janci_kgsm
20.08.13,19:32
Ahojte. Pracujem ako programátor na autorský zákon - umeleckú činnosť. Minulý týždeň mi došlo vyúčtovanie zo zdravotnej poisťovne Dôvera a suma, ktorá mi došla k zaplateniu sa mi zdá byť dosť vysoka. Chcem sa ubezpečiť či je táto suma správne vypočítana, nakoľko som sa rozprával aj s inými živnostníkmi a tiež mi potvrdili, že tá suma je neprimerana môjmu príjmu. Skúsim skrátene popísať moje daňove priznanie.

Ako autor som mal len jeden príjem v roku 2012 a to z tejto činnosti ( z použitia alebo poskytnutia práv z priemyselného alebo z iného duševného vlastníctva /ods. 2 písm. a)/ ) vo výške 11 169,08 €. Následne som si uplatnil 40% paušálne výdavky čím mi cena klesla na 6701,49 €. Následne som si odpočítal nezdaniteľnú položku a ako základ dane sa mi brala cena 3056,71€.

Zo zdravotnej poisťovne mi prišlo vyúčtovanie, podľa ktorého by som mal v roku 2012 zaplatiť do ZP odvod vo výške 1046,77€ pričom pravidelnými preddavkami som mal zaplatenú čiastku 572,48 € a následne by som mal doplatiť ešte 474,29 €. Čo ma zaujalo na ročnom zúčtovaní je suma 571,01 €, ktorú by som mal uhradiť ako - poistenec podľa § 11 ods. 2 zákona príjmy podľa § 10b ods. 1 písm. c) a d) zákona -. Keď som sa bol na tejto údaj pýtať v ZP, tak mi bolo povedané že túto sumu musí zaplatiť každý a ja keďže som mal ešte príjem v DP vo výške 6701,49€, tak mam odvod zvýšený o 475,76€.

Chcem sa teda opýtať, či je ten celý výpočet správny. Keďže mne sa veľmi nepozdáva a ako som aj spomínal, iní živnostníci mi povedali, že to mám príliš veľký odvod na to že som mal základ dane sumu 3056,71€.

Ďakujem veľmi pekne za každú radu.

-----------------------

Doplním ešte jednú nejasnosť. Podľa všetkého ma zdravotná poisťovňa eviduje zároveň ako samoplatiteľa a zároveň ako SZČO. Je táto evidencia správna? Dnes som na stránke poisťovne našiel nasledovný text:

Samoplatiteľom, t.j. dobrovoľne nezamestnanou osobou, ste vtedy, keď:
nie ste zamestnancom,