Naďa
21.10.04,17:12
Pracujem ako živnostník. Budem mať novú, časovo obmedzenú prácu, ktorá spadá do náplne živnostenského listu. Zvažujem dve možnosti: buď sa dohodneme na DOVP, alebo budem túto prácu fakturovať ako živnostník. Kalkulujem čo je pre mňa výhodnejšie:

1. DOVP - dostanem síce čistú mzdu, ale v daňovom priznaní za rok 2004 si túto DOVP zahrniem do všetkých príjmov a tým pádom si z nej zaplatím odvody.

2. Fakturujem na živnosť: odrátam si 25 % pauš. výdavkov a z tejto čiastky si v daňovom priznaní vypočítam daň i odvody.

Zdá sa mi, že pre mňa je výhodnejšia 2. forma. Aké s tým máte skúsenosti Vy? Nemýlim sa?
Luba
21.10.04,18:04
Prečo by si z tej DOVP mala odvádzať odvody? Dáš si to v DP niekam, kde je miesto pre uvedenie príjmov zo závislej činnosti a spolu to musíš zrátať len pre účel dane z príjmov. Odvody len zo živnosti. Dúfam, že sa nemýlim, vlani to tak bolo určite.
Janca
22.10.04,05:16
Zivnostnici si dohodou znizuju VZ pre odvody. Zatial to plati.
Jozef Mihál
22.10.04,05:42
Odvody SZČO sú odvodené od základu dane z činnosti SZČO. Ak SZČO má súbežne aj príjem zo závislej činnosti - z DoVP - tak tento príjem neovlyvní výšku jeho budúcich odvodov, ktoré platí ako SZČO.

Vás problém by som charakterizoval asi takto:

Výhoda DoVP - nejdú z nej odvody, len zamestnávateľ zaplatí 0,8% z výšky odmeny na úrazové

Výhoda "faktúry" - základ dane si SZČO môže znížiť o skutočné alebo paušálne náklady. Pri využití paušálnych výdavkov zistíme, že zdaníme len 75% sumy, ktorú od "zamestnávateľa" dostaneme. Na druhej strane tých 75% odmeny zvýši základ pre budúce odvody.

Čo sa komu oplatí, záleží od konkrétnych ďalších okolností a výšky ostatných príjmov z činnosti SZČO. Triviálny príklad - ak sa na budúci rok chystám zrušiť živnosť, oplatí sa fakturovať.
Janca
22.10.04,05:47
P. Mihal, mozte mi ten priklad vylozit, ja som ho dost dobre nepochopila. Daukujem
Jozef Mihál
22.10.04,05:57
Rozvediem "triviálny príklad" z príspevku 4.