Zavrieť

Porady

PHM nákladné auto

Dobrý deň,

prosím, poraďte mi. Máme vo firme nákladné autá. PHM do týchto áut sa kupuje priamo na CS, tankuje sa priamo do jednotlivých áut. Mám otázku:
1. Ako účtovať PHM, na 501 alebo cez 112 ?
1. Je povinnosťou účtovnej jednotky účtovať nákup PHM podľa jednotlivých áut buď cez strediská ( 1 auto = 1 stredisko), alebo PHM na každé auto na inú analytiku?
2. Akú evidenciu vediete ohľadom nákupu a spotreby PHM? (Samozrejme, že máme "stazky" na každé auto, ale mám na mysli evidenciu PHM na skladových kartách, alebo zvláštnu pomocnú evidenciu apod.)
3. Viete mi, prosím, niekto poskytnúť vzor internej smernice na spotrebu PHM?

Prosím, pomôžte mi, som bezradná.

Ďakujem.
Usporiadat
Tweety Tweety

Tweety je offline (nepripojený) Tweety

[QUOTE=danielko]Dobrý deň,

prosím, poraďte mi. Máme vo firme nákladné autá. PHM do týchto áut sa kupuje priamo na CS, tankuje sa priamo do jednotlivých áut. Mám otázku:
1. Ako účtovať PHM, na 501 alebo cez 112 ?
1. Je povinnosťou účtovnej jednotky účtovať nákup PHM podľa jednotlivých áut buď cez strediská ( 1 auto = 1 stredisko), alebo PHM na každé auto na inú analytiku?
2. Akú evidenciu vediete ohľadom nákupu a spotreby PHM? (Samozrejme, že máme "stazky" na každé auto, ale mám na mysli evidenciu PHM na skladových kartách, alebo zvláštnu pomocnú evidenciu apod.)
3. Viete mi, prosím, niekto poskytnúť vzor internej smernice na spotrebu PHM?
1:501
2: odporúčam na každé auto inú analytiku
3: skladové karty len vtedy ak by ste kupovali PHM na sklad

Mária M
0 0
Manual Manual

Manual je offline (nepripojený) Manual

Robím tak ako píše Tweety s tým, že u každého auta si sledujem mesačnú spotrebu podla TP a samozrejme ročnú a "snažím" sa vmestiť do hodnoty dla TP a samozrejme KJ.
Pekný deň...
0 0
tonkat tonkat

tonkat je offline (nepripojený) tonkat

Manual
Robím tak ako píše Tweety s tým, že u každého auta si sledujem mesačnú spotrebu podla TP a samozrejme ročnú a "snažím" sa vmestiť do hodnoty dla TP a samozrejme KJ.
Pekný deň...
My na základe odporúčania auditora účtujeme nákup na analytickú 335 a na konci mesiaca na záklde inter. dokladu zaúčtujeme spotrebu normovanú do nákladov. Zostatok na 335 je zostatok v nádrži - ten predsa vždy nejaký je.
0 0
Tweety Tweety

Tweety je offline (nepripojený) Tweety

Manual
Robím tak ako píše Tweety s tým, že u každého auta si sledujem mesačnú spotrebu podla TP a samozrejme ročnú a "snažím" sa vmestiť do hodnoty dla TP a samozrejme KJ.
Pekný deň...
Súhasím:
to sledovanie spotreby by malo byť súčasťou mesačného výkazu samozrejmé. Každý sa musí snažiť vtesnať do ročnej prepočítanej spotreby, pretože všetko, čo je nad limit, je súčasťou pripočítateľných položiek k DZ.

Mária M
0 0
Manual Manual

Manual je offline (nepripojený) Manual

Tweety
Súhasím:
to sledovanie spotreby by malo byť súčasťou mesačného výkazu samozrejmé. Každý sa musí snažiť vtesnať do ročnej prepočítanej spotreby, pretože všetko, čo je nad limit, je súčasťou pripočítateľných položiek k DZ.

Mária M
Ja dávam nákup PHM priamo na 501AU, aspoň tak mi to radili. Ja s PU začínam a učím sa, takže aby to bolo pre mňa čo najmenej komplikované. My audit nemáme, sme malá firma.
Pekný deň...
0 0
Tweety Tweety

Tweety je offline (nepripojený) Tweety

Manual
Ja dávam nákup PHM priamo na 501AU, aspoň tak mi to radili. Ja s PU začínam a učím sa, takže aby to bolo pre mňa čo najmenej komplikované. My audit nemáme, sme malá firma.
Pekný deň...
Dobre Ti radili rádcové, v príspevku č.2 som napísala , že je to správny postup v účtovaní.
Ani my nemáme audit, tiež sme malá firma. Ale mala som skúsenosti s audítorkami vo veľkej firme.
Príjemný, hoci upršaný podvečer
0 0
Manual Manual

Manual je offline (nepripojený) Manual

Tweety
Dobre Ti radili rádcové, v príspevku č.2 som napísala , že je to správny postup v účtovaní.
Ani my nemáme audit, tiež sme malá firma. Ale mala som skúsenosti s audítorkami vo veľkej firme.
Príjemný, hoci upršaný podvečer
Však ešte poradia..., veď je tu porada, nie ?
U nás na západe sa už mračí, možno v noci začne pršať.
Pekný večer...
0 0
andrej_rv andrej_rv

andrej_rv je offline (nepripojený) andrej_rv

tonkat
My na základe odporúčania auditora účtujeme nákup na analytickú 335 a na konci mesiaca na záklde inter. dokladu zaúčtujeme spotrebu normovanú do nákladov. Zostatok na 335 je zostatok v nádrži - ten predsa vždy nejaký je.
Na 335 ? Nie je to nejaký omyl ? Veľmi nasilu si to viem predstaviť, ak je auto pridelené konkrétnemu zamestnancovi...ale to vysporiadávanie zostatku, neviem. A kam zaúčtujete prípadnú nadspotrebu ?
Ja účtujem na 501A nakúpené množstvá PHL bez ohľadu na normovanú spotrebu - ako účtovný náklad. Rozdiely oproti normovanej spotrebe (daňový výdavok) zohľadním len v rámci transformácie HV na základ dane z príjmu.

P.S. Tak ma v príspevkoch nižšie presvedčili, že omyl to nie je (iba môj ), účtovanie, ktoré uvádza tonkat je úplne v súlade s účtovnými postupmi .
Naposledy upravil andrej_rv : 13.10.05 at 16:26
0 0
tonkat tonkat

tonkat je offline (nepripojený) tonkat

andrej_rv
Na 335 ? Nie je to nejaký omyl ? Veľmi nasilu si to viem predstaviť, ak je auto pridelené konkrétnemu zamestnancovi...ale to vysporiadávanie zostatku, neviem. A kam zaúčtujete prípadnú nadspotrebu ?
Ja účtujem na 501A nakúpené množstvá PHL bez ohľadu na normovanú spotrebu - ako účtovný náklad. Rozdiely oproti normovanej spotrebe (daňový výdavok) zohľadním len v rámci transformácie HV na základ dane z príjmu.
Autá majú pridelení konkrétni zamestnanci. Nadspotrebu nemáme - teda iba minimálnu, to si musia ustrážiť šoféri. Ak je účtujem ju nedaňovo, hoci sa jedná o malé sumy, počula som názor aj taký,že by to mohlo byť aj daňové, lebo to vyplýva z povahy prepravy - viac jázd plne naložených ako prázdnych, terén a pod.
0 0
danielko danielko

danielko je offline (nepripojený) danielko

Ďakujem Vám všetkým za rady.

1. účtovala som na 501, ale názor auditorky je, že by to malo byť aj tak na 112 (?!). Doteraz nerozumiem prečo.
2. Analytiku som mala len jednu, a tankovania na každé auto som si sledovala v pomocnej " knihe jázd", ale opravím si ju tak ako radí Tweety.
3. Skladové karty - mám rovnaký názor ako Tweety v prísp. 2, ale bolo mi povedané, že aj keď sa PHm nakupuje "priamo do nádrží áut", aj vtedy je potrebné robiť skladové karty.
4. Poraďte mi, prosím, či vediete ešte nejakú zvláštnu pomocnú, či neviem akú evidenciu k spotrebe nákladných áut. Nepochopila som, aká by to mala byť. Predložila som jej totiž "stazky", spracovanú evidenciu jázd v exceli s nákupom PHM v litroch a v Sk a prepočítanou spotrebou každý deň na každé auto osobitne v litroch PHm a v Sk, ale chce odo mňa ešte pomocnú evidenciu na spôsob sklad. kariet na každé auto zvlášť, kedy sa koľko tankovalo a koľko spotrebovalo PHM a koľko ostalo v nádrži. A ja doteraz neviem, čo iné by som jej mala ešte spracovať. ( asi mi to dnes ťažšie páli )
Nemáte niekto s tým skúsenosť?
5. Nemá nikto z Vás vzor internej smernice týkajúcej sa spotreby PHM?

Som vďačná za každý názor a radu.

Pekný večer.
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
andrej_rv
Na 335 ? Nie je to nejaký omyl ? Veľmi nasilu si to viem predstaviť, ak je auto pridelené konkrétnemu zamestnancovi...ale to vysporiadávanie zostatku, neviem. A kam zaúčtujete prípadnú nadspotrebu ?
Ja účtujem na 501A nakúpené množstvá PHL bez ohľadu na normovanú spotrebu - ako účtovný náklad. Rozdiely oproti normovanej spotrebe (daňový výdavok) zohľadním len v rámci transformácie HV na základ dane z príjmu.
Vzhľadom k tomu, aby sa odsledovala spotreba PHM z vyúčtovania, za ktoré sú zodpovední zamestnanci s prideleným služobným motorovým vozidlom, doporučuje sa účtovanie nákupu PHM ako pohľadávky voči nim až do momentu, kým si túto povinnosť nesplnia. Dovtedy sa na výdavok pozerá, akoby nebol zrejmý účel, nakoľko nie je preukázaný (napríklad či PHM nebola načerpaná do súkromného vozidla a pod.). Nakoľko spotreba sa vyúčtováva spravidla mesačne, t.j. mesačne sa uzatvárajú ak knihy jázd, je účelné do momentu vyúčtovania sledovať vynaložený výdavok ako pohľadávku voči zamestnancovi, ktorý je povinný ho vyúčtovať. Pristupuje sa k nemu ako k akejkoľvek inej zálohe, t.j. ešte nepreukázanému nákladu.
0 0
andrej_rv andrej_rv

andrej_rv je offline (nepripojený) andrej_rv

AVO
Nakoľko spotreba sa vyúčtováva spravidla mesačne, t.j. mesačne sa uzatvárajú ak knihy jázd, je účelné do momentu vyúčtovania sledovať vynaložený výdavok ako pohľadávku voči zamestnancovi, ktorý je povinný ho vyúčtovať. Pristupuje sa k nemu ako k akejkoľvek inej zálohe, t.j. ešte nepreukázanému nákladu.
Takže preukázaný náklad je len do výšky normovanej spotreby ? U nákladných áut ? Ktoré jazdia napr. aj s prívesmi ? V teréne ? Metodicky je to určite správne, ale...
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
andrej_rv
Takže preukázaný náklad je len do výšky normovanej spotreby ? U nákladných áut ? Ktoré jazdia napr. aj s prívesmi ? V teréne ? Metodicky je to určite správne, ale...
Nie vôbec nie. Tak to nie je myslené.
Zálohou je výdavok dovtedy, kým sa zamestnanec nepreukáže knihou jázd a tachometrom zodpovedajúcim skutočnosti ... Vyúčtovanie spotreby a nadspotreby je druhý krok, ktorým sa likviduje záloha voči zamestnancovi, keď preukáže, že všetky km v evidencii jázd sú opodstatnené a pre účely firmy.
0 0
danielko danielko

danielko je offline (nepripojený) danielko

Súhlasím s andrej_rv - u nákladných áut jazdiacich s nákladom, v teréne a ešte aj s prívesom je spotreba podľa TP úplný blud. Ak sa auto naloží, alebo sa k nemu pripojí príves nie je možné dodržať normovanú spotrebu uvedenú v TP!
Preto by som potrebovala ten vzor internej smernice. To ho naozaj nikto nemá spracovaný?
Aspoň nie som sama ( slabá útecha).
0 0
andrej_rv andrej_rv

andrej_rv je offline (nepripojený) andrej_rv

To AVO #14:
Takto je to už aj pre mňa zrozumiteľnejšie . Ale dosť komplikované - nakoniec sa "doúčtujeme" asi k rovnakému výsledku. Niekedy som zo srdca rád, že firmy, ktoré účtujem, nepodliehajú auditu .
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
Moja odpoveď bola v tomto príspevku zameraná iba na opodstatnenosť účtovania nákupu PHM na účet 335 v prípade následnej povinnosti zamestnanca spojenej s jej vyúčtovaním, nakoľko bolo predmetné účtovanie spochybnené.
0 0
Milan Benka Milan Benka

Milan Benka je offline (nepripojený) Milan Benka

obyvateľ SR
danielko
Súhlasím s andrej_rv - u nákladných áut jazdiacich s nákladom, v teréne a ešte aj s prívesom je spotreba podľa TP úplný blud. Ak sa auto naloží, alebo sa k nemu pripojí príves nie je možné dodržať normovanú spotrebu uvedenú v TP!
Preto by som potrebovala ten vzor internej smernice. To ho naozaj nikto nemá spracovaný?
Aspoň nie som sama ( slabá útecha).
Ak je nadspotreba príliš veľká, treba dať "prelitrovať" auto (platí sa za to - NA cca 20000,- Sk). Mne sa to vyplatilo, návratnosť investície do 1 roka.
0 0
tonkat tonkat

tonkat je offline (nepripojený) tonkat

AVO
Moja odpoveď bola v tomto príspevku zameraná iba na opodstatnenosť účtovania nákupu PHM na účet 335 v prípade následnej povinnosti zamestnanca spojenej s jej vyúčtovaním, nakoľko bolo predmetné účtovanie spochybnené.
AVO, ďakujem za podporu, už som si myslela, že len ja sama to tak účtujem. Ale mi odľahlo. Príjemný večer.
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
danielko
Máme vo firme nákladné autá. PHM do týchto áut sa kupuje priamo na CS, tankuje sa priamo do jednotlivých áut. Mám otázku:
1. Ako účtovať PHM, na 501 alebo cez 112 ?
1. Je povinnosťou účtovnej jednotky účtovať nákup PHM podľa jednotlivých áut buď cez strediská ( 1 auto = 1 stredisko), alebo PHM na každé auto na inú analytiku?
2. Akú evidenciu vediete ohľadom nákupu a spotreby PHM? (Samozrejme, že máme "stazky" na každé auto, ale mám na mysli evidenciu PHM na skladových kartách, alebo zvláštnu pomocnú evidenciu apod.)
3. Viete mi, prosím, niekto poskytnúť vzor internej smernice na spotrebu PHM?
1) Mám za to, že PHM možno považovať v tomto prípade za materiál určený na priamu spotrebu (ak teda kontrolky stavu nádrže nepovažujeme za operatívnu evidenciu - skladovú kartu), t.j. nevidím dôvod na účtovanie na účet 112, rovnako ako dôvod ďalších povinností spojených so sledovaním stavu nádrže cez ďalšiu evidenciu. Vedela by som si to predstaviť, keby sme denne sťahovali PHM z nádrží do zásobníkov a ráno zas naspäť do nádrží, čo je samozrejme nezmysel. Skladovú evidenciu a opodstatnenosť účtovania na účte 112 vidím iba v prípade, že sa nakupuje PHM vo veľkom, napr. do špeciálnych zásobníkov a do áut sa čerpá PHM priamo vo firme z týchto zásobníkov. A aj vtedy by bola zásobou iba zásoba v zásobníku (to je teda výraz ) a nie v nádrži auta.
2) Strediskové sledovanie nákladov na autá sú bežnou praxou vo firmách, ak im záleží na odsledovaní hospodársnosti prevádzky každého jednotlivého vozidla. Ale povinnosťou to nie je, rovnako ako ani samostatný analytický účet. Vyplýva to z vnútorných potrieb účtovnej jednotky, ktoré spravidla premietne do internej smernice.
0 0
Jana Acsová Jana Acsová

Jana Acsová je offline (nepripojený) Jana Acsová

daňový poradca, audítor
danielko
...bolo mi povedané, že aj keď sa PHm nakupuje "priamo do nádrží áut", aj vtedy je potrebné robiť skladové karty.
Skladové karty sú operatívnou evidenciou zásob. Ak považujete nákup PHM do nádrže auta za priamu spotrebu a vyhlásite to v smernici (pre istotu a presvedčenie nepresvedčeného) nie je potrebné robiť skladové karty, ktoré si okrem iného neviem ani predstaviť, ak teda ako som spomínala hadičkou nesťahujete PHM po skončení jazdy do zásobníkov.
0 0
Načítať ďalšie

Sleduj porady, ktoré by vás mohli zaujímať