zuzkaD
13.07.06,17:37
Milí poraďáci, chcem sa Vás opýtať niečo ohľadom mandátnej zmluvy. Čo to vlastne mandátna zmluva znamená ( stačí v skratke ). Som študentka na VŠ a popri tom nastupujem do novej práce, kde uzatvorím mandátnu zmluvu. Chcem sa opýtať, či budem mať nejaké povinnosti odvádzať štátu nejaké peniaze, keďže už budem zamestnaná, ale pritom aj študentka. Prosím poradte mi. Ďakujem veľmi pekne.
sella
21.07.06,07:19
Pri mandátnej zmluve sa odvádzajú odvody o dani z príjmu t.j. 19% a samozrejme platí sa zdravotné poistenie. Zatiaľ čo viem.. ešte treba pozrieť zákon o soc. poistení.. ten som zatiaľ nečítala...
zuzkaD
21.07.06,16:53
Ďakujem. A vraj odvody do sociálnej poisťovne sú dobrovoľné, ale keby som si ich neplatila, tak sa mi nerátajú roky do dôchodku. Takže je potrebné ich platiť.Papa
STRELEC
22.07.06,03:05
... Som študentka na VŠ a popri tom nastupujem do novej práce, kde uzatvorím mandátnu zmluvu. ...či budem mať nejaké povinnosti odvádzať štátu nejaké peniaze, keďže už budem zamestnaná, ale pritom aj študentka. ...Mandátna zmluva (a iné podobné) sú zmluvy často uzatvárané na výkon práce v závislej činnosti (zamestnanecký pomer), aby sa najmä zamestnávateľ vyhol povinnostiam vyplývajúcim z pracovného pomeru.

Tých 19% dane uvádzaných vyššie by som bral s väčšou výhradou. Keďže neuzavrieš pracovno-právny alebo obdobný vzťah (pracovná zmluva, DVP) obdržíš podľa mandátnej zmluvy nejaký príjem. "Zamestnávateľ" (vlastne podľa tejto zmluvy "obchodný partner") Ti nebude zrážať preddavok na daň z príjmu. Z hľadiska "zamestnávateľa" je dôležitá formulácia predmetu zmluvy. Aby z nej "nekričalo", že sa jedná o zmluvu pracovnú.

Podľa výšky príjmu buď budeš musieť alebo nebudeš musieť podať daňové priznanie za rok 2006. Ak aj podáš daňové priznanie a Tvoj príjem podľa tejto mandátnej zmluvy a prípadne iných do výšky 90.816.-Sk je od dane oslobodený (využiješ odpočet tzv. nezdaniteľnej čiastky ZD").
V podstate obdobne je to u zdravotného poistenia.