Zavrieť

Porady

Odchod do dôchodku s ohľadom na osobný mzdový bod v r. 2013

3.11.2013 mi vznikne nárok na starobný dôchodok.Je pravdou,že keď požiadam o dôchodok až po 1.1.2014,bude sa mi rátať aj tohtoročný osobný mzdový bod a je to pre mňa výhodnejšie ?Som ma inv. dôchodku (55%) a zároveň SZČO.
Ako starobná dôchodkyňa nebudem mať nárok na nezdaniteľnú časť v r. 2014 a teda by pre mňa bolo výhodnejšie požiadať o starobný dôchodok až k 1.2.2014,aby som si mohla ešte aspoň v roku 2014 uplatniť nezdaniteľnú sumu.Alebo mám zlé informácie ? Pomôžete ? Ďakujem.
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    Mária27 je offline (nepripojený) Mária27

    Mária27
    luja5 Pozri príspevok
    OMB dosiahnutý od 1.1.-2.11.2013 by sa Ti nerátal, lebo do obdobia rozhodujúceho na zistenie POMB nepatrí kalendárny rok, v ktorom boli splnené podmienky nároku na dôchodkovú dávku, t.j. aj podmienky nároku na starobný dôchodok (§ 63 zákona č. 461/2003 Z.z.). Pre výpočet starobného dôchodku by sa Ti však zhodnotila aj doba poistenia v tomto roku (do 2.11.2013).

    Ak by nepožiadala o dôchodok k 3.11.2013, ale pracovala by ďalej aj v roku 2014, do základného výpočtu (rozhodujúce obdobie) sa nepočíta posledný rok do 3.11.2013 iba predchádzajúce roky. Dni po 3.11.2013 by sa však rátali do sumy starobného dôchodku za obdobie po vzniku nároku na dôchodok.
    Treba si však uvedomiť, že ak je osobný bod nižší ako 1 (teda zárobok je nižší ako priemerný), hodonota priemerného osobného bodu sa nezvyšuje ale znižuje - to je na výpočet základného dôchodku.
    Po dni vzniku nároku na dôchodok (po 3.11.2013) bez poberania dôchodku sa už osobné body nepriemerujú - vypočítajú sa za každý rok a spočítajú sa až do dňa, od ktorého skutočne požiada o dôchodok = do dňa vzniku nároku na výplatu dôchodku. Suma dôchodku od 3.11.2013 do dňa vzniku nároku na výplatu dôchodku sa počíta ako súčin aktuálnej dôchodkovej hodnoty (za posledný rok, napr. 2014) a súčtu tých ďalších osobných bodov.
    Potom sa spočítajú sumy základného a nadpracovaného dôchodku a výsledná suma sa ešte zvýši o 0,5 % za každých 30 dní nadpracovaných po vzniku nároku na dôchodok (napr. o rok je to o 6%).
    Samozrejme pri výpočte sú ešte iné upresnenia (úprava priemerného bodu, všeobecný vymer. základ v poslednom roku ...).

    Hlasovalo 9 pouzivatelov

    Užitočné (9)
    terezamaria, Lubaba, Danielle369, Anik, Andyke, Mária.K., Kvaka, Peggynka, Katy a R
    9

    luja5 je offline (nepripojený) luja5

    luja5
    Peggynka Pozri príspevok
    3.11.2013 mi vznikne nárok na starobný dôchodok.Je pravdou,že keď požiadam o dôchodok až po 1.1.2014,bude sa mi rátať aj tohtoročný osobný mzdový bod ... ?
    OMB dosiahnutý od 1.1.-2.11.2013 by sa Ti nerátal, lebo do obdobia rozhodujúceho na zistenie POMB nepatrí kalendárny rok, v ktorom boli splnené podmienky nároku na dôchodkovú dávku, t.j. aj podmienky nároku na starobný dôchodok (§ 63 zákona č. 461/2003 Z.z.). Pre výpočet starobného dôchodku by sa Ti však zhodnotila aj doba poistenia v tomto roku (do 2.11.2013).

    § 63
    Priemerný osobný mzdový bod

    (1) Priemerný osobný mzdový bod na určenie sumy dôchodkovej dávky sa určí ako podiel súčtu osobných mzdových bodov dosiahnutých v jednotlivých kalendárnych rokoch rozhodujúceho obdobia ...
    (6) Rozhodujúce obdobie na zistenie priemerného osobného mzdového bodu sú kalendárne roky pred rokom, v ktorom boli splnené podmienky nároku na dôchodkovú dávku ...

    Kvaka je offline (nepripojený) Kvaka

    Kvaka
    Peggynka, tebe v každom prípade vypočítajú starobný dôchodok ku dňu dovŕšenia dôchodkového veku. Dôležité je to, kedy ti bol priznaný invalidný dôchodok, z akého POMB.
    Budú ti totiž počítať starobný dôchodok dvomi spôsobmi. Jeden bude z OMB, z ktorých sa ti vypočítal invalidný dôchodok, druhý bude tak, ako každému inému starobnému dôchodcovi, teda z POMB od roku 1984 do konca roku 2012, lebo dôchodkový vek dovŕšiš v roku 2013.

    Máš doma podklady z výpočtu ID, obdobie od priznania invalidného dôchodku, potom si sama vypočítaš POMB a porovnáš s tým, čo bol použitý pri výpočte ID.
    Lebo platí aj § 79a: Suma starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku poistenca, ktorý poberá alebo poberal invalidný dôchodok, sa nesmie určiť z nižšieho priemerného osobného mzdového bodu, než z ktorého sa určila suma invalidného dôchodku.

    Viac tu http://www.zakonypreludi.sk/zz/2003-461

    Mila123 je offline (nepripojený) Mila123

    Mila123
    stačí požiadať 02 01 2014 a nčzd ti ostane
    6 komentáre - rozbaľ     zbaliť
    Peggynka Vážne ? To by bolo super,neprísť o dôchodok aspoň 1 mesiac.Ďakujem.
    Peggynka Teraz som sa dočítala toto a nie je mi jasný termín:...priznaný od začiatku roka...To je od 1.1. ?
    Starobným dôchodcom sa nezdaniteľná časť základu dane znižuje o vyplatený dôchodok. Ak poberáte dôchodok celý rok, alebo vám bol spätne priznaný k začiatku roka, musíte si od základnej sumy nezdaniteľného minima 3 735,94 eura odpočítať celoročnú výšku dôchodku 3 314,40 eura. V daňovom priznaní alebo v ročnom zúčtovaní daní si preto môžete svoj príjem znížiť o 421,54 eura. Ak vám bol dôchodok priznaný až počas tohto roka, nezdaniteľná suma sa vám neznižuje a môžete si z príjmov odpočítať celých 3 735,94 eura (ak váš základ dane nie je vyšší ako 19 458 eur).
    veronikasad Ano.
    Peggynka Takže od 2.1.2014- ako píše hore Mila123 by mi NČZD za rok 2014 zostala ? Ospravedlňujem sa,je to pre mňa aktuálne a nechcem to prešvihnúť.Ďakujem.
    veronikasad Ano, zostala. Treba však brať do úvahy skutočnosť, že ak by si požiadala o dôchodok koncom roka 2013, bude prepočítaný ADH roku 2013 a získaš aj valorizáciu roku 2013 a 2014. Keď požiadaš o SD od 2.1.2014, bude prepočítaný ADH roku 2014 (10,2110) a získaš len valorizáciu roku 2014 + celú NČZD za rok 2014.
    Peggynka Vďaka,takže poradíš,čo bude výhodnejšie ?
    Tak som sa rozhodla pomocou kalkulačky,že požiadam o dôchodok k 3.11.2013,tak ako mi to vychádza.Ďakujem za rady.
      zbaliť

    luja5 je offline (nepripojený) luja5

    luja5
    V prípade poberania inv. dôchodku Ti dávam do pozornosti ust. § 81 ods. 1 zákona č. 461/2003 Z.z., ktoré mne osobne nie je celkom jasné:

    § 81
    Súbeh nárokov na výplatu dôchodkových dávok
    (1) Ak poberateľ invalidného dôchodku splní podmienky nároku na výplatu starobného dôchodku alebo predčasného starobného dôchodku, vypláca sa dôchodková dávka, ktorej suma je vyššia. Pri rovnakej sume týchto dôchodkových dávok vypláca sa dôchodková dávka, ktorú si poistenec zvolil. Dňom úpravy výplaty dôchodkových dávok pre súbeh ich nárokov zaniká nárok na dôchodkovú dávku, ktorá sa nevypláca...

    K uvedenému by som odporúčala požiadať Sociálnu poisťovňu najlepšie o písomné vyjadrenie, či je možné požiadať a môže byť priznaný a vyplácaný SD až od roku 2014, aj keď k súbehu nárokov na obidva dôchodky dôjde už v roku 2013 a SD by bol vyšší ako ID. Nie som si totižto istá (nemám skúsenosti, ani nikoho v danej situácii nepoznám), či by SP neporovnávala výšky obidvoch dôchodkov spätne k 3. 11. 2013, aj keby bola predložená žiadosť o priznanie SD napríklad až od 1. 2. 2014. Inak povedané chcela by som mať istotu, či si môžem ako poistenec vybrať, že mi bude vyplácaná aj nižšia dávka (nižší ID), ak by mi inak podľa zákona patrila vyššia dávka (vyšší SD) ..., respektíve či môže SP vyplácať nižší ID do 31. 1. 2014, ak by sa ukázalo, že SD v prípade jeho priznania od 3. 11. 2013 by bol vyšší.
    Peggynka Toto už môžem komentovať len výrazom:panebože!
    Peggynka Vie mi niekto vysvetliť dosah môjho rozhodnutia v tomto prípade?
    Ak poberateľ invalidného dôchodku splní podmienky nároku aj na výplatu starobného dôchodku, vypláca sa dôchodková dávka, ktorej suma je vyššia. Pri rovnakej sume týchto dávok sa vypláca dôchodková dávka, ktorú si občan zvolil. Na dávku, ktorá sa nevypláca, nárok zaniká.

    Andyke je offline (nepripojený) Andyke

    Andyke
    [QUOTE=Peggynka;2217009]Z minima,to je také podnikanie,že napr. v XII/2012 som zarobila 58 € a na odvodoch som odviedla 130 €.Ani si nemôžem dovoliť viac.V roku 2010 a 2011 som si platila aj pripoistenie v SP a vyzerá to tak,že zbytočne,ak mi nebudú teraz pri nároku na SD prepočítavať dôchodok.Ach jo...[/QUOTE

    Čo to znamená to pripoistenie ?
    Platila si dobrovoľné dôchodkové poistenie ??!! (na čo? ak áno zbytočne vyhadzuješ peniaze...)
    Ak dobrovoľné nemoc. poistenie - tak to je iné (asi si to aj využila v prípade PN)
    Peggynka Dnes som bola spísať žiadosť a pracovníčka mi tvrdila,že sa mi to bude rátať pri prepočítaní,tak som zvedavá.

    Peggynka je offline (nepripojený) Peggynka

    mám svoj svet Peggynka
    Pochopila som dobre,že nie je rozhodujúce,kedy o dôchodok požiadam ? 3.11.2013 splním podmienky nároku,takže sa mi budú rátať len roky 2012 a predtým (POMB).

    luja5 je offline (nepripojený) luja5

    luja5
    Peggynka Pozri príspevok
    Pochopila som dobre,že nie je rozhodujúce,kedy o dôchodok požiadam ? 3.11.2013 splním podmienky nároku,takže sa mi budú rátať len roky 2012 a predtým (POMB).
    Áno.
    Ešte otázka: Ak si na inv. dôchodku, znamená to, že poberáš inv. dôchodok, áno?

    Peggynka je offline (nepripojený) Peggynka

    mám svoj svet Peggynka
    No tragédia.Mám odpracovaných do 8.12009 takmer 40 rokov a vymerali mi 186 € (55%).Ešte som zvedavá,či mi budú prepočítavať dôchodok,keďže aj od tohto termínu platím odvody ako SZČO.Vraj až po ukončení podnikania.A ešte nás obrali aj o NČZD.My, dôchodcovia nepotrebujeme jesť?

    veronikasad je offline (nepripojený) veronikasad

    veronikasad
    Peggynka Pozri príspevok
    No tragédia.Mám odpracovaných do 8.12009 takmer 40 rokov a vymerali mi 186 € (55%).Ešte som zvedavá,či mi budú prepočítavať dôchodok,keďže aj od tohto termínu platím odvody ako SZČO.Vraj až po ukončení podnikania.A ešte nás obrali aj o NČZD.My, dôchodcovia nepotrebujeme jesť?
    Za ktorý rok ? ID s postihom do 70 % má nárok na NČZD
    Peggynka Od 3.11.2013 budem star.dôchodkyňa a že tí nemajú nárok.

    Peggynka je offline (nepripojený) Peggynka

    mám svoj svet Peggynka
    Asi budem musieť hľadať odborníka,ktorý mi pomôže,lebo ja to mám komplikované aj tým,že dva mesiace som vdova a včera mi došlo rozhodnutie o vdovskom dôchodku,takže k 3.11.2013 budem mať súbeh troch (!) dôchodkov.Som ti vďačná,že si ma usmernila a nebude to také jednoduché zorientovať sa v tom.

    Peggynka je offline (nepripojený) Peggynka

    mám svoj svet Peggynka
    Z minima,to je také podnikanie,že napr. v XII/2012 som zarobila 58 € a na odvodoch som odviedla 130 €.Ani si nemôžem dovoliť viac.V roku 2010 a 2011 som si platila aj pripoistenie v SP a vyzerá to tak,že zbytočne,ak mi nebudú teraz pri nároku na SD prepočítavať dôchodok.Ach jo...

    Peggynka je offline (nepripojený) Peggynka

    mám svoj svet Peggynka
    Potom sa spočítajú sumy základného a nadpracovaného dôchodku a výsledná suma sa ešte zvýši o 0,5 % za každých 30 dní nadpracovaných po vzniku nároku na dôchodok (napr. o rok je to o 6%).
    Ak požiadam o dôchodok k 3.1.2014,znamená to,že sa mi zvýši o 1%?

    Peggynka je offline (nepripojený) Peggynka

    mám svoj svet Peggynka
    No vidíš Andyke,to sú tie veci.To mi poradila pracovníčka v SP,v r. 2010 to bolo 96 € mesačne,zaplatila som za dva roky cca 2170 €.Vyslovene som sa pýtala,čo si mám platiť,aby som mala vyšší dôchodok.Nakúpila som asi u odborníkov.Preto som sa pýtala tu,lebo im už neverím.

    Kvaka je offline (nepripojený) Kvaka

    Kvaka
    Peggynka Pozri príspevok
    No vidíš Andyke,to sú tie veci.To mi poradila pracovníčka v SP,v r. 2010 to bolo 96 € mesačne,zaplatila som za dva roky cca 2170 €.Vyslovene som sa pýtala,čo si mám platiť,aby som mala vyšší dôchodok.Nakúpila som asi u odborníkov.Preto som sa pýtala tu,lebo im už neverím.
    V ktorom roku ti priznali ID?
    Peggynka Od januára 2009

    Andyke je offline (nepripojený) Andyke

    Andyke
    Peggynka Ty si platila v r. 2010 a 2011 aj ako SZČO + aj ako dobrovoľne poistená osoba ?
    Alebo iba raz z minim. VZ. ?
    Peggynka Aj SZČO + dobrovoľne.
    Peggynka Tak som to dnes zhruba prepočítala na základe tohto odseku v článku v Pravde:
    Napríklad človek, ktorý v súčasnosti požiada o starobný dôchodok, pričom od roku 1984 sa jeho príjem pohyboval na úrovni priemernej mzdy, dostane po 40 odpracovaných rokoch penziu vo výške 411,60 eura. Ak by si celý minulý rok platil dobrovoľné poistenie z minimálneho vymeriavacieho základu, jeho dôchodok by bol o 6,90 eura vyšší. Ak by si dobrovoľné odvody platil posledné dva roky, jeho dôchodok by dosiahol 425,40 eura.
    Ak by som platila 1rok=1344,-€,zvýšili by mi dôchodok o 6,90€ a na dôchodku by trvalo 16 rokov,kým by sa mi vrátila investícia.Dožijem sa?

    A dnes potvrdili moje výpočty:
    http://peniaze.pravda.sk/dochodok/cl...ovolne-odvody/

    ela77 je offline (nepripojený) ela77

    ela77
    chcem vás poprosiť poraďáčky ak viete serioznu odpoveď (nie rôzne vraj HOAXY, ktoré lietajú na internetoch). Ak niekto v živote nebol zamestnaný (nemusím písať o ktorú skupinu obyvateľov ide) a dosiahne dôchodkový vek. Z čoho sa vyráta dôchodok takému človeku a akú sumu môže dosiahnuť. Možno tým odpoviete aj mnohým iným zvedavcom nespokojencom), ktorí celý život pracovali ( niektorí 35 a viac rokov) a bol im vyrátaný dôchodok (almužna), lebo patrili do kategórie s nízkym príjmom.
    6 komentáre - rozbaľ     zbaliť
    Peggynka Im z priemeru,to viem.
    Jana Motyčková Nezmysel. Z ničoho.
    Peggynka A náhradné doby za deti sa im nepočítajú?Teda neberú starobné dôchodky?
    Možno sa to nevolá star.dôchodok,ale peniaze poberajú.
    Jana Motyčková Za náhradné doby dôchodok dostanú, ale za tieto doby sa počíta OMB 0,3, pri materskej (28 týždňov) 0,6, po 1.1.2014 pri starostlivosti o dieťa necelých 0,6. Nie z priemeru (to by mali OMB 1). Ale tí, čo terza poberajú StD boli za socializmu zamestnaní a dosť časťo získali za tie obdobia aj relatívne slušné OMB, zároveň do rokov sa im počítajú aj náhradné doby, z čoho môžu vzniknúť relatívne slušné dôchodky. Otźka ale bola, z čoho sa vypočita dôchodok u osoby, ktorá nikdy nepracovala. Tak povedzme z OMB získaných za náhradné doby.
    Mária27 15 rokov x 0,3 x 10 hodnota = 45 €
    Peggynka http://www.aktuality.sk/clanok/24684...alny-dochodok/
    Takže konečne viem,čo berú...
      zbaliť

    ela77 je offline (nepripojený) ela77

    ela77
    Peggynka---to znamená, že môžu mať dôchodok predsa aj vyšší ako ten čo celý život robil? To aby ma rovno trafil šľak, že od zlosti. Pýtam sa preto lebo teraz urobili tú priemerku na valorizáciu.
    3 komentáre - rozbaľ     zbaliť
    Peggynka Presne,určite vyšší ako ja,čo mám odrobených k I/2009 39 r. a 8 mes.
    Peggynka Tu je omyl-daná doba je vypočítaná ku dňu odchodu do star.dôchodku (3.11.2013),nie ku dňu priznania ID.Ospravedlňujem sa.
    Peggynka Mne ku každému Rozhodnuriu zo SP prikladajú leták o nárokoch v hmotnej núdzi od UPSVar-u.
      zbaliť

    globalpartner je offline (nepripojený) globalpartner

    globalpartner
    Tiež sme riešili túto dilemu, manželka dovršila dôchodkový vek 20.10.2013 je na ID 40% a popritom SZCO-povinný púlatca .
    Po všetkých pre a proti sme prišli k záveru že je lepšie ísť a zobrať dúchodok k 20.10.2013 aj napriek vyššej dôchodkovej jednotke v r.2014.
    Prečo?
    1. rozdiel medzi ID a SR v roku 2013 vo vašom prípade pri zjednodušenom výpočte
    je ID 186 EUR (55%/
    SD 100% od 3.11.2013 je 338,-EUR teda rozdliel za dva mesiace 152 x2 je 304 EUR.
    Vyšlo nám približne , že zvýšený dôchodok od r. 2014 by bol asi o cca 5-8 EUR vyšší to znamená že už vyplatená suma na SD teda rozdiel od ID vo výške 304 EUR by sa nám vrátila za cca 38 mesiacov- zvlášt keď je teraz valorizácia pevnou sumou.
    1.O zvýšenie SD za pokračujúcu prácu neprídete môžete požiadať raz ročne my budeme žiada´t januári 2014 aby bol vyšší základ k dalšiemu zvýšeniu potom v každý rok v januári.
    Tak asi toľko
    13 komentáre - rozbaľ     zbaliť
    Rozalka Neviem, či ste spravili dobre:
    pri ID 186 mohla mať plný vianočný príspevok 75.00
    pri odchode do SD po 1.1.2014 mohla využiť celú NČZD, čo pri 19% sadzbe dane z príjmov je cca 722 eúr.
    Alebo som niečo prehliadla?
    veronikasad Súhlasím s Rozalkou, čo sa týka NČZD a vianočného príspevku. Ak má z podnikania vyšší základ dane, na NČZD získa viac ako na SD.
    O prepočet SD môže požiadať až po skončení podnikania. Alebo som niečo prehliadla a zmenilo sa ničo novelou zákona o SP ?
    Katy a R ono to chce zobrať do úvahy všetky okolnosti - aj čo bude robiť v budúcom roku - či vôbec?
    čo sa vianočného príspevku týka - ten dostane aj pri SD (len možno 60 eur) - to je nevýhoda. Výhodou by bolo uplatnenie NČZD v budúcom roku .. ale to tiež závisí od príjmu - čo ak ani netreba ???
    globalpartner Netreba- optimalizázia daňového základu
    Mária27 Ak by mala robotu, odporúčam nadrobiť si ešte aspoň rok.
    globalpartner Áno súhlasím čo rok to 6% zvýšenie
    Peggynka globalpartner ja mám informáciu,že o prepočítanie dôchodku môžem požiadať až po skončení podnikania,čo mi príde až vydieračské od tohoto štátu,pretože odvody musím platiť,či príjem mám alebo nemám (cca3-4mes. nemám).A o NČZD ani nehovorím.Ako zdôvodnili,že star. dôchodca nemá nárok na odpočítanie NČZD?
    veronikasad Kto ti má zdôvodniť NČZD ? SP s tým nič nemá, je to dané zákonom o dani z príjmu. O SD môžeš požiadať už 2.1., nemusíš čakať do 1.2. (alebo máš preklep v dátume) ?
    Andyke Veronika ale Peggynka už požiadala o SD minulý mesiac.
    veronikasad Nečítala som celú tému, pozrela som len ten prvý jej príspevok, nevšimla som si dátum pridania príspevku ...
    Peggynka veronikasad myslela som tých,čo schválili ten zákon o dani z príjmu,ako zdôvodnili vyňatie star.dôchodcov z nároku na odpočítanie NČZD.
    globalpartner add Peginka
    Dá sa to ľahko obís´t napr. k 1.3. požiadate o pozastavenie či zrušenie živnosti , následne o zrušenie registrácie na DÚ. Po týchto úkonoch podáte zrušenie platenia - registrácie v SP a požiadate o k tomu dňu o zvýšenie SD .
    Následne napr. od 15.3 . obnovíte živnos´t aj registráciu na DÚ . Môžete tak urobiť raz ročne.
    Peggynka Za túto radu som veľmi vďačná,lebo to považujem za nespravodlivé,aby som platila odvody a nič z toho nemám.
      zbaliť
    Peggynka 16.06.15 13:18 odstránil(a) z Porady

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.