ivana47
15.04.15,11:42
Chcem sa spýtať či je rozdiel a v čom, ak si podám ID ak este študujem, alebo až ked budem na úrade práce?
Taktiež velmi nechápem to:
Počet rokov dôchodkového poistenia na vznik nároku na invalidný dôchodok poistenca vo veku
b) nad 20 rokov do 24 rokov je najmenej jeden rok,
mam 23 r. .. Na úrade sú velmi "ochotní a milí" poradiť.
Jana Motyčková
15.04.15,09:57
Kým študuješ nepotrebuješ tie roky poistenia. ID budú počítať z OMB 0,6 - to je akoby si doteraz robil za mzdu vo výške 0,6-násobku priemernej mzdy. Ak skončíš školu a až potom budeš žiadať o ID, budeš potrebovať najmenej ten 1 rok poistenia - to je buď zo zamestnania alebo dobrovoľného. Ak si doteraz nerobil, to poistenie nemáš, nárok na ID by ti nevznikol. V takom prípade sa dá za dobu štúdia (aspoň za 1 rok) doplatiť poistné, najlepšie za 1 rok od dovŕšenia 16 rokov. Ale to nie je málo peňazí, a ak by si doplatil poistné iba z minimálneho základu, ID by bol nižší ako by si dostal teraz. Poistné sa dá doplatiť aj z vyššieho vymeriavacieho základu. Ak je zdravotný stav zlý dlhšie, dá sa žiadať o ID aj spätne (nie som si istá, či 3 roky alebo aj dlhšie), najskôr od 18-teho roku.
ivana47
15.04.15,10:16
Končím teraz v máji, papiere z poistovni uz mám, len mi to este vypisuje doktorka,, takze aj tak by som čakala na predvolanie k posudkovej a to by bolo asi uz po ukončeni školy. tak neviem ako to budu brať
Jana Motyčková
15.04.15,10:20
Posudzuje sa to k dátumu podania žiadosti. Nebude vadiť ak posudkový lekár bude neskôr.
karol.za
15.04.15,11:38
doplnenie:v prípade niektorých diagnóz sa posudzuje odo dňa,kedy sa táto diagnóza zistila.
veronikasad
15.04.15,11:57
Karol, ak si pozorne prečítaš nadpis a odpoveď Janky Motyčkovej, ID z mladosti nie je možné priznať skôr ako dovršením veku 18 rokov.
karol.za
15.04.15,12:01
samozrejme som si to prečítal,ale zadavateľka otázky uvádza vek: mám 23 rokov
veronikasad
15.04.15,12:06