dook
18.02.13,16:31
Dobrý deň,

Som programátor a firma mi vďaka novým zákonom navrhla Autorskú zmluvu.
Dajme tomu, že v priemere zarobím mesačne 250€ , teda 3000€ mesačne.

Môžete mi povedať čo všetko by som musel a mal a od akých peňažných hraníc
sa to mení a pod. Aby som nebol potom prekvapený. A či sa mi to vôbec oplatí.

Prešiel som si už pár stránok ale pre mňa ako študenta je to úplný chaos.
Ak je to potrebné tak som študent vysokej školy prvý ročník a mám 20 rokov.

Odpoveď náhli keďže zajtra mám podpísať zmlúvu.
Ďakujem Vám.

S pozdravom Németh
Jana Motyčková
18.02.13,16:04
Zaregistruj sa na DÚ (DIČ), prihlás sa na ZP ako szčo - odo dňa pridelenia DIČ. Ak si študent, preddavky do ZP zatiaľ neplatíš, doplatíš ZP v ročnom zúčtovaní poistného - podľa základu dane. Pri príjme 3000 € (obrat), ak si ulatníš 40 percent výdavky, poistné na ZP by vyšlo za rok 2013 cca 133 €.
Po skončení roku podáš DP. Ak iné príjmy mať nebudeš, daň ti nevyjde, uplatníš si nezdaniteľnú časť.

Pri uvedenom príjme ti platenie sociálneho poistenia zatiaľ nehrozí.

Pri autorskej zmluve na softvér platíš (alebo firma za teba) 2 percentá do literárneho fondu - to sa platí mesačne - z príjmu v mesiaci do 20. dňa nasledujúceho mesiaca.

Ak by si šiel štúdium ukončiť, treba sa vopred informovať, čo sa zmení.
Ak by príjem bol nad cca 4700 € (presná suma ešte známa nie je), potom by v ďalšom roku hrozilo platenie sociálneho poistenia.
Ďalšia hranica je pri príjme cca 9000 € (ak uplatníš skutočné výdavky, tá suma je iná) - tam by hrozilo vyššie platenie ZP.
dook
18.02.13,16:11
Ďakujem veľmi pekne a takže ak to chápem tak si zaregistrujem DIČ na DÚ tak jedine čo ma za celý rok pri príjme približne 3000€ bude čakať je zaplatiť 133€ či ani to ne alebo ešte dačo, aj tak som trocha zmätený a s tým lit. fondom to si mám ako vybaviť, ja som programátor stránok, to mám ešte posielať do lit. fondu tie 2% či ako ?
Ďakujem
Jana Motyčková
18.02.13,16:28