tor-nado
26.01.07,13:35
Dobrý deň,
chcel by som sa spýtať: Vykonávam autodopravu a špedíciu.Stala sa mi taká vec.Dostal som ponuku na prepravu tovaru z jednej krajiny do druhej .Ja som tu prepravu zobral a predal ďalej dopravcovi.Dopravca tovat naložil ale vyložil až 8 dní po dohodnutom termíne výkladky. Neviem kde bol ani aké mal problémi ale proste vyložil neskôr ako mal. Firma ktorá mi prepravu predala,teraz žiada aby som zaplatil pokutu ktorá sa mi zdá trochu prestrelená. Preprava bola za 45000sk a pokuta je až dačo cez 600 000sk.Chcel by som poradiť či majú právo mi dávať takú pokutu a čo mám spraviť.V objednávke od tej firmy nie je napísaná žiadna penalizácia.

vopred veľmi pekne ďakujem
Monika Kováčová
26.01.07,12:37
Ak to nie je v objednávke, znamená to, že ste sa na pokute nedohodli. Neplať nič.
tor-nado
26.01.07,12:45
dúfam že nebudem musieť, díky
dana9
26.01.07,12:45
Dobrý deň,
chcel by som sa spýtať: Vykonávam autodopravu a špedíciu.Stala sa mi taká vec.Dostal som ponuku na prepravu tovaru z jednej krajiny do druhej .Ja som tu prepravu zobral a predal ďalej dopravcovi.Dopravca tovat naložil ale vyložil až 8 dní po dohodnutom termíne výkladky. Neviem kde bol ani aké mal problémi ale proste vyložil neskôr ako mal. Firma ktorá mi prepravu predala,teraz žiada aby som zaplatil pokutu ktorá sa mi zdá trochu prestrelená. Preprava bola za 45000sk a pokuta je až dačo cez 600 000sk.Chcel by som poradiť či majú právo mi dávať takú pokutu a čo mám spraviť.V objednávke od tej firmy nie je napísaná žiadna penalizácia.

vopred veľmi pekne ďakujem

Ahoj, na tvoju situáciu sa vztahujú ustanovenia dohovoru CMR, treba si ho nastudovat, na to aby sa dalo zavazne poradit si poskytol malo info. pozri si aspon toto:



KAPITOLA IV
Zodpovednosť dopravcu

Čl.17

1. Dopravca zodpovedá za úplnú alebo čiastočnú stratu zásielky
alebo za jej poškodenie, ktoré vznikne od okamihu prevzatia
zásielky na prepravu až do okamihu jej vydania, ako aj za
prekročenie dodacej lehoty.

2. Dopravca je oslobodený od tejto zodpovednosti, ak stratu
zásielky, jej poškodenie alebo prekročenie dodacej lehoty zavinil
oprávnený, príkaz oprávneného, ktorý nebol zavinený nedbalosťou
dopravcu, vlastnou chybou zásielky alebo okolnosťami, ktoré
dopravca nemôže odvrátiť a ktorých následky odstrániť nie je
v jeho moci.


3. Dopravca sa nemôže dovolávať v snahe zbaviť sa svojej
zodpovednosti ani chýb vozidla použitého na prepravu, ani
zavinenia alebo nedopatrenia osoby, od ktorej najal vozidlo, alebo
jej zástupcov alebo pracovníkov.

4. Dopravca je s prihliadnutím na ustanovenia článku 18 ods. 2
až 5 oslobodený od zodpovednosti, ak strata alebo poškodenie
vznikne z osobitného nebezpečenstva súvisiaceho s jednou alebo
s viacerými z týchto skutočností:

a) použitie otvorených vozidiel bez plachiet, ak také použitie
vozidiel bolo výslovne dojednané a poznamenané v nákladnom
liste;
b) chýbajúci obal alebo chybný obal zásielky, ktorá je pre svoju
povahu, ak nie je riadne balená alebo ak nie je balená vôbec,
vystavená stratám alebo poškodeniam;
c) manipulácia, naloženie, uloženie alebo vyloženie zásielky
odosielateľom, príjemcom alebo osobami konajúcimi za
odosielateľa alebo príjemcu;
d) prirodzená povaha určitého tovaru, pre ktorú podlieha úplnej
alebo čiastočnej strate alebo poškodeniu, najmä lomom, hrdzou,
vnútorným kazením, vysychaním, unikaním, normálnym úbytkom
alebo pôsobením hmyzu alebo hlodavcov;
e) nedostatočné alebo chybné značky alebo čísla jednotlivých
kusov zásielky;
f) preprava živých zvierat.

5. Ak dopravca nezodpovedá podľa tohto článku za niektoré
z okolností, ktoré spôsobili škodu, zodpovedá do tej miery, v akej
okolnosti, za ktoré podľa tohto článku zodpovedá, prispeli ku
škode.

Čl.18

1. Dôkaz o tom, že strata zásielky, jej poškodenie alebo
prekročenie dodacej lehoty vznikli niektorou z príčin uvedených
v článku 17 ods. 2, patrí dopravcovi.

2. Ak dopravca osvedčí, že podľa okolností prípadu mohla
strata alebo poškodenie zásielky vzniknúť z jedného alebo
z niekoľkých zvláštnych nebezpečenstiev uvedených v článku 17
od. 4, predpokladá sa, že vznikli z týchto nebezpečenstiev.
Oprávnený môže však preukázať, že škodu nespôsobilo ani celkom ani
čiastočne niektoré z týchto nebezpečenstiev.

3. Právna domnienka podľa odseku 2 neplatí v prípade uvedenom
v článku 17 ods. 4 písm. a), ak ide o neobvykle veľkú stratu alebo
o stratu jednotlivého kusu zásielky.

4. Ak sa preprava uskutočňuje vozidlom vybaveným takým
zariadením, že zásielka je chránená pred vplyvom tepla, zimy, pred
kolísaním teplôt alebo pred vlhkosťou vzduchu, môže sa dopravca
dovolávať článku 17 ods. 4 písm. d) len v tom prípade, ak
preukáže, že urobil všetky opatrenia, ktoré mu za daných okolností
patria, pokiaľ ide o výber, údržbu a použitie týchto zariadení,
a že sa spravoval osobitnými pokynmi, ktoré mu boli udelené.

5. Dopravca sa môže dovolávať článku 17 ods. 4 písm. f) len
vtedy, ak preukáže, že urobil všetky opatrenia, ktoré bol podľa
okolností povinný urobiť, a že sa spravoval osobitnými pokynmi,
ktoré mu boli udelené.

Čl.19

Prekročenie dodacej lehoty nastane vtedy, keď zásielka nebola
vydaná v dojednanej lehote, a pokiaľ lehota nebola dojednaná, keď
skutočný čas prepravy s prihliadnutím na okolnosti a pri
čiastkových nakládkach najmä s prihliadnutím na čas potrebný na
zostavenie vozovej zásielky presahuje čas, ktorý možno očakávať od
starostlivého dopravcu.


DOHOVOR ZÁROVEŇ UPRAVUJE AJ LIMIT VO VZŤAHU K VÝŠKE ŠKODY

Čl.23

1. Ak dopravca má podľa ustanovení tohto Dohovoru povinnosť
nahradiť škodu za úplnú alebo čiastočnú stratu zásielky, vypočíta
sa náhrada z hodnoty zásielky v mieste a čase jej prevzatia na
prepravu.

2. Hodnota zásielky sa určuje podľa burzovej ceny, a ak nie je
burzová cena, podľa bežnej trhovej ceny, a ak nie je ani burzová
ani bežná trhová cena, podľa všeobecnej hodnoty tovaru rovnakej
povahy a akosti.

3. Náhrada škody nesmie presahovať 25 frankov za kilogram
chýbajúcej hrubej váhy. Frankom sa rozumie zlatý frank váhy 10/31
gramu a rýdzosti 0,900.

4. Okrem toho sa uhrádza dovozné, clo a iné výdavky
vzniknuvšie v súvislosti s prepravou zásielky, a to pri úplnej
strate v plnej výške a pri čiastočnej strate pomerným dielom; iné
škody sa neuhrádzajú.

5. Ak sa prekročí dodacia lehota a oprávnený preukáže, že
škoda vznikla z tohto dôvodu, dopravca je povinný uhradiť škodu
len do výšky dovozného.

6. Vyššiu náhradu možno požadovať iba vtedy, ak bola podľa
článku 24 a 26 udaná cena zásielky alebo osobitný záujem na
dodaní.
tor-nado
26.01.07,13:03
ďakujem moc
1Mireček
26.01.07,18:34
Ja si myslím že ak ste sa nedohodli na pokute tak musíš zaplatiť len vtedy ak preukážu že im vznikla skutočná škoda a len do výšky dovozného.
adv
26.01.07,19:12
pozor, musis rozlisovat 2 veci - zmluvnu pokutu a nahradu skody. Ak nie je dojednana zmluvna pokuta, mozu chciet iba nahradu skody. Teraz je tu otazka, v kaej vyske im patri nahradaskody. Inac nezabudaj,ze ak by si skodu zaplyiyl, mozes ju vymahat potom od toho blbca, co 8 dni lietal kade tade.
sunborn
11.02.07,16:26
....ale vyložil až 8 dní po dohodnutom termíne výkladky.

Jasne pises, ze ste mali dohodnuty termin vykladky.
Neviem akym sposobom mas s uvedenym partnerom (ktory ta chce penalizovat) rieseny zmluvny vztah, ci mate nejaku ramcovu zmluvu, kde mate zadefinovane vseobecne podmienky spoluprace a tie uz len konkretne riesite dodavky objednavkami alebo na kazdu dodavku mate extra zmluvu?
Urcite by som vsak moznot penalizacie za sposobene skody nepodcenil. Napr. zastavenie vyroby v nejakej fabrike z dovodu nedodania komponentu nutneho do montaze sa pohybuje naozaj vo velkych cifrach je bez problemov vycislitelne a ver mi, ze ak sa jedna o nejaku nadnarodnu spolocnost aj pomerne lahko presaditelne.