Luba2
21.02.05,12:28
Nič ohľadne literárneho fondu som nenašla, tak zadávam ako novú tému. FO, ktorá má príjmy len z autorskej činnosti podáva DP "B" a uplatňuje výdavky vo výške 25% týchto príjmov. Čiže odráta od príjmov odvody do sociálnej poisťovne, zdravotnej poisťovne, úľavu na dani a potom zdaňuje. Aspoň tak sa to praktizuje.

Ak študujem § 6, ods. 10/ ZDP, v texte je napísané približne toto: "ak daňovník uplatní výdavky vo výške 25%, v sumách výdavkov sú zahrnuté všetky daňové výdavky daňovníka okrem zaplateného poistného a príspevkov, ktoré je daňovník povinný platiť. Toto poistné a príspevky si môže daňovník uplatniť vo výdavkoch v preukázanej výške."

Podľa textu zákona by som aj odvod do literárneho fondu, ktorý je povinným odvodom, považovala za výdavok, ktorý sa nezarátava do 25%, ale "medzi zaplatené poistné a príspevky, ktoré je daňovník povinný platiť". Zákon sa totiž neodvoláva na konkrétne zákony - o soc. poistení a o zdravotnom poistení a uvedený odvod je rovnako povinný, ako tie predchádzajúce.

Nemáte náhodou niekto osobnú skúsenosť, či tie 2% nemôžem uplatniť tak, ako píšem ja, čiže nie v tých 25%-tách, ale navyše?
jessica
21.02.05,11:46
Mám niekoľko takýchto klientov. Tiež by ma zaujímal názor ostatných. Mám k dispozícii DP, ktoré vytvoril daň.poradca v minulom roku a do paušálnych výdavkov zahrnul aj odvod 2% do LF a zase kamarátka z DÚ pracujúca na kontrole FO mi povedala, že síce nemala ešte takéhoto daňovníka, ale podľa nej mám dať do DP príjmy už očistené od 2% z LF a od nich odrátavať 25% paušálne výdavky + poistné. To sa mne, ale nezdá.
Má ešte niekto skúsenosti?
Luba2
21.02.05,11:50
Jessica, som rada, že nie som sama s týmto problémom. Minulý rok, ak lit. fond bol v 25-tich %-tách, tak v poriadku, bol iný zákon, patrili sem aj odvody do fondov. Ale podľa súčasného zákona dúfam, že to bude inak.
fličo
21.02.05,11:55