lapeno
25.01.12,11:49
Zdravím všetkých, chcem sa spýtať na takú obsiahlejšiu vec.

Pracujem ako novinár pre jednu nemenovanú redakciu, avšak pracujem ako živnostník - tzn. dodávam pre nich materiál (som kameraman). Existuje novinársky kódex ale naša redakcia sa ku nemu neprihlásila.

Taktiež nemám v zmluve zakotvenú žiadnu právnu ochranu v prípade kompromitujúcich okolností - napríklad že by ma niekto udal za obmedzovanie jeho osobnej slobody. A chcem sa spýtať presne na túto vec, keď som ako živnostník a vyrábam pre redakciu videá a dajú mi pokyn aby som niekoho sledoval (či verejne činnú alebo neverejne činnú osobu) a tým vlastne obmedzujem jeho osobnú slobodu, môžu mi z tohto vzniknúť nejaké právne následky?

Lebo keď si to tak vezmem, chránený ako novinár nie som a firma mi právnu ochranu neposkytuje. Takže keby nastal nejaký problém (napr. pri porušení pravidiel o cestnej premávke pri sledovaní určitej osoby a tým aj porušenie zákona o osobnej slobode) môžem byť za to stíhaný ja a redakcia môže mlčať.

Mám v tomto prípade odmietnuť?

V zmluve sa ale uvádza že ak odmietnem vytvoriť dielo na základe ich požiadaviek, môžu do 15 dní ukončiť trvanie zmluvy. Avšak je tam aj, že musím oboznámiť redakciu pokiaľ by mi malo niečo hroziť, pár krát mi hrozilo a upozornil som ich ale boli neústupčiví.

Tak vás poprosím o nejaký všeobecný názor :-)
bodliak
25.01.12,12:03
Nezamieňaj si prácu súkromného detektíva s prácou novinára.
Ako súkromná osoba možeš robiť všetko, čo zákon nezakazuje.

Verejná osoba musi zniesť väčší záujem verejnosti pri výkone svojho povolania, môžeš si filmovať policajtov pri kontrole, či riadení križovatky.
Ale nemôžeš zasahovať do ich súkromia, nemôžeš ich sledovať a filmovať, keď sa po službe vyberie na nákupy.

Obmedzovanie osobnej slobody - na to úplne zabudni, lebo inak máš trestné oznámenie na krku, aj keby si mal 12 akreditácií ...
Tých pár výnimiek - napriklad zadržanie páchateľa trestného činu, to s tvojou otázkou nemá nič spoločné.