Jozef Mihál
12.11.06,21:26
Mám 26 rokov a študujem v 4-tom ročníku v dennom štúdiu na Právnickej fakulte UK. Na PF UK som sa dostal až ako 23-ročný, predtým som tri roky študoval na Pedagogickej fakulte, odkiaľ mám i titul bakalára. Otázka znie, či za mňa platí poistné na zdravotné poistenie štát alebo si ho musím platiť sám.
Jozef Mihál
12.11.06,20:27
Podľa § 11 ods.8 písm.a) zákona č.580/2004 Z.z. o zdravotnom poistení v znení neskorších predpisov:

"(8) Štát je platiteľom poistného, ak nie je ďalej uvedené inak, za

a) nezaopatrené dieťa (podľa § 9 a 10 zákona č.461/2003 Z.z. o sociálnom poistení), za nezaopatrené dieťa sa na účely tohto zákona považuje aj fyzická osoba, ktorá študuje na vysokej škole, okrem externej formy štúdia, do skončenia vysokoškolského štúdia prvého stupňa alebo do skončenia vysokoškolského štúdia druhého stupňa, ktoré podľa študijného programu nepresiahlo štandardnú dĺžku, okrem fyzickej osoby, ktorá už získala vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a bol jej priznaný akademický titul podľa osobitného predpisu, atď."

Z toho vyplýva, že za nezaopatrené dieťa sa na účely zákona o zdravotnom poistení považuje každý študent VŠ, ktorý bez ohľadu na svoj vek spĺňa všetky tri nasledujúce podmienky:

1. Študuje formou denného štúdia na prvom alebo druhom stupni vysokoškolského štúdia.

2. Doba jeho štúdia na jeho aktuálnej VŠ nepresiahla dĺžku štúdia danú študijným programom.

3. Neabsolvoval žiadne iné vysokoškolské štúdium druhého stupňa, nebol mu priznaný akademický titul ako absolventovi VŠ štúdia druhého stupňa.

Vo Vašom prípade spĺňate všetky tri uvedené podmienky:

1. Študujete formou denného štúdia vo 4-tom ročníku.

2. Študujete štvrtý rok, pri predpoklade, že štúdium má trvať 5 rokov, podmienka č.2 je dodržaná.

3. Síce máte už titul bakalára, ale ten ste získal ako absolvent VŠ štúdia prvého stupňa.