Zavrieť

Porady

Stravné lístky spätne u s.r.o. - stanovisko DRSR

K téme stravné lístky poskytnuté spätne sa už napísalo dosť veľa.
Pre záujemcov odporúčam napr. staršiu tému http://www.porada.sk/t54356-nedavali...estnancom.html

Stanovisko DRSR z ktorého vyplýva že stravné lístky poskytnuté spätne možno daňovo uznať, nájdete tu http://www.porada.sk/458699-post98.html

Pripájam dnešné vyjadrenie DRSR na moju otázku, z ktorého vyplýva že stravné lístky poskytnuté spätne nie sú daňovým nákladom firmy. Nevyjadrili sa k tomu, či sú oslobodené od dane z príjmu u zamestnanca.

Dobrý deň,
na základe Vášho dopytu podaného prostredníctvom internetu Vám Daňové riaditeľstvo SR Banská Bystrica oznamuje nasledovné:
Výdavky na stravovanie zamestnancov sú daňovým výdavkom u zamestnávateľa podľa ustanovenia § 2 písm. c/ bod 4 zákona o dani z príjmov č. 595/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov, to znamená, že musia byť splnené podmienky podľa osobitného predpisu, ktorým je Zákonník práce. Vo Vašom prípade tieto podmienky splnené neboli, preto dodatočne nakúpené stravné lístky pre zamestnancov nebudú daňovým výdavkom na strane firmy.

------
Váš dopyt:

Dobrý deň,
chcem Vás poprosiť o odpoveď na nasledovný dopyt.

Právnická osoba /s.r.o./ zabezpečuje stravovanie zamestnancov prostredníctvom stravných lístkov /Vaša stravovacia/. Za určité obdobie roka, počas ktorého zamestnanci vykonávali prácu a mali podľa Zákonníka práce na poskytnutie stravy nárok, tieto poukážky poskytnuté neboli, ani im nebola zabezpečená strava iným spôsobom.

Je možné stravovacie poukážky zakúpiť a poskytnúť zamestnancom za toto obdobie spätne? Bude takýto náklad považovaný za daňovo uznateľný na strane firmy? Bude hodnota takto spätne poskytnutej stravy oslobodená od dane z príjmu na strane zamestnanca?

Ďakujem
Usporiadat
Stefan2005 Stefan2005

Stefan2005 je offline (nepripojený) Stefan2005

!
Takže máme dve stanoviská DRSR:

podľa jedného možno zamestnancom dodatočne zakúpené stravné lístky daňovo uznať, lebo zamestnávateľ plní ustanovenia dané zákonníkom práce,

podľa druhého stanoviska nemožno uznať dodatočne zakúpené stravné lístky, lebo nie sú splnené tie isté ustanovenia zákonníka práce.

V súvislosti s druhým stanoviskom vo mne hlodá otázka:

ktorý je ten časový moment (ktorý je ešte považovaný za nákup v termíne), podľa ktorého sa mi delí uznateľnosť na daňový a nedaňový náklad?

a) nesmiem vydať lístky zakúpené (pod pojmom zakúpené teraz abstrahujme od prípadným rozdielov vo význame pojmov zaplatené lístky, fyzicky obdržané stravné lístky, fyzicky odovzdané lístky zamestnancovi = v mojom prípade sú totožné) vo februári za mesiac január?

b) alebo nesmiem vydať plný počet stravných lístkov na mesiac február, ak tieto boli zakúpené napr. 6. 2. - to znamená že za 2.2.-5. 2. už je to dodatočne vydané, čiže nedaňové

c) resp. musím ešte testovať i deň 6.2. - lebo v prípade ak boli zakúpené o 15. hodine (vtedy ich odovzdal kuriér) - v daný deň neodpracuje už zamestnanec predpísaný počet hodín - čiže je nárok na daňový výdavok iba od 7. 2. ???

Zaujímal by ma preto názor, ako postupujete, resp. testujete nárok na stravné lístky.
Osobne mám už uzavreté niektoré účtovníctva za rok 2009, a priznám sa, testoval som počet "daňovo uznaných stravných lístkov" iba na počet odpracovaných dní (takých, za ktoré má zamestnanec nárok) - prípadný počet navyše bol nedaňový náklad.
0 0
Paula Paula

Paula je offline (nepripojený) Paula

Postupujem tak, že SL sa kupujú koncom mesiaca. Napr. 28.1.sa kúpi toľko, aby už 1.2. (ak je dňom pracovným) dostali všetci toľko, koľko im prináleží na február s ohľadom na januárový nárok podľa dochádzky, keďže 2.1. (ak bol dňom pracovným) dostali plný počet. Ďalší nákup 25.2., aby 1.3. dostali na marec, zasa s ohľadom na februárovy nárok podľa dochádzky...atď., takže nákup koncom mesiaca. Takto už nemusím kontrolovať komplet celý rok nárok/nenárok . Spätne , dodatočne za mesiace minulé sme nikdy nedávali, vždy vopred.
1 0
Stefan2005 Stefan2005

Stefan2005 je offline (nepripojený) Stefan2005

!
Paula Pozri príspevok
... Spätne , dodatočne za mesiace minulé sme nikdy nedávali, vždy vopred.
Ďakujem za príspevok. Ja som tiež vyššie uvedeného názoru. Ale toto si človek ustriehne vo svojej firme.
Ale ak účtuješ dodávateľsky pár desiatok firiem, ideálny stav je méta, ku ktorej sa blížime - vždy sa niektorej stane, že nestihne prvý pracovný deň vydať (resp. ani zakúpiť) stravné lístky... Takže ja som myslel na pohľad z hľadiska dodávateľa účtovníctva.
0 0
Paula Paula

Paula je offline (nepripojený) Paula

Asi treba klientov naučiť, aby preventívne kupovali vždy (alebo aspoň prvé mesiace) plný počet, bez ohľadu na možné budúce dovolenky, SC, PN ,ap. A až sa časom nazbiera dostatočná rezerva, príde mesiac, kedy sa zakúpi menej. Taká rezerva sa zíde aj na prelome rokov. Už tu boli zúfalé výkriky "čo mám robiť, potrebujem urobiť zrážku k výplatám za december a lístky sa kúpia až v januári, mám ich len pár v účtoch ?".
Zasa som Ti asi nepomohla s oprávnenosťou, prepáč. Máš to ťažké.
0 0
Stefan2005 Stefan2005

Stefan2005 je offline (nepripojený) Stefan2005

!
Paula Pozri príspevok
... Máš to ťažké.
... myslím, že viacerí

P.S. pre istotu mám vytlačené obe vyjadrenia DRSR....
1 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
Tento príspevok bol pôvodne pripnutý v inej téme, ale priamou reakciou na túto tému, preto sa pripájam svojím názorom:

Ak nárok zamestnanca nezaniká z dôvodu neplnenia povinnosti zamestnávateľa v termíne, jedná sa o zákonnú povinnosť plnenia zamestnávateľa. Obdobným prípadom je podľa môjho názoru mzda, aj keď uznávam, že charakter výdavku nie je úplne identický. Stravovať sa však musíme z iných dôvodov. Nielen z dôvodov, že sme zamestnanci a preto dodatočná úhrada týchto výdavkov je obdobná ako dodatočná úhrada výdavkov za prácu. Toľko môj pohľad.

Bolo by zaujímavé zistiť, či neexistuje rozhodnutie súdu ohľadom dodatočne priznaných nárokov zamestnancov.

Osobne sa domnievam, že tak ako cestovné náhrady patria do kompetencie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, patrí tam aj Zákonník práce. Výklad, či komentár ZP nie je v kompetencii MF SR (smerujem k stanovisku a inštitúcii, ktorá ho vydala).

V každom prípade mi to pripomína pokyny DRSR týkajúce sa FO a PO, ktorých riešenia sú odlišné, hoci zákon o dani z príjmov v danej situácii nerobí rozdiel medzi daňovými subjektami ktoré sú fyzickými alebo právnickými osobami. Subjektívny prístup je patrný.

Ešte na odľahčenie:
K § 103/9 zákona o správe daní: (511/1992 Zb. v z.n.p.):
MF môže vydať metodické usmernenie ohľadom daňových zákonov. Toto usmernenie je záväzné len pre správcu dane. Práva daňového subjektu domáhať sa ochrany svojich práv nie sú dotknuté. Rovnako je to v prípade vyjadrenia názoru správcu dane ...
2 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Jana Acsová Pozri príspevok
Tento príspevok bol pôvodne pripnutý v inej téme, ale priamou reakciou na túto tému, preto sa pripájam svojím názorom:

Ak nárok zamestnanca nezaniká z dôvodu neplnenia povinnosti zamestnávateľa v termíne, jedná sa o zákonnú povinnosť plnenia zamestnávateľa. Obdobným prípadom je podľa môjho názoru mzda, aj keď uznávam, že charakter výdavku nie je úplne identický. Stravovať sa však musíme z iných dôvodov. Nielen z dôvodov, že sme zamestnanci a preto dodatočná úhrada týchto výdavkov je obdobná ako dodatočná úhrada výdavkov za prácu. Toľko môj pohľad.

Bolo by zaujímavé zistiť, či neexistuje rozhodnutie súdu ohľadom dodatočne priznaných nárokov zamestnancov.

Osobne sa domnievam, že tak ako cestovné náhrady patria do kompetencie Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, patrí tam aj Zákonník práce. Výklad, či komentár ZP nie je v kompetencii MF SR (smerujem k stanovisku a inštitúcii, ktorá ho vydala).

V každom prípade mi to pripomína pokyny DRSR týkajúce sa FO a PO, ktorých riešenia sú odlišné, hoci zákon o dani z príjmov v danej situácii nerobí rozdiel medzi daňovými subjektami ktoré sú fyzickými alebo právnickými osobami. Subjektívny prístup je patrný.

Ešte na odľahčenie:
K § 103/9 zákona o správe daní: (511/1992 Zb. v z.n.p.):
MF môže vydať metodické usmernenie ohľadom daňových zákonov. Toto usmernenie je záväzné len pre správcu dane. Práva daňového subjektu domáhať sa ochrany svojich práv nie sú dotknuté. Rovnako je to v prípade vyjadrenia názoru správcu dane ...
Ja som si vždy myslela , že usmernenia a zároveň aj odpovede na naše otázky z DRSR sú vážnymi vypovedacími dokumentami pri prípadnom súdnom spore z hľadiska daňového sporu .
Niekde som čítala Judikát , že tieto vyjadrenia sú pri súdnom spore irelevantné.

Ak to niekde nájdem v rámci voľného času , tak to prilepím.
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
Zita5 Pozri príspevok
Niekde som čítala Judikát , že tieto vyjadrenia sú pri súdnom spore irelevantné.
Veď sú. Práva daňového subjektu vyplývajú zo zákona a nie usmernení. V súdnom konaní je daňový subjekt žalujúcou stranou.

Usmernenia MF sú pomôckou správcu dane. Nie sú dôkazovým materiálom ani žiadnym záväzným dokumentom pre súd.
3 0
Zita5 Zita5

Zita5 je offline (nepripojený) Zita5

Nech robíme čokoľvek, má nám záležať na tom, čo robíme, nie na tom, či nás niekto vidí. Cicero ...viac
Budem trošku mimo témy , ale nebolo by snáď zlé na tieto judikáty vytvoriť novú tému . Tu som to našla :

Vo vzťahu k metodickému pokynu č. 14/SD/2001 týkajúceho sa prechodu záväzkov a ručenia pri predaji podniku, na ktorý odvolanie žalobcu odkazuje, Najvyšší súd Slovenskej republiky konštatuje, že uvedený metodický pokyn vo vzťahu k prejednávanej veci považuje za právne irelevantný. Orgány verejnej správy, medzi ktoré nesporne žalovaný patrí popri svojej činnosti, ktorou je rozhodovanie o právach a povinnostiach ako i právom chránených záujmoch konkrétnych fyzických a právnických osôb, výsledkom čoho je vydanie individuálneho správneho aktu, zameriavajú taktiež svoju činnosť do vnútra správneho orgánu. Takýto proces je rozhodovacím procesom v riadiacej a organizátorskej činnosti, výsledkom ktorého je vydávanie vnútorných aktov verejnej správy smerujúcich dovnútra daného systému orgánov verejnej správy. Najčastejšie ide o vydávanie normatívnych inštrukcií, ktoré zaväzujú len podriadené útvary a sú prejavom vôle nadriadených voči podriadeným. Predmetný metodický pokyn bol adresovaný všetkým pracoviskám «Daňového» «riaditeľstva» SR a slúžil práve na usmernenie činnosti jednotlivých organizačných zložiek žalovaného. Nie je však právne záväzný pre súdy, ktoré v rámci svojej rozhodovacej činnosti sú viazané len zákonom a Ústavou Slovenskej republiky, pričom v rámci svojej preskúmavacej činnosti posudzujú zákonnosť rozhodnutí a postupu orgánov verejnej správy z hľadiska ich súladu s právnym poriadkom Slovenskej republiky.

Zdroj :
http://www.uctovnictvo.sk/index.php?...255&Itemid=260
1 0
AnnaK AnnaK

AnnaK je offline (nepripojený) AnnaK

Vraciam sa k tejto téme. Tiež som toho názoru, že posudzovať splnenie § 152 Zákonníka práce neprináleží DR SR. S oneskorením som sa dostala k vyjadreniu Ing. Brnovej v staršom Poradcovi.
Citujem: "..... podľa definície daňového výdavku podľa § 2 písm. i) ZDP je daňovým výdavkom výdavok na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom. Zamestnávateľ síce prispeje zamestnancovi na stravovanie, ale spätne nie je dodržaná podmienka vynaloženia výdavku preukázateľne na stravovanie, keďže spätne sa nedá odstravovať a za ten čas sa zamestnanec musel odstravovať iným spôsobom, na ktorý mu zamestnávateľ v čase stravovania neprispel..."

Ak preukázateľne nakúpim stravné lístky, mám faktúru od dodávateľa so správnymi údajmi, stravné lístky preukázateľne odovzdám zamestnancovi za odpracované dni, čo mi aj potvrdí svojim podpisom, ide predsa o preukázateľne vynaložené výdavky daňovníkom. Alebo mám chápať pod pojmom preukázateľne vynaložené výdavky daňovníka niečo iné?
Naposledy upravil AnnaK : 07.08.10 at 08:32
0 0
alenad alenad

alenad je offline (nepripojený) alenad

Pekný deň prajem.
Moja otázka smeruje k vydaniu stravných lístkov spätne. Pri spracovaní mzdy za 12/2010 som zistila, že zamestnanec začiatkom mesiaca december dostal o 4ks lístkov menej. Poskytnem mu ich v 1/2011. Pýtam sa, môžem ich dať do daňových nákladov v januári alebo mám tvoriť nejakú rezervu v starom roku?
Za odpoveď vopred ďakujem.
0 0
alenad alenad

alenad je offline (nepripojený) alenad

alenad Pozri príspevok
Pekný deň prajem.
Moja otázka smeruje k vydaniu stravných lístkov spätne. Pri spracovaní mzdy za 12/2010 som zistila, že zamestnanec začiatkom mesiaca december dostal o 4ks lístkov menej. Poskytnem mu ich v 1/2011. Pýtam sa, môžem ich dať do daňových nákladov v januári alebo mám tvoriť nejakú rezervu v starom roku?
Za odpoveď vopred ďakujem.
Posúvam, skúsi niekto odpoveď?
0 0
Tweety Tweety

Tweety je offline (nepripojený) Tweety

alenad Pozri príspevok
Pekný deň prajem.
Moja otázka smeruje k vydaniu stravných lístkov spätne. Pri spracovaní mzdy za 12/2010 som zistila, že zamestnanec začiatkom mesiaca december dostal o 4ks lístkov menej. Poskytnem mu ich v 1/2011. Pýtam sa, môžem ich dať do daňových nákladov v januári alebo mám tvoriť nejakú rezervu v starom roku?
Za odpoveď vopred ďakujem.
A nemôžeš to dopísať do výdajky za december, a strevenky poskytnúť? AK áno, náklady zaúčtuješ klasicky do decembra, len zrážka bude v januári.
0 0
džana džana

džana je offline (nepripojený) džana

ja mám podobný prípad, ale v decembri už fyzicky firma listky nemala, dokupila ich v januári 2011
0 0
Llívia Llívia

Llívia je offline (nepripojený) Llívia

Stravenky za 12/2012 boli zaplatené a dodané až v r. 2013. Ako v r. 2012 zaúčtovať nárok zamestnancov a náklad zamestnávateľa?
0 0
Tweety Tweety

Tweety je offline (nepripojený) Tweety

Llívia Pozri príspevok
Stravenky za 12/2012 boli zaplatené a dodané až v r. 2013. Ako v r. 2012 zaúčtovať nárok zamestnancov a náklad zamestnávateľa?
Cez ID.
0 0
Llívia Llívia

Llívia je offline (nepripojený) Llívia

Tweety Pozri príspevok
Cez ID.
Vtipkárka. To viem, ale účty neviem.
0 0
Tweety Tweety

Tweety je offline (nepripojený) Tweety

Llívia Pozri príspevok
Vtipkárka. To viem, ale účty neviem.
Ty si začala., pýtala si ako zaúčtovať, nie kam? Ale podľa mňa klasika náklady 527, SF 472.
2 0
KEJKA KEJKA

KEJKA je offline (nepripojený) KEJKA

audítor, účtovník, odborný poradca ...viac
Llívia Pozri príspevok
Stravenky za 12/2012 boli zaplatené a dodané až v r. 2013. Ako v r. 2012 zaúčtovať nárok zamestnancov a náklad zamestnávateľa?
nárok zamestnancov...527,472/333
alebo /ak im už boli aj strhnuté zo mzdy za december/
chýbajúce SL................213/326
použitie klasicky......................527,472,335/213
3 0
Llívia Llívia

Llívia je offline (nepripojený) Llívia

KEJKA Pozri príspevok
nárok zamestnancov...527,472/333
alebo /ak im už boli aj strhnuté zo mzdy za december/
chýbajúce SL................213/326
použitie klasicky......................527,472,335/213
Ďakujem.
Ešte otázka: služba + poštovné za decembrové stravenky pôjde do r. 2012 alebo až do r. 2013, keďže až vtedy boli dodané?
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať