zuzina1
16.11.09,09:27
Prosím o radu. Priateľ pracuje ako lekár. Som na pn s diagnózou rizikové tehotenstvo, predpoklad predčasného pôrodu. Z uvedeného dôvodu podal zamestnávateľovi žiadosť o nezaradenie do služieb ( nočné a celovíkendové služby ) v mesiacoch 12/2009 a 01/2009. Zamestnávateľ jeho žiadosť zamietol, nakoľko jeho dôvody nepovažuje za dôležité. V pracovnej náplni nemá uvedenú povinnosť slúžiť nad rámec svojho pracovného času. Môže ho vôbec do služieb nútiť ?
ivka70
16.11.09,08:48
Priznam sa, ten dovod sa aj mne zda trochu pritiahnuty za vlasy.

Toto hovori o praci nadcas zakonnik prace:
§ 97
Práca nadčas

(1) Práca nadčas je práca vykonávaná zamestnancom na príkaz zamestnávateľa alebo s jeho súhlasom nad určený týždenný pracovný čas vyplývajúci z vopred určeného rozvrhnutia pracovného času a vykonávaná mimo rámca rozvrhu pracovných zmien.

(2) U zamestnanca s kratším pracovným časom je práca nadčas práca presahujúca jeho týždenný pracovný čas. Tomuto zamestnancovi nemožno nariadiť prácu nadčas.

(3) Pri pružnom pracovnom čase je práca nadčas práca vykonávaná zamestnancom na príkaz zamestnávateľa alebo s jeho súhlasom mimo základného pracovného času pri uplatnení

a) pružného pracovného dňa nad dĺžku pracovnej zmeny pripadajúcej na príslušný deň podľa rozvrhu týždenného pracovného času určeného zamestnávateľom,

b) pružného pracovného týždňa nad určený týždenný pracovný čas,
c) pružného štvortýždňového pracovného obdobia nad určený pracovný čas pripadajúci na toto obdobie.

(4) Ak zamestnanec nadpracúva prácou vykonávanou nad určený týždenný pracovný čas pracovné voľno, ktoré mu zamestnávateľ poskytol na jeho žiadosť, alebo pracovný čas, ktorý odpadol pre nepriaznivé poveternostné vplyvy, nejde o prácu nadčas.