Netrpezlivec
06.09.11,10:44
Zdravím vás všetkých,

som začiatočník v podnikaní a chcem vás poprosiť o radu.

1. Mám živnosť v ktorej nemám predmet podnikania Maloobchod.
Poskytujem počítačové služby. Vrámci toho robím softvér na mieru
a počítačovú grafiku. Chem však svoje produkty predávať aj vo vlastnom e-shope.
Potrebujem na to mať predmet podnikania Maloobchod? Moja situácia nieje, že kúpim a ďalej predávam, ale vyrobím a predávam.

2. Druhá vec sa týka fakturácie za predaj programov, grafiky v eshope.
Keď vystavím faktúru podpísanú iba mnou a priložím k nej výpis z bankového účtu, bude to stačiť pre zaúčtovanie?
2.1 Nechápem tiež tomu, ako to je keď ja ako živnostník kúpim grafiku alebo program z iného eshopu a ten mi pošle faktúru v ele. forme v pdf formate bez certifikatu pre overenie. Ja si ju vytlačím, podpíšem a priložím spolu s výpisom z účtu do účtovníctva. Bude to ok?

Ďakujem
Netrpezlivec
07.09.11,05:46
zdravím vás,
fakt mi neviete poradiť aspoň čo sa týka toho predmetu podnikania....
...možno som to mal hodiť do inej kategórie
flector
07.09.11,13:17
O fakturácii nech ti poradí nejaký účtovník, ale čo sa týka toho maloobchodu – a to je taký problém si to pridať medzi tvoje živnosti?
Veď to stojí zopár EUR a všetky pochybnosti ohľadom tohto problému budeš mat vyriešené ...
Netrpezlivec
07.09.11,14:59
Problém je, že mám dotáciu na podnikanie z úradu práce a keď si zmením alebo doplním nový predmet podnikania tak mi zrušia možnosť použiť dotáciu aj na platenie zdravotného poistenia.
Ale aj tak vďaka za reakciu.
blavaciko
07.09.11,20:40
nie, nepotrebujes zivnost Maloobchod, zivnost maloobchod totiz v plnom zneni je "Kupa tovaru za ucelom jeho dalsieho predaja konecnemu spotrebitelovi (maloobchod)" A kedze ty nic nenakupujes...

co sa tyka faktury, myslim ze by mala byt podpisana... tvoje vystavene faktury su ok, vystavis, vytlacis, podpises a zauctujes
tvoje prijate faktury by ti mal ale dodavatel poslat postou /fyzicky dorucit/
Atomer.sk
07.09.11,21:55
tvoje prijate faktury by ti mal ale dodavatel poslat postou /fyzicky dorucit/

Staci, ked mu to zasle v PDF, v ktorom bude aj oskenovany podpis (a peciatka).
Netrpezlivec
08.09.11,06:25
Staci, ked mu to zasle v PDF, v ktorom bude aj oskenovany podpis (a peciatka).
Hmmm, nedalo by sa to potom zneužiť, to s tým oskenovaným podpisom?
Pokiaľ by išlo o predaj aplikácie nepodnikateľovi tak taký oskenovaný podpis a pdf faktura by mu stačila, lebo to nedáva do účtovníctva.
Problém trochu skonkretizujem.
Na strane predávajúceho:
Ja podnikateľ predám aplikáciu. Z toho procesu mi ostane iba mnou podpísaná faktúra(nedostatočný doklad lebo je tam iba môj podpis) a výpis z účtu(nedaňový doklad) no nemám dodací list (akoby náhrada podpisu na vystavenej faktúre), ktorý by som mal v prípade keby som predával hmotný tovar a poslal ho poštou či kurierom zákazníkovi spolu s papierovými faktúrami. Samozrejme za prepravu platí kupujúci takže nemám zároveň náklady na prepravu ja podnikateľ.
Na strane kupujúceho podnikateľa:
Podnikateľ kúpi aplikáciu a stiahne si ju z eshopu cez internet do svojho počítača. No potrebuje tú kúpu nehmotného tovaru nejak zaúčtovať. Má len výpis z účtu a mnou predajcom podpísanú, naskenovanú pdf faktúru, ktorú si vytlačí a podpíše tiež. No čo keby išlo o podvodníka predajcu alebo aj kupujúceho a capol tam do toho pdf naskenovaný cudzí podpis. Naskenovaný podpis predsa nemôže byť zárukou vierohodnosti ani pre kupujúceho ani pre daňový úrad čo to bude možno raz kontrolovať. Takých faktúr by som si mohol povyrábať koľko chcem a s výpisom z účtu by tiež nebol problém. Základ dane by si tak podvodník kupujúci znižoval koľko by chcel.
Nedostatočné riešenie:
1. kúpiť si certifikát (elektronický podpis) a šifrovať tak pdf faktúry - no kto by platil každý rok cez 100e za ele. podpis, asi ten kto nieje v začiatkoch a biznis mu vynáša. No vyriešilo by to problém asi iba kupujúcemu podnikateľovi, lebo on to bude mať elektronicky podpísané no predajca nie. Alebo tomu ele. podpisu nerozumiem dostatočne?
2. poslať faktúru za nehmotný tovar kupujúcemu podnikateľovi poštou a kupujúci to má vyriešené no ja ako predávajúci nie. To by musel kupujúci prijaté faktúry podpísať a poslať spätne mne do obchodu. Ktorý kupujúci nepodnikateľ by si dával takú námahu a peniaze na poštovné navyše? Asi žiadny. Okrem toho aj mne vzniknú náklady na poštovné.

Ako teda predať a vyúčtovať nehmotný tovar na diaľku cez eshop?
Atomer.sk
08.09.11,06:39
Nejako to cele komplikujes podla mna.

1. preco chces stale aby na fakture bol podpis aj odberatela?
2. co je zle na oskenovanom podpise? Ked si to vytlacis na farebnej tlaciarni, tak nerozoznas, ci je to pisane, alebo vytlacene.
Netrpezlivec
08.09.11,06:49
1. Preto aby sa z faktury stal daňoví doklad
2. čo je zle na naskenovanom podpise? No práve, už som to vysvetlil v príspevku vyššie. Naskenovaný podpis nemôže byť predsa hodnoverný. Naskenovaný podpis totiž môže hodiť na dokument aj ten komu nepatri.
avalik
08.09.11,06:54
na fakture nemusi byt ani podpis ani peciatka
fakturu podpisuje az ten kto uctuje a ten kto je zodpovedny za uctovnictvo


zakon o uctovnictve
§ 10
Účtovný doklad

(1) Účtovný doklad je preukázateľný účtovný záznam, ktorý musí obsahovať

a) slovné a číselné označenie účtovného dokladu,
b) obsah účtovného prípadu a označenie jeho účastníkov,
c) peňažnú sumu alebo údaj o cene za mernú jednotku a vyjadrenie množstva,
d) dátum vyhotovenia účtovného dokladu,
e) dátum uskutočnenia účtovného prípadu, ak nie je zhodný s dátumom vyhotovenia,
f) podpisový záznam osoby (§ 32 ods. 3) zodpovednej za účtovný prípad v účtovnej jednotke a podpisový záznam osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie,
g) označenie účtov, na ktorých sa účtovný prípad zaúčtuje v účtovných jednotkách účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, ak to nevyplýva z programového vybavenia.

(2) Účtovná jednotka je povinná vyhotoviť účtovný doklad bez zbytočného odkladu po zistení skutočnosti, ktorá sa ním preukazuje, a to tak, aby bolo možno určiť obsah každého jednotlivého účtovného prípadu spôsobom podľa § 8 ods. 5.





Zakon o DPH
§ 71
Faktúra pri dodaní tovaru a služby v tuzemsku

(2) Faktúra musí obsahovať

a) meno a adresu sídla, miesta podnikania, prípadne prevádzkarne platiteľa, ktorý dodáva tovar alebo službu, a jeho identifikačné číslo pre daň,
b) meno a adresu sídla, miesta podnikania, prípadne prevádzkarne alebo bydliska príjemcu tovaru alebo služby a jeho identifikačné číslo pre daň, ak mu je pridelené,
c) poradové číslo faktúry,
d) dátum, keď bol tovar alebo služba dodaná, alebo dátum, keď bola platba podľa odseku 1 prijatá, ak tento dátum možno určiť a ak sa odlišuje od dátumu vyhotovenia faktúry,
e) dátum vyhotovenia faktúry,
f) množstvo a druh dodaného tovaru alebo rozsah a druh dodanej služby,
g) základ dane, jednotkovú cenu bez dane a zľavy a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jednotkovej cene,
h) uplatnenú sadzbu dane alebo údaj o oslobodení od dane,
i) výšku dane spolu v eurách, ktorá sa má zaplatiť.
Netrpezlivec
08.09.11,07:50
Z toho mi vyplýva, že faktúru si potom môže kupujúci odberateľ vyrobiť aj sám. Nepotrebuje na to predajcu dodávateľa. Predajca mu to iba akosi uľahčí aby sa tým kupujúci zbytočne netrápil. To je akoby som išiel kúpiť kancelárske papiere a bloček si vystavím sám. Prečo mi v takom prípade na bloček ak si ho chcem dať do účtovníctva dajú na požiadanie aj pečiatku a neviem či aj nie podpis, ktorý je zrejme dôležitejší. Keď kúpim motorovú pílu tak mám v ruke záručný list a bloček s pečiatkou a podpisom.

Čo potom dáva záruku pri reklamácii tovaru, že daný tovar odberateľ kúpil u daného dodávateľa na diaľku keď faktúru si mohol vymyslieť a vyrobiť. Odberateľ by si to mohol cele vymyslieť, že tovar kúpil u mňa dodávateľa.
A čo dáva záruku daňovému úradu, že daný tovar odberateľ kúpil od daného dodávateľa a neide len o podvod pre účel zníženia základu dane, a teda daňový únik. Veď odberateľ nemá žiadnu kúpno predajnú zmluvu v rukách.

Súhrnná otázka:
Čo potom potvrdzuje obchodný vzťah uzavretý na diaľku medzi odb. a dod.? Čo potvrdí prejav vôle odberateľa, že kúpil tovar u daného dodávateľa?

Háčik:
To, že ho mám zaregistrovaného v systém že klikol na políčko kde súhlasí s obchodnými podmienkami? To nieje predsa záruka pre odberateľa ani daňový úrad. Môj systém eshopu nemá predsa žiadný certifiát. Dodávateľ do systému mohol vložiť zákazníka a so systému môže zákazníka tiež vymazať a tvrdiť, že daný zákazník si u neho tovar nekúpil a nemôže ho u neho ani reklamovať. Pokiaľ ide o malé peniaze tak žiadny problém, ale ak ide o desiatky eur tak... . Zavolám na SOI, fiktývny podnikateľ už stihol urobiť desiatky predajov a peniaze vhodne popresúvať na účty.

Ten predaj cez eshop je podla mňa vynikajúcou pôdou pre podvodníkov čo robia síce tak aby to nebolo v rozpore so zákonom, ale nie spravodlivo pre ludí.
blavaciko
08.09.11,15:36
z hladikska legislativneho aj uctovneho na ziadnej fakture nepotrebujes ani podpis, ani peciatku...
osobne nechapem ludi, ktori si nechavavaju opeciatkovavat blocky z ERP... ano kedysi tam neboli vsetky potrebne udaje, ale dnes tam ma uz vacsina firiem vsetky...

to ze si mozes sam vytlacit fakturu ako odberatel? no mozes... a ak mas tlaciaren blokov, tak si teoreticky mozes vytlacit aj "doklad z ERP" ze si fakturu zaplatil v hotovosti...
ano, ono to fyzicky mozne je, ale danovy urad ma na taketo veci nos obcas... budes to riskovat?

z tvojej strany je super, ak ti dodavatel podpise fyzicky aspon objednavku... priklad, v systeme sa zaregistruje a ty bud sluzbu zacnes ponukat az po zaplateni faktury (ak je to nejaka dlhodoba sluzba typu inzercia) alebo mu system ukaze objednavku, on ju vytlaci a posle ti ju a ty nasledne po podpisanej objednavke poskytnes sluzbu (ak to je jednorazovka typu webdizajn)
pripadne pozadujes nejaku zalohu ako vyjadrenie vole odberatela o poskytovanu sluzbu...
Netrpezlivec
08.09.11,16:32
Viete ak mi pošle faktúru mobilný operátor tak ju pošle s certifikátom v pdf a okrem toho mám s nim uzavretú podpísanú zmluvu dajme tomu na dva roky. Tam je to jednoduché.

Myslím, že som to pochopil. Zákonmi predaj a nákup cez internet na diaľku nieje doriešený a všetko sa robí iba s prižmúrenými očami, preto že väčšinou nieje podpísaná žiadna zmluva súčastne obidvoma zúčastnenými stranami. A to hlavne pokiaľ ide o predaj nehmotného tovaru ako sú napríklad aplikácie do mobilov a podobne. Ide o produkty predávané v masách podobne ako rožky v potravinách, akurát, že sú nehmotné. Nieje reálne aby sa pri takom masovom predaji posielali nejaké objednávky medzi odb. a dod. .

Zhrniem to nech z toho je nejaký úžitok:
1. Ak som podnikateľ a kúpim si aplikáciu na mobil z eshopu, dostanem pdf faktúru, ktorú si podpíšem, vytlačím a spolu s výpisom z účtu založím do účtovníctva.
Daňovák s prižmúrenými očami bude veriť tomu, že tovar som naozaj kúpil z daného eshopu. Ak však mám pdf faktúru s ele. podpisom predajcu tak mám ešte dôkaz navyše pre daňovákov a mám to v suchu.
2. Ak som podnikateľ a predám aplikáciu na mobil z tohto predaja mi ostane mnou vyrobená a podpísaná faktúra, údaj o objednávke kupujúceho v systéme e-shopu a výpis z bankového účtu o prijatí čiastky peňazí na podnik. účet čo je aj dôkazom, že som produkt predal čo by bolo užitočné pre SOI keby sa zákazník sťažoval že som mu odmietol reklamovať chybnú aplikáciu lebo som mu tvrdil, že ju nekúpil v mojom eshope. Ale tým, že v aplikácii je aj môj podpis lebo som aj jej výrobca, tak to mám v suchu aj ja aj kupujúci. Iba žeby tú aplikáciu prekopíroval aj svojím kamarátom na mobily a všetci ju budu u mňa chcieť reklamovať a vrátiť peniaze, no ale to už žartujem:).
blavaciko
08.09.11,19:52
ak by vsetci jeho kamarati chceli u teba reklamovat rozmnozenu aplikaciu, tak by vsetci potrebovali original potvrdenia o platbe, co je napr. vypis z uctu...
a na reklamacny protokol uvedies presnu platbu a VS platby ktoru reklamujes a mas kryte preco to nevyreklamujes znova...

je to uplne jednoduche, v skratke
faktura nepotrebuje ziadny podpis a dokonca nemusi byt ani vytlacena, ak ju mas dobre ulozenu, ale tam uz to moze byt trosku zlozitejsie

v pripade sluzieb kde nemas objednavku /ako napr. spominane apps/ je predsa dokladom potvrdenie o platbe...
Netrpezlivec
09.09.11,06:22
Potvrdenie o platbe, tým myslíš výpis z bankového účtu, ktorý som si nechal vygenerovať prostredníctvom elektronického bankovníctva a vytlačil som si ho? Alebo ten ktorý mi banka každý mesiac posiela na mail?
Nie som v tom žiadny odborník, ale kdesi na porade som čítal, že je to iba informatívny doklad a neide o riadny daňový doklad. Teda z toho asi vyplýva, že nič nedokazuje, ale iba informuje pre lepšiu orientáciu.
Inak keby som chcel tak taký výpis si vyrobím aj bez služieb banky s údajmi aké chcem. Tým nechcem machrovať, len chcem povedať že tie veci ohľadom elektronických dokumentov a ich výmeny medzi zúčastnenými niesu doriešené.
Ale súhlasím, že ten VS na výpise by mi jasne identifikoval zákazníka pre prípad reklamácie.
Okrem toho tiež nechápem prečo by som mal platiť nejakej firme za to, že mi vystaví elektronický podpis (certifikát) ak by som ho potreboval. A už vôbec nechápem prečo by som jej mal platiť periodicky každý rok. Toto by mal riešiť nejaký štátny orgán a mal by mať právo každý občan na taký podpis zadarmo. Veľa vecí by sa tým v elektronickom obchode a výmene dokumentov cez email poriešilo.
blavaciko
09.09.11,06:43
osobne si myslim ze vypis z bank. uctu je pravoplatnym uctovnym dokladom potvrdzujucim prevod penazi (nie vznik nakladu, na to je faktura, ale vznik vydavku)