Zavrieť

Porady

Minerálne oleje a kniha jázd

jednoduchý človek, ako ostatní ...viac
Prosím vás, pri odbere červenej nafty - používa lesný traktor - je nutné evidovať aj knihu jázd k zdokladovaniu spotreby. Môžem viesť evidenciu aj v klasickej knihe jázd, alebo musím preukázanú spotrebu viesť na špeciálnych tlačivách? Existuje na to zvláštny vzorec, ak by to nemohla byť klasická kniha? Vopred vám všetkým pekne ďakujem.
Usporiadat
Janiela Janiela

Janiela je offline (nepripojený) Janiela

jednoduchý človek, ako ostatní ...viac
Nikto sa s tým nestretol?
0 0
Excise Duty Excise Duty

Excise Duty je offline (nepripojený) Excise Duty

ten, čo už nemusí do roboty
Tzv. červená nafta je v zmysle zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja daňovo zvýhodneným minerálnym olejom. Každá právnická alebo fyzická osoba, ktorá získala oprávnenie používať daňovo zvýhodnený minerálny olej (užívateľský podnik), je povinná podľa ustanovenia § 37 citovaného zákona viesť evidenciu takéhoto minerálneho oleja. Je problematické viesť knihu „jázd“ takých strojov, ako sú buldozéry, bagre, lesné traktory a pod, keďže tieto viac-menej pracujú na jednom mieste a ak jazdia, tak iba sporadicky a aj to iba pri presune z jedného miesta na iné, na ktorých vykonávajú svoju prácu. Evidenciu použitia červenej nafty by som si nechal potvrdiť u svojho colného úradu a takto potvrdenú evidenciu potom predložil daňovému úradu.
0 0
Gabika Gabika

Gabika je offline (nepripojený) Gabika

Podľa môjho názoru, mali by ste postupovať podobne ako pri učtovaní spotreby PHM u vysokozdvižných vozíkov, kde sa spotreba počíta na normohodiny. Znamená to, že u jednotlivych strojoch si vopočítate dlhodobým pozorovaním spotrebu pohonných hmôt podľa času výkonu stroja (napr.jeden rok)
0 0
Excise Duty Excise Duty

Excise Duty je offline (nepripojený) Excise Duty

ten, čo už nemusí do roboty
Červená nafta nie je voľne dostupná, kto ju chce používať, musí mať na jej nákup odberný poukaz a ten dostane, len ak sa zaregistruje ako užívateľský podnik (§ 11). Pri takejto registrácii je okrem iného potrebné uviesť účel použitia takejto daňovo zvýhodnenej nafty atď., predovšetkým však musí žiadateľ predložiť technickú dokumentáciu zariadenia, v ktorom sa má daňovo zvýhodnený minerálny olej použiť ako pohonná látka alebo palivo, pričom z technickej dokumentácie musí byť zrejmý druh používaného minerálneho oleja a množstvo jeho spotreby takýmto zariadením. Až na základe týchto všetkých skutočností, ktoré je colný úrad povinný najprv overiť, vydá potom žiadateľovi odberný poukaz na nákup konkrétneho množstva červenej nafty a ani o kvapku viac. Pripomínam, že červenú naftu možno požívať iba na požadovaný účel a nemožno ju nikomu predať, užívateľský podnik je daňovým subjektom a je správcom dane pravidelne kontrolovaný, najmä pokiaľ ide o používanie červenej nafty. A ak mám povinnosť viesť evidenciu nákupu a spotreby červenej nafty uloženú zákonom (§ 37), platí tento zákon pre všetkých, teda aj pre daňový úrad, akúkoľvek ďalšiu evidenciu považujem za nadbytočnú.
0 0
Janiela Janiela

Janiela je offline (nepripojený) Janiela

jednoduchý človek, ako ostatní ...viac
Mám aj odberný poukaz vydaný colným úradom a vediem si aj zvlástnu evidenciu. Len tá kniha jázd mi robí problém. Poradíte mi, ako sa vedie kniha jázd pri vysokozdvižných vozíkoch? Existuje na to program? Vopred ďakujem.
0 0
andrej_rv andrej_rv

andrej_rv je offline (nepripojený) andrej_rv

Janiela
Mám aj odberný poukaz vydaný colným úradom a vediem si aj zvlástnu evidenciu. Len tá kniha jázd mi robí problém. Poradíte mi, ako sa vedie kniha jázd pri vysokozdvižných vozíkoch? Existuje na to program? Vopred ďakujem.
Asi by sa malo vychádzať z § 19 ods. 2 písm. l) ZDP, ktorý uvádza ako daňovo uznané "..výdavky (náklady) na spotrebované pohonné látky podľa cien platných v čase ich nákupu, prepočítané podľa spotreby v TP....". Zákon nepredpisuje formu evidencie (kniha jázd), musí byť z nej však zrejmé, akú dobu bol príslušný stroj používaný (resp. aký výkon podal, koľko km alebo motohodín ubehol..) a koľko PHL pri práci spotreboval vzhľadom na stanovenú normu spotreby. Pokiaľ nemáš v TP stanovenú normu spotreby, mala by si si ju stanoviť v internej smernici. A ako evidencia určite postačí obyčajná tabuľka v exceli, kde budú kolónky na dátum, počet motohodín (resp. iný spôsob určenia výkonu), norma spotreby, vypočítaná spotreba spolu a kolónka na evidenciu nakúpeného množstva PHL. Nemusí to byť ani tabuľka, ani program, ale aj obyčajný zošit s týmito základnými údajmi.
0 0
Janiela Janiela

Janiela je offline (nepripojený) Janiela

jednoduchý človek, ako ostatní ...viac
Veľmi pekne ďakujem.
0 0
Janiela Janiela

Janiela je offline (nepripojený) Janiela

jednoduchý človek, ako ostatní ...viac
Gabika
Podľa môjho názoru, mali by ste postupovať podobne ako pri učtovaní spotreby PHM u vysokozdvižných vozíkov, kde sa spotreba počíta na normohodiny. Znamená to, že u jednotlivych strojoch si vopočítate dlhodobým pozorovaním spotrebu pohonných hmôt podľa času výkonu stroja (napr.jeden rok)

Po včerajších nových poznatkoch zisťujem, že musím si zistiť prepočet PHM na strojohodiny a motohodiny. Bude to tak, ako ste spomínali s vysokozdvižným vozíkom. Ešte ale neviem, aký je rozdiel medzi strojohodinou a motohodinou. Vďaka za pomoc.
0 0
oscarr oscarr

oscarr je offline (nepripojený) oscarr

Ako je to vlastne so zmenou v používaní červenej a normálnej nafty v stroji? Na používanie červenej nafty je potrebné mechanizmus prihlásiť na colný úrad. Treba ho zakaždým odhlasovať,ak ho potrebujem používať s normálnou naftou, resp. prihlasovať na používanie červenej nafty ak prechádzam z normálnej na červenú n.? Alebo stačí zápis o vyčerpaní nafty z nádrže, príjme do skladu a prepláchnutí nádrže a môžem čerpať normálnu naftu? A rovnako to platí i spätne?
0 0
Patrícia5 Patrícia5

Patrícia5 je offline (nepripojený) Patrícia5

Pripájam sa k otázke oscarra. Ako je to v prípade, že červená nafta nie je v čerpačke a strojom musím robiť? Treba vyčistiť stroj a robiť ten záznam alebo môžme kľudne dotankovať prechodne bielu naftu?
0 0
Janiela Janiela

Janiela je offline (nepripojený) Janiela

jednoduchý človek, ako ostatní ...viac
Patrícia5 Pozri príspevok
Pripájam sa k otázke oscarra. Ako je to v prípade, že červená nafta nie je v čerpačke a strojom musím robiť? Treba vyčistiť stroj a robiť ten záznam alebo môžme kľudne dotankovať prechodne bielu naftu?
Kľudne dotankujte normálnu naftu. Ide o to, že červená je prifarbovaná, pretože je daňovo zvýhodnená. Ak si vediete knihu jázd, tak doplňujte aj normálnu naftu. Napr: 6 l červenej + 7 l bielej nafty.
Pozn.: na červenú naftu si treba viesť aj zvláštnu evidenciu a na konci roka ju priložiť ku knihe jázd a odberným preukazom.
Akurát teraz na máme daňovú kontrolu, predpokladám, že určite budú kontrolovať aj uvedenú naftu.
0 0
Patrícia5 Patrícia5

Patrícia5 je offline (nepripojený) Patrícia5

To ma práve mätie, že vedieme aj záznamy výkonov strojov (na červenú naftu) a zdá sa mi, že by mi to veľmi nesedelo, keby mi písali výkony, hoci bola natankovaná prechodne biela - či proste uviesť v tých záznamoch, že bola dotankovaná biela?
0 0
Excise Duty Excise Duty

Excise Duty je offline (nepripojený) Excise Duty

ten, čo už nemusí do roboty
Niečo málo k používaniu tzv. červenej nafty, samotný zákon č. 98/2004 o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov takýto pojem nepozná, v zmysle zákona ide podľa ustanovenia § 11 ods. 2 písm. a) o daňovo zvýhodnený minerálny olej.
Červená nafta je triviálny názov normálnej motorovej nafty kódu KN 2710 19 41, 2710 19 45 a 2710 19 49, ktorá je podľa ustanovenia § 8 ods. 1 citovaného zákona označená indikačnou látkou Solvent Yellow 124 (N-etyl-N-[2-(1-izobutoxyetoxy)etyl]-4-(fenylazo)anilín) v koncentrácii najmenej 6 mg/l a najviac 9 mg/l a tiež farbivom zodpovedajúcim odtieňu farby Solvent Red 19. Práve toto farbivo dáva označenej nafte charakteristické červené zafarbenie, ktoré slúži na rozlíšenie odlišne daňovo zaťaženej nafty. Povinnosť používať takéto unifikované označenie nafty v prípade jej daňového zvýhodnenia vyplýva zo smernice Rady 95/60/ES z 27. novembra 1995 o daňovom označovaní plynových olejov a petroleja (Ú.v. ES L 291, 6.12.1995) a je teda záväzné pre všetky členské štáty, čo okrem iného umožňuje voľný pohyb takejto nafty medzi členskými štátmi bez toho, aby boli porušené ich národné daňové predpisy.
Keďže je červená nafta daňovo zvýhodnená, pre jej používanie musia platiť a aj platia zákonom ustanovené určité pravidlá, aby nedochádzalo k jej zneužívaniu. Kto chce používať takúto daňovo zvýhodnenú naftu, musí požiadať o zaradenie do evidencie užívateľských podnikov, a to podľa ustanovenia § 11 zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja, kde sú upravené aj ďalšie podrobnosti. Mám na mysli najmä odberný poukaz a možnosť nákupu červenej nafty iba na základe tohto odberného poukazu, ako aj povinnosť používať červenú naftu iba na účely uvedené v odbernom poukaze. Zo všetkého najdôležitejšie je zapamätať si, že červenú naftu je možné podľa ustanovenia § 7 citovaného zákona použiť iba ako
a) palivo,
b) pohonnú látku na pohon
-koľajových vozidiel používaných v železničnej doprave osôb a nákladov a pri prevádzkovaní, oprave a údržbe železničnej siete, vykonávaných v rámci podnikania,
-strojov používaných výlučne na práce výrobnej povahy alebo služby,v pôdohospodárskej produkcii vykonávanej v rámci podnikania,
- motorov stacionárnych zariadení určených na výrobu elektrickej energie.
Na všetky uvedené použitia červenej nafty je potrebné mať odberný poukaz, ktorého predloženie oprávňuje jednak k nákupu červenej nafty a okrem iného je v odbernom poukaze uvedený aj povolený účel použitia. Ak je povolený iba niektorý z vyššie uvedených účelov použitia červenej nafty, užívateľský podnik smie použiť červenú naftu len na takýto účel, ak ju použije na niektorý iný z vyššie uvedených účelov ide o porušenie ustanovenia § 8 ods. 3 písm. e) za čo možno uložiť pokutu podľa ustanovenia § 42 ods. 1 podľa závažnosti, dĺžky trvania a následkov protiprávneho stavu až do 500 000 Sk, najmenej však 10 000 Sk. Ak ale červenú naftu použije na akýkoľvek iný účel, než je uvedené v § 7 ods. 1, potom možno podľa ustanovenia § 42 ods. 3 písm. a) uložiť pokutu vo výške 50 % dane pripadajúcej na množstvo takto použitého minerálneho oleja, najmenej však 50 000 Sk.
V prípade ak ale červenú naftu použije právnická alebo fyzická osoba ktorá vôbec nie je držiteľom odberného poukazu, je jasné, že červenú naftu získala nelegálnym spôsobom. V takomto prípade možno uložiť pokutu buď podľa ustanovenia § 42 ods. 1, ak červenú naftu použije napr. na niektorý z účelov podľa § 7 ods. 1, pretože ide o porušenie § 8 ods. 3 písm. d), ale až vo výške 50 % dane pripadajúcej na množstvo takto použitého minerálneho oleja, najmenej však 100 000 Sk v prípade použitia červenej nafty na akékoľvek iné účely, než je uvedené v § 7 ods. 1. Ešte tvrdšie pokuta dopadne na každú právnickú alebo fyzickú osobu, ktorá vydá minerálny olej takému odberateľovi, ktorý nepredloží odberný poukaz na odber minerálneho oleja so zníženou sadzbou dane. V takomto prípade možno uložiť pokutu až vo výške 50 % dane vypočítanej podľa sadzby dane uvedenej v § 6 pripadajúcej na množstvo vydaného minerálneho oleja, najmenej však 100 000 Sk! Tu by som chcel upozorniť najmä tých, ktorí pokútne nakupujú červenú naftu, pretože sankčné ustanovenia zákona sa vzťahujú práve na nich rovnako, ako na tých, ktorí im takúto naftu predajú! Taktiež neodporúčam nakupovať akúkoľvek podozrivo lacnú naftu, pretože môže ísť o odfarbenú červenú naftu. Ako som uviedol vyššie, označenie červenej nafty pozostáva z dvoch zložiek, pričom odstránenie červeného farbiva je síce možné, rozhodne sa však nedá jednoduchým spôsobom odstrániť indikačná látka, to dokáže iba rafinéria. Takže, ak sa niekto ulakomí na takúto lacnú naftu, v prípade, že ho zastaví mobilná kontrolná skupina Colnej správy (biely SEAT Alhambra s modrým majákom a nápisom „Colná správa“) a skontroluje mu nádrž, v ktorej nájde červenú naftu, neobstojí nijaká výhovorka v tom zmysle, že práve mi došla nafta a okoloidúci traktorista mi predal päť litrov nafty, aby som došiel k najbližšej čerpacej stanici pohonných látok. V takomto prípade si treba povšimnúť najmä text ustanovenia § 8 ods. 1, podľa ktoréhooznačovaním plynového oleja sa na účely zákona rozumie rovnomerné primiešavanie červeného farbiva a indikačnej látky tak, aby v zmesi pozostávajúcej z jedného dielu označeného a z desiatich dielov neoznačeného plynového oleja bolo ešte voľným okom viditeľné červené zafarbenie! Ani vyšší pomer zmiešania neoznačenej a označenej nafty nie je presvedčivým dôkazom skutočnosti, že používam legálne nadobudnutú naftu. Čiže akékoľvek jednoduché zmiešanie označenej a neoznačenej nafty v pomere 1:10 alebo i viac nazaručuje možnosť vyhnúť sa sankcii, stále ma totiž môže prezradiť prítomnosť indikačnej látky! S takýmito prípadmi som sa veľmi často stretol v praxi, žiaľ tu niet nijakej pomoci a neostáva nič inšie, než znášať sankcie tak, ako sú ustanovené zákonom.
Z vyššie uvedeného teda vyplývajú pre držiteľa odberného poukazu oprávňujúceho na nákup červenej nafty jasné pravidlá:
1. červenú naftu môžem ako užívateľský podnik použiť iba na taký účel, ktorý mám uvedený v odbernom poukaze,
2. žiadne ustanovenie zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja mi nebráni v tom, aby som ako užívateľský podnik v prípade núdze, t.j. ak práve nemám k dispozícii tzv. červenú naftu použil naftu zdanenú podľa ustanovenia § 6 ods. 1 písm. d).
Tu by som si dovolil citovať ustanovenie § 19 ods. 2 písm. l) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého ako daňový výdavok možno uplatniť spotrebované pohonné látky podľa cien platných v čase ich nákupu, prepočítané podľa spotreby uvedenej v technickom preukaze, alebo ak sa táto spotreba v technickom preukaze neuvádza, alebo ak sa vozidlo alebo zariadenie používa na prevádzku, pri ktorej nie je spotreba pohonných látok uvedená v technickom preukaze, podľa spotreby preukázanej iným preukázateľným dokladom! Podľa citovaného zákona teda nie je rozhodujúce, za akú cenu zdanenú naftu nakúpim a vzápätí použijem, stále je to pre mňa uplatniteľný daňový výdavok!
Úplne na koniec, ak som držiteľom odberného poukazu a neoznačenú naftu použijem na účely, ktoré mám uvedené v stále platnom odbernom poukaze, potom som nič neporušil. Mojou povinnosťou ako užívateľského podniku je predovšetkým viesť evidenciu v zmysle ustanovenia § 37 zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja, ale iba na účely daňového dozoru podľa ustanovenia § 40 tohto zákona, nie však na účely daňovej kontroly podľa rovnakého ustanovenia zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja. Daňovej kontrole podlieha všeobecne použitie minerálneho oleja iba podľa ustanovenia § 19 ods. 2 písm. l) zákona č. 595/2003 z. z., teda inými slovami, daňový úrad do toho nič nie je, či použijete daňovo zvýhodnený minerálny olej v zmysle § 11 zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja alebo bežným spôsobom zdanený minerálny olej podľa ustanovenia § 6 ods. 1 zákona.
Naposledy upravil Excise Duty : 21.08.07 at 20:27
0 0
demeter demeter

demeter je offline (nepripojený) demeter

Chcem sa spýtať ako vedieš záznam o prevádzke vozidla nakladnej dopravy.Mam tiež horsky traktor ,pracujem v lese ,používam červenú naftu.Evidenciu si vediem v zošite, boli u mňa z colnice na kontrolu a povedali, že musim mať aj záznam o prevádzke vozidla.Ďakujem!
0 0
Excise Duty Excise Duty

Excise Duty je offline (nepripojený) Excise Duty

ten, čo už nemusí do roboty
demeter Pozri príspevok
Chcem sa spýtať ako vedieš záznam o prevádzke vozidla nakladnej dopravy.Mam tiež horsky traktor ,pracujem v lese ,používam červenú naftu.Evidenciu si vediem v zošite, boli u mňa z colnice na kontrolu a povedali, že musim mať aj záznam o prevádzke vozidla.Ďakujem!
Zo zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov nevyplýva nijaká povinnosť viesť záznam o prevádzke vozidla, užívateľský podnik je povinný viesť iba evidenciu v rozsahu podľa ustanovenia § 37 tohto zákona.
0 0
demeter demeter

demeter je offline (nepripojený) demeter

Colnici mi povedali,že si musím viesť na traktor aj keď je môj prevádzku vozidla nákladnej dopravy.Neviem podla akého vzorca si mám vyrátať motohodiny,lebo v kilometroch sa to nedá.Ďakujem!
0 0
Janurka Janurka

Janurka je offline (nepripojený) Janurka

Dnes som natrafila na túto tému, tak pridám vlastnú skúsenosť. Asi pred týždňom bol manžel podpísať protokol o daňovej kontrole na Colnom úrade.
Kontrolovali spotrebu červ. nafty a k evidencii nemali žiadne výhrady. Je veľmi jednoduchá - tabuľka, do ktorej sa uvádza dátum prác, popis prác, odpracované hodiny a spotreba nafty, samozrejme ŠPZ traktora. Dávam do pozornosti údaje: popis prác a spotreba nafty. Pri prácach s traktorom nie je možné počítať spotrebu cez nejaké motohodiny. Je veľký rozdiel, či traktor vezie vlečku naloženú obilím, alebo je za ním pripnutý ťažký pluh. Taktiež je rozdiel v tom, či sa práce vykonávajú za optimálnych poveternostných podmienok, alebo je tak sucho, že z prachu traktor ani nie je vidieť. A lesný traktor tiež možno pracuje v rôznych typoch terénu.
Čiže spotreba nafty je ovplyvnená aj týmito faktormi. Pri kontrole chceli vidieť faktúry za nákup nafty, skladovú evidenciu a túto podrobnú evidenciu spotreby. Čo ma ale totálne "dožralo" bolo, že chceli ručne vedenú knihu faktúr.
Chcem sa opýtať na knihu jázd pri automobile zaradenom do majetku, SZČO: zastavili nás policajti a pýtali ju. Tvrdila som, že ju vediem v elektronickej podobe. Asi som bola dosť presvedčivá, lebo to nechali tak.
Máte s tým nejaké skúsenosti? Viem, že zákon je zákon, ale pripadá mi pritiahnuté za vlasy, aby si manžel pred cestou /keď vychádza z domu, ani nevie, kam ide zháňať súčiastky, to vytelefonuje v priebehu cesty/, písal
prácne knihu jazdy a ja to potom nahodím do počítača. Ďakujem za odpovede.
0 0
Excise Duty Excise Duty

Excise Duty je offline (nepripojený) Excise Duty

ten, čo už nemusí do roboty
Bola požiadavka colného úradu ručne vedenej knihy faktúr uvedená v protokole o kontrole alebo to chceli len ústne pri výkone kontroly?
0 0
Janurka Janurka

Janurka je offline (nepripojený) Janurka

Chceli ju len pri kontrole. Ja chápem, že vo veľkých firmách sa došlá pošta a teda aj faktúry evidujú do knihy došlej pošty a existuje kolobeh dokladov, ale keď ja som v jednej osobe sekretárka, účtovníčka, nebudem si vyrábať robotu navyše. A čo moja otázka v druhej časti príspevku? Viesť tú knihu len v elektronickej podobe, alebo aj aj? Želám pekný deň.
0 0
Excise Duty Excise Duty

Excise Duty je offline (nepripojený) Excise Duty

ten, čo už nemusí do roboty
Janurka Pozri príspevok
Chceli ju len pri kontrole. Ja chápem, že vo veľkých firmách sa došlá pošta a teda aj faktúry evidujú do knihy došlej pošty a existuje kolobeh dokladov, ale keď ja som v jednej osobe sekretárka, účtovníčka, nebudem si vyrábať robotu navyše. A čo moja otázka v druhej časti príspevku? Viesť tú knihu len v elektronickej podobe, alebo aj aj? Želám pekný deň.
Inú odpoveď som ani nečakal, pretože pri písomnej požiadavke, napr. v protokole o kontrole by museli odcitovať príslušné ustanovenie príslušnej právnej normy. Z vašich príspevkov som si všimol, že účtovníctvo vediete v technickej forme, ako to definuje § 31 zákona o účtovníctve. Dúfam, že toto ustanovenie je dostatočne zrozumiteľné aj colnému úradu, takže jeho požiadavka ručného vedenia knihy faktúr je nad rámec tohto zákona ako aj nad rámec kompetencií, ktoré colnému úradu ako správcovi spotrebnej dane dáva zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov.
Pokiaľ ide o otázku v druhej časti vášho predchádzajúceho príspevku, nie som si istý, či policajti majú právo pri cestnej kontrole vyžadovať knihu jázd. Zo zákona č. 171/1993 Z. z. o policajnom zbore v znení neskorších predpisov mi nič také nevyplýva.
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať