať a že sú viazaní mlčanlivosťou. Samozrejme oproti podpisu.

    Inak ti ešte prajem hodne pohody v tvojej práci a čo najmenej agresívnych klientov, vlastníkov bytov.
    Kvaka Máme jedného, tiež si z fondu robí banku. Jednoducho poviem:
    Správcovi domu zákon ukladá povinnosť o.i. od vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome vymáhať vzniknuté nedoplatky. Ak mám právo nahliadať do dokladov, týkajúcich sa správy domu, chcem vedieť, ako správca spravuje dom, či vyrubuje napríklad úroky z omeškania. To sa nedá anonymne, ani dražbu bytu odsúhlasiť anonymne nemožno.
    sito Správne! Ale teraz je to jasne, že správca nepotrebuje súhlas vlastníka bytu na spracovanie zozbieraných údajov. Vlastník je povinný umožniť správcovi ich z jeho bytu získať na meracích zariadeniach, ktoré tam je povinný správca namontovať, Ak vlastník neumožní namontovať v spôsobe rozpočítania nákladov si spoluvlastníci spoločného rozvodu vody na jeho byt spomenú, aj na jeho meno. Ale ak im to správca zamlčí? Ako potom môžu? Anonymne? Bez osoby, tváre, informácii?
    melindas64 Získanie údajov čoskoro " vybavíme" s diaľkovými odpočtami (len treba vymeniť "všetko": PRVN , vodomery->> a vodomery CHCEME vymeniť , lebo manipulujú s nimi jedna radosť a chodia reklamovať koeficient 1,7 ) . Doteraz nám tieto údaje zbierali zástupcovia. Rozdávali kalkulácie, dokonca aj vyúčtovania. Bolo to "pohodlné pre nás", rýchlejšie doručenie, lacnejšie pre každého-aspoň poštovné, balné a výpalné sme ušetrili ...ale na základe 122 už nemôžu. Dnes sme spravili pre nich "poučenie"
    Zavolali sme právničku . Budeme mať cca 200 oprávnených osôb (ak podpíšu).
    <<My ideme s týmto smerom>>.
    Zavolali sme zástupcov na schôdzu, vypočuli si právničku, aby verili, že to nie je náš výmysel (!) .
    Žiaľ niektorí si už mysleli, že sú bohovia. Tak dnes si vypočuli, že o žiadnych neplatičoch nebudú vedieť, kým nepodpíšu "oprávnenie".
    Aj právnička nám prezradila, že náš zákon 182/1993+novely nie sú kompatibilné so 122 (napr. dobrovolné dražby)
    ___________
    Ale niečo sa chystá :

    http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?...%C5%88%20Anton
    ------
    http://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?...&MasterID=4740
    ---------
    a uvidíme , čo vyjde v písomnej forme ....
    sito melindas, vitaj. Ja že už je téma v hlbokom prachu zabudnutia.

    A nie ste na tých dôchodcoch ako šmejdi? Čo ak na tie diaľkovo ovládané vodomery nemajú, alebo ich nechcú, či svoj majetok spravujete?

    Ja by som nepovedal, že na základe 122 a vášho poučenia už nemôžu robiť poštárov. Všetko je vecou dohody, kto požiada poštou, aj poštovné nech si zaplatí.

    Bohovia budú bohovať ... Ale bohovia sú všetci spoluvlastníci v dome. A zákon aj tých všetkých zaväzuje k mlčanlivosti, ktorí majú právo k informáciám, všetkým, ktoré sa týkajú správy bytového domu podľa osobitného Zákona 182/1993, § 11, odsek (6)

    (6) Vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome má právo nahliadať do dokladov týkajúcich sa správy domu alebo čerpania fondu prevádzky, údržby a opráv.

    122/2013, § 10, odsek (2)

    Spracúvanie osobných údajov bez súhlasu dotknutej osoby

    (2) Prevádzkovateľ ďalej spracúva osobné údaje bez súhlasu dotknutej osoby, ak účel spracúvania osobných údajov, okruh dotknutých osôb a zoznam osobných údajov ustanovuje osobitný zákon. Prevádzkovateľ spracúva osobné údaje len v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanovuje osobitný zákon. Spracúvané osobné údaje možno z informačného systému poskytnúť, sprístupniť alebo zverejniť len vtedy, ak osobitný zákon ustanovuje účel poskytovania, sprístupňovania alebo zverejňovania, zoznam osobných údajov, ktoré možno poskytnúť, sprístupniť alebo zverejniť, ako aj tretie strany, ktorým sa osobné údaje poskytujú, prípadne okruh príjemcov, ktorým sa osobné údaje sprístupňujú, ak tento zákon neustanovuje inak.


    § 20, odsek (3)

    Bezpečnostný projekt

    (3) Rozsah a dokumentáciu bezpečnostných opatrení ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá úrad.

    http://www.dataprotection.gov.sk/bux...egistraciu.pdf

    Čo by malo byť uvedené pod písmenom f, g, h, j, l.

    § 22, odseky (1) až (3)

    Povinnosť mlčanlivosti

    (1) Prevádzkovateľ je povinný zachovávať mlčanlivosť o osobných údajoch, ktoré spra-cúva. Povinnosť mlčanlivosti trvá aj po ukončení spracúvania osobných údajov.

    (2) Oprávnená osoba je povinná zachovávať mlčanlivosť o osobných údajoch, s ktorými príde do styku; tie nesmie využiť ani pre osobnú potrebu a bez súhlasu prevádzkovateľa ich nesmie zverejniť a nikomu poskytnúť ani sprístupniť.

    (3) Povinnosť mlčanlivosti podľa odseku 2 platí aj pre iné fyzické osoby, ktoré prídu do styku s osobnými údajmi u prevádzkovateľa alebo sprostredkovateľa.

    § 28, odsek (1) a odsek (2)

    Práva dotknutej osoby

    (1) Dotknutá osoba má právo na základe písomnej žiadosti od prevádzkovateľa vyžadovať

    a) potvrdenie, či sú alebo nie sú osobné údaje o nej spracúvané,

    b) vo všeobecne zrozumiteľnej forme informácie o spracúvaní osobných údajov v informačnom systéme v rozsahu podľa § 15 ods. 1 písm. a) až e) druhy až šiesty bod; pri vydaní rozhodnutia podľa odseku 5 je dotknutá osoba oprávnená oboznámiť sa s postupom spracúvania a vyhodnocovania operácií,

    c) vo všeobecne zrozumiteľnej forme presné informácie o zdroji, z ktorého získal jej osobné údaje na spracúvanie,

    d) vo všeobecne zrozumiteľnej forme zoznam jej osobných údajov, ktoré sú predmetom spracúvania,

    e) opravu alebo likvidáciu svojich nesprávnych, neúplných alebo neaktuálnych osobných údajov, ktoré sú predmetom spracúvania,

    f) likvidáciu jej osobných údajov, ktorých účel spracúvania sa skončil; ak sú predmetom spracúvania úradné doklady obsahujúce osobné údaje, môže požiadať o ich vrátenie,

    g) likvidáciu jej osobných údajov, ktoré sú predmetom spracúvania, ak došlo k porušeniu zákona,

    h) blokovanie jej osobných údajov z dôvodu odvolania súhlasu pred uplynutím času jeho platnosti, ak prevádzkovateľ spracúva osobné údaje na základe súhlasu dotknutej osoby.

    (2) Právo dotknutej osoby podľa odseku 1 písm. e) a f) možno obmedziť, len ak takéto obmedzenie vyplýva z osobitného zákona alebo jeho uplatnením by bola porušená ochrana dotknutej osoby, alebo by boli porušené práva a slobody iných osôb.


    § 68, odsek (7), písmeno e)

    Pokuta

    (7) Úrad uloží pokutu od 150 eur do 3 000 eur tomu, kto

    e) poruší povinnosť mlčanlivosti o osobných údajoch podľa § 22,


    Takže zákon pamätá na každého boha, vlastníka bytu, spoluvlastníka domu, bytového. V iných odsekoch § 68, aj na tých, čo pre nich bohujú.

    To ste si aj sami mohli prečítať a nemusela vám to právnička prezradiť.


    Niečo sa chystá ...

    Tak toto si nejako neviem predstaviť.

    4. V § 10 ods. 1 sa na konci pripája táto veta:

    „Pri určení preddavkov do fondu prevádzky, údržby a opráv sú vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome povinní zohľadniť mieru využívania spoločných častí domu a spoločných zariadení domu vlastníkmi nebytových priestorov a garáží v dome.“.

    Je to niečo ako bolo toto.

    24. V § 10 ods. 1 posledná veta znie: „Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome vykonávajú úhrady do fondu prevádzky, údržby a opráv podľa veľkosti spoluvlastníckeho podielu, ak sa dvojtretinovou väčšinou hlasov všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome nedohodli inak.“.

    A špekulovalo sa! A bude sa, ak to bude schválené. Spoločne, či len väčšina, aká a ako?

    Myslím si, že tak ako to je teraz je to dobré, až na tých 25 % za balkón, lodžiu a terasu. Ani 100 % nestačí.

    Tak sa maj, a držte sa.
      zbaliť

    zákon 122/2013...náhodou som našla, o "neplatičoch" . (nerieši síce problematiku "zber údajov vodomerov")

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.