veronikasad Halli, máme úplne rovnaký problém. Doteraz sme platby posielali na účet OSBD, ktoré nám robí správcu (väčšina bytov je v osob.vlastníctve). Od 1.7.2012 "ktosi" rozhodol - žiadna schôdza nebola, že každý bytový dom v správe OSBD bude mať samostatný účet. Posiela sa naň celá suma "nájomného", vrátane fondu opráv.
Ako to v našom dome vyzerá som písala v prísp. č. 7.
Veronika, možno je to tým, že väčšina bytov nebola v osobnom vlastníctve a dom vlastne patril vlastne OSBD. Ale ak ste prekročili väčšinu v prospech individuálnych vlastníkov OSBD už nemôže vystupovať ako väčšinový vlastník .
A ten účet je predsa povinný zo zákona.
182/1993, § 8, odsek 3
(3)
Správca je povinný viesť samostatné analytické účty osobitne za každý dom, ktorý spravuje. Prostriedky získané z úhrad za plnenia od vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome a prostriedky fondu prevádzky, údržby a opráv (ďalej len "majetok vlastníkov")
musí správca viesť oddelene od účtov správcu v banke, a to osobitne pre každý spravovaný dom. Majiteľom účtu domu zriadeného správcom v banke sú vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome; správca je príslušný disponovať s finančnými prostriedkami na účte domu a vykonávať k tomuto účtu práva a povinnosti vkladateľa podľa osobitného zákona o ochrane vkladov12aaa). Majetok vlastníkov nie je súčasťou majetku správcu. Majetok vlastníkov nesmie správca použiť na krytie alebo úhradu záväzkov, ktoré bezprostredne nesúvisia s činnosťou spojenou so správou domu. Správca nesmie využiť majetok vlastníkov vo vlastný prospech alebo v prospech tretích osôb.
veronikasad Marcel, domová schôdza nebola, nové výmery nosil domovník aj so zmenou čísla účtu. Prezenčku so súhlasom zvýšenia dával podpisovať pri dverách bytu.
To je postup, ktorý je v rozpore so zákonom.
Bola som asi jediná z vchodu, čo som sa ho pýtala na dôvod, ostatných to nezaujímalo ...
To je žalostne málo, ale veľká voda na mlyn OSBD.
Byt máme v správe OSBD a neviem z akého dôvodu si dom zakladá samostatný účet v nemenovanej banke.
Musí, ale či zrovna v tej banke, to je otázne, vlastníci by mali rozhodnúť.
Navýšenie fondu opráv o 16 € (vraj účet nesmie byť v mínuse). Tak asi platiči budú platiť za neplatičov - tak som to pochopila ja.
Správne si to pochopila. Kde nič nie je, ani čert neberie. Na tom fonde jednoducho musia byť peniaze, aby správca mohol dávať banke príkazy na úhradu faktúr za služby, opravy, atď ...
FO sa zvyšoval postupne - prvýraz o dosť vysokú sumu pri oprave strechy, potom sa robilo zateplenie, teraz sa plánuje lokálna kotolňa ... Úvery sa postupne splácajú (aj ten za strechu už bol splatený), ale fond opráv už nikto neznížil. Nezvyšuje ho správca, len na domovej schôdzi je nás strašne málo, ktorí si dovolia vysloviť nejakú pripomienku. Ak vôbec na schôdzu prídu, tak podpíšu prezenčku a dupkajú aby schôdza rýchlo skončila, lebo začínajú televízne noviny, alebo beží nejaký televízny seriál...
§14, odsek 2
(2) Pri hlasovaní na schôdzi vlastníkov sa rozhoduje nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome, ak tento zákon neustanovuje inak. Ak počet zúčastnených vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome neumožňuje hodinu po začatí schôdze vlastníkov právoplatné hlasovanie, rozhoduje sa nadpolovičnou väčšinou zúčastnených ; to neplatí, ak ide o hlasovanie podľa odseku 3, § 7a ods. 1, § 7c ods. 2 písm. i) a ods. 3, § 8a ods. 1 a 6, § 8b ods. 2 písm. i), § 10 ods. 1 a § 16 ods. 3 a 4.
Zákon nepripúšťa, aby výšku tvorby FO schválila menšina vlastníkov.
Zbytok tvoria v prevažnej väčšine zálohové platby na kúrenie a TV a SV.
Máte to tam riadnu divočinu, ale len na vás záleží, ako so správcom. Ale zas nie ste sami, ak pozorne čítaš sem - tam aj SVB - BYTOVKY.
Nie som účtovník. Ale, ak by som mal robiť správu domu, tak jasné peniaze by vlastníci posielali na ten účet v banke, na základe mesačného výpisu by som si robil analytické účtovníctvo. Aj každého bytu. Ako prvá platba by bol poplatok za správu domu. Teda pre mňa. Potom poplatky, zálohy na služby, nakoniec Fond opráv.
Mesačnú fakturáciu by som rozpočítal na jednotlivé byty priebežne. Byty ktoré by si platili riadne, by mali v službách preplatok. Byty, ktoré by si neplatili riadne, podiel na službách by za nich bol uhradený, ale tým bytom by vznikal nedoplatok na FO. Ten nepodlieha ročnému vyúčtovaniu, tak by sa dal nedoplatok po troch upomienkach vymáhať radikálnejšie. Exekútorom, dražbou. A nemuselo by sa šaškovať, ako tu niektorí uvádzali, že nie je možné vymáhať nedoplatky na mesačných platbách, až po ročnom vyúčtovaní.
Ale inak by to malo OSBD, naháňať tých neplatičov, aby na tom účte chýbalo čo najmenej.
A zmluvu o výkone správy domu, každemu by mali doručiť, ak ju schváli a podpíše väčšina vlastníkov.
§ 8a
(1) Vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome uzatvoria so správcom písomnú zmluvu o výkone správy. Zmluva o výkone správy, jej zmena alebo jej zánik sa schvaľuje nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome. Schválená zmluva o výkone správy alebo jej zmena, alebo jej zánik je záväzný pre všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome, ak je podpísaný nadpolovičnou väčšinou vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome a správcom.
Správca je povinný schválenú zmluvu alebo jej zmenu doručiť každému vlastníkovi bytu a nebytového priestoru v dome. Na doručovanie sa vzťahuje osobitný predpis.12e) Zmluva o výkone správy obsahuje najmä
a) vzájomné práva a povinnosti správcu a vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome pri zabezpečovaní prevádzky, údržby a opráv domu,
b) spôsob výkonu správy spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, spoločných nebytových priestorov, príslušenstva a pozemku,
c) zásady hospodárenia s prostriedkami fondu prevádzky, údržby a opráv vrátane rozsahu oprávnenia disponovať s nimi,
d) zásady platenia úhrad za plnenia a hospodárenie s nimi,
e) zásady určenia výšky platieb za správu,
f) rozsah a obsah správy o činnosti správcu podľa odseku 2.
(2) Správca je povinný najneskôr do 31. mája nasledujúceho roka predložiť vlastníkom bytov a nebytových priestorov v dome správu o svojej činnosti za predchádzajúci rok týkajúcej sa domu, najmä o finančnom hospodárení domu, o stave spoločných častí domu a spoločných zariadení domu, ako aj o iných významných skutočnostiach, ktoré súvisia so správou domu. Zároveň je povinný vykonať vyúčtovanie použitia fondu prevádzky, údržby a opráv, úhrad za plnenia rozúčtované na jednotlivé byty a nebytové priestory v dome. Ak správca končí svoju činnosť, je povinný 30 dní pred jej skončením, najneskôr v deň skončenia činnosti, predložiť vlastníkom bytov a nebytových priestorov v dome správu o svojej činnosti týkajúcej sa tohto domu a odovzdať všetky písomné materiály, ktoré súvisia so správou domu vrátane vyúčtovania použitia fondu prevádzky, údržby a opráv a úhrad za plnenia. Zároveň je povinný previesť zostatok majetku vlastníkov na účtoch v banke na účty nového správcu alebo spoločenstva.