Edea
24.07.08,18:33
Zdravim,
velmi pekne prosim o pomoc pri rieseni mojho chaosu, ktory nastal v mojom "financnom zivote", ked som sa zamestnala, ale zaroven pokracujem v dennom studiu na VS...

Pracujem na autorsku zmuvu- moj priemerny mesacny plat bez 2% ktore mi stahuju do LITY je priblizne 15 000sk. Za rok 2008 by to teda malo byt 180 000. V socialnej poistovni mi povedali ze sa nemozem prihlasit na SZCO, kedze som za rok 2007 nepodavala danove priznanie ( nevyznam sa tak verim ) takze si neplatim do zdravotnej poistovne nic. Zaroven som studentkou VS denneho studia. Cize za mna nieco plati stat. Co vlastne budem platit v dalsom roku? Dan 19% ? Do zdravotky 14%? Odratavam si nejakych 40 % ? Podavam vlastne rocne zuctovanie? Co je vymeriavaci zaklad ( snazila som sa to pochopit na cudzich prikladoch ale nepodarilo sa . Som z toho celeho zmatena- tieto veci do zivota nas na vyske nikto neuci...:-/ Nasa ekonomka v praci mi tvrdi ze SZCO je pre mna vyhodne... ale ako sa nahlasit, ked na urade ma nechcu ? a preco je to vyhodnejsie? Mozem pracovat ako brigadnik, ked mam take prijmy ( myslim tym nahradit autorsku zmluvu ) ?
Za odpovede vopred dakujem !
Jozef Mihál
24.07.08,17:33
Okamžite choďte do Vašej zdravotnej poisťovne (ZP) a prihláste sa ako SZČO.

Znamená to, že:
- počas roka 2008 nebudete do ZP platiť nič, žiadne tzv. preddavky, tie za Vás ako študentku denného štúdia VŠ platí štát
- po skončení roka 2008 budete v ZP podávať ročné zúčtovanie poistného (RZZP) za rok 2008, tlačivo bude B, ale vyplníte ho s tým, že ste poistenec štátu - pri brutto príjme - honorári - okolo 180000 Sk Vám vyjde pri správnom vyplnení tlačiva nulové poistné, čiže nebudete musieť na základe RZZP do ZP nič doplácať.

Ak by ste sa v ZP neprihlásili ako SZČO, museli by ste po skočení roka 2008 tak či tak podávať RZZP a vyšlo by Vám poistné 14% z brutto príjmu.