Zavrieť

Porady

Rozdelenie príspevkovej organizácie

Ahojte.
Máte niekto skúsenosti s rozdelením činnosti príspevkovej organizácie na príspevkovú činnosť a podnikateľskú činnosť? Od 1.1.2006 bola našej organizácii povolená zriaďovateľom podnikateľská činnosť. Riešili ste niekto niečo podobné?
Čo s účtovníctvom, treba ho úplne rozdeliť? Alebo stačí analytické členenie? Čo so mzdami (deliť)? Zamestnanci robia počas mesiaca aj v podnikateľskej aj v príspevkovej činnosti.
Podnikateľská časť úplne podlieha daniam? Daň z príjmu a DPH (platiteľmi DPH sme od 1.1.2005). Ako rozdeliť faktúry a doklady pre účely dane?
Sme napojení na Št. pokladnicu a pre rok 2006 plánujeme financovanie cez 2 programy.
Ďakujem. Každá rada je dobrá.
Pravidlá a tipy
  • Každý móže napísať len 1 odpoveď. Neskor mozete svoju odpoveď vylepšiť.
  • Odpoveď má priniesť riešenie na otázku, vyvarujte sa hodnotenia otázky.
  • Odpoveď má byť viac o faktoch ako o názoroch.
Dalšie pravidla a tipy
    Ak potrebujete v otázke niečo upresniť, najskôr sa spýtajte na podrobnosti.
    Koncept slúži na uloženie rozpracovanej odpovede, koncept sa zobrazuje len Vám, až kým ho nezverejníte.
    Ak máte podobnú otázku, založte Novú otázku alebo Súvisiacu otázku.
    ❤ Buďte priateľskí ❤
    Sme súčasťou jednej komunity, ktorá si chce vzájomne pomáhať, rozdieľnosť je vítaná ak neubližuje!
    Usporiadať podľa času

    koalko je offline (nepripojený) koalko

    koalko
    Robila som v PO asi pred 2,5 rokmi. Takže čo viem Ti odovzdám. Najprv účtovníctvo bude jednotné a treba ho členiť alanyticky pre podnikateľskú a hlavnú činnosť. Mzdy pokiaľ sú pre HČ a PČ treba to účtovne prerozdeliť. Samosrejme , že tieto príjmy z podnikateľskej činnosti podliehajú dani, no máte tam výhodu 300.000.-Sk a to pozri do zákona 595/2003 Z.z. § 12 dos. 3 a § 13 ods.1 písm.e) sú oslobodené od dane. A rozdiel prevyšujúci 300.tis. sa zdaňuje. Je na to parádny vzorček.
    No a k tomu účtovníctvu ako budeš ukladať doklady. Ja som to dávala zaradom a na doklade som vlastne analyticky to rozdlelila či išlo o HČ alebo PČ. Je to na tebe ako si to zariadiš. No u toho DPH veľmi radiť nebudem tam zrejme budeš robiť prepočet koeficientom nakoľko máš aj osobodené činnosti. Zatiaľ toľko.

    SlavaK je offline (nepripojený) SlavaK

    SlavaK
    Veľmi pekne ďakujem.

    To rozdelenie miezd mi robí starosti.

    Vieš niečo bližšie o tom "parádnom vzorčeku?"

    Ferko je offline (nepripojený) Ferko

    Ferko
    Robím v príspevkovej organizácii od 1.1.2004, od 1.4.2005 sme platiteľom DPH. Došlé faktúry zakladáme podľa toho, z ktorého účtu sme ich hradili. Väčšina ide z bežného, z podnikateľského účtu hradíme len priamy materiál, u ktorého vieme, že bude použitý pre podnikateľské účely.
    S rozdelením miezd si netreba robiť starosti - priame mzdy sa vyčíslia jednoducho (my ich účtujeme na základe kalkulačných listov) a tie nepriame rozúčtujeme alikvótne podľa pomeru HČ a PČ (napr. podľa odpracovaných hodín).
    Horšie je to s DPH. Faktúry delíme na tri "kôpky" - 1. tie, ktoré idú na vlastnú činnosť - bez možnosti odpočtu, 2. faktúry pre PČ - s plným odpočtom DPH, 3. - režijné faktúry - s pomerným odpočtom - viď zákon o DPH § 49 ods.5 písm c..
    Tak isto máme podelené aj sklady.
    Odo dneška máme DPH kontrolu - súhlasili s takýmto delením, ale aj oni sú z toho zmagorení.

    dari1 je offline (nepripojený) dari1

    dari1
    Ferko, napis, ako dopadla kontrola dph, ocakavam, ze aj u nas sa objavia. Inak drzim palce.
    Vy ste oddelili všetku "vedľajšiu činnosť" na podnikateľskú? T.j. daň z príjmu potom vyčísľujete samostatne za podnikateľskú a samostatne za hlavnú činnosť? My sme nespustili podnikateľskú, máme to všetko ako vedľajšiu činnosť, ale rozmýšľam, či by nebolo výhodnejšie tieto veci (najma prenájmy) realizovať cez podnikateľskú činnosť.
    Aké sú v tom výhody? Napíš, keď budeš mať čas - asi až po kontrole.
    Naposledy upravil dari1 : 16.11.05 at 07:32

    Ferko je offline (nepripojený) Ferko

    Ferko
    Dnes kontrolóri neprišli, prídu až v piatok. Včera nás obracali za 15 dňovú lehotu fakturácie. Hlavne zo začiatku sme ju nedodržiavali. Kým si všetci zamestnanci zvykli, že už to nie je ako predtým a termíny nie sú len kvôli kazeniu papiera, tak sme podklady k fakturácii museli "vybehať" - čiže zopárkrát sme to nestihli. Hrozia nám preto pokutou 2000 Sk za nedodržiavanie termínov.
    Okrem toho nám vyhodili jeden cesťák, pri ktorom bol priložený doklad z registračnej pokladne o ubytovaní - odpočítali sme si DPH, vraj sme si nemali, lebo bol súčasťou cesťáku - ešte to hodím na diskusiu ako novú tému.
    Čo sa týka toho nájmu. Posudzovala by som to podľa toho, čo prenajímam. Ak je to majetok zriadovateľa, ktorý máme v správe, tak to podľa mňa nemôžem prenajímať v rámci podnikateľskej činnosti. Nie je to vhodné presúvať ani z dôvodu oslobodenia od dane do výšky 300000 Sk. Keby bol nájom v podnikaní, nevzťahovalo by sa naň oslobodenie.
    V PČ vykonávame len to, čo nie je v zriaďovacej listine. Čo sa zmestí do HČ, robíme v rámci nej, pretože všetky činnosti, na ktoré je organizácia zriadená, sú oslobodené od dane (§13, odst.1, písm a)
    Vykonávame údržbu a správu ciest a delíme si činnosti takto:
    1. hlavná činnosť - správa a údržba ciest zriaďovateľa (regionálne cesty)
    2. vedľajšia činnosť - je uvedená v zriaďovacej listine - na základe objednávok od štátu - údržba ciest I. triedy - fakturujeme im to vo výške vlastných nákladov.
    3. podnikateľská činnosť - všetko, čo nie je v zriaďovačke
    V účtovníctve z bodu 1 a 2 vyčísľujeme hospodársky výsledok za HČ a z bodu 3 za PČ - to však len vo výsledovke. Daňové priznanie sa podáva spoločne za všetky činnosti, ale z HČ sme uviedli len to, čo je uvedené v §13 odst.1 písm. e) (u nás to bol prenájom a úroky).

    Cora je offline (nepripojený) Cora

    Cora
    FERKO,

    ak sa k tomu ešte ja môžem opýtať budem rada.
    Ako je to s tou daňou z príjmu? Hlavná činnosť (len predaje nad 300 000,- Sk a prenájmy, tiež to tak vidím). Vedľajšiu zdaňujete spolu s podnikateľskou alebo spolu s hlavnou činnosťou?

    Ferko je offline (nepripojený) Ferko

    Ferko
    Cora
    Vedľajšiu zdaňujete spolu s podnikateľskou alebo spolu s hlavnou činnosťou?
    Keďže vedľajšia činnosť nám vyplýva zo zriaďovačky, tak ju účtujeme a zdaňujeme spolu s HČ.

    SlavaK je offline (nepripojený) SlavaK

    SlavaK
    Ahojte, dlhšie som tu nebola. Ferko, t.z., že všetky príjmy z prenájmu v rámci hlavnej (vedľajšej) činnosti a všetky úroky z hlavnej činnosti a predaj majetku z HČ podlieha zdaneniu. Daň z príjmu sa priznáva len 1x ročne, do 31.3. nasledujúceho roka alebo je to inak?
    Ma to byť asi takto? Celkové prijaté úroky za rok z bežných účtov (teda nie účtu sociálneho a rezervného fondu?) ...... napr. 500 tis.Sk, prenájom majetku 3 mil. Sk za rok, predaj majetku za rok napr. 2 mil. Sk.
    Základ dane: 500 tis. + 3 mil. + 2 mil. = 5,5 mil. - 300 tis. Sk = 5,2 mil., t.j. 19 % = 988 tis. Sk = odvod dane z príjmu z hlavnej činnosti?
    Je to takto správne?

    Ferko je offline (nepripojený) Ferko

    Ferko
    Presne tak, ako si to napísala, okrem tých úrokov z účtov - tie sú už raz zdanené (§43 ZDP). Takže len prenájom + predaj majetku mínus 300 tis Sk.
    A zohľadňujú sa aj daňové náklady spojené s prenájmom a predajom majetku.
    Daň z príjmu sa priznáva a platí tak, ako u podnikateľov - do 31.3.2005. Samozrejme najneskôr 31.3. sa platí aj preddavok za 1.Q. bežného roka.

    SlavaK je offline (nepripojený) SlavaK

    SlavaK
    Ďakujem za odpoveď. A priznanie na daň z príjmu ste podávali jedno aj za hlavnú aj za podnikateľskú činnosť?

    Ferko je offline (nepripojený) Ferko

    Ferko
    Áno, je spoločné - podáva sa za organizáciu ako celok. Zdaňuje sa to spoločne, len pri účtovaní to rozlišujeme analytikou - aby bol jasný HV za HĆ a PČ osobitne.

    Porady, ktoré by vás mohli zaujímať

    Prihláste sa a sledujte len tie Porady, ktoré Vás zaujímajú.