Re: Petra Nová
[QUOTE=Petra Nová;1450675]Už sú tu prepojené rôzne diela starých majstrov. Myslím, že v hudobných spomienkach by mal dostať miesto aj skladateľ síce len z minulého storočia, ale predsa len klasik. George Gershwin. S jeho hudbou som sa stretla ako dieťa, keď som videla balet na jeho symfonickú báseň Američan v Paríži. Týmto dielom som bola tak očarená, že od vtedy som zháňala všetko, čo stvoril. A jeho hudbu mám rada dodnes.
Pripojila som celú skladbu, rozdelenú na tri ukážky. Prvý raz keď som ju počula, tak niekoľko dní mi znel v ušiach rytmus skladby a tá časť, ktorá podľa mňa predstavuje večerný, pokojnejší Paríž , možno s nostalgiou Američana po domove (podstatná časť druhej ukážky).
Určite postrehnete, že záver v tretej ukážke už nie je Gershvin.
Tak Gershwin ma tiež vyživoval veľmi dlho ešte pred pubertou, neviem či si videla niekde otváranie letných OH v Los Angeles, na ploche množstvo bielych klavírov a hrala sa Rapsódia v modrom, asi modrý podklad a v bielych frakoch, dúfam že si dobre spomínam... Veľmi dobrý výber na dobu, miesto, udalosť.
Neviem zabudnúť.
Neskôr ma očaril, samozrejme okrem známych majstrov najmä Respighi, jeho diela venované Rímu,a keďže sa vtedy premietali filmy o Kleopatre, tak predstavivosť pri počúvaní nemala medze. Ocitala som sa proste v Ríme.
A Američan v Paríži, na LP, deti na ňom vyrástli v troch až štyroch rokoch, aby som ich pritahla k vážnej hudbe. Páčil sa im... Neviem si predstaviť spracovanie ktoré si videla, ale muselo byť úchvatné.
Porgy a Bess so Summertimom sa hrával v mojej dobe neobyčajne často, dnes k dispozícii iba Devín. Ale prišlo množstvo nosičov, čo predtým nebolo v takom rozsahu. Ale počúvali sme Viedeň.
Gerschwin je úchvatný.