Katty
26.01.05,09:56
Ahojte prosíím poraďte mi!!!

Čím viac študujem Zákon o dani z príjmov a odpis starých pohľadávok tým viac sa do toho zamotávam. Preto prosím toho kto je v tom doma o radu...

Máme dve staré pohľadávky obe z roku 1999:

1) zost. hodnota cca 60tis, živnostníčka v r.2001 zrušila živnosť z dôvodu platobnej nesch. splácať svoje záväzky, svoj dlh je však ochotná splácať v rámci svojich možností (tak znel list), čo však znamená cca 300 Sk ročne, každoročne potvrdzuje v rámci inventarizácie výšku svojho dlhu. Na túto pohľadávku sa nikdy nerobili opravné položky.

Aká je možnosť dostať tých 60tisíc z pohľadávok do daň. nákladov???

2) zost. hodnota cca 180tis, fy vytunelovaná prepísaná na XY človeka, pohľadávka bola daná na súd, odporca sa na pojednávanie nedostavil, rozsudok z r.2003 znie že náš nárok je odôvodnený a súd zaviazal odporcu na zaplatenie 180tis + trovy konania. Čo však v reále znamená, že nám nemá "kto" zaplatiť ani korunu. Fy podľa OR vraj existuje ale iba podla OR...
Ani na túto pohľadávku neboli robené opravné položky.

Je tu možný 100% odpis pohľadávky do daň. nákladov?

:confused: prosiiiiiiim
Katty
26.01.05,15:04
nikto neporadí????
accad
26.01.05,15:35
nikto neporadí????Katarína to je na kľudnejšie zamyslenie a viac času, hlavne v tom druhom prípade.

V komentári k účtu 391 je napísané, že sa tu účtujú opravné položky k pohľadávkam. Opravné pohľadávky sa členia na zákonné a ostatné.
Zákonné -
a) k pohľadávkam voči dlžníkom v konkurznom a vyrovnávacom konaní,...
b) k nepremlčaným pohľadávkam, pri ktorých je riziko, že ich dĺžník úplne alebo čiastočne nezaplatí,...

U tej podnikateľky si myslím, že ak je z jej strany uznaný záväzok a je vyjadrená dobrá vôľa splácať záväzok aj keď 300,- ročne, podľa mňa túto pohľadávku by si nemala považovať za rizikovú. Bohužiaľ splatnosť záväzku bude dlhodobá. Až v prípade, že prestane splácať, tak by som na to tvorila opravnú položku. Čiže do daňových nákladov by som ju asi nedala.
Katty