Zavrieť

Porady

Faktury - vzor faktury, vysvetlenie

Faktury, Vzor faktury, vysvetlenie


Použitie
Faktúry sú daňové a účtovné doklady, ktoré sa vystavujú na základe zákona o DPH (§71 - §74 zákona č. 222/2004 z.z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov), na základe zákona o účtovníctve ( §10, nepriamo §15 ods. 1 písm b-c)) a zákona o dani z príjmov (nepriamo §3-§4 a §19).
Faktúry sa vyhotovujú buď za
  • službu alebo
  • tovar


a na uvedené nadväzuje i obsah daného dokladu a jeho formálne usporiadanie


v nepriamej nadväznosti sa obsah a forma dokladu mení aj na základe zákona o DPH.
Zákon o DPH definuje faktúry podľa jednotlivých typov zdaniteľných plnení:
-§ 71 faktúra pri dodaní tovaru a služby v tuzemsku,
- §72 faktúra pri dodaní tovaru do iného členského štátu
-§ 73 faktúra pri dodaní služby do iného členského štátu
- §74 faktúra pri nadobudnutí tovaru alebo prijatí služby zo zahraničia.


Okrem týchto faktúr zákon definuje aj doklad pri dovoze a vývoze tovaru, písomné colné vyhlásenie.
Z uvedeného teda vyplýva rozmanitosť a pestrosť účtovných a daňových dokladov a inakosť obsahu a formy.


Termíny vyhotovovania:


Podľa zákona o účtovníctve:
  • §10 ods. 2 hovorí, že účtovná jednotka je povinná vyhotoviť účtovný doklad bez zbytočného odkladu po zistení skutočnosti, ktorá sa ním preukazuje, a to tak, aby bolo možno určiť obsah každého jednotlivého účtovného prípadu spôsobom podľa§ 8 ods. 5


Podľa zákona o DPH:
  • -§ 71 faktúra pri dodaní tovaru a služby v tuzemsku – zákonom stanovená lehota na vyhotovenie faktúry je najneskôr do 15 dní od vzniku daňovej povinnosti a vzťahuje sa aj na prijatie platby pre dodaním tovaru alebo pred tým, ako je poskytovanie služby skončené. Postup pri vyhotovovaní faktúry pred vznikom daňovej povinnosti zákon osobitne neuvádza, v praxi teda neplatí zákaz vyhotoviť faktúru pred tým, ako bol tovar alebo služba dodaná.
Osobitne je v zákone upravený postup v prípade vzniku daňovej povinnosti prijatím jednej alebo viacerých platieb a súčasne aj dodaním tovaru alebo služby, na ktoré platiteľ prijal jednu alebo viac platieb v jednom kalendárnom mesiaci. Platiteľ môže v takomto prípade vyhotoviť jednu faktúru, a to najneskôr do 15 dní od vzniku poslednej daňovej povinnosti.


Pri dodaní tovaru v tuzemsku sa za faktúru považuje aj:
  • dohoda o platbách nájomného, ktorá je súčasťou nájomnej zmluvy, a dohoda o platbách, ktorá je súčasťou zmluvy o dodaní elektrickej energie, plynu, vody, tepla, ak dohoda o platbách pokrýva obdobie najviac 12 kalendárnych mesiacov, ak obsahujú náležitosti podľa § 71 ods.2
  • cestovný lístok vydaný prevádzkovateľom hromadnej dopravy osôb, ktorý je platiteľom, ak cestovný lístok obsahuje jeho obchodné meno, dátum vyhotovenia a cenu vrátane dane,
  • doklad vyhotovený ERP, ak cena tovaru alebo služby nie je viac ako 50 000 Sk, takýto doklad nemusí obsahovať náležitosti uvedené v §71 ods. 2 písm. b) (identifikačné údaje odberateľa) a jednotkovú cenu podľa ods. 2 písm. g),
  • od 1.1.2006 sa za faktúru považuje aj podkladová časť nálepky, ktorou sa preukazuje zaplatenie úhrady za užívanie diaľníc, ciest pre motorové vozidlá a ciest I. triedy v tuzemsku, ktorá ostane príjemcovi služby po oddelení nalepovacej časti náplepky, ak podkladová časť nálepky obsahuje obchodné meno dodávateľa služby, cenu vrátane dane a sumu dane (Národná diaľničná spoločnosť je od 1.3.2005 platiteľom dane a diaľničné nálepky predáva v cene s uplatnením DPH).


Zákon §71 ukladá platiteľovi v súvislosti s vyhotovovaním faktúr ďalšie povinnosti:
  • faktúru s náležitosťami podľa §71 ods. 2 je povinný vyhotoviť aj platiteľ, ktorý realizuje zásielkový predaj
  • pri dodaní tovaru podľa §8 ods. 3 a pri dodaní služby podľa §9 ods. 2 a 3 (na osobnú spotrebu, bezodplatne), je platiteľ povinný vyhotoviť doklad do 15 dní odo dňa vzniku daňovej povinnosti. Tento doklad musí obsahovať primerane náležitosti podľa §71 ods.2 a na účely zákona sa považuje za faktúru. Údaje uvedené v tomto doklade by mali preukazovať, kedy vznikla daňová povinnosť, určiť množstvo dodaného tovaru, príp. rozsah poskytnutej služby, základ dane, sadzbu dane a výšku dane.




  • §72 faktúra pri dodaní tovaru do iného členského štátu – kópiou faktúry vyhotovenou podĺa §72 preukazuje platiteľ (okrem ďalšieho dokladu podľa toho, kto obstará prepravu) splnenie podmienok na oslobodenie od dane pri dodaní tovaru do iného členského štátu. Povinnosť vyhotoviť faktúru sa vzťahuje aj na prípady, ak je platba prijatá pred dodaním tovaru. Lehota na vyhotovenie faktúry je najneskôr 15 dní od dodania tovaru (podľa §19 ods. 8) alebo prijatia platby.
  • v prípad premiestnenia tovaru, ktorý je vo vlastníctve zdaniteľnej osoby, z tuzemska do iného členského štátu a ktoré sa podľa §8 ods. 4 považuje za dodanie tovaru, je platiteĺ dane povinný vyhotoviť bezodkladne doklad o premiestnení tovaru, ktorý musí obsahovať náležitosti podľa §72 ods. 2 na účely zákona o DPH a považuje sa za faktúru
  • pri dodaní nového dopravného prostriedku do iného členského štátu je povinná do 15 dní od dodania nového dopravného prostriedku vyhotoviť faktúru každá osoba. Táto povinnosť sa vzťahuje aj na prípady, ak je platba prijatá pred dodaním nového dopravného prostriedku


-§ 73 faktúra pri dodaní služby do iného členského štátu –faktúru vyhotoví platiteľ najneskôr do 15 dní od dodania služby alebo prijatia platby.



-§74 faktúra pri nadobudnutí tovaru alebo prijatí služby zo zahraničia. V tomto prípade ide o faktúru, ktorú vyhotoví dodávateľ tovaru z iného členského štátu alebo zahraničný dodávateľ služby, príp. dodávateľ tovaru s montážou a inštaláciou. Pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu je podĺa §69 ods.6 povinný platiť daň v tuzemsku nadobúdateľ, rovnako ako zdaniteľná osoba alebo platiteľ pri prijatí služby, príp. tovaru s montážou a inštaláciou podľa § 69 ods. 2-4. Na základe údajov uvedených v tejto faktúre osoba povinná platiť daň vypočíta základ dane a daň. Ak je táto osoba platiteľom dane, touto faktúrou preukazuje právo na odpočítanie dane pri nadobudnutí tovaru z iného členského štátu. Osoba povinná platiť daň môže vo faktúre doplniť prepočet ceny bez dane na slovenské koruny, sadzbu dane, prípadne oslobodenie od dane a výšku dane v slovenských korunách.


-Dovozné a vývozné doklady.
Dokladom, ktorým platiteľ preukazuje podľa §47 ods. 3 vývoz tovaru do tretích krajín, je písomné colné vyhlásenie o prepustení tovaru do colného režimu vývoz, v ktorom je potvrdený colným orgánom výstup tovaru tovaru z územia Európskych spoločenstiev. Okrem tohto dokladu je platiteľ povinný mať aj doklad o odoslaní alebo preprave tovaru.


Dovozný doklad je písomné colné vyhlásenie, ktorým platiteľ preukazuje podľa § 51 ods. 1 písm. d) nárok na odpočítanie dane zaplatenej pri dovoze tovaru. Dovozný doklad musí byť potvrdený colným orgánom, v ktorom je platiteľ uvedený ako príjemca alebo dovozca.


§ 75 Súhrnná faktúra. Túto faktúru môže vyhotoviť platiteľ za viac samostatných dodaní tovaru alebo služby alebo za viac platieb prijatých pred dodaním tovaru alebo služby. Súhrnná faktúra môže pokrývať najviac obdobie kalendárneho mesiaca. Súhrnnú faktúru môže platiteľ vyhotoviť najneskôr do 15 dní od skončenia kalendárneho mesiaca.




Platiteľ môže zabezpečiť vyhotovenie faktúry aj prostredníctvom inej osoby, pričom platí, že faktúra musí byť vyhotovená v mene a na účet platiteľa, ktorý tovar alebo službu dodáva. Touto osobou môže byť podľa §75 ods. 3 aj zákazník za podmienky, že medzi platiteľom a zákazníkom existuje uzatvorená písomná dohoda o vyhotovovaní faktúr. Písomná dohoda musí obsahovať podmienky, ktoré musia byť dodržané, aby dodávateľ akceptoval faktúry vyhotovené zákazníkom.


Náležitosti faktúry
Podľa zákona o účtovníctve (§10)
- označenie účtovného dokladu,
- obsah účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov,
- peňažnú sumu alebo údaj o cene za mernú jednotku a vyjadrenie množstva,
- dátum vyhotovenia účtovného dokladu,
- dátum uskutočnenia účtovného prípadu, ak nie je zhodný s dátumom vyhotovenia,
- podpisový záznam osoby (§32 ods. 3 zákona o účtovníctve) zodpovednej za účtovný prípad v účtovnej jednotke a podpisový záznam osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie,
- označenie účtov, na ktorých sa účtovný prípad zaúčtuje v účtovných jednotkách účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, ak to nevyplýva z programového vybavenia.


Podľa zákona o DPH:
  • -§ 71 faktúra pri dodaní tovaru a služby v tuzemsku
<table border="1" bordercolor="#000000" cellpadding="1" cellspacing="0" width="861"> <col width="190"> <col width="61"> <col width="79"> <col width="81"> <col width="81"> <col width="70"> <col width="95"> <col width="82"> <col width="102"> <tbody><tr valign="bottom"> <td bgcolor="#c0c0c0" height="117" width="190"> Náležitosti
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="61"> Faktúra
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="79"> Splátkový kalendár
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="81"> Dohoda o platbách
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="81"> Doklad z ERP
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="70"> Cestovný lístok
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="95"> Podkladová časť dialničnej nálepky
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="82"> Doklad pri dodaní T a S podľa §65 a § 66
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="102"> Doklad pri dodaní T alebo S na osobnú spotrebu, bezodplatne
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="78" width="190"> meno, adresa, sídlo platiteľa, ktorý T alebo S dodáva, IČDPH
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> áno obchodné meno
</td> <td width="95"> áno obchodné meno
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="58" width="190"> meno, adresa, sídla príjemcu T alebo S, IČDPH, ak má pridelené
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> nie
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="18" width="190"> Poradové číslo faktúry
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="98" width="190"> Dátum, kedy bol T alebo S dodaná, platba prijatá, ak tento dátum možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="18" width="190"> Dátum vyhotovenia faktúry
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> áno
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="190"> množstvo a druh dodaného T alebo druh a rozsah služby
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="98" width="190"> základ dane, jednotková cena bez dane a zľavy a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jendotkovej cene
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno, okrem jednotkovej ceny
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="190"> sadzba dane, údaj o oslobodení od dane
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="190"> výška dane celkom
</td> <td width="61"> áno
</td> <td width="79"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="81"> áno
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> áno
</td> <td width="82"> áno (§65) nie (§66)
</td> <td width="102"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="18" width="190"> cena vrátane dane
</td> <td width="61"> nie
</td> <td width="79"> nie
</td> <td width="81"> nie
</td> <td width="81"> nie
</td> <td width="70"> áno
</td> <td width="95"> áno
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> nie
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="17" width="190"> odkaz na §65 a §66
</td> <td width="61"> nie
</td> <td width="79"> nie
</td> <td width="81"> nie
</td> <td width="81"> nie
</td> <td width="70"> nie
</td> <td width="95"> nie
</td> <td width="82"> áno
</td> <td width="102"> nie
</td> </tr> </tbody></table>

Vysvetlivky:
T – tovar
S – služba
Ak platiteľ dane uplatňuje postup podľa §66 (osobitná úprava dane pri umeleckých dielach, zberateľských predmetoch, starožitnostiach a použitom tovare), nesmie na faktúre uviesť samostatne sumu dane


Zákon bližšie nešpecifikuje pojem „primerane“. Avšak predpokladáme, že pri dodaní tovaru podľa §8 ods. 3 alebo služby podľa §9 ods. 2 a 3 by mala byť v tomto zmysle správne vyčíslená daň


§72 faktúra pri dodaní tovaru do iného členského štátu


<table border="1" bordercolor="#000000" cellpadding="1" cellspacing="0" width="632"> <col width="180"> <col width="155"> <col width="141"> <col width="146"> <tbody><tr valign="bottom"> <td bgcolor="#c0c0c0" height="77" width="180"> Náležitosti
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="155"> Faktúra pri dodaní tovaru do iného ČŠ
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="141"> Faktúra pri premiestnení tovaru podľa § 8 ods. 4
</td> <td bgcolor="#c0c0c0" width="146"> Faktúra pri dodaní nového dopravného prostriedku do iného ČŠ
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="78" width="180"> meno, adresa sídla, miesto podnikania, platiteľ, ktorý T dodáva, jeho IČDPH
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="98" width="180"> meno, adresa sídla, miesto podnikania, nedobúdateľa T jeho IČDPH, pod ktorým T objednal
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="180"> ČŠ, do ktorého sa T dodáva
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="18" width="180"> Poradové číslo faktúry
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> primerane
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="98" width="180"> Dátum dodania T, dátum prijatia platby, ak ho možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="180"> Dátum vyhotovenia faktúry
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="38" width="180"> Množstvo a druh dodaného tovaru
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="98" width="180"> cenu tovaru, jednotková cena bez dane a zľavy a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jednotkovej cene
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="58" width="180"> odkaz na §43, podľa ktorého platiteľ uplatňuje oslobodenie od dane
</td> <td width="155"> áno
</td> <td width="141"> áno
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> <tr valign="bottom"> <td height="77" width="180"> údaje o dodanom novom dopravnom prostriedku podľa §11 ods. 12
</td> <td width="155"> nie
</td> <td width="141"> nie
</td> <td width="146"> áno
</td> </tr> </tbody></table>

Táto faktúra musí primerane obsahovať náležitosti podľa §72 ods. 2 a súčasne aj údaje o novom dopravnom prostriedku podľa §11 ods. 12, .t.j. počet ubehnutých kilometrov, prípadne dátum uvedenia do prevádzky, pre účely preukázania, že v danom prípade bol dodaný nový dopravný prostriedok, ktorý podlieha osobitnému režimu podľa zákona o DPH.


  • § 73 faktúra pri dodaní služby do iného členského štátu


  • meno, adresa sídla, miesta podnikania, príp. prevádzkarne platiteľa, ktorý dodáva službu a jeho IČDPH,


  • meno, adresa sídla, miesta podnikania, príp. prevádzkarne príjemcu služby a jeho IČDPH, pod ktorým službu objednal, ak mu bolo pridelené,


  • členský štát, do ktorého sa služba dodáva,


  • poradové číslo faktúry,


  • dátum, kedy bola služba dodaná alebo dátum, kedy bola platba podľa odseku 1 prijatá, ak tento dátum možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry,


  • dátum vyhotovenia faktúry,


  • rozsah a druh dodanej služby,


  • cena služby,


  • odkaz na §15 alebo §16, podľa ktorého je miestom dodania služby iný členský štát




Poznámky
Bez ohľadu na to, kto faktúru vyhotovuje (platiteľ, iná osoba, zákazník) za údaje uvedené vo faktúre a za včasnosť jej vyhotovenia zodpovedá vždy platiteľ dane.
Ak je faktúra vyhotovená v cudzom jazyku, je platiteľ dane povinný na požiadanie daňového úradu zabezpečiť aj preklad do slovenského jazyka.
Faktúra môže byť vyhotovená písomne alebo elektronicky, so súhlasom zákazníka. Vierohodnosť pôvodu a neporušenosť obsahu elektronicky vyhotovenej faktúry musí byť zaručená elektronickým podpisom podľa osobitného predpisu, zákona č. 215/2002 Z.Z. o elekronickom podpise.


Za faktúru sa považuje aj každý doklad, ktorý mení alebo dopĺňa pôvodnú faktúru a výslovne a jednoznačne sa k nej vzťahuje. Povinnou náležitosťou tohto dokladu je aj poradové číslo pôvodnej faktúry. Do tejto kategórie patria predovšetkým opravné faktúry, t.j. dobropisy a ťarchopisy, ktoré platiteľ vyhotovuje pri oprave základu dane podľa §25. Dokladom, ktorý mení a dopĺňa pôvodnú faktúru, môže byť aj súhrnná faktúra.


Archivovanie dokladov
Platiteľ je povinný po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú, uchovávať:
  • kópie faktúr, ktoré vyhotovil,
  • kópie faktúr, ktoré boli vyhotovené v jeho mene zákazníkom alebo inou osobou,
  • originály všetkých prijatých faktúr,
  • originály faktúr podĺa §71 ods. 9 (pri dodaní tovaru alebo služby na osobnú spotrebu alebo bezodplatne) a doklad o premiestnení tovaru podĺa § 72 ods. 3
  • dovozné a vývozné doklady potvrdené colným orgánom.


Uchovávať faktúry po dobu 10 rokov nasledujúcich po roku, ktorého sa týkajú, je povinná aj:
  • zdaniteľná osoba a právnická osoba, ktorá nie je zdaniteľnou osobou, prijaté faktúry,
  • každá osoba, ktorá dodá nový dopravný prostriedok do iného členského štátu, doklad o predaji,
  • každá osoba, ktorá kúpi nový dopravný prostriedok z iného členského štátu, doklad o kúpe.
Usporiadat
kulka kulka

kulka je offline (nepripojený) kulka

neznasam uctovnictvo, nemam na to bunky :-( ...viac
Dobry den vsetkym...
Vystavila som fakturu pre firmu, ktorej sme mali poskytnut sluzby - t.j. montaz okien, podlahy, obklady atd...
Kedze sme odjakziva zalohove faktury vypisovali ako bezne faktury s DPH a "zalohu" som dala iba do textu ako zalohu na material, po ukonceni prac som vystavila fakturu na zvysnu sumu, tak ako vzdy. Avsak uctovnicka zavolala, ze potrebuje vystavit fakturu na celu sumu minus zalohova suma, co som teda urobila vramci moznosti, co nebol problem, ze som zalohu odratala v texte, nakolko ma program inak nepusti, kedze nepouzivame zalohove faktury.
Fakturu nam uhradili a teraz mi prislo mailom, citujem:
"naša účtovníčka mi oznámila, že faktúry od Vás sú zle vystavené. Mám Vás poprosiť, aby ste ich vystavili podľa zákona o postupe účtovania. T.j. zálohovú faktúru bez DPH, na sumu 1 200 €, vyúčtovaciu faktúru na zálohu 1 200 s DPH a doúčtovaciu faktúru za tovar 1 344 €. "
Nasa uctovnicka sa tomu cuduje, nakolko ona so zauctovanim nema problem, avsak ja v mojom programe tuto moznost nemam.
Chcem sa spytat, ci ma naozaj pravdu, lebo my rocne vystavime stovky faktur, ci uz mestu, do statnej spravy, bytovym druzstvam, spolocenstvam, firmam i spolocenstvam a s tymto systemom ziadny z nich nemal problem.
Je predsa v poriadku, kedze je zaloha a doplatok v inom mesiaci, ze obe zauctujem s dph a nemusim saskovat s 3 fakturami.
Navyse mne sa to v mojom programe neda, mam bezplatny program, cize len zakladne funkcie, nerobim si ziadnu evidenciu pohladavok, ani penazne denniky, nic podobne, kedze uctovnictvo nam robia externe, nie je to ani potrebne.
Ako by ste postupovali ? Mam vystavit fiktivne len pre ich potrebu na uz vystavenu zalohovu fakturu este jednu a to bez DPH, len zmenim text, postaci to ?
Mne sa to zda naozaj zbytocne komplikovane.....
DAKUJEM VOPRED ZA ODPOVEDE
0 0
a_je_to a_je_to

a_je_to je offline (nepripojený) a_je_to

Re : kulka
Zálohovú faktúru s DPH možno vyhotoviť až po prijatí zálohy, nie skôr, lebo dovtedy nebolo nič dodané. Ak k zaplateniu zálohy nezaväzuje zmluva, tak sa najprv vyhotovuje požiadavka na zálohu, bez vyčíslenia DPH a bez dátumu dodania, ktorá sa nikde neúčtuje, iba jej úhrada na 314/221. Až po uhradení zálohy odberateľom sa vyhotoví zálohová faktúra s DPH, kde dátum dodania je dátum nabehnutia zálohovej platby dodávateľovi. Z tej sa účtuje iba DPH ako 378/343 u dodávateľa a 343/379 u odberateľa, základ nie. Po ukončení prác sa vyhotoví faktúra na celú dodávku s celou DPH a odpočíta sa v nej základ zálohy a DPH zo zálohy, vyčísli sa doplatok k zálohe. Tam sa účtuje 311/602+343-378-343 u dodávateľa a 518+343-379-343/321 u odberateľa. Tak to vyplýva z celého kontextu ZoDPH. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-comfficeffice" /><o:p></o:p>
Z Tvojho popisu nie je celkom jasné, čo odberateľova účtovníčka chce ... a sumy nesedia. Zákon o postupe účtovania neexistuje, jediný predpis upravujúci tuzemskú fakturáciu je § 71, ZoDPH. Podľa telefonátu chce faktúru na celú dodávku s celou DPH a odpočítanú zálohu s DPH ... a podľa mailu chce najprv požiadavku na zálohu bez DPH, potom zálohovú faktúru s DPH a napokon doúčtovaciu faktúru na tovar /nie na celú dodávku/, čo je iné než telefonát. To musíš upresniť ako prvé. <o:p></o:p>
Ak vystavuješ stovky faktúr neplatcom DPH, tak nemajú dôvod protestovať, lebo neuplatňujú odpočet. Ale platiteľ má nárok požadovať faktúru s podkladmi pre riadny odpočet a riadne zaúčtovanie. Neviem, v akom programe účtuješ, ale dobrý program pre platiteľa DPH by mal umožniť fakturáciu s odpočítaním zaplatenej zálohy s jej DPH a vyčíslením doplatku. Skús ešte zadať zálohu, ako jednu mínusovú položku fakturácie. Ak to nepôjde, zožeň si lepší program, lebo platiteľom DPH to nestačí.<o:p></o:p>
0 0

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať