chrrrr
27.01.06,14:29
Ahojte Poradaci,

Prispevky na Porade citam uz dlhsie, ale tento raz potrebujem poradit.

Moja situacia je takato:

Od 1.9.2002 do 1.9.2005 som studoval na ekonomickej univerzite, pricom minuly rok som studium zanechal (osobne dovody). Oficialne som vsak bol studentom az do 1.9.2005. Popri tom som vsak robil slobodne povolanie - novinara, z coho som aj riadne odvadzal dane. Spoliehal som sa na to, ze zdravotne poistenie a socialne (?) poistenie za mna robi skola.
V sucasnosti aj nadalej pracujem ako novinar, bez nejakej zmluvy s redakciou (uctovne oddelenie mi tvrdi, ze institut slobodneho povolania to umoznuje).
Zaujimalo by ma, co si mam vlastne odvadzat do SP? Bol som tam dnes, popisal som im moju situaciu a oni mi tvrdili, ze nemusim platit nic, co mi nepripada velmi pravdepodobne. Bohuzial, sam sa v tejto problematike nevyznam - neviem, co sa normalne do SP odvadza, neviem co znamena nemocenske poistenie, co znamenaju odvody a ci naozaj nemusim nic platit do SP.
Zaratava sa mi vlastne toto obdobie, ked robim slobodne povolanie do odpracovanych rokov? Co by ste vy robili na mojom mieste a co by ste mi radili platit si. Skusal som sa to tu docitat, ale takyto konkretny pripad som tu este v diskusiach nenasiel.

Dakujem vopred za odpovede.
Jozef Mihál
27.01.06,13:40
V danom prípade nie je povinnosť odvádzať do SP, len do ZP.
Do "odpracovaných rokov" sa započítava obdobie, kedy si človek platí odvody na starobné poistenie v SP.

Takže momentálne sa toto Vaše obdobie do odpracovaných rokov nezapočítava.

Rozhodnutie čo s tým, závisí od toho, aké máte zmýšľanie. Ak ste "ľavičiar", prihláste sa v SP ako dobrovoľný platiteľ na dôchodkové poistenie a určite si podľa finančných možností čo najvyšší základ, z ktorého budete platiť.

Ak ste "pravičiar", neprihlasujte sa a naďalej neplaťte nič. Ušetrené peniaze podľa možností rozumne investujte.

Priznám sa, že mám rovnaký problém a v tomto faktore som osobne najpravejší pravičiar.
chrrrr