Zavrieť

Porady

Má povinnost likvidátor spoločenstva urobit aj vyúčtovanie nákladov?

Dobrý deň, preberáme bytový dom pod správu, ktorý predtým bol spoločenstvo. Predseda sa zároveň stal aj likvidátorom spoločenstva. Moja otázka znie: kto má urobit vyúčtovanie nákladov za rok 2016, nakolko likvidátor napísal, ze to nemá v kompetencii. Môžeme my ako nový správca vyhotovit vyúčtovanie nákladov za obdobie, kedy este fungovalo spolocenstvo, samozrejme po dohode s nimi alebo to má teda na starosti likvidátor?
V zákone som našla, že likvidator ma povinnost ku dnu skoncenia likvidacia, urobi uctovnu zavierku, cize v pripade spolocenstva Vyúctovanie nakladov? Je niekde v zakone jasne definovane co ma robit likvidator v pripade spolocenstva?
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    sito je offline (nepripojený) sito

    sito
    Je to taká divočina. Predseda, predseda, štatutár! A Rada? A čo na to Zhromaždenie? Či len predseda ho chce zlikvidovať, načisto? Či vlastníci bytov chcú isť pod správu k vám na základe zmluvy o výkone správy. Majú na to právo, ale v súlade so zákonom by to malo byť.

    "§ 7d (1) Spoločenstvo sa zrušuje

    a) dňom uvedeným v rozhodnutí zhromaždenia o zrušení spoločenstva, inak dňom, keď bolo toto rozhodnutie prijaté,

    b) rozhodnutím zhromaždenia o zlúčení, splynutí alebo rozdelení spoločenstva,

    c) vyhlásením konkurzu alebo zamietnutím návrhu na vyhlásenie konkurzu pre nedostatok majetku.

    (2) Spoločenstvo nemožno zrušiť podľa odseku 1 písm. a), ak nie je ku dňu zrušenia uzavretá zmluva o výkone správy."

    Zhromaždenia rozhodne zrušiť SVB, Predseda, Rada, by mali pripraviť podklady pre vás ako správcu a dať vlastníkom podpísať zmluvu o výkone správy. Ak bolo SVB k 31.12.2016, tak od 1.1.2017 už musí platiť zmluva o výkone správy.

    V tom prípade už platí pre správcu toto.

    "(2) Správca je povinný najneskôr do 31. mája nasledujúceho roka predložiť vlastníkom bytov a nebytových priestorov v dome správu o svojej činnosti za predchádzajúci rok týkajúcej sa domu, najmä o finančnom hospodárení domu, o stave spoločných častí domu a spoločných zariadení domu, ako aj o iných významných skutočnostiach, ktoré súvisia so správou domu. Zároveň je povinný vykonať vyúčtovanie použitia fondu prevádzky, údržby a opráv, úhrad za plnenia rozúčtované na jednotlivé byty a nebytové priestory v dome."

    Takže, vy ako správca ste povinný vykonať rozpočítanie nákladov za spoločné služby pre dom na jednotlivé byty a zároveň vyúčtovanie záloh na uvedené služby podľa prevzatých podkladov od SVB.
    19 komentáre - rozbaľ     zbaliť
    Luba567 ano všetko prebehlo ako má byť, zhromaždenie rozhodlo zrušiť SVB, ku dnu zrušeniu t.j. k 1.1.2017 bola podpisana zmluva, ale nie je mi jasne preco by sme mali my ako ich novy spravca od 1.1.2017 robit vyúčtovanie za rok 2016? ved nepatrili pod nas pred tym. Ekonomiku im vykonaval predseda, ktorý by podla mna mal to vyuctovanie urobit, nie?
    A zároven my ako správca robíme ekonomiku inemu SVB, ktore tiez konci a ide k inemu spravcovi a to im vyuctovanie robit samozrejme budeme. Je mi to logicke.
    mackoivan my tiež sme menili správcu a ten prevzal agendu 20 januára a urobil nám vyúčtovanie aj za predchádzajúci rok za predošlého správcu - účtoval nám aj pasportizáciu - bolo to aj tým, že s minulým správcom sme nemali mandátnu zmluvu - všetko robil akože predseda
    Luba567 Ďakujem za odpoveď. Prosím Vás schválili ste si to na schôdzi resp poverili ste tým nového správcu oficiálne, alebo to bola len taka ústna dohoda?
    mackoivan Veľmi sme v Tom vtedy nevedeli chodit urobili to dobrovoľne sami však si to nechali zaplatiť
    sito Zaujímavé, zrazu je všetko v poriadku. Likvidátor, čo môže zlikvidovať? Štatutára, Radu, Zhromaždenie, áno. Čo nemôže? Vlastníkov bytov, ich dom. Ich peniaze?

    Vieš, neodpoviem ti logicky, morbídne, áno!

    Štatutár, predseda je fyzická osoba, ktorá, ak umrie, jeho orgány môžu poslúžiť na transplantáciu, Ak by jeho život skončil 31.12.2016, našiel by sa niekto kto by od neho požadoval spraviť rozpočítanie spoločných nákladov domu na jednotlivé byty a vyúčtovanie záloh jednotlivých bytov za rok 2016? Prípadne by to požadoval od osoby, ktorej boli transplantované jeho orgány?

    SVB je právnická osoba, jej orgány ( Predseda, Rada, Zhromaždenie ) nie je možné transplantovať, tie skončili dňom 31.12.2016. Definitívne osoba skončí po výmaze z registra. Tým skončili aj ich povinnosti vyplývajúce z činnosti za rok 2016. Tie musí zo zákona vykonať ich nástupca, správca domu od 1.1.2017, teda vy. Ták to rieši zákon, aj logika, si myslím, by tak mala.

    Pokiaľ ste sa vy rozhodli konať v rozpore so Zákonom 182/1993 a spraviť rozpočítanie spoločných nákladov domu na jednotlivé byty a ich vyúčtovanie voči zálohám na služby jednotlivých bytov, ako by ste z mŕtvych vstali, že?
    Luba567 Sito, velmi pekne si to vysvetlil. A nie je zrazu vsetko v poriadku, len vidim, ze spolocenstva s tym nemaju ziadne skusenosti a ja som chcela vediet hlavne skusenosti z praxe. Suhlasim s Tebou, a branim sa rukami nohami, aby sme to urobili, lebo si tiez myslim, ze by Vyuct 2016 mal urobit este predseda. Lenze on sa brani, ze uz predseda nie je - teraz je ich likvidator. Potrebujem mu dat argument, najlepsie zakon, kde to je jasne napisane a to som nenasla. Takze mozem len argumentovat, ako si napisal, ze este v r. 2016 mal povinnosti ako predseda a mal by to vykonat. Neviem ci sa mi to podari. Mas s tym skusenosti alebo si si len pozrel zakon a podla toho dedukujes?
    sito --- Nededukujem! Viac krát to tu bolo, kto má spraviť rozpočítanie spoločných nákladov domu na jednotlivé byty a vyúčtovanie voči zálohám na služby jednotlivým bytom v dome.

    Pozrel som si ten zákon, ale to si môže každý, aj prečítať si ho môže. Prečítať? Hlavne ho treba pochopiť!

    Zákon bol veľmi biedny, čo má a čo musí SVB. ---

    "Spoločenstvo

    (1) Spoločenstvo je právnická osoba11) zapísaná v registri združení vedenom príslušným obvodným úradom.12) Návrh na zápis do registra združení musí podať vlastník domu.

    (2) Písomnú zmluvu o spoločenstve uzatvára vlastník domu s novým vlastníkom bytu alebo nebytového priestoru v dome pri prevode vlastníctva prvého bytu alebo nebytového priestoru.

    (3) Každý nový vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome pristupuje k zmluve o spoločenstve.

    (4) Zmluva o spoločenstve musí obsahovať

    a) názov a sídlo spoločenstva,

    b) orgány spoločenstva a ich právomoc,

    c) spôsob správy spoločných častí domu a spoločných zariadení domu, príslušenstva a pozemku,

    d) úpravu práv a povinností vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome,

    e) úpravu majetkových pomerov spoločenstva,

    f) spôsob a oprávnenie hospodárenia s prostriedkami fondu, prevádzky, údržby a opráv.

    (5) V zmluve o spoločenstve vlastníkov sa môže určiť, že spoločenstvo vydá stanovy, ktoré upravia vnútornú organizáciu spoločenstva a podrobnejšie upravia niektoré veci obsiahnuté v zmluve o spoločenstve vlastníkov."

    Pôvodné prvé znenie Zákona 182/1993, § 7. No viac krát bol novelizovaný. Zákonom 205/2014 sa do 182 dostalo toto!!!

    " § 7b, ods. (3) Spoločenstvo je povinné najneskôr do 31. mája nasledujúceho roka predložiť vlastníkom bytov a nebytových priestorov v dome správu o svojej činnosti za predchádzajúci rok týkajúcej sa domu, najmä o finančnom hospodárení domu, o stave spoločných častí domu a spoločných zariadení domu, ako aj o iných významných skutočnostiach, ktoré súvisia so správou domu. Zároveň je povinné vykonať vyúčtovanie použitia fondu prevádzky, údržby a opráv, !!! úhrad za plnenia rozúčtované na jednotlivé byty a nebytové priestory v dome.!!! "

    --- V tejto časti odseku sú uložené SVB povinnosťi zákonom, čo musí SVB, jeho orgány vykonať, zabežpečiť počas trvania SVB. Do pozornosti dávam veci ohraničené výkričníkmi. Ale odsek pokračuje. ---

    "Ak spoločenstvo končí svoju činnosť, je povinné 30 dní pred jej skončením, najneskôr v deň skončenia činnosti, predložiť vlastníkom bytov a nebytových priestorov v dome správu o svojej činnosti týkajúcej domu a !!! odovzdať všetky písomné materiály, ktoré súvisia so správou domu !!! vrátane vyúčtovania použitia fondu prevádzky, údržby a opráv a !!! úhrad za plnenia novému správcovi. !!! Zároveň je povinné previesť zostatok majetku vlastníkov na účtoch v banke na nový účet domu zriadený v banke novým správcom."

    --- Tu sú zákonom SVB, jeho orgánom uložené povinnosti, ktoré musí SVB vykonať zabezpečiť, ak končí svoju činnosť. Myslím, že je to jasné napísané, len treba mať v tom jasno, že?

    Takže, SVB, jeho štatutár musí odovzdať všetko novému správcovi domu. Čo sa týka služieb, záloh na ne. Predpis záloh, skutočné platby jednotlivých bytov a ich sumár za dom. Keďže zo zákona musí všetko odovzdať podľa čoho by mal spraviť to rozpočítanie nákladov za služby na jednotlivé byty, voči čomu, akým sumám to má bytov vyúčtovať, keď nemá nič, nemôže mať zo zákona podľa čoho by to mal spraviť?

    Ešte je ti to logické, že on to má spraviť?!

    A niektorí budú ....., že citujem zákony.

    Inak, tuto to všetko máš, že som si to z prsta nevycucal. ---

    http://www.zakonypreludi.sk/zz/1993-182
    Luba567 Ano uz mi je to jasne, len este musim presvecit byvaleho predsedu aby to aj urobil, nakolko on tvrdi ze uz predseda nie je a ze teraz figuruje len ako likvidator.

    Kedze podla zakona musi vsetko odovzdat 30 dni pred skoncenim najneskor v den skoncenia, je to dost nerealne, nakolko nebude mat urcite vsetky doklady tykajuce sa obdobia ked este spolocenstvo existovalo.

    Dakujem.
    sito --- SVB je vraj účinnejšia forma správy bytového domu, vraj. Ale, asi v tom dome nemali, možno predseda mal raj. Ja fakt neviem, čo je za tým, že sa rozhodli pre ten vraj, horší spôsob formy správy bytového domu, Aby v ňom mali raj. Činnosť v dome prevedú na správcu, nie však konečnú zodpovednosť, oni, zhromaždenie, vlastníci bytov v dome si vás vybrali ako správcu, tak im ten raj zabezpečte v súlade so zákonom, zákonmi súvisiacimi s bývaním v bytovom dome.

    Likvidátor? Čo môže zlikvidovať? Nehnuteľnosť, stavbu, budov, bytový dom? Nie! FPÚaO? Nie! Zálohy na služby? Tiež nie! Ale, možno tými peniazmi im mohol pohnúť, aj vo svoj prospech, možno? ---

    " (5) Fond prevádzky, údržby a opráv a úhrady za plnenia môže likvidátor použiť len na účely podľa tohto zákona. Ich zostatky likvidátor na základe rozhodnutia zhromaždenia prevedie do 30 dní od zápisu zrušenia spoločenstva v registri na správcu určeného v rozhodnutí zhromaždenia.


    (6) Likvidačný zostatok sa prevedie do fondu prevádzky, údržby a opráv príslušného domu. !!! Odmenu likvidátora určí ten, kto likvidátora vymenoval. !!! Náklady likvidácie sa uhradia z majetku spoločenstva. Na zrušenie spoločenstva s likvidáciou alebo bez likvidácie a na zánik sa použijú primerane ustanovenia Obchodného zákonníka o zrušení a zániku obchodných spoločností,12c) ak tento zákon neustanovuje inak."

    --- Pozri tu odvolávku ( Obchodný zákonník, § 68 až 75. Tam je viac o likvidátorovi a likvidácii právnickej osoby. ---
    Luba567 Či je účinnejšia naozaj záleží aký je ten predseda (nehovoriac o tom, že by mal vedieť o čom to je viesť SVB) a najlepšie ak je to len malý dom.

    Neviem ako to mal predseda, ale viem ze teraz uz ma toho dost, preto prechadzaju na spravu.

    A nie je mi jasne preco tam musi být likvidátor, keď SVB nemá žiadny majetok, ale zakon je zakon.

    Pozrela som ten OZ, uvidime co bude, zajtra sa to zrejme vyriesi.
    sito No, keď si prečítaš tu 182 a jej novely ako išli správam domov po krku, tak sa tomu ani nebudeš diviť, že niektorí predsedovia radšej končia s vedením, spravovaním SVB.

    " najlepšie ak je to len malý dom" Si tu nová, ale asi by si sa divila tomu, čo tu bolo popísané o vzťahoch v malých domoch.

    Že nemajú majetok? V vám čo zveria do správy? Či ich dom nie je pre vás ako správcu ich majetok? A čo FPÚaO, Zálohy na služby, peniaze, € nie sú majetok.

    Zajtra sa vyrieši kto, zo zákona, vy! Pochybujem, že bude mať také presvedčenie ako vy, že máte, spravíte tomu od vás odchádzajúcemu SVB.

    Potom napíš, ako.
    Luba567 Napokon sa rozhodlo, že my spravíme vyúčtovanie tomu SVB, ktoré ide k nám pod správu, aj napriek tomu, že som im poslala znenie zákona, že to mal urobiť bývalý predseda SVB.

    SVB, ktoré od nás odchádza, samozrejme vystavíme vyúčtovanie my, s tým som problém nikdy nemala.

    Jasné, že peniaze SVB sú ich majetok, ja som skôr myslela majetok ako taký. Ale to sa vzájomne preberie papierovo od jedneho spravcu resp SVB k druhému.
    sito Luba, daj link na toto a ja im ho spravím, ty nemusíš.

    " Napokon sa rozhodlo, že my spravíme vyúčtovanie tomu SVB, ktoré ide k nám pod správu, aj napriek tomu, že som im poslala znenie zákona, že to mal urobiť bývalý predseda SVB."

    Hlavne toto:

    "že som im poslala znenie zákona, že to mal urobiť bývalý predseda SVB."
    Luba567 Ja to spravim, ale podla zakona mi to nesedelo. To je vsetko. Preto som tu dala tu otazku na zaciatku.
    Mária27 Nato je likvidátor, aby likvidoval. V § 7d je to jasne napísané - všetko uzavrie a zostaky prevedie na určeného správcu.
    Mimochodom, ak chceme, aby správa pokračovala, na starú správu sa spoliehať moc nedá, zvyčajne všetko už zariadi nový správca. Súdiť sa neoplatí nikomu.
    sito Marka, on ho asi likvidoval ešte za života SVB. Pán Boh vie, čo tam všetko bolo, my nie.

    Lubka, sirotu ste si zobrali na krk ( dom, bytový ) dobrovoľne so súhlasom svojprávnych spoluvlastníkov domu. A ten zákon, čo ti nesedel, že ty, vy to nemusíte?
    Luba567 Uvidíme či to bude taka sirota keď mi/nám odovzdá doklady a čas ukáže...

    ci nemusíme? ak sa pýtaš na ten druhý prípad SVB odchádza od nás, tak ano, aj na tom už pracujem...
    sito Hajzel! On vám ich, údaje ešte nedal?


    Druhý prípad?


    Prípadné nedoplatky pošlú kde? Na váš, tvoj osobný ...
    Luba567 Realita! A to SVB uz je v likvidacii 4. mesiac

    1. pripad SVB konci a ide pod nasu spravu
    2. pripad SVB od nas odchadza - mand. zmluva - tam robime VYUCT my

    1. pripad - urcite uz len na nove cislo uctu - kedze su uz pod nasou spravou
      zbaliť

    Má povinnost likvidátor spoločenstva urobit aj vyúčtovanie nákladov?

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.