bnalim Zdravím všetkých,
Máme založené Spoločenstvo vlastníkov bytov, zvoleného predsedu. Spravujeme sa sami. Nakúpili sa programy a všetko, čo k tomu treba.
V každoročnom vyúčtovaní je docela dosť položiek na kancelárske potreby, na upgr. programov, balíky podpory atď. Každý rok je tam ale aj položka za účtovníctvo - tohto roku 2000eur + odvody do soc.a daň 495,06eur.
Mám zmiešané pocity z toho, že okrem odmien predsedovi a spol asi 6000eur + nákladov na administratívu uvedenú vyššie je tam aj okolo 2500 e za účtovníctvo, ktorého zas tak moc nieje.
Rád by som poprosil ľudí, čo sa s tým zaoberajú o vyjadrenie, či sú to bežné položky všade, - teda či je to aj inde podobné. Asi naivne som sa domnieval, že v tej odmene za výkon správy bude alebo je aj účtovníctvo domu.
V prílohách je vyúčtovanie, - prosím o vyjadrenie k tomu.
Väčšinou to bývalo tak, že prevod bytov sa nekonal naraz, takže s prvým vlastníkom, ktorý požiadal o prevod bytu a bol mu prevedený do osobného vlastníctva, bola podpisovaná zmluva o výkone správy domu, ostatní vlastníci pristupovali k tejto zmluve svojím podpisom. Teoreticky mohol vlastník neprevedených bytov založiť aj spoločenstvo, ale prečo by mal, keď mal v dome rozhodujúce slovo aj tak?
U nás je to tak a SBD si účtuje mesačný poplatok na správu 5,6 euro s DPH. Ročne to je 67,2 euro. S toho by družstvo nevyžilo, ale žije. Väčšina vlastníkov bytov sú zároveň aj družstevníci, vlastníci budovy, automobilov, výpočtovej techniky, údržbárskej dielne, atď , to všetko slúži na správu bytových domov. Správca si účtuje aj iné správne poplatky, ktoré odsúhlasuje orgán družstva, prípadne aj delegát vlastníkov na zhromaždení družstva.
Ak počet prevedených bytov dosiahne dve tretiny, môžu tieto dve tretiny zmeniť formu správy domu a založiť v dome SVB. Jedna tretina bytov zostane vo vlastníctve pôvodného vlastníka bytov, družstva.
V tom prípade sú dve možnosti. Prvá v spoločných priestoroch si zariadia kanceláriu a vybavia ju všetkým potrebným na správu domu, to všetko je spoločný majetok s ktorý hospodári Predseda, štatutár. Ak skončí svoju funkciu všetko zostáva spoločný majetok, pre novo zvoleného predsedu.
Druhá, že predseda to robí vo svojom byte, prípadne v iných priestoroch na svojom zariadení.
To by malo byt všetko podrobne definované v zmluve o SVB v časti Orgány SVB, Predseda. Predseda nemusí vlastniť byt v bytovom dome v ktorom vykonáva správu domu. Môže byť predsedom vo všetkých domoch v ktorých vykonáva správu.
Tým, že vlastníci si zvolia predsedu sa nezbavujú povinnosti starať sa o svoj majetok.
182/1993
Práva a povinnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome
§ 11, odsek 6
(6) Vlastník bytu alebo nebytového priestoru v dome má právo nahliadať do dokladov týkajúcich sa správy domu alebo čerpania fondu prevádzky, údržby a opráv.
bnalim Ja nechcem diktovať ceny nikomu, ale posledné roky máme asi divne veľké náklady na všetko, - platia sa veľké peniaze za všeličo, - asi je treba u nás istých zmien, - hlavne v informovaní všetkých o pripravovaných investíciách, v rozhodovaní o nich - niekam sa nám to všetko asi skĺzlo. Kam sa podeli peniaze z fondu opráv sa momentálne vždy dozvedáme až z vyúčtovania za minulý rok. Keďže nemám presnú predstavu ako ísť má, je dobre zistiť a vedieť, ako to ide inde. - Aspoň pre mňa.
Nič si s toho nerob, že ťa niektorí kritizujú. Veď si uplatňuješ svoje právo s ktorého ti to vyplýva ako povinnosť.
Je tu viac ľudí, ktorí sa venujú správe bytových domov ako štatutári, a aj sa tým živia. Ale to neznamená, že ich netreba kontrolovať alebo, že ich vlastníci nemusia kontrolovať. Príklad Deganová v príspevku č. 51. Betina2 je dvojka, ale napísala to na jednotku. A nech sa jej darí, ak sa do toho namočí tiež, hlavne aby jej snahu, prácu dokázala väčšina vlastníkov pochopiť, podporiť a aj primerane ohodnotiť.
K tým tvojím priloženým veciam. Vedel by som pochopiť čistiaci prostriedok, metlu ako kancelársku potrebu, ale semeno trávy, oprava dverí?
K druhej. Ak je to tvoje vyúčtovanie, tak je to žalostne málo, čo je tam uvedené, nezodpovedá to zákonu. Ale predsa je niečo vidieť. Nemáte pomerové meranie na kúrení. Prečo náklady na teplo rozpočítavate na celkovú plochu, prečo nie na úžitkovú plochu? Či aj balkóny vykurujete? A kde sú náklady za celý dom?
Pri vodách, aké sú vlastne tie korekcie v akom pomere, aký koeficient?
S FOaÚ nie sú preplatky, ale kde je správa o hospodárení s FOaÚ? Či tretia príloha?
Ostatné platby spolu 141,60 euro, deleno 12, rovná sa mesačné náklady na správu, to je 11,80 to vlastne nie je ani moc. Ale za to čo vidím, to vyúčtovanie, tak by si zaslúžil nakopať do gulí, ak nemá, tiež nakopať. Ale inak je vidieť snahu, je to vyúčtovanie už za rok 2011.
Nooo, a potom tie platby, tvoje? Máš to ako noty na bubon, len aby dom nevyšiel na bubon pri takom hospodárení.
Nadaj sa, alebo nedajte sa? ...