Archivácia účtovných dokladov
Účtovné písomnosti sa uchovávajú nasledovne:
účtovnú závierku a výročnú správu - 10 rokov,
mzdové listy alebo účtovné písomnosti ich nahradzujúce - 10 rokov,
údaje z nich potrebné na účely dôchodkového zabezpečenia a nemocenského poistenia - 20 rokov,
účtovné doklady, účtové rozvrhy, účtovné knihy, odpisový plán, zoznamy účtovných kníh, inventúrne súpisy - 5 rokov,
projektovo - programová dokumentácia pre vedenie účtovníctva prostriedkami výpočtovej a inej techniky - 5 rokov po roku, v ktorom sa naposledy použila,
inventárne karty HM okrem zásob alebo účtovné písomnosti, ktoré ich nahradzujú - 3 roky po vyradení tohto majetku, pokiaľ sa v tejto lehote vykonala daňová revízia alebo 1 rok po jej vykonaní.
Účtovnou dokumentáciou sú najmä účtovné doklady, účtovné zápisy, účtovné knihy, odpisový plán, inventúrne súpisy, účtovná závierka a výročná správa v rozsahu definovanom v zákone o účtovníctve a nadväzujúcich opatrení ministerstva financií.
Rozoznávame písomnú a technickú formu účtovných záznamov. Za technickú formu sa považuje účtovný záznam vykonaný elektronickým, optickým alebo iným spôsobom, ktorý umožňuje prevedenie do písomnej formy. Prevedenie do písomnej formy sa vyžaduje pri podpisovom zázname. V prípade prevedenia z písomnej do technickej formy musí byť obsah novej podoby účtovného záznamu zhodný s pôvodným.
Účtovný záznam musí obsahovať označenie účtovného dokladu, obsah účtovného dokladu, označenie účastníkov, peňažnú sumu, údaj o cene, dátum uskutočnenia účtovného prípadu, podpisový záznam osoby zodpovednej za účtovný prípad a podpisový záznam osoby zodpovednej za jeho zaúčtovanie.
Účtovné záznamy, ktoré sa týkajú nezaplatených pohľadávok a záväzkov, uchovávajte do konca účtovného obdobia po období, v ktorom došlo k inkasu alebo zaplateniu. Tie, ktoré sa týkajú daňového, správneho, trestného, občianskeho súdneho alebo iného neskončeného konania, je potrebné uchovávať po celú dobu trvania a ešte rok po ich ukončení.
Daňové doklady
Všetky daňové doklady rozhodujúce pre určenie DPH, ako napríklad faktúry, dohody o platbách, cestovné lístky hromadnej dopravy osôb, doklady vyhotovené elektronickou registračnou pokladnicou, sa podľa zákona o dani z pridanej hodnoty vedú ako osobitné záznamy podľa jednotlivých zdaňovacích období o dodaných a prijatých tovaroch a službách a uchovávajú sa do konca kalendárneho roka, v ktorom uplynie desať rokov od skončenia roka, ktorého sa týkajú. Elektronicky vyhotovené faktúry po dobu úschovy musia byť čitateľné a nesmú byť menené.
Účtovná jednotka je povinná zabezpečiť ochranu účtovnej dokumentácie proti strate, odcudzeniu, zničeniu alebo poškodeniu. Účtovná jednotka je tiež povinná zabezpečiť ochranu použitých technických prostriedkov, nosičov informácií a programového vybavenia pred ich zneužitím, poškodením, zničením, neoprávnenými zásahmi do nich, neoprávneným prístupom k nim, stratou alebo odcudzením.
Účtovná jednotka je povinná pred svojím zánikom alebo pred skončením podnikania alebo inej zárobkovej činnosti zabezpečiť uchovanie účtovných záznamov.
Tu si dovolim este poznamenat, ze doklady týkajúce sa nehnutelnosti i faktúry je nutné archivovať 20 rokov, bola predlzena doba.