Zavrieť

Porady

Diktát vo 4.ročníku

Prosím vás o radu ohľadom chyby v diktáte, ktorú urobil žiak 4.roč. Ide o takto napísané slovo: rybi. Diktát bol písaný po precvičení učiva o vybraných slovách,žiak ešte nemá vedomosti o skloňovaní. Je potrebné brať chybu do úvahy pri známkovaní? Ja si myslím, že nie, ale chcem vedieť aj názor iných. Ďakujem.
Usporiadat
danushka danushka

danushka je offline (nepripojený) danushka

Ak pani učiteľka vopred upozornila žiakov v diktáte pri pripísaní slova ryby na to, že po B má byť Y, tak vtedy má právo takúto chybu považovať oprávnene, inak nie, gramaticky to deti ešte nevedia zdôvodniť, neprebrali ešte vzory podstatných mien. Určite by som sa na rodičovskom združení opýtala učiteľky, ako tieto znalosti a neznalosti počas diktátov rieši. Hoci mám už hodne satršie deti, pamätám si, že naše pani učiteľky toto riešili práve upozornením na dané slovo pri čítaní diktátov a kto nebol pozorný - mal smolu, spravil chybu.
Ale Renduša poviem Ti jedno, že kým bol môj syn 4ták, 5tak -diktáty písal na 1dničku...a teraz je 2hák na strednej a tie tvrdky čo narobí, no ja keby som bola jeho frajerka, tak mu dám kopačky, ale jeho frajerka robí v elektronickej pošte také chyby, že ajajáááj, no koment...
Takže veľmi sa nerozčuľuj, nie je zárukou, že keď štvrták na ZŠ napíše slovko ryby správne, že ho napíše správne aj o pár rôčkov neskôr.
0 0
katica.vargova katica.vargova

katica.vargova je offline (nepripojený) katica.vargova

Veľmi krásne slová. Bolo by fajn, keby si ich prečítala pani učiteľka, ktorej to patrí.
Naposledy upravil katica.vargova : 13.11.08 at 20:31 Dôvod: odpoveď na príspevok - janomila
0 0
Fany1000 Fany1000

Fany1000 je offline (nepripojený) Fany1000

Nepoznám presne učebné osnovy pre 4. ročník. Ak už preberali skloňovanie podstatných mien, tak by som to ako chybu brala. Ak nie, tak by som ju len vyznačila, ale nepočítala do celkového hodnotenia.
0 0
katica.vargova katica.vargova

katica.vargova je offline (nepripojený) katica.vargova

Uvediem iný príklad. Spodobovanie spoluhlások sa preberá v 3. roč. ZŠ. Ako pomôcka sa uvádza 1 dub - 2 duby, 1 hríb - 2 hríby. Tiež sa nevysvetľuje, prečo píšeme ypsilon po b, vôbec už nehovoríme o vzoroch a skloňovaní, ... deti sú vnímavé, berú to ako samozrejmosť. Určite sa nájde aj také, ktoré sa spýta, prečo sa tam píše "y". Skôr majú deti tendenciu po prebratí vybraných slov písať "y" aj tam, kde by predtým ani nenapísali. Každopádne učiteľ pri diktátoch nemá diktovať slovo, s ktorým sa žiaci nestretli. Ale slovo "ryby" žiaci 4. ročníka už písali aj v 3. ročníku.
Pochopila by som Tvoje sklamanie, ak by sa toto slovko bolo objavilo v diktáte v Genitíve Singuláru, pokiaľ ale diktovala p.uč. ryby v Nominatíve Plurálu, potom právom opravila chybu. Môžeš uviesť presne celú vetu s tým slovom?
0 0
renduša renduša

renduša je offline (nepripojený) renduša

Tá veta znela: Ryby plávajú v bystrej vode. Ale nesúhlasím s tebou katica. Ako môžem na takomto základe chcieť od žiaka, aby pravopis skloňovania podstatných mien, ako si uviedla v Nominatíve plurálu, už vedel?Stále je to o tom istom. Videl to síce napísané,dokonca to aj sám určite niekedy napísal, či prečítal, a to určite už v prvej triede, ale to je málo na to, aby to vedel aj správne použiť. Stále nepozná dôvod, prečo a ten predsa vždy žiakovi pri oprave chyby treba povedať. To mu akože stačí spomenúť nejaké spodobovanie? No ja si myslím, že je to málo, nech je akokoľvek vnímavé.Nepozná vzory, a preto to nemôžem od neho vyžadovať.
0 0
katica.vargova katica.vargova

katica.vargova je offline (nepripojený) katica.vargova

Neviem, či si ma správne pochopila. Uviedla som celkom iný príklad, aby si videla, že deti pracujú aj so slovami, v ktorých sa ešte neučili o tom, prečo sa tam píše "i alebo y". Lenže tú vetu už žiak 4. ročníka v pohode napíše, ak sa nepomýli.
Spodobovanie je konkrétny príklad, keď pracujeme so slovami, napr. duby, holuby, hríby, ..., keď žiakom nehovoríme, že je to Nominatív Plurálu, a že sa skloňuje podľa toho a toho vzoru, napriek tomu tieto slová píšeme.

Neviem, prečo si natoľko znechutená z hodnotenia p. uč., možno tá jedna chyba bola zlomová v celkovom hodnotení diktátu, ...

Učiteľ, podľa môjho zváženia, nepochybil. Chcela si vedieť názor aj iných, skús prijať aj taký, ktorý nesúhlasí s Tvojou mienkou.
0 0
danushka danushka

danushka je offline (nepripojený) danushka

Katica.vargová, dovolím si nesúhlasiť s Tvojim názorom - ak dieťa nevie zdôvodniť prečo sa v slove ryby po b píše y, pretože sa ešte neučilo, že je to nominatív plurálu ženského vzoru žena, tak mu to vyučujúci nemôže rátať za chybu. A to ako štvrtáčik zdôvodniť ešte na zač. šk. roka nemôže, toto sa začnú učiť, ak si dobre pamätám v druhom polroku štvrtého ročníka.
Ja som asi mala u svojich detí šťastie na pani učiteľky. Dokonca synova slovenčinárka na druhom stupni pri oprave diktátov dávala zrkadlovo na druhej strane zošitov každé slovo, ktoré bolo chybne napísané zdôvodniť, v zmysle :,, zdôvodni, prečo je oprava v slove takáto..." , nestačilo len tak opísať diktát, alebo slová, ale zdôvodniť a vysvetliť a tak si to deti zvyčajne zapamätali.
0 0
renduša renduša

renduša je offline (nepripojený) renduša

Ja katica tvoj názor prijímam, ibaže s ním nesúhlasím.
Napíšem, ako dieťa svoju chybu zdôvodnilo.To mám osobne odskúšané.
V slove ryby dalo mäkké "i" preto po spoluhláske "b", lebo to nie je vybrané slovo po "b".Nadiktovala som mu slovo rybičky. Tam to zdôvodnilo presne tak isto, zdôvodnilo aj písanie "y" po "k", lebo je to tvrdá spoluhláska. Učivo o tvrdých spoluhláskach pozná už z 2. roč. Ja ako učiteľka, by som bola spokojná,že dieťa mi vie všetko"vedomostiamprimerane " odôvodniť a za to ho aj patrične ohodnotila. S tou zlomovou chybou máš pravdu. Žiačke to zhoršilo známku z diktátu o stupeň.
0 0
jaros5 jaros5

jaros5 je offline (nepripojený) jaros5

tetrisss Pozri príspevok
V tomto pripade sa jednoznacne predsa jedna o chybu, gramatiku sa ucime aj ocami a nejde o jej zdovodnenie. To ale neznamena, ze to treba dietatu nejako osobitne vytykat, spravnu gramatiku mozno dosiahnut iba cvicenim a citanim.
S týmto príspevkom musím jednoznačne a dosť dôrazne nesúhlasiť! Učiť sa gramatiku "očami" sa mi zdá dosť pritiahnuté za vlasy. Predstavte si, že by si mal žiak zapamätať každý takýto jav vizuálne, bez toho, aby mu učiteľ vysvetlil samotné pravidlo. / ..a nielen vysvetlil, ale aj prebrané učivo utvrdil a dostatočne precvičil...) Už beztak to nemá logiku, kde v slovenčine písať resp. nepísať ypsilon po obojakých spoluhláskach (či už v koreni slova, alebo v prípone). A ešte horšie je, že nielen v minulosti, ale ešte aj v dnešnej dobe sa podobne učia aj iné predmety. Bez toho, aby žiak pochopil súvislosti, podstatu, pravidlo. Deti sa potom "drvia" naspamäť niečo, čomu nerozumejú.
0 0
tetrisss tetrisss

tetrisss je offline (nepripojený) tetrisss

No, niekedy ani ja neviem... ...viac
jaros5 Pozri príspevok
S týmto príspevkom musím jednoznačne a dosť dôrazne nesúhlasiť! Učiť sa gramatiku "očami" sa mi zdá dosť pritiahnuté za vlasy. Predstavte si, že by si mal žiak zapamätať každý takýto jav vizuálne, bez toho, aby mu učiteľ vysvetlil samotné pravidlo. / ..a nielen vysvetlil, ale aj prebrané učivo utvrdil a dostatočne precvičil...) Už beztak to nemá logiku, kde v slovenčine písať resp. nepísať ypsilon po obojakých spoluhláskach (či už v koreni slova, alebo v prípone). A ešte horšie je, že nielen v minulosti, ale ešte aj v dnešnej dobe sa podobne učia aj iné predmety. Bez toho, aby žiak pochopil súvislosti, podstatu, pravidlo. Deti sa potom "drvia" naspamäť niečo, čomu nerozumejú.
Ja som nepovedala, ze sa ma ucit iba vizualne, ale je to podstatne cvicenie, neviem ako ty, ale pokial som sa uz davnejsie s nejakym skovom nestretla, tak ked si ho napisem, nemam ziadnu pochybnost o spravnom pravopise, predsa normalne, ked piseme, nezdovodnujeme si kazde slovo, jednoducho to vieme. O vizuanej podpore pravopisu nakoniec svedci aj to, ze pravopis tych neskor narodenych je dost biedny velakrat a ja si myslim, ze dost podstatne je to, ze malo mladych ludi cita.
0 0
v_mary v_mary

v_mary je offline (nepripojený) v_mary

vieramaria Pozri príspevok
No ,tento názor sa mi zdá trochu dehonestujúci naše zdravé deti v 4. ročníku! Dieťa má totiž aj zrakovú pamäť, na to treba nezabúdať a deti viesť k čítaniu aj mimo DÚ. Na pravopis existujú aj rôzne fintičky na zapamätávanie a rýchle vybavovanie...
No veď práve, existujú rôzne fintičky, lenže vyučujúci by mal deťom prácu uľahčovať a pomáhať... Naozaj sa dnes kladú na deti veľké požiadavky. Na precvičovanie a utvrdzovanie učiva je malý priestor a deti sú preťažené. Stupnica je veľmi prísna. Je rozdiel ak takú chybu urobí žiak na strednej škole a v 4. triede a to sa dnes do úvahy neberie... Okrem toho v triede nie sú všetky deti nadpriemerné. Takže je to presne tak ako uviedol Janomila...závisí to len od prístupu učiteľa a či svoju prácu berie ako povolanie alebo zamestnanie...
0 0
jaros5 jaros5

jaros5 je offline (nepripojený) jaros5

vieramaria Pozri príspevok
No ,tento názor sa mi zdá trochu dehonestujúci naše zdravé deti v 4. ročníku! Dieťa má totiž aj zrakovú pamäť, na to treba nezabúdať a deti viesť k čítaniu aj mimo DÚ. Na pravopis existujú aj rôzne fintičky na zapamätávanie a rýchle vybavovanie. Jednu z nich napr. ak povieš ,,tie" daj y, samozrejme ak tam nevyslovíš mäkko alebo po mäkkej spoluhláske, alebo z husi je lepšie stehno mäkké, od osy máš tvrdú hrču ajajaj toho by bolo, keby sme sa deťom viac venovali a nie kritizovali. Prepáčte mi tento tón, nie je namierený na konkrétne osoby. Však viete, učiteľka sa nezaprie...
Milé dámy, splietate piate cez deviate. Jedným z nepísaných pravidiel porady je aj to, že keď sa niečomu nerozumiem , tak neradím resp. sa nevyjadrujem. A tiež mi prepáčte tento tón, ale zbohom škola - ak na niektorej učíte (katica a vieramania).
Nebýva zvykom, aby som sa takto tvrdo na porade vyjadril, ale čo je veľa, to je veľa.
S pozdravom česť práci,
Prepustený a momentálne nezamestnaný učiteľ.
Naposledy upravil jaros5 : 15.11.08 at 15:49 Dôvod: upresnenie
0 0
tetrisss tetrisss

tetrisss je offline (nepripojený) tetrisss

No, niekedy ani ja neviem... ...viac
jaros5 Pozri príspevok
Milé dámy, splietate piate cez deviate. Jedným z nepísaných pravidiel porady je aj to, že keď sa niečomu nerozumiem , tak neradím resp. sa nevyjadrujem. A tiež mi prepáčte tento tón, ale zbohom škola - ak na niektorej učíte.
Nebýva zvykom, aby som sa takto tvrdo na porade vyjadril, ale čo je veľa, to je veľa.
S pozdravom česť práci,
Prepustený a momentálne nezamestnaný učiteľ.
No teda! To si svoje sklamanie vybijas na nas, alebo co, nie, nie som ucitel a dnes by som ani nechcela byt, ale zato svoj nazor mozem mat a pokial si prezries moje prispevky na porade, tak okrem preklepov, tazko v mojom pravopise najdes chyby a tak aj ked nie som ucitel, mozem svoj nazor hadam vyjadrit a to celkom bez urazania druhych.
0 0
Danila Danila

Danila je offline (nepripojený) Danila

Poraďácky odpadlík:)))))
vieramaria Pozri príspevok
Ak niekto nejaký príspevok na porade považuje za traktát dokonale vyčerpávajúci jadro problému, tak sa veľmi mýli. Ide tu o stručné odpovede na určitú časť problému z pohľadu pisateľa. Môže ľahko prísť k nepochopeniu , vzájomnému netaktnému vyjadrovaniu sa na adresu konkrétneho človeka. Deti sú omnoho múdrejšie, ako si myslíte mnohí, ktorí s nimi nepracujete. Celkovo ľutujem, že som sa do tejto témy zapojila. Už na začiatku som vedela, že išlo mamičke o známku. Ak by dieťa dostalo o stupeň lepšiu, tak by sa to tu vôbec nepretriasalo.Nabudúce sa zapojím do témy o bryndzových haluškách. Tým rozumie každý slovák.
Ty si skutočne dala korunu obhajobe tvojich názorov. V prvom rade si neviem predstaviť, že by som deťom, alebo teraz vnúčatám vysvetľovala čokoľvek o husiach v súvislosti z ich stehnami. Ale prosím, niekomu to môže vyhovovať a tak rešpektujem tento návod. Ale tú vyznačenú vetu si nemyslela vážne. Koho si mala na zreteli? Máš pocit, že je tu niekto, kto s deťmi nepracuje? My vieme, že naše deti sú múdre. Múdrejšie, ako si možno myslíme. Ale pokiaľ ma zrak neklame, predmetom diskusie bolo rozhodnutie učiteľa. Zadávateľka o voze, ty o bryndzových haluškách.
0 0
jaros5 jaros5

jaros5 je offline (nepripojený) jaros5

tetrisss Pozri príspevok
No teda! To si svoje sklamanie vybijas na nas, alebo co, nie, nie som ucitel a dnes by som ani nechcela byt, ale zato svoj nazor mozem mat a pokial si prezries moje prispevky na porade, tak okrem preklepov, tazko v mojom pravopise najdes chyby a tak aj ked nie som ucitel, mozem svoj nazor hadam vyjadrit a to celkom bez urazania druhych.
Milá tetrisss, na nikom a zvlášť na tebe som si nechcel nič vbíjať (dôkazom je aj to, že som vyjadril s tvojim príspevkom súhlas a po mojom tvrdom vyjadrení som rychle dopísal nicky, ktorých sa to týka).Vážim si tvoj názor a viem, že rodičia to v súvislosti so školou majú veľakrát ťažké. Sám mám druháčika a štvrtáčku. Veľakrát som v dileme, ako opraviť v hlavičkách mojích detí to, čo im pani učiteľka zle vysvetlila. tak aby som ju v ich očiach nezhodil. Ale to by bolo na trošku inú tému.
V suvislosti s tým, čo sa pýtala zadávateľka tu odznelo veľa veľmi dobrých príspevkov - každý si po prečítaní urobí názor sám.
0 0
mamminta mamminta

mamminta je offline (nepripojený) mamminta

Ja osobne by som to za chybu ratala, pretoze kazdemu diktatu predchadza opakovanie. Pri preberani vybr. slov ucitelka vysvetli vyznam kazdeho slova a aj od neho odvodenych. Teda verim, ze sa s odv. slovom -ryby- stretli viackrat. A nemusela vysvetlovat, preco sa na konci pise "y".
A kde je istota, ci im to pri pisani aj nepovedala a ziak prepocul...
A co sa tyka toho citania, plne suhlasim. Deti malo citaju a nemaju si to s cim v hlavicke "prirovnat, odsuhlasit".
0 0
jaros5 jaros5

jaros5 je offline (nepripojený) jaros5

renduša Pozri príspevok
Prosím vás o radu ohľadom chyby v diktáte, ktorú urobil žiak 4.roč. Ide o takto napísané slovo: rybi. Diktát bol písaný po precvičení učiva o vybraných slovách, žiak ešte nemá vedomosti o skloňovaní. Je potrebné brať chybu do úvahy pri známkovaní? Ja si myslím, že nie, ale chcem vedieť aj názor iných. Ďakujem.
renduša, stotožňujem sa s tvojím názorom - jednoznačne máš pravdu.
Dokonca ak žiak urobí v diktáte chybu viacnásobne, v tom istom slove (už prebranom a "utvrdenom" gramatickom jave), učiteľ by ju mal považovať za chybu jednu.
0 0
vieramaria vieramaria

vieramaria je offline (nepripojený) vieramaria

renduša Pozri príspevok
Prosím vás o radu ohľadom chyby v diktáte, ktorú urobil žiak 4.roč. Ide o takto napísané slovo: rybi. Diktát bol písaný po precvičení učiva o vybraných slovách,žiak ešte nemá vedomosti o skloňovaní. Je potrebné brať chybu do úvahy pri známkovaní? Ja si myslím, že nie, ale chcem vedieť aj názor iných. Ďakujem.
Môj posledný názor je ten, že ak si myslíš, že toto sú ťažké problémy pri známkovaní, tak si každý diktát dobre prečítaj a slová , ktorých pravopis žiaci ešte nevedia zdôvodniť , nahraď inými.
0 0
jaros5 jaros5

jaros5 je offline (nepripojený) jaros5

V súvislosti s témou si dovolím malý exkurz. A čo tak zjednodušiť slovenský pravopis ?! Napríklad zrušiť vybrané slová. alebo ešte radikálnejšie: zrušiť ypsilon !
Viete koľko času naviac by sa mohli venovať učitelia deťom? Napríklad aj zmysluplnému čítaniu zaujímavých textov. Namiesto bezbrehého "drilovania" sa vybraných slov, by napríklad mali viac priestoru na vyjadrenie vlastných názorov, alebo kladenie otázok, na ktoré chcú poznať odpoveď.
Ako som už spomenul v niektorom mojom predchádzajúcom príspevku, písanie ypsilonu po obojakých spoluhláskach nemá žiadnu logiku.
0 0
danushka danushka

danushka je offline (nepripojený) danushka

vieramaria Pozri príspevok
Môj posledný názor je ten, že ak si myslíš, že toto sú ťažké problémy pri známkovaní, tak si každý diktát dobre prečítaj a slová , ktorých pravopis žiaci ešte nevedia zdôvodniť , nahraď inými.
A prečo tu cítiť sarkazmus z Tvojich riadkov ? Len krútim hlavou.
Veď zadávateľka nemala na výber iných slov v diktáte svojej ratolesti a týmto Tvojim odporučením sme úplne .

Taký štvrtáčik, keď mohol ešte dostať jednotku z diktátu, ale už dostal dvojku - sa cíti byť povedzme trošku zronený, lebo nebola ocenená jeho snaha, ktorú musí požehnane vynaložiť, aby si zapamätal tie vybrané slová, ktoré sa tak ťažko v praxi píšu na papier a chudáčik štvrtáčik ešte nevie čo ho čaká, keď príde na rad skloňovanie podstatných mien. Ten guláš ešte len príde a za ten svet nebude vedie pochopiť nominatív singuláru životných podstatných mien mužského rodu.
Poviem Vám, že to tie naše slovenské deti nemajú vôbec ľahké, keď musia na prvom stupni základných škôl zvládnuť princíp slovenskej gramatiky. Nie je to hračka a metodika na prvom stupni v tomto prípade je skutočne predimenzovaná a tlačí sa na pílu pri týchto drobcoch.
To, že tretiaci - štvrtáci zvládnu učivo slovenského jazyka je zásluha v nemalom aj rodičov, ktorí po večeroch po práci sadajú so svojimi deťmi a drú s nimi diktáty a dookola omieľajú deťom, čo im už vysvetľovali pani učiteľky v škole. Takže neraz známka za diktát, je aj známkou pre rodičov a nedivím sa, keď matka vyjadrí svoju nespokojnosť tak, ako to urobila RENDUŠA.
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať