saabinna
03.11.17,08:27
Ahojte,


rada by som si ujasnila zopar veci ohladom prispevkov po narodeni dietata.
Narok na matersku mi nevznika (pracujem ako autor - slobodne povolanie), dobrovolne si socialne poistenie neplatim, zo zakona mi povinnost zatial nevznikla.


Mam narok na rodicovsky prispevok? O ten ziadam az po narodeni dietata?
Zdravotne poistenie bude za mna platit stat alebo ja?
Ako je to s dochodkovym poistenim? Mozem poziadat soc. poistovnu aby mi ho platil?
Nasla som totiz tuto informaciu, neviem ci sa to vztahuje aj na mna:
Mamičky, opatrovatelia, asistenti – na dôchodkové poistenie vás zaeviduje Sociálna poisťovňa30.10.2017
Menej povinností čaká od 1. januára 2018 štyri kategórie osôb, tzv. poistencov štátu. Ich doterajšiu povinnosť prihlasovať a odhlasovať sa na dôchodkové poistenie štátu preberie od nového roka automaticky Sociálna poisťovňa na základe údajov, ktoré bude dostávať z Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny SR. Ide najmä o mamičky, resp. ďalšie osoby starajúce sa o deti do šiestich rokov veku a majú nárok na rodičovský príspevok; ďalej ide o tých, ktorí sa starajú o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom od 6 do 18 rokov veku; ale aj o skupinu opatrovateľov, ktorí z úradov práce poberajú peňažný príspevok na opatrovanie. Poslednou kategóriou sú asistenti, ktorí majú má podľa zmluvy vykonávať osobnú asistenciu osobe s ťažkým zdravotným postihnutím najmenej 140 hodín mesačne.
Sociálna poisťovňa bude tieto kategórie osôb sama evidovať na dôchodkové poistenie a vznik a zánik obdobia plateného štátom im bude po 1. januári 2018 oznamovať. Zároveň však odporúča tým, ktorí sa nazdávajú, že tiež patria do spomínaných kategórií a oznámenie nedostanú, aby sa obrátili na pobočku Sociálnej poisťovne a preverili si svoju situáciu.


Mam pripadne narok este na nejaky prispevok?
​Ďakujem.
Katy a R
03.11.17,07:55
príspevok pri narodení dieťaťa, prídavok na dieťa, rodičovský príspevok