Zavrieť

Porady

Upraviť

Hlavné

Pozrieť RSS kanál

Marianna01

sklad, skladová evidencia

Hodnotenie:  hlasov4, 4.75 priemer.
by , 27.01.08 at 16:17 (82229 Videní)
Denne sa stretávam s mylným názorom, že v JU netreba viesť skladovú evidenciu. Alebo že podnikateľ, ktorý predáva tovar v predajni, ale nemá skladový priestor, tiež nemusí viesť sklad. OMYL! Ak predávate tovar ďalšiemu spotrebiteľovi či už ako malo alebo veľkoobchod, musíte viesť skladovú evidenciu. To isté platí, ak máte výrobu alebo aj zákazkovú výrobu.
Takže, čo teda na sklade evidujem? Skladová evidencia je vlastne prehľad o príjme a výdaji tovaru, ktorý prešiel mojimi rukami. Schválne píšem mojimi rukami, aby vás pojem sklad nemýlil. Zopakujem ešte raz - nie je dôležité, že nemáte vytvorený skladový priestor, je dôležité, že kupujete a predávate tovar, alebo materiál, z ktorého ďalej niečo vyrábate.
Takže si zoberme príklad predajne napr. potravín. Každý druh sortimentu musí mať vytvorenú skladovú kartu. Na nej je dôležité uviesť druh a názov tovaru, jednotky (kg, ks, ...)a nákupnú cenu. Na tejto karte vedieme evidenciu príjmu a výdaju. Ak som 1.2. kúpila 15 ks tyčiniek Margot, musím to mať na karte plusom. 2.2 som 5 ks predala, takže na krate to budem mať mínusom. Tak budem vedieť, koľko ks Margotiek mám mať v predajni a ak si spravím inventúru, tak tých 10ks tam byť musí.
No áno, ale na základe čoho na skladovú kartu zapíšem plus alebo mínus, ak chceme dodržať zásadu, že na všetko musíme mať doklad? Tak na toto máme skladové príjemky, výdajky a prevodky.
Takže príjemky a výdajky sú úplne jasné už z názvu - donesiem tovar, prijmem ho príjemkou (cenu použijem nákupnú podľa faktúry alebo dodacieho listu). Predám - napr. cez ERP, takže na základe uzávierky PLU vyskladním cez výdajku. Ale čo s prevodkou. Tá slúži na prevod medzi skladmi. Ak napr. predajňa vo Zvolene nemôže predať Margotky a u mňa v Nových Zámkoch idú na dračku, tak ich stiahnem zo skladu vo Zvolene k sebe. Aby im nechýbali a u mňa neprevyšovali, vypíšem prevodku. Na jej základe si zvolenčania stiahnu tovar zo skladu a ja ho prijmem.
Zákon hovorí, že inventarizáciu skladových zásob musím spraviť minimálne raz do roka, a to ku dňu účtovnej závierky, väčšinou teda k 31.12. Samozrejme, môžem ich do roka spraviť, koľko uznám za vhodné, hlavne, ak chcem skontrolovať mojich zamestnancov. Ak mám tovar navyše, zachytím ich na príslušných kartách ako skladové prebytky, samozrejme s inventarizačným zápisom. Ak mám tovaru menej, musím to uviesť ako manko alebo škodu, ktoré mi vyplynú z povahy úbytku tovaru/materiálu. Úbytok však môže nastať aj prirodzenou cestou a to je prirodzený úbytok. Maximálny prir. úbytok by som mala mať zachytený v smernici a prekročenie tohto limitu už musím viesť ako škodu. Výsledok z inventarizácie potom uvádzam vo výkazoch, ktoré sú prílohou daňového priznania a zvyšujú hodnotu môjho majetku.

24.06.08 Aktualizoval o 18:54 Marianna01

Categories
jednoduché účtovníctvo - prakticky

Reakcie

  1. avatar
    Jednoducho, zrozumiteľne, výstižne. Ďakujem za seba.
  2. avatar
    Áno súhlasím, je to pekne napísané, ale aj pre pekný príklad - predajňa. Ale čo so živnostníkmi, resp. menšími s.r.o., napr. stavbármi (tých mám najviac), ktorý nakupuju skrutky, tehly, sadrokartóny, lepidlá... Hneď to použijú, niečo sa zvýši, niečo zničí, niečo ukradnú zamestnanci ... Ako tam viesť skladovú evidenciu?
  3. avatar
    A čo s poškodeným tovarom, ktorý sa nedá predať. Ako ho vyradiť zo skladovej evidencie? Musím odviezť DPH z hodnoty takého tovaru?
  4. avatar
    Lydka ja taktiež vediem menšiu staveb.s.r.o.,v smernici mám určené, že materiál je nakupovaný rovno do spotreby s dôsledným sledovaním, ktorej stavby sa týka, u nás ide o menšie rekonštrukcie, servisy, opravy. Zvlášť vediem na Aú priamy materiál a zvlášť pomocný a drobné náradie/skrutkovače,vŕtačky,fúriky atd/. V decembri dôkladne preverím, čo sa nakúpilo už na práce na január a v rámci inventarizácie to dám na sklad, na skladové karty.Rozpísala som sa a teraz mi došlo,že hovorím o PU,ale domnievam sa, že sa to môže takto aplikovať aj v JU.
  5. avatar
    Pripájam sa k Petra29 podrobne, zrozumyteľne vysvetlené
  6. avatar
    Je to síce krásne vysvetlené, ale neodpustím si poznámočku...majiteľ potravín, živnostník...sám sa zásobuje s výnimkou chleba a mlieka, sám predáva...viete si to vôbec predstaviť kedy by tak viedol evidenciu o margotkách? Teória je jedna vec, prax druhá. A prax väčšinou ukáže čo je a čo nie je v ľudských silách.
  7. avatar
    cathyc - je to v ľudských silách, pretože to tak musí byť. Sama vediem niekoľko takýchto skladov - a funguje to, len si treba nájsť so živnostníkom systém - všetko je o systéme práce. Keď sa to zabehne, zrazu zistíš, že to nie je až také zložité.
    Vieš, príklad o margotkách som udala preto, že mi je to blízke - vediem skladové evidencie potravín, bufetov, reštauráciu, stavebniny... a ide to
    04.03.08 Aktualizoval o 19:44 Marianna01
  8. avatar
    Je to síce krásne vysvetlené, ale neodpustím si poznámočku...majiteľ potravín, živnostník...sám sa zásobuje s výnimkou chleba a mlieka, sám predáva...viete si to vôbec predstaviť kedy by tak viedol evidenciu o margotkách? Teória je jedna vec, prax druhá. A prax väčšinou ukáže čo je a čo nie je v ľudských silách.

    Neviem, v čom by mal byť problém u margotiek. Nakúpim a tým pádom ide príjem do skladu a keď predám - výdaj cez predaj tovaru. Veď každý živnostník musí mať program na skladové hospodárstvo, nikoho nezaujíma, ako to stíha a že prax a teória je iná. To by neplatili žiadne zákony pre nikoho, veď prax si ľudia vždy prispôsobia.
  9. avatar
    ahojte, mám takú skúsenosť, že keď niekomu vysvetlím, že musí viesť sklad, s úsmevom sa na mňa pozrie a tam to aj končí - lebo Jožo, Jano a Fero majú krčmy tiež a veď oni nič také nemusia... Vediem 2 sklady, nie je to zložité, len je to pracné, ale stavebné firmy riešime systémom internej smernice tiež.