Ahoj. Chcel by som sa s Vami podeliť o moju skúsenosť týkajúcu sa zmeny kategóriu vozidla z N1 na M1. Pokúšal som sa dať si zvýšiť počet miest na sedenie na 5 a zapísať si ťažné zariadenie.
Na Obvodných úradoch Vám ako prvé povedia, že sa to nedá. Ani zmeniť kategóriu, ani zvýšiť počet miest na sedenie. Ak budete neodbytní, tak Vám po dlhšej diskusii Vám povedia, že sa to dá, ale musíte spĺňať to a to a budú požadovať rôzne skúšky a schvaľovanie, ktoré môže trvať aj viac než rok, kopu paňazí a postup a papierovačky okolo toho zodpovedajú postupu ako keby ste si doma vyrobili vlastné auto a chceli si ho dať prihlásiť. V zákone, ktorého sa pridŕžajú, je uvedený vzorec na výpočet počtu miest na sedenie a hmotnosti, za náklade ktorého práve vo Vašom aute môže byť zvýšený počet miest na sedenie aj bez zmeny druhu vozidla. Vzorec je len výmyslom, ktorý má stažiť ľuďom život, a veci z neho na Slovensku vyplývajúce sú historickým prežitkom.
V iných štátoch EU, ak sa snažíte napr. o zmenu z N1 na M1, je jedno či ide o opätovnú prestavbu vozidla alebo o prvú, ak existuje rovnaký typ alebo model auta napr. v kategórii M1, podľa zákonov EU, nie je problém zmeniť kategóriu z N1 na M1 aj so zvýšením počtu miest na sedenie. Podmienkou je, aby bol na trhu rovnaký typ auta v tejto kategórii, alebo s Vami požadovaným počtom miest.
Z môjho zisťovania vyplýva, že Slovenské zákony riešia túto otázu po svojom a to nad rámec zákonov EU. Obmedzujú právo občanov nakladať so svojím majetkom. Rovnako ako obmedzujú slobodu nakladať so svojím majetkom pri odovzdaní auta do zberných surovín.
Ako príklad uvádzam Česko, kde sa "páni ktorý si vyhrievajú svoje vyššie položené miestečkach" už boli ľudmi prinútení spraviť zmenu v zákonoch a situácia sa už zmenila k lepšiemu. Z viacerých firiem vyberám len kvôli popisu zrozumiteľnému aj pre sedliaka napr. - spoločnosť Tom-car
http://www.tom-car.cz/ povolenie od Ministerstva na: Zpětná přestavba vozidel (z nákladní do osobní), Zpětná přestavba vozidel z kategorie N1 nákladní do kategorie M1 osobní s navýšením obsaditelnosti 5-9 osob.
Popisovanú prestavbu je v štátoch EU možné spraviť veľmi jednoducho, v jednom prípadne dvoch krokoch, bez zbytočného vyhadzovania peňazí a to v celkovej cene 100 max. 200Eur podľa krajiny. Netreba žiadne špeciálne skúšky ako to vyžadujú Slovenské zákony. Zmenu kategórie, opätovnú zmenu kategórie, zmenu počtu miest na sedenie, vykoná autorizovaný servis alebo Okresná stanica technickej kontroly v závislosti od štátu.
Zistil som, že dopraváci sa vyhovárajú na finančníkov, že tam treba odblokovať zjednodušenie procesu, pretože umožnili daňové odpisy na kúpu áut firmám.
V iných štátoch EU pritom zákony tiež umožňujú podnikateľom odpisy z daní pri kúpe auta. Nakoniec podnikateľ predáva auto s daňou alebo bez dane podľa toho komu, ale v konečnom dôsledku sa štát/zákony na auto pozerá ako na auto so splatenou daňou a následne zákony umožňujú jednoduchý proces pri zmene kategórie a zmene počtu miest.
Dokedy tu bude platiť súčasný stav znemožnujúci zmenu kategórie? Slovač preber sa! Pričň sa aj ty o zmenu, ak sa ťa týka. Treba z viacerých strán bombardovať ministerstvo žiadosťami...