Zavrieť

Porady

Ako znížiť veľkosť súboru Excel?

Dobré ráno Vám všetkým,

pracujem s veľkými excelovými zošitmi, ktoré majú cca 120 listov, na každej strane rovnaký formulár rozmeru 120 stĺpcov x700 riadkov, v 15% tých buniek sú vzorce, v 5% z nich sú prenesené dáta z iného listu alebo z iného zošitu.

Výsledok je taký, že má každý zošit veľkosť cca 50-90Mb. Väčšinou musím vypnúť automatický výpočet, inak by som musel sedieť celý deň pri týchto tabuľkách .

Viete mi poradiť ako znížiť ich veľkosť resp. by som chcel pochopiť, z čoho je najviac vytvorená veľkosť zošita? Údaje, formátovanie buniek, vzorce, overenie atď.? Má zmysel zvýšiť RAM-ku na 5 – 6 Gb?

Vďaka za radu.
thaisk
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    Chobot je offline (nepripojený) Chobot

    Chobot
    thaisk Pozri príspevok
    Dobré ráno Vám všetkým,

    pracujem s veľkými excelovými zošitmi, ktoré majú cca 120 listov, na každej strane rovnaký formulár rozmeru 120 stĺpcov x700 riadkov, v 15% tých buniek sú vzorce, v 5% z nich sú prenesené dáta z iného listu alebo z iného zošitu.

    Výsledok je taký, že má každý zošit veľkosť cca 50-90Mb. Väčšinou musím vypnúť automatický výpočet, inak by som musel sedieť celý deň pri týchto tabuľkách .

    [FONT=Times New Roman][SIZE=3]Viete mi poradiť ako znížiť ich veľkosť resp. by som chcel pochopiť, z čoho je najviac vytvorená veľkosť zošita?
    Máš tam nejaké obrázky? Aj keby nie, tak samotná informácia o počte hárkov (120!) je úctyhodná. Ja mám jeden súbor, kde je jeden hárok o 1600 riadkoch a 20 stĺpcoch a má 2 MB. Takže pri takom počte hárkov to nie je nič nezvyčajné, že má súbor aj 90 MB.

    A v čom konkrétne máš problém? Že ti zaberá veľa miesta na disku alebo na USB kľúči? S tým sa dá pomôcť tak, že súbor zbalíš v nejakom pakovacom programe, čím ho zmenšíš na viac, ako polovicu. Nevýhodou je, že pri každej práci ho musíš znovu rozbaliť.

    Inou možnosťou je, nainštalovať si balík Office 2007 resp. Office 2010, v rámci ktorého je Excel 2007 a tento pri ukladaní súboru vo formáte .xlsx ho hneď komprimuje, takže má len polovicu alebo tretinu veľkosti súboru uloženého vo formáte .xls.

    Ak máš problém, že počítač pomaly pracuje s týmto súborom, tak si nepomôžeš. Pomohol by jedine upgrade celého kompu, aby bol výkonnejší. Predsa len to sú stovky a tísíce výpočtov a to chvíľu trvá, pokiaľ nemáš superpočítač. Alebo aspoň vymeniť procesor za výkonnejší, ak to zostava (presnejšie povedané základná doska) umožňuje.

    thaisk Pozri príspevok
    Údaje, formátovanie buniek, vzorce, overenie atď.? Má zmysel zvýšiť RAM-ku na 5 – 6 Gb?Vďaka za radu.
    thaisk
    Nepíšeš, aký operačný systém máš. Ak máš Window XP, tak nemá zmysel zvyšovať operačnú pamäť nad 4 GB, lebo s väčšou kapacitou XP nevie pracovať, teda pracuje len s pamäťou 4 GB, aj keby celková kapacita pamäte bola 12 GB.

    Ak máš Vistu či W7, tak je možné zvýšiť pamäť až na 8 GB, ale nemusí to pomôcť. Pre taký súbor postačuje aj pamäť 2 resp. 4 GB, zvýšenie pamäte nebude mať vplyv na rýchlosť PC (v prípade tohto súboru).

    thaisk je offline (nepripojený) thaisk

    thaisk
    @ Stefan2005:
    Pozeral som rady na http://www.ehow.com. Vylúčiť obrázky, kontingenčné tabuľky som musel robil už predtým. Ale zredukovať rôzne formátovania buniek som skúšal až teraz. Keď som zrušil všetky formátovania buniek, teda farby, orámovanie, špeciálne fonty, veľkosť súboru sa znížila približne o 10%. Zrejme musím selektovať a vrátiť niektoré formátovania, ktoré sú nevyhnutné. Aj tak verím, že to bude OK.
    V mojom prípade je to super super super pomoc.

    @ Chobot:
    Najväčší problém mi robí to čakanie pokým excel niečo prepočíta alebo keď bežia nejaké marká. Mám W7 a nedávno som zvýšil z 1Gb na 3Gb, ale nebolo cítiť rozdiel. Poslúcham Ťa, nebudem špekuľovať s RAM-kou.

    @ marjankaj:
    Díky za radu. Počet strán už nemôžem viac znížiť, aby som nemal veľa tých zošitov ale pokúsim sa niečo robiť s rozsahom údajov na listoch.
    thaisk

    marjankaj je offline (nepripojený) marjankaj

    I am a man marjankaj
    No ja si myslím, že by sa tie dáta dali usporiadať efektívnejšie.
    120 krát ten istý formulár je asi luxus. To by chcelo vedieť o probléme niečo bližšie.

    Onko je offline (nepripojený) Onko

    Onko
    Ťažko pomáhať, keď nevieme, o čo presne ide, čo ten Excel v súbore robí, ale z uvedeného mám pocit, že problém je hlavne v tom, že Excel zadané údaje okamžite spracováva, čo brzdí vkladanie ďalších údajov.
    Riešením teda je systém zmeniť tak, aby sa údaje spracovávali až na základe nejakého pokynu po ukončení zadávania vstupných údajov. Neviem, aké možnosti v tomto smere ponúka Excel, ja na databázové systémy používam skôr Access, kde je to štandardom, že údaje sa nespracovávajú už pri vstupe, ale až pri výstupe ich spracuje tak, ako ich chcem v reporte vidieť.

    marjankaj je offline (nepripojený) marjankaj

    I am a man marjankaj
    Onko Pozri príspevok
    Ťažko pomáhať, keď nevieme, o čo presne ide, čo ten Excel v súbore robí, ale z uvedeného mám pocit, že problém je hlavne v tom, že Excel zadané údaje okamžite spracováva, čo brzdí vkladanie ďalších údajov.
    Riešením teda je systém zmeniť tak, aby sa údaje spracovávali až na základe nejakého pokynu po ukončení zadávania vstupných údajov. Neviem, aké možnosti v tomto smere ponúka Excel, ja na databázové systémy používam skôr Access, kde je to štandardom, že údaje sa nespracovávajú už pri vstupe, ale až pri výstupe ich spracuje tak, ako ich chcem v reporte vidieť.
    Nastav si v Možnosti > výpočet > ručné prepočítavanie.
    Zmeň si hodnoty v zelených bunkách. V žltej sa to prepočíta po stlačení F9.

    Onko je offline (nepripojený) Onko

    Onko
    marjankaj Pozri príspevok
    Nastav si v Možnosti > výpočet > ručné prepočítavanie.
    Zmeň si hodnoty v zelených bunkách. V žltej sa to prepočíta po stlačení F9.
    No podľa toho, čo píše zadávateľ témy, on to tak asi robí, ale zrejme mu to nevyhovuje, keď hľadá iné riešenie. Myslím však, že inak to nepôjde, jedine potom zmeniť samotné štruktúry hárkov, alebo prechod na Access.

    PaloPa je offline (nepripojený) PaloPa

    PaloPa
    Onko Pozri príspevok
    No podľa toho, čo píše zadávateľ témy, on to tak asi robí, ale zrejme mu to nevyhovuje, keď hľadá iné riešenie. Myslím však, že inak to nepôjde, jedine potom zmeniť samotné štruktúry hárkov, alebo prechod na Access.
    Súhlasím s Onkom. Pri veľkom počte údajov, ktoré majú pravdepodobne konzistentný charakter, by som zvolil ich ukladanie do databázy (Access, MS SQL, My SQL ...). Ak nutne musia byť výstupy Exceli, prepojiť to cez externé údaje, spracovať cez pripravené formuláre, alebo kontingenčné tabuľky ...

    TIP: ak používam údaje z viacerých tabuliek, resp. ich musím predfiltrovať, predpripravím si v SQL pohľad (view), v Accesse - dotaz

    Palo

    thaisk je offline (nepripojený) thaisk

    thaisk
    V zošite mám
    - 100 pracovných hárkov ako hárok č. 01 na evidovanie číselných údajov do oblasti P11:AE700 (z toho býva cca 200 buniek obsadených údajmi) v rovnakých a zredukovaných formulároch (B10:BL700). V týchto redukovaných formulároch nechám pár stĺpcov dát (cca 5000 buniek), ktoré sú nevyhnutné na analýzu údajov a na ich importovanie do iného systému. Keď potrebujem vypracovať nejaký report, macro vyplní ďalšie stĺpce podľa úplného formulára, potom vymaže pred uložením zošita.

    - Tieto pracovné hárky obsahujú ešte pomocné tabuľky na kontroly, na tvorbu reportu, na analýzy údajov. Marco urobí potrebné výpočty, zapisuje ich hodnoty, vymaže vzorce v cca 43000 bunkách. Po analyzovaní ostane len cca 40 buniek s hodnotami.

    - Na ďalších 20 listoch sú rôzne pohyblivé databázy alebo výsledky potrebné na analýzu údajov v pracovných hárkoch. Súhrnné informácie z pracovných hárkov sú prenesené do hárku "info". Veľké databázy sa vymažú po vypracovaní reportov, takže 15 hárkov s databázami bývajú prázdne. Zostávajú len 5 hárkov po obsadených 1000 buniek. Makrá mám uložené zvlášť v inom zošite.

    Nemám žiadne skúsenosti s ACCESSom, ale som ochotný ísť do toho ak to pomôže. Mne ide o tri veci: evidovanie údajov, ich analýza a importovanie do iného systému. Problém je veľkosť tohto zošita. Pokým macro analyzuje údaje vo 100 pracovných hárkoch, stihnem preplávať aj 30 bazénov . Je to dobrý prípad. Čo keď šéf potrebuje tie analýzy na poradu, ktorá sa koná za 10 minút? Ďakujem za vaše ďalšie cenné radu.
    thaisk

    marjankaj je offline (nepripojený) marjankaj

    I am a man marjankaj
    thaisk Pozri príspevok
    V zošite mám
    - 100 pracovných hárkov ako hárok č. 01 na evidovanie číselných údajov do oblasti P11:AE700 (z toho býva cca 200 buniek obsadených údajmi) v rovnakých a zredukovaných formulároch (B10:BL700). V týchto redukovaných formulároch nechám pár stĺpcov dát (cca 5000 buniek), ktoré sú nevyhnutné na analýzu údajov a na ich importovanie do iného systému. Keď potrebujem vypracovať nejaký report, macro vyplní ďalšie stĺpce podľa úplného formulára, potom vymaže pred uložením zošita.

    - Tieto pracovné hárky obsahujú ešte pomocné tabuľky na kontroly, na tvorbu reportu, na analýzy údajov. Marco urobí potrebné výpočty, zapisuje ich hodnoty, vymaže vzorce v cca 43000 bunkách. Po analyzovaní ostane len cca 40 buniek s hodnotami.

    - Na ďalších 20 listoch sú rôzne pohyblivé databázy alebo výsledky potrebné na analýzu údajov v pracovných hárkoch. Súhrnné informácie z pracovných hárkov sú prenesené do hárku "info". Veľké databázy sa vymažú po vypracovaní reportov, takže 15 hárkov s databázami bývajú prázdne. Zostávajú len 5 hárkov po obsadených 1000 buniek. Makrá mám uložené zvlášť v inom zošite.

    Nemám žiadne skúsenosti s ACCESSom, ale som ochotný ísť do toho ak to pomôže. Mne ide o tri veci: evidovanie údajov, ich analýza a importovanie do iného systému. Problém je veľkosť tohto zošita. Pokým macro analyzuje údaje vo 100 pracovných hárkoch, stihnem preplávať aj 30 bazénov . Je to dobrý prípad. Čo keď šéf potrebuje tie analýzy na poradu, ktorá sa koná za 10 minút? Ďakujem za vaše ďalšie cenné radu.
    thaisk
    Načo tie hodnoty zapisuje do hárku? A potom ich aj tak vymaže. Potrebuješ ich na niečo konkrétne?
    Tie výpočty robíš na všetkých 100 hárkoch súčasne?
    Z čoho sa vypočítavajú tie údaje? Kto ich zadáva?

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.