Zavrieť

Porady

Hudobné reminiscencie........

sprievodca CR Rakúsko,
Ak sa vám téma páči - pridávajte prosím hudobné diela významných majstrov
Wolfgand Amadeus Mozart
Usporiadat
Petra Nová Petra Nová

Petra Nová je offline (nepripojený) Petra Nová

Po tých pekelných tónoch od Slayera666 , trochu anjelskej klasiky

3 0
Menej reklamy? Zaregistrujte sa! - Žiadne vyskakovacie reklamy!
gilda gilda

gilda je offline (nepripojený) gilda


Naposledy upravil gilda : 29.11.10 at 07:39
3 0
Slayer666 Slayer666

Slayer666 je offline (nepripojený) Slayer666

No tak Chacaturian je nieco uzasne, to jasne. Akurat vzdy, ked pocujem Adagio zo Spartaka, tak si vzdy spomeniem na Euroviziu. Chudak Aram, on za to nemoze, ale ma tam nahodou jedno take harmonicke klise (od 1:58 a nasledujucich niekolko akordov), ktore tento rok mali v Eurovizii viaceri a dost mi tym liezli na nervy.

No a k tomu Pendereckemu (btw. aj Marian Varga ho ma rad). Ako by som ti to...jeden z velkych nemeckych filozofov 19. storocia, Schopenhauer, rozoberal vo svojom nejakom traktate alebo com estetiku. A prisiel s takymi dvoma druhmi, alebo protikladmi estetiky. Ten prvy, nazvany apollonovska estetika, zhruba zodpoveda napr. tomu Adagiu, co si vyvesila. Alebo Palestrina, Mozart a podobne. Je to take nebeske, krasne, uhladene, fenomenalne. Druhy typ, dionyzovska estetika, je niecim temnym, pochmurnym, pozemskym, kde sa rychlo menia nalady, strasidelnym, mozno snad pekelnym. Pendereckeho diela idu casto dost hlboko prave do toho dionyzovskeho kralovstva. Ale v podstate cela hudba 20. storocia je prave o tom odputavani sa od Apollona a uznani aj Dionyza. Mohli by sme povedat, ze to zacinalo uz u Wagnera a Mocnej hrstky (Balakirev, Kjuj, Musorgskij, Rimskij-Korsakov, Borodin), ale este len v takych naznakoch.

Schopenhauer netvrdi, ze tomu Dionyzovi sa mame vyhybat, prave naopak. Neskor sa pridava aj Nietzsche. Podla nich by tieto dva protipoly mali byt v rovnovahe. Ja tam teda nehladam to, co hladam u niektorych inych skladatelov. Ja viem, ze tam nie je nic krasne v tom apollonovskom zmysle, autor sa o to ani nesnazi. Je mozno tak trochu ako ked si pozries horror v telke. Necakas romantiku, lasku ani nic take. Ocakavas prave toho Dionyza.

Samozrejme, ani v Mozartovi, ani v Pendereckom nemas cisteho Apollona ci Dionyza. Ani si neviem predstavit cisteho Dionyza, snad biely sum? Ale v Mozartovi prevlada Apollon, v Pendereckom Dionyzos.

Mozno ten Sostakovic by bol taky skladatel, kde najdes oboje, aj ked nevybocuje do extremov. Ale musi sa mu jedno uznat (teda okrem mnohych inych veci), ten strach, ktory lud ZSSR pocas Stalina zazival, ktory si ja neviem ani predstavit, vyjadril vo svojich symfoniach (priklad za vsetky jeho 4ta) skvelo. Asi aj cez neho som sa ja dostal k esetetike aku vyznavaju Stockhausen, Penderecki a ini sucasni skladatelia. Cele to spektrum moznosti zvuku ma fascinuje a rad ho skumam. Staci taketo vysvetlenie?
2 0
Petra Nová Petra Nová

Petra Nová je offline (nepripojený) Petra Nová

korela Pozri príspevok
Nemala by si záujem založiť úplne novú tému výlučne pre balet? Netancovala si...., prejavuješ o neho zvýšený záujem.
Nie, nie, ja mám len rada baletnú hudbu a tiež operu. Nemám však žiadne hudobné vzdelanie, hudbu rada počúvam, ale neviem o nej rozprávať. K tomu, čo počujem sa viem vyjadriť len tak, že páči - nepáči. A viem určiť, presne čo. To je všetko. Ja mám aj problém s tým, ako pomenovať to, o čom chcem napísať. Takže tí, čo hudbe skutočne rozumejú sa musia dobre zabaviť, keď niečo zo mňa vylezie. A preto som rada, keď ktokoľvek v týchto hudobných témach napíše pre mňa zrozumiteľne niečo, čo je trochu podložené teóriou. Tiež rada čítam o tom, ako iní vnímajú konkrétne dielo. Preto veľmi rada som konfrontovala Slayerove pocity s mojimi, z tej malej ukážky Musorgského. Slayer tam počul džezové prvky, aj uháňajúce monštrum po Union Pacific. A skutočne to bol pre mňa príjemne strávený čas, keď som si prehrávala ukážky toho istého a snažila som sa ich počúvať Slayerovým uchom.

Ak by si však chcela založiť tému o balete, kľudne sa do nej zapojím, pokiaľ budem mať pocit, že mám čím do nej prispieť. Opera, balet a celá hudobná klasika je žáner menšinový, tvorí však významnú súčasť kultúry, preto nezaškodí o nej písať aj tu, na Porade. Možno niekto, kto tomuto žánru neholduje , predsa len v niektorej ukážke nájde niečo pekné alebo niekomu poslúži aspoň na to, aby si z týchto tém vystrelil a pobavil ostatných v srandičkách alebo iných "kultúrnych" témach.

A myslím si, že popri tom, s čím sa na Porade stretávam v poslednom čase, táto by bola nepochybne "o niečom", nie o h.... .
2 0
Slayer666 Slayer666

Slayer666 je offline (nepripojený) Slayer666

Typoval som skor Janacka, ak nie film. Ale nakoniec je to Brahms, 3. symfonia, 3. veta.
2 0
Marína Marína

Marína je offline (nepripojený) Marína

Milujem Beethovenovu hudbu. Aspoň malá časť z Missa Solemnis - Kyrie a 9. symfónie.

2 0
korela korela

korela je offline (nepripojený) korela

Re: Petra Nová

[QUOTE=Petra Nová;1450675]Už sú tu prepojené rôzne diela starých majstrov. Myslím, že v hudobných spomienkach by mal dostať miesto aj skladateľ síce len z minulého storočia, ale predsa len klasik. George Gershwin. S jeho hudbou som sa stretla ako dieťa, keď som videla balet na jeho symfonickú báseň Američan v Paríži. Týmto dielom som bola tak očarená, že od vtedy som zháňala všetko, čo stvoril. A jeho hudbu mám rada dodnes.

Pripojila som celú skladbu, rozdelenú na tri ukážky. Prvý raz keď som ju počula, tak niekoľko dní mi znel v ušiach rytmus skladby a tá časť, ktorá podľa mňa predstavuje večerný, pokojnejší Paríž , možno s nostalgiou Američana po domove (podstatná časť druhej ukážky).
Určite postrehnete, že záver v tretej ukážke už nie je Gershvin.

Tak Gershwin ma tiež vyživoval veľmi dlho ešte pred pubertou, neviem či si videla niekde otváranie letných OH v Los Angeles, na ploche množstvo bielych klavírov a hrala sa Rapsódia v modrom, asi modrý podklad a v bielych frakoch, dúfam že si dobre spomínam... Veľmi dobrý výber na dobu, miesto, udalosť.
Neviem zabudnúť.

Neskôr ma očaril, samozrejme okrem známych majstrov najmä Respighi, jeho diela venované Rímu,a keďže sa vtedy premietali filmy o Kleopatre, tak predstavivosť pri počúvaní nemala medze. Ocitala som sa proste v Ríme.

A Američan v Paríži, na LP, deti na ňom vyrástli v troch až štyroch rokoch, aby som ich pritahla k vážnej hudbe. Páčil sa im... Neviem si predstaviť spracovanie ktoré si videla, ale muselo byť úchvatné.

Porgy a Bess so Summertimom sa hrával v mojej dobe neobyčajne často, dnes k dispozícii iba Devín. Ale prišlo množstvo nosičov, čo predtým nebolo v takom rozsahu. Ale počúvali sme Viedeň.
Gerschwin je úchvatný.
2 0
Petra Nová Petra Nová

Petra Nová je offline (nepripojený) Petra Nová

Sergej Rachmaninoff – Vocalise – Pieseň bez slov

V prvej ukážke spieva Renée Fleming, druhá je s husľovým sólom Joshua Bella
2 0
Petra Nová Petra Nová

Petra Nová je offline (nepripojený) Petra Nová

Marian Varga: Hommage a J. S. Bach

2 0
Petra Nová Petra Nová

Petra Nová je offline (nepripojený) Petra Nová

Keď sa po Paríži rozchýrilo, že nový román Francoise Saganovej sa bude volať Máte rada Brahmsa? zaútočili na ňu novinári s otázkou, aký vzťah má k tomuto skladateľovi. Saganová odpovedala:
- Len si preboha nemyslite, že dávam prednosť Brahmsovi pred Gershwinom. Brahmsa som si zvolila iba preto, lebo som chcela podnietiť zvedavosť čitateľov. A preto som vybrala skladateľa, ktorý nie je tak veľmi známy!
Zdroj : Hefty slávnych


Na otázku zo Saganovej knihy odpovedám: áno, mám rada Brahmsa. Tie jeho husľové sonáty, z ktorých ukážky som pripojila, celkom určite.

Sonáta pre husle a klavír č.1 G-dur, op.78-prvá veta Vivace ma non troppo - A.S.Mutter-Weissenberg



Sonáta pre husle a klavír č 3. D moll, op. 108 - druhá veta Adagio - Itzhak Perlman a Daniel Barenboim



Sonáta pre husle a klavír č 3. D moll, op. 108-tretia veta Un poco presto e kon sentimentu - David Oistrach a Svjatoslav Richter


Naposledy upravil Petra Nová : 21.05.11 at 00:13
2 0
misomiso misomiso

misomiso je offline (nepripojený) misomiso

Vznikla tu debata o cene vstuneho na koncerty. Dovolim si tvrdit, ze u nas je cena listkov na koncerty vaznej hudby snad najnizsie na svete. V zapadnej Europe platite minimanle 5 x viac, v Rusku minimalne 2 x viac pri prepocete aktualnym kurzom a koncertne saly su tam beznadejne vypredane. Skuste to navyse preratat na zivotnu uroven v Rusku.

Dovolim si tvrdit, ze vazna hudba ja na okraji zaujmu ludi aj prave pre take nizke, takmer az symbolicke ceny. Co clovek dostane zadarmo, to si nevazi.
2 0
afrikánka afrikánka

afrikánka je offline (nepripojený) afrikánka

Malé hudobné potešenie...ladné melódie Biedermeierovho obdobia
2 0
Letko Letko

Letko je offline (nepripojený) Letko

...letom-svetom...
Montiho cardas s humorom

2 0
korela korela

korela je offline (nepripojený) korela


2 0
arizona arizona

arizona je offline (nepripojený) arizona

G. VERDI - Nabucco
1 0
Petra Nová Petra Nová

Petra Nová je offline (nepripojený) Petra Nová

Jean Yves Thibaudet, J. Bell, E. Kissin - hrajú na "svojich" nástrojoch

Trochu romantiky

V ktorom prevedení je tá Debussyho skladbička príťažlivejšia?

A po romantike - dráma
1 0
Petra Nová Petra Nová

Petra Nová je offline (nepripojený) Petra Nová

Už sú tu prepojené rôzne diela starých majstrov. Myslím, že v hudobných spomienkach by mal dostať miesto aj skladateľ síce len z minulého storočia, ale predsa len klasik. George Gershwin. S jeho hudbou som sa stretla ako dieťa, keď som videla balet na jeho symfonickú báseň Američan v Paríži. Týmto dielom som bola tak očarená, že od vtedy som zháňala všetko, čo stvoril. A jeho hudbu mám rada dodnes.

Pripojila som celú skladbu, rozdelenú na tri ukážky. Prvý raz keď som ju počula, tak niekoľko dní mi znel v ušiach rytmus skladby a tá časť, ktorá podľa mňa predstavuje večerný, pokojnejší Paríž , možno s nostalgiou Američana po domove (podstatná časť druhej ukážky).
Určite postrehnete, že záver v tretej ukážke už nie je Gershvin.



1 0
Slayer666 Slayer666

Slayer666 je offline (nepripojený) Slayer666

korela Pozri príspevok
Má niekto rád minimalistov?
Pocul som par veci od Reicha, Glassa a Parta a celkom sa mi to pacilo. Ale nemam ich nejak napocuvanych. Mozes nieco odporucit.
1 0
Petra Nová Petra Nová

Petra Nová je offline (nepripojený) Petra Nová

korela Pozri príspevok

Tak Gershwin ma tiež vyživoval veľmi dlho ešte pred pubertou, neviem či si videla niekde otváranie letných OH v Los Angeles, na ploche množstvo bielych klavírov a hrala sa Rapsódia v modrom, asi modrý podklad a v bielych frakoch, dúfam že si dobre spomínam... Veľmi dobrý výber na dobu, miesto, udalosť.
Neviem zabudnúť.

Neskôr ma očaril, samozrejme okrem známych majstrov najmä Respighi, jeho diela venované Rímu,a keďže sa vtedy premietali filmy o Kleopatre, tak predstavivosť pri počúvaní nemala medze. Ocitala som sa proste v Ríme.

A Američan v Paríži, na LP, deti na ňom vyrástli v troch až štyroch rokoch, aby som ich pritahla k vážnej hudbe. Páčil sa im... Neviem si predstaviť spracovanie ktoré si videla, ale muselo byť úchvatné.

Porgy a Bess so Summertimom sa hrával v mojej dobe neobyčajne často, dnes k dispozícii iba Devín. Ale prišlo množstvo nosičov, čo predtým nebolo v takom rozsahu. Ale počúvali sme Viedeň.
Gerschwin je úchvatný./
Áno, Gershwin je úchvatný. Je úchvatný pre nás dve , pre milióny ľudí na svete, tak prečo nie aj na Porade?
Hanelie, zakladateľka tejto témy, dosiaľ neprotestovala, že Gershwin je tu možno trochu mimo témy. A tak neviem odolať a pripojím ešte dve ukážky z jeho opery Porgy a Bess. Túto černošskú operu o ľuďoch z absolútneho okraja spoločnosti milujem, nielen pre jeho hudbu.

Naposledy upravil Petra Nová : 07.08.10 at 13:36
1 0
zk24 zk24

zk24 je offline (nepripojený) zk24

Petra Nová Pozri príspevok
Angela GHEORGHIU - O mio babbino caro - G Schicchi - Puccini a Katia Ricciarelli "Io son l'umile ancella" A. Lecouvreur - Cilea
Peti, dovolim si pridat "O mio babbino caro" v tomto podani, lebo som z neho hotova.

Kludne skipnite priamo na cas: 1:40

1 0
Petra Nová Petra Nová

Petra Nová je offline (nepripojený) Petra Nová

Spomienka na dvoch hudobných velikánov. Román Abbé Prévosta - Manon Lescaut v spracovaní Jules Masseneta - ako komická opera(Manon), u Giacoma Pucciniho - ako dráma(Manon Lescaut).


A skúste si v prvej ukážke všimnúť, že ani na svetových javiskách a nielen v našom SND, spevákov, ani tých najväčších, hlas nepočúva vždy tak, ako by si sami priali.


Doplnenie:
Na Manon som si spomenula pri počúvaní komentára Noriky Mojsejovej k jednej staršej českej „celebrite“ po televíznej píp-show „Kapor na torte“. A celkový dojem z tohto nezabudnuteľného skvostu zábavy sa mi žiadalo prekryť niečím čistejším. Aj takou Manon, či už v komediálnom opernom šate alebo v podobe lyrickej drámy.
Naposledy upravil Petra Nová : 11.09.10 at 20:07 Dôvod: Doplnenie
1 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať