Ako som pochopil z doterajsich prispevkov o vrateni tovaru, precital som aj Zákon o ochrane spotrebiteľa pri podomovom predaji a zásielkovom predaji, tak zakaznik internetoveho obchodu môže do 7 dni bez udania dovodu odstupit od zmluvy a tovar vratit (ak je predajcom splnena informacna povinnost, zakaznik odstupil pisomne.. bla bla..). Zo zakona logicky vyplýva, ze zakaznik tovar moze tych 7 dni normalne pouzivat, testovat a skusat. Moze porusit original obal (zavarenu pevnu foliu atd), moze mu vyrobok aj spadnut na zem, moze sposobit skryte zavady. Az obciansky zakonik hovori cosi o tom, ze primeraná starostlivosť o tovar musí byť zachovaná. Predajca musi napriek vsetkemu tovar prevziat a ako dokaze neprimeranost starostlivosti? Sudne? Smiesne... Keby na vyrobku aj bola deformacia sposobena padom pri pouzivani u zakaznika, zakaznik bude tvrdit ze to uz tam bolo a taky druh tovaru ze uz nechce a teda ho nechce ani reklamovat - len vratit, kedze splna lehotu 7 dni na vratenie. A este si na zaklade toho necha preplatit postovne... Tento zakon 108/2000 Z. z. nijako nechrani predajcov pred zneuzivanim spotrebitela a postavil tak vec len do opacneho extremu. Ked sa napr. rozhodne konkurencia poskodit poctiveho maleho internetoveho predajcu a systematicky mu zacne vracat schvalne zakupene zasielky a este ich aj poskodi - odrovna ho s usmevom, prehladom a presne podla zakona... Maly predajca moze potom maximalne podat trestne oznamenie z podozrenia umyselneho poskodzovania. Ako oznamenie asi dopadne v nasom state si kazdy vie domysliet... To bolo len par veci na zamyslenie.
Nechapem doteraz niektore internetove obchody, ked uvadzaju vo svojich podmienkach, ze objednavku moze zakaznik zrusit len do 24 hod, alebo len do expedicie a potom sa vystavuje penale, ze vratit tovar moze, ale len nepouzity a s neposkodenym obalom a podobne "vystrahy". Tymto obchodnik len nahadzuje SOI-ke na smec sam proti sebe, aj ked len brani svoje zaujmy.
Na zaver mam este otazku k tomu splneniu informacnych povinnosti predajcu. Ide mi o formu. Ked zakaznik musi byt napr. informovany najneskor v den dodania tovaru o moznosti vratenia tovaru do 7 dni... Zakaznik musi dostat v balicku s tovarom este pridany informacny buletin s pouceniami a povinnymi informaciami od predajcu (je viac veci o ktorych je predajca povinny informovat pred a po uzavreti zmluvy) aby predajca naplnil literu zakona? Ved vsetko je zverejnene v obchodnych podmienkach predajcu priamo na e-shope, este je to urobene tak, ze pred uzavretim zmluvy musi zakaznik zafajknut, ze cital obchodne podmienky daneho e-shopu. Ako si teda predajci splnia informacnu povinnost? Staci to mat vyvesene v obchodnych podmienkach, alebo to zabaliť este pisomne do balicka s tovarom? Zakaznik bude tvrdit, ze v prevzatom balicku nic nebolo. Tak potom napisat mu poucenia priamo do faktury? Zakon hovori:
"Najneskôr v deň dodania tovaru alebo začatia poskytovania služby je predávajúci povinný poskytnúť:
-písomné informácie o podmienkach a postupoch pri uplatňovaní práva na odstúpenie od zmluvy
-adresu predávajúceho, na ktorej môže spotrebiteľ uplatniť reklamáciu
-informáciu o záruke a servisných službách... atd"
Z toho mi vyplyva, ze na webe to nestaci mat k precitaniu alebo k stiahnutiu, treba to zakaznikovi strcit pod nos pisomne. Ale ako potom dostaneme potvrdenku o tom, ze sme zakaznika informovali a poucili? To mu treba poslat samostatnu zasielku doporucene a najlepsie s dorucenkou s navratkou? No je to nedotiahnuty absurdistan. Tvorci zakona vobec nepozeraju na to ako budu veci prebiehat v praxi. Potom je jasne ze SOI vzdy musi najst chybu, lebo dnes sa uz bez rozporov a chyb vobec nic neda robit, vyplyvaju priamo zo zakona
. Je to totiz vazna vec, ak zakaznik bude tvrdit ze nebol pouceny, omlati predajcovi tovar este o 3 mesiace. Na stranke obchodu vraj nic nevidel a u tovaru ziadne poucenie nenasiel a predajca je zasa nahraty... Ospravedlnujem sa za obsiahly prispevok, ale to dnesne citanie zakonov a premietanie do praxe ma trocha vytocilo. Staci mi strucna odpoved ako to s tou povinnou informovanostou a poucenim zakaznika vidite Vy
. Dakujem.