Jana Motyčková
18.01.13,18:41
Študujem, študujem a prišla som na toto:

1. Preddavok na zdravotné poistenie nemôže zamestnávateľ dohodárovi z odmeny zraziť, odviesť do ZP ho ale musí. Na dohodára sa nevzťahuje §131 Zákonníka práce (zrážky zo mzdy). Daň a poistné na SP zrážam povedzme na základe Zákona o dani z príjmu (§2 pism. v)) a Zákona o sociálnom poistení (§141 ods.2). Ale v Zákone o zdravotnom poistení nie je nič o zrazení preddavku na zdravotné poistenie. V §16 ods.4 je len uvedené, že preddavok za zamestnanca vypočíta a odvádza zamestnávateľ.

Na dohodára sa síce vzťahuje §20 Zákonníka práce, na základe ktorého možno môže zamestnávateľ na toto uzatvoriť dohodu o zrážkach zo mzdy (ak by dohodár súhlasil), ale vykonať zrážku nemôže, lebo §131 sa na dohodára nevzťahuje. Dohodu môže maximálne zamestnávateľ postúpiť ďalšiemu zamestnávateľovi, kde je zamestnanec v pracovnom pomere. Alebo môže dohodár dobrovoľne doniesť príslušnú sumu do pokladne, prípadne previesť na účet zamestnávateľa.

------------------

2. Ďalší, podobný, problém je pri odvádzaní dobrovoľného príspevku do 2. piliera zamestnávateľom. Ale toto sa týka aj zamestnanca v pracovnom pomere. Tento prispevok nie je uvedený v 131 ods.1 ani v ods.2 Zákonníka práce, ani povinnost zraziť nie je v osobitnom predpise.

Zamestnanec, ak požiada zamestnávateľa o to, aby za neho odvádzal dobrovoľný príspevok, zamestnávateľ ho musí odvádzať a musí o tom so zamestnancom spísať dohodu o odvádzani dobrovoľného príspevku. Táto dohoda podľa vyhlášky 16/2013 Z.z., "ktorou sa ustanovujú podrobnosti o písomnej dohode ...." má obsahovať "Údaje nevyhnutné na identifikáciu platby dobrovoľných príspevkov" a súhlas s ich poskytnutím SDS. Nič o zrážani.

V Zákone o sociálnom poisteni ani v Zákone o starobnom dôchodkovom sporení nie je zmienka o tom, že by sumu dobrovoľného príspevku mohol zamestnávateľ zraziť zamestnancovi zo mzdy (alebo dohodárovi z odmeny)