V dôvodovej správe som našla, že rezort práce mal pripomienku k zrušeniu oslobodenia pri predaji bytu, ak v ňom mal predávajúci trvalý pobyt dva roky pred predajom. Zaujímavé čítanie. Pripájam text:
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR
K doložke vybraných vplyvov:
V tabuľke A.2 v časti 3. Sociálne vplyvy sú nesprávne uvedené pozitívne vplyvy predkladaného návrhu. V sumárnej časti doložky vybraných vplyvov nie je potrebné uvádzať vplyvy po jednotlivých kategóriách (na to slúži podrobná tabuľka v prílohe č. 4 jednotnej metodiky). Odporúčame neuvádzať pozitívny vplyv, nakoľko jednoznačný prevažujúci vplyv je negatívny. Taktiež je nesprávne uvedený pozitívny vplyv na rovnosť príležitostí, keďže materiál nebude mať vplyv na túto oblasť.
K analýze sociálnych vplyvov:
V časti 4.1. je potrebné uviesť konkrétne skupiny domácností, ktoré budú s prijatím návrhu ovplyvnené a ktorým konkrétnym opatrením. Napr. zrušením oslobodenia od dane z príjmov pri predaji a prenájme bytov budú ovplyvnení predajcovia a prenajímatelia bytov, ktorí si premietnu zrušenú výnimku do zvýšených nákladov. Sekundárne budú ovplyvnení kupujúci/nájomcovia – najmä mladé rodiny – pre ktoré stúpne cena bytov a prenájmov. Medzi ovplyvnenými, ktorých sa dotkne zrušenie oslobodenia 5-násobku ŽM môže byť aj skupina dôchodcov a iných nízkopríjmových skupín, ktorí si z príležitostných činností zvyšujú svoje príjmy. V časti kvantifikácia je potrebné uviesť počet obyvateľov v ovplyvnených skupinách. V prípade zrušenia NČZD na DSS, ŽP a ÚS je zrejmé, že pôjde najmä o ľudí s mesačnými príjmami nad 380,7 €. Rovnaký prístup je potrebný uviesť aj pri zjednotení paušálnych výdavkov. V prípade, že vplyv na skupinu obyvateľov uvedenej v časti 4.1. nie je možné kvantifikovať, je potrebné tento fakt uviesť.
V časti 4.2. je predpokladateľný negatívny vplyv na prístup k bývaniu. Zrušenie oslobodenia od dani z príjmov pri predaji bytov sa zvýšená cena bytov negatívne premietne do sťaženia prístupu k hypotekárnym úverom, ktoré sú naviazané na cenu nehnuteľnosti. Je potrebné zvážiť sekundárne vplyvy (zvýšený dopyt po prenájmoch zvýši ich cenu, ktorá ovplyvní negatívne hospodárenie domácností).
V časti 4.3. ide o nesprávne pochopenie rovnosti príležitostí. Rovnosť príležitostí neznamená rovnaké podmienky vstupu, ale podmienky, ktoré zohľadňujú špecifiká a skúsenosti rôznorodých skupín ľudí – špeciálne tých, ktorí sú ohrození diskrimináciou na základe veku, rasy, pohlavia, etnika atď. Preto žiadame uviesť žiadny vplyv v tejto časti.
Stanovisko predkladateľa
Doložka vybraných vplyvov bola čiastočne upravená v zmysle pripomienok. Ministerstvo financií SR nesúhlasí s jednoznačným tvrdením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, že odstránenie výnimky na daň z príjmov z predaja nehnuteľnosti (v prípade ak predajná cena je vyššia ako nákupná – zdaňuje sa iba zisk) sa automaticky premietne do vyšších cien nehnuteľností. Výnimka sa netýka cien nových bytov ale iba bytov nadobudnutých po 1.1.2011 t.j. „starých bytov“. Zvýšenie dane z príjmu by nemalo automaticky meniť relatívne ceny starých a nových bytov, vzhľadom na to, že cena sa na trhu tvorí na základe ponuky a dopytu. Inými slovami ak by aj predávajúci premietli dodatočnú daň do ceny nehnuteľnosti, kupujúci by potom preferovali skôr kúpu nového bytu (ktorého cena sa nezmení). Tento mechanizmus by mal pôsobiť automaticky proti zvyšovaniu cien nehnuteľnosti na sekundárnom trhu.