No tak Chacaturian je nieco uzasne, to jasne. Akurat vzdy, ked pocujem Adagio zo Spartaka, tak si vzdy spomeniem na Euroviziu. Chudak Aram, on za to nemoze, ale ma tam nahodou jedno take harmonicke klise (od 1:58 a nasledujucich niekolko akordov), ktore tento rok mali v Eurovizii viaceri a dost mi tym liezli na nervy.
No a k tomu Pendereckemu (btw. aj Marian Varga ho ma rad). Ako by som ti to...jeden z velkych nemeckych filozofov 19. storocia, Schopenhauer, rozoberal vo svojom nejakom traktate alebo com estetiku. A prisiel s takymi dvoma druhmi, alebo protikladmi estetiky. Ten prvy, nazvany apollonovska estetika, zhruba zodpoveda napr. tomu Adagiu, co si vyvesila. Alebo Palestrina, Mozart a podobne. Je to take nebeske, krasne, uhladene, fenomenalne. Druhy typ, dionyzovska estetika, je niecim temnym, pochmurnym, pozemskym, kde sa rychlo menia nalady, strasidelnym, mozno snad pekelnym. Pendereckeho diela idu casto dost hlboko prave do toho dionyzovskeho kralovstva. Ale v podstate cela hudba 20. storocia je prave o tom odputavani sa od Apollona a uznani aj Dionyza. Mohli by sme povedat, ze to zacinalo uz u Wagnera a Mocnej hrstky (Balakirev, Kjuj, Musorgskij, Rimskij-Korsakov, Borodin), ale este len v takych naznakoch.
Schopenhauer netvrdi, ze tomu Dionyzovi sa mame vyhybat, prave naopak. Neskor sa pridava aj Nietzsche. Podla nich by tieto dva protipoly mali byt v rovnovahe. Ja tam teda nehladam to, co hladam u niektorych inych skladatelov. Ja viem, ze tam nie je nic krasne v tom apollonovskom zmysle, autor sa o to ani nesnazi. Je mozno tak trochu ako ked si pozries horror v telke. Necakas romantiku, lasku ani nic take. Ocakavas prave toho Dionyza.
Samozrejme, ani v Mozartovi, ani v Pendereckom nemas cisteho Apollona ci Dionyza. Ani si neviem predstavit cisteho Dionyza, snad biely sum? Ale v Mozartovi prevlada Apollon, v Pendereckom Dionyzos.
Mozno ten Sostakovic by bol taky skladatel, kde najdes oboje, aj ked nevybocuje do extremov. Ale musi sa mu jedno uznat (teda okrem mnohych inych veci), ten strach, ktory lud ZSSR pocas Stalina zazival, ktory si ja neviem ani predstavit, vyjadril vo svojich symfoniach (priklad za vsetky jeho 4ta) skvelo. Asi aj cez neho som sa ja dostal k esetetike aku vyznavaju Stockhausen, Penderecki a ini sucasni skladatelia. Cele to spektrum moznosti zvuku ma fascinuje a rad ho skumam. Staci taketo vysvetlenie?