Simona Števulová
10.02.14,19:12
Pracujem ako čašníčka v hoteli a chcela by som sa opýtať ako to je so sťahovaním času na prestávku z odpracovaných hodín. Keďže čašník si nemôže byť nikdy istý kedy skončí v práci, moja pracovná doba je premenlivá. Zamestnávateľ ma ale oboznámil s tým, že keď pracujem celý deň, čo je od 6:30- 22:00 (cca), bude mi z odpracovaných hodín stiahnutá polhodina, resp. až hodina, ktorá je určená na pauzu. Lenže nemám určený žiadny konkrétny čas na pauzu, reálne nemám žiadnu pauzu, ktorá by trvala nepretržite polhodinu, pri tejto profesii sa to ani nedá. ďalšou vecou je, že stravu mám zabezpečenú, ale poskytuje sa mi za zvýhodnenú cenu! Nemala by som za takých okolností (teda odpracovaných v priemere 14-15 hodín) mať stravu automaticky, bez toho aby mi to bolo strhnuté z platu?
Tweety
10.02.14,18:14
Prestávka na obed sa do odpracovaného času nepočíta. A k druhej otázke, nárok na stravovanie zadarmo nemáš. Zamestnáv. má podľa §152 ZP povinnosť zabezpečiť jedno havné jedlo denne.
avalik
10.02.14,18:15
Zákonník práce

§ 91
Prestávky v práci

(1) Zamestnávateľ je povinný poskytnúť zamestnancovi, ktorého pracovná zmena je dlhšia ako šesť hodín, prestávku na odpočinok a jedenie v trvaní 30 minút. Mladistvému zamestnancovi, ktorého pracovná zmena je dlhšia ako štyri a 1/2 hodiny, je zamestnávateľ povinný poskytnúť prestávku na odpočinok a jedenie v trvaní 30 minút. Ak ide o práce, ktoré sa nemôžu prerušiť, musí sa zamestnancovi aj bez prerušenia prevádzky alebo práce zabezpečiť primeraný čas na odpočinok a jedenie.

(2) Podrobnejšie podmienky poskytnutia prestávky na odpočinok a jedenie vrátane jej predĺženia zamestnávateľ dohodne so zástupcami zamestnancov.

(3) Zamestnávateľ je povinný oznámiť zamestnancom prestávku na odpočinok a jedenie spôsobom ustanoveným v § 90.

(4) Prestávky na odpočinok a jedenie sa neposkytujú na začiatku a konci zmeny.